OC P4 2.4 til 3.0 Hvad skal købes ?
Fra : Zhh@Zhh.com

Dato : 30-08-03 13:44

Hej med jer !!

Nu skal der opgraderes.......

Mit valg er faldet på en Asus P4P800 Deluxe hvor PAT bliver enablet
Og en 2.4 der skal clockes til 3.0

Jeg går ud fra at jeg skal have en Zalman CNPS7000A-Cu køler eller hvad ??

Er også MEGET i tvivl ang. ram køb !! efter at have snakket med 2
forskellige hardware pushere.
Jeg "havde" regnet med det skulle være 2 stk Kingston HyperX 512MB CL2
MEN de skulle iflg. den ene pusher ikke kunne køre Dual Channel ???

Begge Pushere sagde, køb Samsung det VIRKER..... Men de fåes jo kun som
PC2700
Er det nok til en overkill på 3.0 ?

Har en PSU, mener den er fra et Codegen tårn uden spec.

Er der andet der skal tilføjes indkøbslisten ??

Glenn
(º·.¸(¨*·.¸ ¸.·*¨)¸.·º)
«.·°·. G.S ·°·.»
(¸.·º(¸.·¨* *¨·.¸)º·.¸)

Fra : Glenn

Dato : 30-08-03 13:54

P.S !!

Jeg kunne også bruge en person, som er villig til at hjælpe med opsætningen
til overkill på 3.0
da jeg intet forstand har på div. ram settings osv.
HVIS der skulle være sådan en flinke M/K derude Sååeee.....

Glenn
(º·.¸(¨*·.¸ ¸.·*¨)¸.·º)
«.·°·. G.S ·°·.»
(¸.·º(¸.·¨* *¨·.¸)º·.¸)

Glenn@Smo)GÆT(rawski.dk

Fra : Allan / Kolding

Dato : 30-08-03 14:50

Jeg byggede en for en ven.

Der satte jeg bare overclok til + 30% i bios.
Asus har næsten idiotsikret bios, så det er nemt at clocke.
Det var alm. PQI PC3200 ram som var i 2 x 512 mb.
Det kørte fint.

MEN !! PAT bliver disabled lige så snart du overclocker !!!
Bios gør det selv, selvom du har enabled det.
Så enten et 875 bundkort og en 2,4 ghz du overclocker
( og der ved jeg faktisk ikke om det også bliver disabled )
Eller køb en 3,0/ fsb 800 cpu.

Du kan selvfølgelig også undlade PAT og bare overclocke.

Mit egen system P4P800 og P4 3,0/fsb800 virker
som overstående vedr. PAT.

Allan / Kolding

KLIP

Fra : Stoffer

Dato : 31-08-03 00:15

"Allan / Kolding" <bruhn.allan@_V_Æ_K_stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Det kørte fint.
>
> MEN !! PAT bliver disabled lige så snart du overclocker !!!
> Bios gør det selv, selvom du har enabled det.

læs og lær
http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?s=&threadid=51548&highlight=p4p
800+PAT

Hvis der er en som prøver denne metode, så post til resultaterne

Fra : Allan / Kolding

Dato : 31-08-03 09:22

"Stoffer" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

> læs og lær

http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?s=&threadid=51548&highlight=p4p
> 800+PAT

Hvis man så skal købe dyre ram, kan man jo lige så godt
købe en 3,0 / fsb 800 cpu og kører standard og stabilt.

Hvis valget er en 2,4 / 800 og 2 stænger dyre ram
Eller
3,0 / 800 og billigere ram,
så var jeg ikke i tvivel om hvad jeg gjore.

PS. Cpuér falder efter Oktober.

Men dette er blot min mening.

Allan

Fra : Stoffer

Dato : 31-08-03 12:01

> [...]
> Eller
> 3,0 / 800 og billigere ram,
> så var jeg ikke i tvivel om hvad jeg gjore.

Tricket er jo at finde billig ram som kan noget
Iøvrigt vil en p4 overclocket til 3 ghz være hurtigere pga hurtigere fsb.
Jeg har selv købt 2x512 mb kingston hyperX pc3000, de klare op mod 220 mhz.
Dog har jeg valgt at lade dem køre lige under 200 mhz med 5:4 divideren, og
fsb på 245 mhz med en 2.6c
Og en 3 ghz er også så meget dyre at det sagtens kan betale sig at købe lidt
dyrt ram. 2000 kr i forhold til en 2.4c.

