Skolelukning
Fra : TW

Dato : 28-08-03 21:01

Her er lidt til eftertanke !

Nævn venligst dette: Underskrift indsamling på :
http://www.per-c.dk/skole/

Nedenstående er skrevet frit ud fra nogle noter!

Venstre begår politisk selvmord i Randers eller venstre hånds arbejde.

Til mødet i salen på Nyvangsskolen var Venstre blandt andet mødt op for at
argumentere for hvorfor Nyvangsskolen skulle lukke og ikke Rytterskolen.

Bjarne Overmark (L) fortalte at han jo blandt mange andre ting undrede sig
over at man havde sendt havneudvalget på tur til Island samme dag som der
var afstemning om skolelukning.

Og så var der lige det, at det jo skulle hastes igennem ellers skulle planen
jo udsættes et år, hvilket ville betyde at planen skulle iværksættes 3 mdr.
før kommunalvalget og som Bjarne Overmark (L) sagde " det var vist ikke
noget som diverse politikere turde løbe an på ville give stemmer "

Men det gik ikke godt, de havde ikke læst på lektien.

Først roede Erik Busk Jensen (V) sig ud i en fight med David Møller (C) han
medbragte en hilsen fra borgmester Michael Åstrup Jensen (V) som synes det
er for kort tid til at Nyvangsskole kan forberede sig til et byrådsmøde i
morgen (torsdag skulle den endelige afgørelse været faldet), så han udsatte
byrådsmødet til mandag.

Men knap 15 min. før havde David Møller (C) forklaret at han gennem hele
dagen havde kæmpet mod blandt andet Venstre for at Nyvangsskolen skulle have
mere tid før den endelige beslutning. Dette blev bekræftet af Bjarne
Overmark (L), David Møller (C) gjorde kraftig indsigelser mod at Erik Busk
Jensen (V) på den måde forsøgt at tage æren for det arbejde han havde lavet.

Men som mødet udviklede sig, gik det meget snart op for tilhørerne at man
ikke havde læst på lektien hjemmefra.

Svend Erik Christensen (V) fremlagde sin del af mødet med at sige at det
ikke var politikerne der havde lavet rod, men embedsmændene i forvaltningen,
det var jo dem der havde lavet rapporten, havde de nu kun lavet det de
skulle og ikke kommet med den bedste løsning, så var det her jo ikke sket.

Fejlen bestod i at man ikke kun havde fortalt hvordan man skulle spare 15
millioner men også at det bedste ville være at lukke Hadsundvejens skole,
Rytterskolen og Vorup skole, det var de jo ikke blevet bedt om.

Hvilke skoler der skulle lukke var noget politikeren skulle bestemme.

Derudover havde han ikke mere at sige (han kunne nok mærke at den rævekage
var blevet gennemskuet).

Nu gik det så meget galt, for at trække det meget samme blev følgende klart:
Som argument for at lukke Nyvangsskolen var ikke andet end økonomi som Erik
Busk Jensen (V) sagde. Det var alt hvad det gik på.

Venstre ville med denne plan spare 15 millioner på budgettet. Altså ved at
lukke de 3 skoler Hadsundvejens skole, Rytterskolen og Vorup skole men det
kunne man ikke samle flertal for. Man have så forslået Hadsundvejens skole
og Nyvangsskole (det var Venstre der forslog Nyvangsskolen) Det kunne så
samle et ganske spinkelt flertal, der var jo ikke nogen der havde børn i de
skoler (altså af politikerne), og som Erik Busk Jensen (V) sagde da han også
beklagede sig over at Socialdemokratiet ikke var mødt op "Nyvangsskolen
ligge jo i et stærkt socialdemokratisk område" (måske kom her en forklaring
på hvorfor det blev Nyvangsskolen)

Men det var ikke nok, for på en forspørgelse om økonomi, svarede Erik Busk
Jensen (V) at ud af byens 13 skoler var Nyvangsskolen den 4. billigste.

Og adspurgt om hvad med de svage elever, ja det havde man ikke tænkt på, men
det fandt man jo nok ud af.

Som Bjarne Overmark (L) sagde: Man snakker om store skoler fordi de er
bedre, men Finland havde de bedste elever da man for få år tilbage målte på
børns evne til at læse og de mindste skoler". Igen var venstrepolitikerne
kun optaget af at læse i rapporterne de havde på bordet.

En politiker skilte sig ud, det var Bent Martinsen (R) som mere end en gang
fik fortalt at han var ligeglad med hvilke skole han stemte på bare der blev
lukket en. Det var som om han ikke helt troede på det han selv sagde, men
mere prøvede at slå på at han var en ansvarlige politiker, og han fik ellers
rigelig med taletid.

Hvad eksperterne sagde, var ikke så vigtig når det ikke stemte med det han
troede på.

Anne E fra 9 klasse satte mere end en gang de 3 politikere på plads (Bent
Martinsen (R), Svend Erik Christensen (V), Erik Busk Jensen (V) )

Faktisk var hendes spørgsmål meget relevante blot kunne ingen af dem svare
på dem.

Hvad koster det at lukke skolen?

I siger at man må bygge til på andre skoler hvad koster det?

Hvad med de lærer der skal fyres?

Hvad med dem som er tjenestemænd, hvad koster det?

