fjernstyring af bomber
Fra : Peter Loumann

Dato : 29-08-03 20:12

Hej

Det her har vist ikke meget med videnskab at gøre, men jeg ser ingen
gruppe om teknik, så jeg prøver og lader mig gerne vejlede:

De der irakiske terrorister / frihedskæmpere placerer bomber f.eks. i
vejkanten eller i en bil uden for en moske. Bomberne eksploderer så
når en militærkolonne kommer forbi hhv. når ayatollaen kommer ud. Det
betyder vel at de er fjernstyrede af en der kan se stedet (eller får
signal fra en der kan). Kan den slags gøres med mobiltelefon nu til
dags? Sådan at bomben udløses ved opkald fra en mobiltelefon til en
modificeret ditto der er pakket sammen med sprængladningen?

Jeg beder ikke om detaljerede anvisninger, har ingen planer om at
bygger bomber, heller intet ønske om at hjælpe folk der kunne finde på
det.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-08-03 20:28

> [...]
> dags? Sådan at bomben udløses ved opkald fra en mobiltelefon til en
> modificeret ditto der er pakket sammen med sprængladningen?

Ja naturligvis kan man det. Tag en telefon og forbind lederne gående til
højttaleren til en detonator - evt via en forstærker.
Når telefonen "ringer" går der strøm og bomben sprænger.

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-08-03 21:17

On Fri, 29 Aug 2003 21:27:37 +0200, "Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote:

>Ja naturligvis kan man det. [...]

Ja, undskyld, jeg er ingen ørn til elektronik. Men hvis det er så
enkelt, er det foruroligende: lavteknik, næsten alle kan være med. På
den anden side må der vel være en mulighed for at spore opkaldet, selv
om den selvfølgelig mest er teoretisk.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-08-03 21:29

> Ja, undskyld, jeg er ingen ørn til elektronik.

Bevares. Det var bestemt ikke nedladende ment.

> Men hvis det er så
> enkelt, er det foruroligende: lavteknik, næsten alle kan være med. På
> den anden side må der vel være en mulighed for at spore opkaldet, selv
> om den selvfølgelig mest er teoretisk.

Spore det på den led at man kender nummeret på den der ringer op? Det gør
nok ingen forskel for nogen.
At spore hvor ca. opkaldet blev foretaget gør jo heller ingen forskel, for
til den tid står folk der ikke længere.
Eneste løsning er vel at blokere for opkald. Det kan man dog nok ikke køre
rundt og gøre alle de steder man færdes. Selv hvis man gør, så kan man bruge
almindelig radio, medmindre man da laver meget generel støj på radioområdet.
Det dur heller ikke da man selv skal bruge radio.

Tror vesten må affinde sig med at "fjenden" ikke 100% hjælpeløs længere...
kun 95%.

Iøvrigt er det endnu nemmere bare at tage bomben på nakken og selv udløse
den.

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-08-03 21:54

On Fri, 29 Aug 2003 22:29:18 +0200, "Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote:

>Bevares. Det var bestemt ikke nedladende ment.

Ja ja, ro på, sådan opfattede jeg det heller ikke.

>Spore det på den led at man kender nummeret på den der ringer op?

Ja, eller apparatet har vist en id, man kan spore ...

>Det gør nok ingen forskel for nogen.

Næ, det er klar at bomberen ikke har købt dimsen dagen før i sit eget
navn. Men alligevel er der vel et spor ...

>Tror vesten må affinde sig med at "fjenden" ikke 100% hjælpeløs længere...
>kun 95%.

Ja

>Iøvrigt er det endnu nemmere bare at tage bomben på nakken og selv udløse
>den.

Jo, men det har trods alt en pris.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 07:30

> Jo, men det har trods alt en pris.

Ja.. De kommer op til alle deres 10.000 jomfruer o.s.v. o.s.v.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-03 22:22

Peter Loumann skrev:

>Ja, undskyld, jeg er ingen ørn til elektronik. Men hvis det er så
>enkelt, er det foruroligende: lavteknik, næsten alle kan være med.

En radiosender og modtager er altså ikke særlig vanskelig at
bygge. Og man kunne også have brugt et par walkier. Sprængstof
der er noget kraftigere end dynamit, kan laves af lettilgængelige
og billige materialer.

