Københavnske broer i Falsterbo
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-08-03 14:53

http://www.brobiz.dk/knippelsbro.htm kan man se et billede fra 1974 af
'den gamle Knippelsbro' over Falsterbokanalen i Skåne.

Var der ikke før den - måske i 1950'erne - en anden københavnsk bro samme
sted, nemlig en af de ældre Langebroer, muligvis en svingbro?

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Fra : 8sl

Dato : 04-09-03 20:53

"Jørgen Grandt" skrev d. 28-08-03 14:53 dette indlæg :
> [...]
>
> --
> Forbindtligst:
> Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Hej Jørgen.

Falsterbokanalen blev gravet i starten af 2. verdenskrig og åbnet 1941.
En ældre udgave af Knippelsbro blev anvendt til bro over kanalen. Så
vidt jeg har kunne opspore, var der tale om den interimistiske
Knippelsbro, der var i brug fra 1934 til 1937, hvor den nuværende
Knippelsbro blev taget i brug.
Det er denne gamle bro, man ser på billedet fra 1974 på www.brobiz.dk.
Broen blev i 1993 erstattet af en ny.
Der er flere informationer om Falsterbokanalen og broen på disse sider:
http://www.vellinge.se/turism/sve/Sevardheter/sevard_Ovrig_falsterbokana
l.ht
http://kanaler.arnholm.nu/falsters.html

Du må altså huske forkert m.h.t. en endnu tidligere bro.

Jeg har hørt et eller andet sted, at den gamle Langebro, der i 1954 blev
afløst af den nuværende, blev anvendt et eller andet sted i Norge. Men
det kan godt være, at det ikke passer. Er der nogen der ved noget om
dette?

Mvh
Svend-Erik

http://www.kandu.dk/