Kompassets opfindelse?
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 24-08-03 11:35

Jeg ved ikke om det er off-topic i denne gruppe, men jeg kunne ikke komme på
en mere passende.

Hvornår blev kompasset opfundet, og hvor i verden?

Mvh. Anders Jacobsen
www.ichtys.dk

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 24-08-03 19:53

"Anders Jacobsen" <anders@FJERNichtys.dk> writes:

> Jeg ved ikke om det er off-topic i denne gruppe, men jeg kunne ikke komme på
> en mere passende.

Aldeles on-topic.

> Hvornår blev kompasset opfundet, og hvor i verden?

Frit fra hukommelsen var det kineserne som først forstod at udnytte
Jordens magnetfelt til navigation. De monterede et stykke magnetisk
materiale på et stykke træ (eller andet som kunne flyde), og satte det
i et vandbad. Jeg mener det var Marco Polo som førte denne ret geniale
ide til Europa.

Se evt. http://www.matematiksider.dk/navigate/navihist.pdf (søg på
"kompas historie" på google og vælg Sider på dansk).

Hmm, en engelsk google-søgning giver bl.a. disse:

http://www.coastalnavigation.com/samples/sec_3/3_pages/3_1-compass_history.htm
http://inventors.about.com/library/inventors/blcompass.htm

Mvh Rasmus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-08-03 20:40

Anders Jacobsen wrote:

> Jeg ved ikke om det er off-topic i denne gruppe, men jeg kunne ikke komme på
> en mere passende.
>
> Hvornår blev kompasset opfundet, og hvor i verden?

Nu kræver det ikke så meget at lave et kompas, Men kineserne var i hvert fald de
første til at skrive om det.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-08-03 12:49

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Nu kræver det ikke så meget at lave et kompas, Men kineserne var i hvert
fald de
> første til at skrive om det.

Hvilke opdagelser eller opfindelser mener du har krævet mere eller været
mere lykkeskabende?

Han har ikke opfundet "det varme vand" eller "den dybe tallerken" siger man,
men at finde på at gøre jern magnetisk og hænge det bevægeligt på en nål og
navigere efter det, er cirka så kreativt/genialt/opfindsomt/avanceret, som
at finde på at blande salpeter med trækul og svovl og få krudt. Selvfølgelig
er det sket gradvis og flere genier har været involveret i processen.

Men det er en falliterklæring for vor Vestlige kultur, at vi var for stupide
i årtusinder, hvor kineserne var verdens eneste iland.

Først da vandmøller fra Asien var blevet indført så der skabtes behov for
dampmaskine

og pga de mange krige som mangel på sikre grænser medførte i Europa, blev vi
omsider kineserne jævnbyrdige med dampmaskinen.

Og hvor kineserne aldrig havde været junglelovs-umoralske mod os, brugte vi
førstkommende lejlighed til at opføre os ondere end Stalin mod kinserne ved
opiumskrigen.

Peger noget mod at kompas er udviklet andetsteds end hos kineserne - der
gasnke rigtigt var de første der beskrev det - og de første der lavede
homogent papir der er trykkeri-egnet, og de første med udskiftelige
typografiske typer osv osv.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 24-08-03 21:40

Anders Jacobsen wrote:
> Jeg ved ikke om det er off-topic i denne gruppe, men jeg kunne ikke komme på
> en mere passende.

dk.videnskab.historie kan muligvis hjælpe. XFUT til dem.

> Hvornår blev kompasset opfundet, og hvor i verden?

Den retningssøgende nål blev introduceret i 1100-tallet. Omkring 1300
fandt man på at kombinere dette med en kompasrose, sådan som man gør i
et moderne kompas.

Opfindelsen er sket i Europa, men jeg tør ikke sige hvor. (Og jeg vil
bestemt ikke udelukke, at der er sket parallelopfindelser sted i Kina
og/eller Japan.)

--
Kristian Damm Jensen | If you can't take the trouble to
damm (at) ofir (dot) dk | make your posting readable, I

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 25-08-03 13:12

Kristian Damm Jensen wrote:

> [...]
>
> Opfindelsen er sket i Europa, men jeg tør ikke sige hvor. (Og jeg vil
> bestemt ikke udelukke, at der er sket parallelopfindelser sted i Kina

Her er lidt mere af kompassets historie

http://nvnv.essortment.com/compasshistory_rumo.htm

høa

Fra : Bo Warming

Dato : 29-08-03 10:53

"Hugo Østergaard-Andersen" <huosan@post8.tele.dk> wrote in message

> Her er lidt mere af kompassets historie
>
> http://nvnv.essortment.com/compasshistory_rumo.htm

Selv Illustreret Videnskab virker oftest bedre dokumenteret end dette link,
der uden underbyggelse postulerer Europæisk opfindelse

Jeg har læst at kineserne i århundreder brugte deres "vandophængte"
kompasnål i religiøs sammenhæng inden kaptajner brugte det til navigation og
at det derefter kom via Silkevejen til Europa.

At lade magnetjernsten på noget let sejle i et vandfad, lyder som en logisk
start, og den er altså beskrevet i gammel kinesisk litteratur.

I betragtning af de også opfandt papiret, trykteknik og krudt (og støbejern,
seismograf o.m.a.) før os, er det ikke overraskende hvis de har været forud
for Mellemøsten og Europa også på dette punkt. Ligesom inderne opfandt nul
og "arabertal", hvilket kineserne også tog til sig før os - men ikke var
aggressive nok til at bruge særlig meget..