--
Bertel

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 29-08-03 22:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> En radiosender og modtager er altså ikke særlig vanskelig at
> bygge.

Og endnu nemmere at købe... Det koster mindre end en mobiltelefon...
(ok, afhængig af om man kan få de der 1 kr's tilbud). Så jeg tvivler på
at der er nogen der rent faktisk bruger mobiltelefoner (surt hvis der er
nogen der ringer til den og har fået forkert nummer når man har sat
bomben til).

Med venlig hilsen Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-03 22:46

Preben Mikael Bohn skrev:

> [...]
>at der er nogen der rent faktisk bruger mobiltelefoner (surt hvis der er
>nogen der ringer til den og har fået forkert nummer når man har sat

Vrøvl. Den skal naturligvis have hemmeligt nummer!

En af mine kammerater ringede engang til mit gamle telefonnummer.
En ældre dame tog røret og kunne slet ikke forstå at han kunne
ringe til hende. Hun havde nemlig hemmeligt nummer.

--
Bertel

Fra : hansen

Dato : 30-08-03 11:59

On Fri, 29 Aug 2003 23:45:36 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>En ældre dame tog røret og kunne slet ikke forstå at han kunne
>ringe til hende. Hun havde nemlig hemmeligt nummer.

Deraf kan man lære at ældre damer har en IQ- på linie med Bertels.
Hvorfor er du så nedladende, du kommer jo med, af og til, horrible
misforståelser selv. E=mc²

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-08-03 11:07

hansen wrote:

> Deraf kan man lære at ældre damer har en IQ- på linie med Bertels.
> Hvorfor er du så nedladende, du kommer jo med, af og til, horrible
> misforståelser selv. E=mc²

Deraf kan man lære at 'hansen' ikke følger med i dk.snak vittigheder ;)

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 30-08-03 04:56

> Og endnu nemmere at købe... Det koster mindre end en mobiltelefon...
> (ok, afhængig af om man kan få de der 1 kr's tilbud). Så jeg tvivler på
> at der er nogen der rent faktisk bruger mobiltelefoner

En mobiltelefon har den fordel at man kan ringe fra den anden ende af verden
og udløse bomben.
Man kan også, hvis man nu vil være kreativ, sætte en særlig ringetone for
opkald fra et bestemt nummer og lade ringetonen for alle andre opkald være
lydløs. Derved skulle man være rimelig sikker på ikke at blive ubehageligt
overrasket over en avissælger der ringer op og vil sælge... et knaldtilbud

Det er iøvrigt alligevel nemmere at købe en mobiltelefon end at selv bygge
en radio.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 30-08-03 08:43

Jakob Nielsen wrote:
> En mobiltelefon har den fordel at man kan ringe fra den anden ende af verden
> og udløse bomben.

Helt rigtigt, men spørgsmålet er om de fleste bombemænd ikke er i
nærheden af deres bomber når de sprænger for at have lidt kontrol over
hvem og hvad der er i nærheden? Det kræver lidt statistik jeg ikke
kender noget til.

> Det er iøvrigt alligevel nemmere at købe en mobiltelefon end at selv bygge
> en radio.

Jeps, men overordnet set er det nok nemmere at _købe_ et lille
radio-modul (koster næsten ingenting) og sætte sammen med bomben. Hvis
du skal bruge en speciel ringetone, skal du jo også have kredsløb der
detekterer denne specielle ringetone, osv, osv. Hvis man ikke lige har
brug for at kunne detonere den fra den anden ende af verden, vil jeg
stadig mene at et radiomodul er langt nemmere at interface til og
billigere at købe.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 30-08-03 10:16

> Jeps, men overordnet set er det nok nemmere at _købe_ et lille
> radio-modul (koster næsten ingenting) og sætte sammen med bomben.

Der er nu flere telefoner rundt omkring end der er radiomoduler som nemt kan
anvendes. Plus man skal bruge en sender også.

> Hvis du skal bruge en speciel ringetone, skal du jo også have kredsløb
der
> detekterer denne specielle ringetone, osv, osv.

Det er trods alt i alle ikke-antikke telefoner.

