Stigning af temperatur
Fra : someone@somedomain.c~

Dato : 29-08-03 22:04

Hejsa,

Jeg kunne godt tænke mig at vide om temperatur stigning på f.eks 20-25C kræver mere energi end 80-85C
Det kunne f.eks ske i et rum hvor temperaturen var enten 20 eller 80.
Hvis man så har en genstand derinde og tilfører den samme mængde energi i begge tilfælde,
vil stigningen så være den samme ? Jeg har på fornemmelsen at det kræver mere energi at hæve temperaturen
en 1 grad jo varmere det er eller ?
Vi kom ind på emnet over et par fredags bejere, men der står ikke noget på spil ;)

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 29-08-03 22:13

> Jeg kunne godt tænke mig at vide om temperatur stigning på f.eks 20-25C
kræver mere energi end 80-85C
> Det kunne f.eks ske i et rum hvor temperaturen var enten 20 eller 80

Det kan man ikke sige generelt.

Sammenhængen mellem energitilførsel (dE) og temperaturændring (dT) er givet
ved varmeligningen : dE = m·c·dT
m = masse
c = den specifikke varmekapacitet

Hvis c er konstant, vil en bestemt energitilførsel svare til en bestemt
temperaturstigning (uafhængig af starttemperaturen).
Men c varierer som regel lidt med temperaturen - og jo større c er, desto
mindre er temperaturændringen for en given energitilførsel.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Ivar

Dato : 29-08-03 23:40

Regnar Simonsen skrev:

> Men c varierer som regel lidt med temperaturen

Ved de stoffer vi normalt omgiver os med er ændringen i
varmekapacitet ikke ret stor i temperaturområdet 20 til 85 grader,
medmindre det er stoffer der smelter eller fordamper.

Hvis man i to rum med henholdsvis 20 og 80 grader rumtemperatur,
hvert sted har en beholder med 100 liter vand der har samme temperatur
som det rum den er i. Og man opvarmer vandet med to el-varmelegemer
der hver er tilsluttet en almindelig el-måler, vil de vise det samme
el-forbrug, når vand-temperaturene er nået op på henholdsvis
25 og 85 grader. Der vil være en forskel i el-forbruget, men den vil
være så lille at det ikke ville kunne aflæses på en almindelig el-måler.

Ivar

Fra : Søren

Dato : 30-08-03 06:40

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message

> [...]
> 25 og 85 grader. Der vil være en forskel i el-forbruget, men den vil
> være så lille at det ikke ville kunne aflæses på en almindelig el-måler.

De to rum skal være 100% isolerede, ellers spiller ude-temperaturen ind.

Søren

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-08-03 09:17

Ivar wrote:

> Ved de stoffer vi normalt omgiver os med er ændringen i
> varmekapacitet ikke ret stor i temperaturområdet 20 til 85 grader,
> medmindre det er stoffer der smelter eller fordamper.

Ifølge en lille tabel jeg har, er vands varmekapacitet

4,182 kJ/(kg·°C) ved 20 °C

4,196 kJ/(kg·°C) ved 80 °C

Forskellen er altså kun på cirka 0,3 %.

I øvrigt er det ikke helt rigtigt at varmekapaciteten altid vokser
med temperaturen. For vands vedkommende er varmekapaciteten aftagende
i intervallet fra 0 °C til cirka 36 °C hvor der er et minimum. Først
derefter, i intervallet fra cirka 36 °C til 100 °C vokser varmekapa-
citeten med temperaturen.
http://www.sbu.ac.uk/water/explan.html#Cpmin

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)