Måling af seertal
Fra : Jesper Villadsen

Dato : 24-08-03 18:30

Hej NG
Håber i har et svar på mit spørgsmål :
Man ser tit i Se og Hør at de har målt vilket prg der har flest seere
Hvordan måler man det har det noget med strømforbrug på nettet eller hva?
mvh jesper

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-08-03 18:37

"Jesper Villadsen" <jespervilladsen@mail1.stofanet.dk> writes:

> Man ser tit i Se og Hør at de har målt vilket prg der har flest seere
> Hvordan måler man det har det noget med strømforbrug på nettet eller hva?

Gallups seertalsundersøgelser er baseret på særligt udstyr der
registrerer tv-sening i 1000 husstande. Man kan læse lidt om det på:

<http://www.gallup.dk/page.aspx?pageid=16>

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Sven

Dato : 25-08-03 19:01

> Gallups seertalsundersøgelser er baseret på særligt udstyr der
> registrerer tv-sening i 1000 husstande. Man kan læse lidt om det på:
>
> <http://www.gallup.dk/page.aspx?pageid=16>

Hmmm, og hvordan udvælges disse 1000 husstande så? Hvis man tager FC
Københavns fanklub, giver det jo ikke et reelt billede, idet langt de fleste
her vil se fodbold istedet for andet sport.

Jeg synes ikke rigtig jeg kan se hvordan Gallup foretager denne udvælgelse

Sven

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 25-08-03 20:14

"Sven" <chanelle4@get2net.dk> writes:

> [...]
> her vil se fodbold istedet for andet sport.
>
> Jeg synes ikke rigtig jeg kan se hvordan Gallup foretager denne udvælgelse

Det er jo netop sådan noget Gallup ved hvordan man gør, altså udvælger
et repræsentativt udsnit af befolkningen. Tænk det virkelig kun er
1000 husstande. Det virker af meget lidt, i forhold til den præcision
der plejer at være på tallen.

--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-03 21:22

Kaare Fiedler Christiansen skrev:

>et repræsentativt udsnit af befolkningen. Tænk det virkelig kun er
>1000 husstande. Det virker af meget lidt, i forhold til den præcision
>der plejer at være på tallen.

Ja. Når sønnike tænder for fjerneren, stiger seertallet med
5'000.

Men statistikere har vist regnet ud at 1'000 mennesker giver et
ret brugbart resultat. Tænk f.eks. på en valgaften hvordan en
meget tidlig prognose plejer at være ret tæt på det færdige
resultat.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-08-03 22:08

> [...]
> ret brugbart resultat. Tænk f.eks. på en valgaften hvordan en
> meget tidlig prognose plejer at være ret tæt på det færdige

Nu nævner du prognose. Gallup (og andre) gætter med spredehagl på ofte over
5 procent, men det ubrugelige gæt angives for en sikkerheds skyld med 1
decimal!

En seerskare på 1000 kan aldrig blive repræsentativ, al den stund at fra
middelklassen og op til intelligente, siger de fleste nej tak. Det er TV2
nok ikke ked af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-08-03 22:44

Preben Riis Sørensen skrev:

> En seerskare på 1000 kan aldrig blive repræsentativ,

Sagtens. Alle undersøgelser (både Gallups og uafhængige medieforskeres)
viser, at flere respondenter ikke ændrer på nøjagtigheden. Kunsten
ligger jo i at udvælge de rette 1000 personer. Og der er stor tillid til
systemet - ellers ville virksomhederne næppe poste millioner og atter
millioner kroner i reklamer baseret på seertallene.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"When I first heard that Marge was joining the police academy, I

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 04:14

Peter Bjerre Rosa skrev:

>ligger jo i at udvælge de rette 1000 personer. Og der er stor tillid til
>systemet - ellers ville virksomhederne næppe poste millioner og atter
>millioner kroner i reklamer baseret på seertallene.

Jo, men det bider jo også sig selv i halen.

--
Bertel

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-08-03 09:44

Preben Riis Sørensen wrote:

> En seerskare på 1000 kan aldrig blive repræsentativ, al den stund at
> fra middelklassen og op til intelligente, siger de fleste nej tak.
> Det er TV2 nok ikke ked af.

Det var dog et underligt udsagn!
Hvad begrunder du det det i?

Er intilligens forbeholdt "middelklassen og op"?

Hvem er "middelklassen og op"?

Hvem er "middelklassen og ned"?

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-08-03 23:30

Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.dk> skrev i en

> Det var dog et underligt udsagn!
> Hvad begrunder du det det i?
>
> Er intilligens forbeholdt "middelklassen og op"?

> [...]

Jeg oversætter lige: hvis man har lidt ben i næsen gider man ikke deltage i
sådan en undersøgelse, og ja, jeg mener TV2 er noget så inderligt
åndsforladt. Bruger den kun som reserve-TVavis, den er mærkeligt nok så godt
som identisk med DR's: gentagelser oveni gentagelser krydret med relativt
intetsigende genbrugsbilledmateriale.

Middelklasse: der stod 'fra middelklassen og op til intelligente', altså
middelklassen indenfor intelligens, der iøvrigt heller ikke kan måles.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 27-08-03 10:04

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.dk> skrev i en

> Jeg oversætter lige: hvis man har lidt ben i næsen gider man ikke deltage i
> sådan en undersøgelse

Huh? Kalder du mig uintelligent?

Jeg elsker at deltage i sådan nogle undersøgelser, fordi jeg elsker at
læse dem. Jeg ville elske at deltage i Gallups TV-seer-gruppe. Mon
ikke de har fundet andre der er som mig?

Hilsen
Kåre

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 11:11

Kaare Fiedler Christiansen skrev:

>Jeg elsker at deltage i sådan nogle undersøgelser, fordi jeg elsker at
>læse dem.

Der er en anden én der elsker at deltage i alle mulige
markedsundersøgelser og så svare helt hen i skoven så resultatet
er ubrugeligt. Det ville dog i det her tilfælde kræve to fjernsyn
da man næppe kan holde ud at se på det som man gerne vil
registres for, og så bryder man nok også en aftale.

--
Bertel

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 27-08-03 11:34

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Der er en anden én der elsker at deltage i alle mulige
> markedsundersøgelser og så svare helt hen i skoven så resultatet
> er ubrugeligt.

Tjah. Undersøgelser viser jo at de "professionelle" undersøgelser
faktisk rammer meget rigtigt. Jeg tror den slags der prøver at
ødelægge det er så få at de ikke kan ødelægge noget. Også fordi dem
der prøver at ødelægge skal ødelægge på samme måde, for at påvirke
statistikken noget videre. Næppe sandsynligt.

Hilsen
Kåre