> Hvis man ikke lige har brug for at kunne detonere den fra den anden ende
af verden, vil jeg
> stadig mene at et radiomodul er langt nemmere at interface til og
billigere at købe.

Ja.. lad os sige vi skal lave en udløser nu. Er du klaaaar? Start!
Tror jeg får skilt min telefon ad hurtigere end du får fundet et sted der
forhandler de moduler og bygget dem sammen med strøm og antenne og sikret
dig at der ikke er alt for meget støj på den frekvens i forvejen.
Når tiden så kommer for sprængning, så sidder jeg på stor afstand med en
kikkert, eller ser måske ofret på live-tv, og kan nemt detonere bomben. Du
ligger i en busk 100 meter borte og gemmer dig med din radio

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 30-08-03 13:20

Jakob Nielsen wrote:
> Der er nu flere telefoner rundt omkring end der er radiomoduler som nemt kan
> anvendes. Plus man skal bruge en sender også.

Senderen fås også som standard-modul.

> Det er trods alt i alle ikke-antikke telefoner.

Øh, hvad? En dimmer der detekterer ringetonen og sender et signal til
udløseren? Det tvivler jeg på... Men hvis man kan sige til den
(telefonen) at den _kun_ skal ringe hvis den bliver kaldt fra ét bestemt
nummer, ville man kunne bruge den, _hvis_ der er dækning og _hvis_ man
selv har en telefon der ikke kan spores og _hvis_ man ved præcis hvornår
den skal udløses (så kunne man ligeså godt bruge en timer, men lad det
nu ligge) eller kan se (i real-tid) hændelsen.. Alle disse hvis'er ville
jeg gå ud fra ikke altid var opfyldt. Men igen er det smart hvis man
skal udløse den fra den anden ende af verden.

> [...]
> forhandler de moduler og bygget dem sammen med strøm og antenne og sikret
> dig at der ikke er alt for meget støj på den frekvens i forvejen.

Har du nogensinde leget med sådanne moduler? De er enormt nemme at gå
til, og fylder en hel del mindre end en mobiltelfon (hvilket i øvrigt er
ligegyldigt, bomben fylder nok mere alligevel), og hvis jeg skal være
helt ærlig tror jeg at jeg kan interface til et vel-dokumenteret
modtager modul hurtigere end du kunne få skilt din mobil-telefon ad og
lavet et _sikkert_ interface til den...

> Når tiden så kommer for sprængning, så sidder jeg på stor afstand med en
> kikkert, eller ser måske ofret på live-tv, og kan nemt detonere bomben. Du
> ligger i en busk 100 meter borte og gemmer dig med din radio

Og jeg "rammer", det gør du muligvis ikke... I øvrigt kan jeg snildt
være længere væk end 100 m...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 30-08-03 16:08

> Øh, hvad? En dimmer der detekterer ringetonen og sender et signal til
> udløseren? Det tvivler jeg på...

Ja, det gør jeg da også. Nok derfor jeg heller ikke nævner sådan en.

> Men hvis man kan sige til den
> (telefonen) at den _kun_ skal ringe hvis den bliver kaldt fra ét bestemt
> nummer, ville man kunne bruge den,

Det kan man med de fleste ikke-antikke telefoner. Uh.. deja vu.

> _hvis_ der er dækning og _hvis_ man selv har en telefon der ikke kan
spores

En ikke sporbar telefon er elementær at skafe selv i et organiseret land som
Danmark. Kunne forestille mig at det vil være endnu nemmere andre steder.

>og _hvis_ man ved præcis hvornår den skal udløses (så kunne man ligeså
godt bruge en timer, men lad det
> nu ligge) eller kan se (i real-tid) hændelsen..

Du kan være så langt borte som du vil. Hvis du vil være sikker på at se
målet komme forbi så kan man vist se langt med en kikkert i flad ørken.

>Alle disse hvis'er ville jeg gå ud fra ikke altid var opfyldt. Men igen er
det smart hvis man
> skal udløse den fra den anden ende af verden.

De vil ofte være opfyldt mener jeg. Det er nu efterhånden ved at være mere
påstande end facts, så lad os bare stoppe.