Vi havde papyrus (af fladhamrede, tværstillede siv) og dyrt
dyrehud-pergament, som var stift og uhomogent og uegnet til trykprocesser.
Søren Mørk skriver i bind 1 af "Det Europæiske Hus" at grunden til at
kineserne ikke gad bruge deres udskiftelige typografiske typer til
massefabrikation af bøger, selvom flere kunne læse end i Vesten, var
kulturelle - Gutenbergs kina-plagiat fik jo netop fremgang da Luther-bibel
blev vigtig for religionskrige.

At Genghis Khans søn brugte kanoner mod japanerne er bedst beskrevne brug af
krudt, men muslimer og kristne havde langt større aggressivitet, så de
forfinede den kinesiske egenhændige krudtopfindelse og kanonteknologi.

Mon ikke tilsvarende mangel på krigs-mentalitet har været grunden til at
Kina gladelig afgav patent/copyright til Vesten vedr kompas?

Da de så der var penge i at eksportere porcelæn til os, søgte de at skjule
hvordan deres termodynamiske videnskabsmænd nåede op på temperaturer langt
over hvad Vesten magtede, men Meisner i Tyskland fik i 1700-tallet opnået
rimelig plagiat.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-08-03 07:32

"Anders Jacobsen" <anders@FJERNichtys.dk> wrote in message
> Jeg ved ikke om det er off-topic i denne gruppe, men jeg kunne ikke komme

> en mere passende.

Du er asocial eller uigennemtænkt, at du ikke X-poster til
dk.videnskab-historie , hvilket jeg nu har gjort.

> Hvornår blev kompasset opfundet, og hvor i verden?

Kinesiske mandariner vistnok før Kristi Fødsel opdagede, at magnetjernsten
lagt på træ i vandfad drejede sig i en bestemt retning.
Da de ikke var aggressive og erobrings-gale som Vesten, og kun sendte
skibsekspeditioner til Afrika, Indien Indonesien på venskabelig mission,
havde de ikke meget at bruge deres kompas til, så det tog lang tid før
kinesiske kaptajner fik det forbedret med nål-ophængt kompasnål i deres
skibe, hvorefter Vesten kopierede det og derved opdagede Amerika og den
søvej til Indien, der var med til at redde os fra islamisk erobringstrussel
(Portugal og Spanien fattiggjorde araberne, ved at overtage den handel med
krydderier m.m. der tidligere gik via karavaner og Venedig, og deres
overlegne kanoner udslettede arabisk handelsflåde på Det indiske Ocean, så
briterne kunne tage Indien..)

Måske kompas, ligesom astrolabie, papir, bogtryk , "arabertal", og krudt
ankom til Vesten via arabiske kamelkaravaner.
Kinas har formodentlig også opfundet hjulet, at dømme efter deres langt mere
fantasirige brug af det.

Handelen på de kinesiske floder og kanaler og dertil knyttet
teknologi-udvikling har nok været et sidestykke mht verdensgavn til
UK-Frankrig-Tyskland industrialismen 1700-1900

Nazier søgte at benægte at krudt og Gutenberg-tryk var kinesisk
opfindelse, og kineserne er ikke aggressivt nationalchauvinistiske forskende
som os. Men vi står i enorm gæld til Kina og Japan, og slet ikke til
Mellemøsten.
At Vesten kendte magnetjernsten, men aldrig havde kinesernes opdage-evne er
et ubestridt faktum, som kun kan forklares ved at vi var uland og de var
iland.

Vore krige gjorde os overlegne, så vi pr dampmaskin-drevne skibe kunne
holocauste Kina i Opiumskrigen.

Napoleon havde jo spået at "Når den kinesiske kæmpe vågner, vil verden
skælve" så Dronning Viktoria&USA overgik Hitler i ondskab for at skære
hovedet af Kina fra 1840-1949.
Japan angreb Kina 1931 for at redde Kina, og det lykkedes.Men vil USA nu
gentage Opiumskrigs-ondskaben mod Kina?

Fra : Emil Fischer Peterse~

Dato : 02-09-03 00:05

> Du er asocial eller uigennemtænkt, at du ikke X-poster til
> dk.videnskab-historie , hvilket jeg nu har gjort.

Og hvad så? Svar dog venligt, eller rend og hop.

mvh Emil

Fra : arc@na

Dato : 02-09-03 02:23

"Emil Fischer Petersen" <duks@tdcadsl.dk> wrote in news:OgQ4b.167$Lz3.77
@news.get2net.dk:

> Og hvad så? Svar dog venligt, eller rend og hop.

Ikke i dk.politik, tak.

FUT dk.videnskab.historie,dk.videnskab

--
Vore bedstemødre gik med tørklæde, men de gik bestemt ikke med hijab.
dkpolitikfest3@hotmail.com - deadline for tilmelding d. 5. september 03

Fra : Bo Warming

Dato : 02-09-03 06:10

"Emil Fischer Petersen" <duks@tdcadsl.dk> wrote in message

> Og hvad så? Svar dog venligt, eller rend og hop.

Mange tror på usandheden om, at man ikke må X-poste.

Fundatsen fraråder X-post, fordi den er designet i de meget langsomme
modemmers tid.Forbud er der ikke tale om.

At kalde det asocialt ikke at udbrede visdommen til også de mest relevante
ng, kan kun tolkes som sarkasme vendt imod netbetjentene, som newbies
desværre lader sig hæmme af.

OT, der skyldes fortolknings-nuancer vedr www.usenet.dk, er heller ikke
asocialt - selv når uigennemtænkt.