Jeg er heller ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge
Forresten, det behøver ikke køre mere stabil ved std hastighed end ved
overclocket hastighed.

Fra : Glenn

Dato : 31-08-03 11:20

"Allan / Kolding" <bruhn.allan@_V_Æ_K_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Asus har næsten idiotsikret bios, så det er nemt at clocke.
> Det var alm. PQI PC3200 ram som var i 2 x 512 mb.

Altså !!!

Hvis jeg undlader PAT til at starte med, så er det bare at sætte bios til +
30%
og så kører den bare 3.0 ??

Så skulle de Samsung stænger være gode nok eller hvad ?? Stadig "KUN" PC3200

(Sorry skrivefejl på første indlæg PC2700)

Det PAT giver vel også bare 2-3% mere i ydelse

Det skal være P4P800 D board jeg skal have, da den har VIA Controller på, og
jeg skal have en Promise IDE controller mere i maskinen.
Har hørt at den ellers vil konflikte, hvis der er onboard Promise også.

Men for lige at vende tilbage til min indkøbsliste.......... Er der noget
der skal rettes ????

Glenn

Fra : Stoffer

Dato : 31-08-03 12:03

"Glenn" <Glenn@Smo(gæt)rawski.dk> wrote in message

> [...]
PC3200

> (Sorry skrivefejl på første indlæg PC2700)

Køb hellere Kingston HyperX PC3000/PC3500 - Jeg kan komme med en masse
begrundelser men gider altså ikke

Fra : Glenn

Dato : 31-08-03 12:53

> Køb hellere Kingston HyperX PC3000/PC3500 - Jeg kan komme med en masse
> begrundelser men gider altså ikke

Øhhhh..... Nå !

Glenn

Fra : Stoffer

Dato : 31-08-03 13:24

"Glenn" <Glenn@Smo(gæt)rawski.dk> wrote in message

> "Stoffer" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

> Øhhhh..... Nå !

OK, for det første så er de blå Og så er de cas2, kompatible med
alt(siges det)
Men prøv at google lidt omkring :)

Fra : Allan / Kolding

Dato : 31-08-03 21:16

Glenn, hvis du har lidt tålmodighed, så vent en månedtid.

Cpuérne falder ( se nedstående link ) pga. 3,4/fsb800 kommer.
http://www.theinquirer.net/?article=9804

Ram er fanme altid dyre om sommeren.
Jeg syntes at vi har oplevet det før, og de er spec.
dyre lige nu. De steg helt vildt omkring 1/7-2003.
Men mon ikke de også falder lidt nu.
Det er blot et råd.

Hvis du skal købe ram, så køb da min. PC3200. ( DDR 400 ).
Hvis du ikke kommer op på min. 200mhz, så udnytter du jo ikke
bundkortet ( Hvad det bare kan std ).

Ang. din køler : Min BOX 3,0 / 800 er den originale Intel.
Den ligger lige nu på 30-31 grader. Og ved max 47 grader.
Så jeg ville nok lige prøve den som følger med først.

Stoffer har da ret i at det er godt med dyre / gode ram,
men prøv at sætte det sammen på papiret ( Hvad ang. pris )
En 2,4 kommer op på ca. 3,1 ghz.( 30 % ) ( hvis rammene kan bære det !! )
Hvis du skal have PC3500 eller PC3700 kommer du jo også til at betale for
dem.
Men ok. hvis du vil overclocke, så skal du nok også købe gode ram.

Held og lykke

Allan

KLIP

Fra : Allan / Kolding

Dato : 31-08-03 21:34

Glemte lige at nævne at da jeg købte mit
P4P800 havde jeg en dialog med Midt-Data
om hvilken ram man skulle købe for at kører duel.
De sagde at der var frit valg af alle deres PC3200 ram,
og garanterede, at de kunne kører sammen.
( Også de billige eks. Green Memery, PQI m.m. )
Og de havde ikke haft reklamationer, hvad det angik.