> [...]
> helt ærlig tror jeg at jeg kan interface til et vel-dokumenteret
> modtager modul hurtigere end du kunne få skilt din mobil-telefon ad og

Jeg har en mobiltelefon her ved siden af mig. Har du et radiomodul liggende
klar?
Og, ja jeg har prøvet dem. Tre ben. Vcc, Gnd,Signal. Meget nemt, ja. En
telefon er nu nemmere.

> Og jeg "rammer", det gør du muligvis ikke... I øvrigt kan jeg snildt
> være længere væk end 100 m...

Tror vi skal passe på at Buskmanden ikke ser hvad vi taler om og sender sin
egen meget mere komplekse form for bombe efter os :-/

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-08-03 10:29

On Sat, 30 Aug 2003 09:42:55 +0200, Preben Mikael Bohn
<nospam@nospam.com> wrote:

>spørgsmålet er om de fleste bombemænd ikke er i
>nærheden af deres bomber når de sprænger for at have lidt kontrol over
>hvem og hvad der er i nærheden?

Det må være et rimeligt gæt. Det ser ud til at de der bomber i
vejkanten er gode til at springe netop som et ikke-pansret amerikansk
militærkøretøj passerer. Jeg går ikke ud fra at de kører efter en fast
køreplan og er præcise helt ned på sekundet.

Når målet er tilstrækkelig celebert er en tv-transmission selvfølgelig
ideel, som Jakob er inde på. Man skal bare stole på at den virkelig er
live.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 30-08-03 11:43

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote:

>Når målet er tilstrækkelig celebert er en tv-transmission selvfølgelig
>ideel, som Jakob er inde på. Man skal bare stole på at den virkelig er
>live.

Selv en live udsendelse kan faktisk være adslillige sekunder bagefter.
Men selvfølgelig: Hvis man har styr på hvormange så går det jo nok.

Hvis man vil bruge et mobilnet så er man afhængig af at der er
(tilstækkelig) dækning på det pågælden sted.
Små radiomoduler findes faktisk i mange afskykninger. Til f.eks.
fjernstyring af lys, garrageporte eller modelfly/biler.

Når det er sagt så vil jeg egentlig tro at højttaler-udgangen i en
mobiltelefon kan trække tændsatsen direkte. Så kan ikke blive meget
enklere.

-Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 07:34

> [...]
> at der er nogen der rent faktisk bruger mobiltelefoner (surt hvis der er
> nogen der ringer til den og har fået forkert nummer når man har sat

De fleste mobiler i dag, har en funktion så man kan gøre et mobil nr. til
"VIP". Dermed er det kun det ene nummer der kan komme igennem. Men ja, det
begynder at blive dyrt ;)

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-08-03 17:11

Jakob Nielsen wrote:

> Tag en telefon og forbind lederne gående til højttaleren til en
> detonator - evt via en forstærker. Når telefonen "ringer" går der
> strøm og bomben sprænger.

Bare *lidt* træls hvis man får en spam-SMS lige mens man er ved at koble
bomben til ...

--
PeKaJe

To many, total abstinence is easier than perfect moderation.
      -- St. Augustine

Fra : Bent Jensen

Dato : 30-08-03 14:10

Peter Loumann wrote ...

> Kan den slags gøres med mobiltelefon nu til
> dags? Sådan at bomben udløses ved opkald fra en mobiltelefon til en
> modificeret ditto der er pakket sammen med sprængladningen?

Det forekommer mig, at en af Bali-bomberne blev udløst via
mobiltelefon, og at politiet fandt resterne af modtagetelefonen. Den
teknisk kyndige terrorist, som havde lavet arrangementet, blev siden
arresteret. En anden bombe blev vist udløst af en selvmordskandidat.

Jeg erindrer svagt, at politiet i Danmark i Thorsen-sagen fik oplyst
fra teleselskabet, at han på et bestemt tidspunkt havde foretaget
opkald via en antennemast beliggende i et celleområde med
hovedbanegården. Politiet kunne på den måde bevise i retten, at han
ikke var, hvor han påstod, han havde været på det tidspunkt.

Tekniske nyskabelser som mobiltelefoner og computers med harddiske er
også en Guds gave til politiet. I øjeblikket er politiet i Danmark nok
ved at studere, hvad harddisken fra den formodede hæler i Brønshøj kan
diske op med.

Bent