Er der forskel på kevlar og carbon?
Fra : OleJ

Dato : 30-08-03 10:41

Er kevlar og carbon 2 sider af samme sag? Og hvad med kulfiber...er det bare
en dansk udtale?

OleJ

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-08-03 12:52

OleJ <ole_jepsen@yahoo.fjerndette.dk> skrev i en
> Er kevlar og carbon 2 sider af samme sag? Og hvad med kulfiber...er det
bare
> en dansk udtale?
>
> OleJ

Carbon og kulfiber må være det samme. Det giver en ultrastiv men ikke
slagfast, let konstruktion. Kevlar er 'sejge' tråde, der er bedre end glas,
giver mere slagfasthed, men ikke så lette konstruktioner.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 30-08-03 14:32

"OleJ" <ole_jepsen@yahoo.fjerndette.dk> wrote in message
> Er kevlar og carbon 2 sider af samme sag? Og hvad med kulfiber...er det
bare
> en dansk udtale?
>
> OleJ

Kulfibre er lavet af carbon, kevlarfibre (aramidfibre) er en keramik ligesom
glasfibre.
mvh Erland

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-08-03 14:46

On Sat, 30 Aug 2003 15:31:54 +0200, "Erland R. Nielsen"
<erland_refling@mail1.stofanet.dk> wrote:

>kevlarfibre (aramidfibre) er en keramik ligesom
>glasfibre.

Hvad er aramid?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 30-08-03 22:11

> Hvad er aramid?

Kevlar er benzenringe bundet sammen ved amidgrupper (ikke aramid).
En amidgruppe har formlen : -CO-NH- (kaldes også en peptidbinding)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-08-03 22:53

On Sat, 30 Aug 2003 23:11:00 +0200, "Regnar Simonsen"
<relisi@tiscali.dk> wrote:

>benzenringe bundet sammen ved amidgrupper (ikke aramid).

O.k., så er jeg med. Tak!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-08-03 23:39

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:bir3t4$poo$1@sunsite.dk...
> En amidgruppe har formlen : -CO-NH- (kaldes også en peptidbinding)

Eller amidbinding.

Mvh
Martin

Fra : Torben Simonsen

Dato : 31-08-03 01:55

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> writes:

> Kevlar er benzenringe bundet sammen ved amidgrupper (ikke aramid).
> En amidgruppe har formlen : -CO-NH- (kaldes også en peptidbinding)

Ja, men det er faktisk rigtigt nok, at kevlar kaldes aramid-fibre.
Jeg tror nok, at det er en forkortelse for "aromatisk amid".

--
-- Torben.