Allan

Fra : Stoffer

Dato : 01-09-03 00:09

> [...]
>
> Hvis du skal købe ram, så køb da min. PC3200. ( DDR 400 ).
> Hvis du ikke kommer op på min. 200mhz, så udnytter du jo ikke

Der er 5:4 og 3:2 divider på kortet fra 200 mhz.
Ved 200 mhz kan man jo nøjes med pc2100 hvis det var.
Men planen er jo 250 - 260 mhz fsb. Så skal han have noget PC4200 for at
køre 1:1, det er alt for dyrt..
Så 250:200 er nok et bedre bud på hvad der rent faktisk skal køres.
Han skal bare have fat i noget ram som han ved kan køre ved 200 mhz, om det
hedder pc2100, pc2700 eller pc3200 er vel ligegyldigt, man er jo trods alt
overclocker

Jeg er glad for at jeg købte ram ligefør de steg i pris, kan se at mine ram
er steget 300 kr stk. siden da ;)

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 01-09-03 17:49

> [...]
det
> hedder pc2100, pc2700 eller pc3200 er vel ligegyldigt, man er jo trods alt

At benytte asynkron timing er ikke ligefrem hensigtsmæssigt. Det vil
formodentlig være hurtigere at 210:210 end 250:200, da den øgede hastighed
hurtigt går op i wait states.
Mvh
Anders O

Fra : Stoffer

Dato : 01-09-03 20:48

> At benytte asynkron timing er ikke ligefrem hensigtsmæssigt. Det vil
> formodentlig være hurtigere at 210:210 end 250:200, da den øgede hastighed
> [...]

Det er noget hurtigere at køre 245/196 end 220/220.

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 02-09-03 15:51

> Det er noget hurtigere at køre 245/196 end 220/220.

"Anyone who regularly uses different chipsets will soon realize that the
models from the house of Intel do not generally allow asynchronous memory
operation. The reason lies in the only slight advantages offered by this
mode: The overhead or wait times are simply so large that the theoretically
higher data rates cannot be translated into performance gains.
But, as impressively supported by our benchmarks, simultaneously raising
both FSB and memory clock speed makes the most sense by far. "

Ovenstående er tyvstjålet fra tomshardware.

Jeg skal også lige sige at jeg ikke har personlig erfaring med P4 clockning,
men som generelt princip vil jeg nu stadig påstå at det oftest vil give
bedst ydelse at tage systemet til den højeste synkrone clock, det kan køre.

Mvh

Anders O

Fra : H3nrik V!

Dato : 02-09-03 16:00

In news:3f54ae78$0$15641$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
[8260]Anders Olesen <a_k_olesen@varmpost.com> typed:

> [...]
> raising both FSB and memory clock speed makes the most sense by far. "
>
> Ovenstående er tyvstjålet fra tomshardware.

Men beskriver at det ikke hjælper noget at køre RAM hurtigere end FSB...

> [...]
> clockning, men som generelt princip vil jeg nu stadig påstå at det
> oftest vil give bedst ydelse at tage systemet til den højeste

Nope. Det afhænger helt af hvad du skal bruge det til. F.eks. 200FSB og
150RAM vil være hurtigere end 150FSB/150RAM no matter what...!

--
/H3nrik V!

There is no overclocking. Only undervolting - and inferior cooling...
About dual channel DDR: http://www.overclockers.com/tips00157/

Fra : Glenn

Dato : 01-09-03 21:59

> [...]

> Hvis du skal købe ram, så køb da min. PC3200. ( DDR 400 ).
> Hvis du ikke kommer op på min. 200mhz, så udnytter du jo ikke

Så er der købt ram også !

Kingston Hyper X 2 x 512mb. PC3500
Nu håber jeg sgu jeg har gjort det rigtige valg, iflg. Stoffer

Glenn

Fra : Stoffer

Dato : 02-09-03 00:26

> Så er der købt ram også !
>
> Kingston Hyper X 2 x 512mb. PC3500
> Nu håber jeg sgu jeg har gjort det rigtige valg, iflg. Stoffer

Det var det med at de var blå, som overbeviste dig, ik' ?

Fra : Glenn

Dato : 02-09-03 17:15

> Det var det med at de var blå, som overbeviste dig, ik' ?

Joooee... Og måske det store X

Så nu venter jeg bare på PostMand Per skal komme, med de små gaver (næsten
som juleaften) :)

Glenn

Fra : Glenn

Dato : 01-09-03 22:08

> OK, for det første så er de blå Og så er de cas2, kompatible med
> alt(siges det)
> Men prøv at google lidt omkring :)

Som Stoffer skriver !!

Har jeg hermed bestilt 2 x 512 mb. Kingston Hyper X PC3500

Glenn