Men det hjalp ikke, lukke en skole, det kan man, men svare på 3 meget
væsentlige spørgsmål fra en pige på 15 år det kunne man ikke.

Som mødet skred frem måtte Erik Busk Jensen (V) mere end en gang fortælle,
hvorfor man ikke skulle lukke Rytterskolen.

(Ja, det var da argumenter for en lukning han skulle komme med, men det
kunne han ikke eller var det politisk selvmord, han skal være glad for at TV
2 Østjylland var gået).

Venstre indrømmede at kun økonomi er målet, vi skal spare 15 millioner, men
med den her metode kan vi kun spare 11 og vi kender ikke omkostningerne.

Man vil sende børnene fra Nyvangsskole ud på 3 andre skoler og måske bliver
det med taxa da de fleste kommer til at krydse en af de 3 veje som har flest
trafikulykker i Randers. (Da man for få år siden brugte 4 mil. på
trafiksanering, blev en stor del brugt omkrig Nyvangsskolen). Nu skal man så
bruge mange penge på at sikre nye veje. (Mon ikke økonomien her er væk?)

Man kendte ikke de egentlige økonomiske konsekvenser ved en lukning, kun
driften tænkes der på. Man kunne spare mere ved at vælge en af de 9 andre
skole der er dyrere at drive end Nyvangsskolen.

Venstre vil godt spare men ikke når det går ud over egne vælgere.

Randerslisten (R) er ligeglad med hvilke skole der lukker bare der lukkes
nogle.

Socialdemokratiet? De er vist ligeglade, de gad ikke engang møde op og de vi
l også lukke Nyvangsskolen. Hvad mon de får for det?

David Møller (C) er presset og ved godt at alle demokratiske principper er
sat til side. Men spørgsmålet er om han tør sætte sig op mod venstre.

Dertil kommer at man samtidig vil bruge penge på Randers Kaserne og man vil
styrke Nordbyen, men man kan ikke forklare hvordan man styrker Nordbyen ved
at sende børnene ud på en lang og farlig skolevej til overfyldte klasse i en
skole lang fra deres eget hjem.

Man kan heller ikke forklare hvorfor Rytterskolen pludselig blev fejet af
bordet (kun at man i Venstre ikke ville lukke skolen, der er vist en venstre
politiker der har sine børn der) men at den mere rentable og billigere skole
Nyvangsskolen var et bedre valg.

David Møller (C) gjort det klart at valget var ovre: Det var sikkert at
Nyvangsskolen skulle lukke eller som jeg hørt ham sige: Den demokratiske
proces var kun et skuespil.

Bjarne Overmark (L) sagde, at faktisk var alle skolerne stadig i spil.

Men på eftermødet var alle vist enige om at der var lavet en politisk handel
og den lugtede.

Det er derfor at forældre på nyvangskolen gør deres til at grave, måske kan
vi ikke standse lukningen men vi kan finde sandheden om det politiske spil i
Randers byråd og huske vælgerne på det til næste byrådsvalg..

En ting står klart efter i aften: Der er ingen saglige argumenter for
lukningen af Nyvangsskolen kun en politisk rævekage.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-08-03 14:12

TW wrote:
[cut]

Det kan da ikke undre dig: når folk i dit skoledistrikt gang på gang stemmer
på nedskæringspolitikerne, så ender det jo som det gør.

Frederiksberg lavede det samme nummer for nogle år siden. Her fik folk lov
til at stemme om skolelukningerne, men den konservative borgmester
opfordrede kraftigt til at alle vælgerne mødte op -altså ikke kun dem, der
var direkte berørt, men også pensionister, der altid stemte konservativt og
når nu borgmesteren mente at det var det , der skulle til, så ville man da
ikke være klogere end selveste borgmesteren.
Behøver jeg at sige, at skolelukningen blev vedtaget? Forslaget båret hjem
af pensionister og konservative kernevælgere, der bestemt ikke ønsker den
mindste risiko for at de kan komme til at betale 100 kr. mere i skat -om
året.

Få år efter opdagede man, at man havde gjort regning uden vært: man fik igen
brug for skoler, som så skulle bygges - til flere millioner end det kostede
at vedligeholde den lukkede skole - de større årgang tog til og pludselig
stod man og manglede bygninger.

Men den kortsigtede kommunale tankegang går ud på at man laver så meget som
man kan for at tækkes de meste reaktionære vælgere - (mindre i skat) og så
følger medløberne nok med -eller også satser de på vælgernes korte
hukommelse, og så bliver kommunalpolitikerne genvalgt, og scenariet gentager
sig.

Intet nyt under solen.

--
ahw

Fra : Erik Munck

Dato : 29-08-03 20:01

Se hvad der sker på Bornholm iøjeblikket.

Muncken

Fra : René Bloch

Dato : 30-08-03 13:39

> Se hvad der sker på Bornholm iøjeblikket.
>
> Muncken

Ja her er det S, SF og Borgerlisten der vil lukke skoler og V, K, DF, R og
EL der ikke vil.

http://www.drbornholm.dk/skoler/

René Bloch

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-08-03 15:33

René Bloch wrote:

> Ja her er det S, SF og Borgerlisten der vil lukke skoler og V, K, DF,
> R og EL der ikke vil.
>
> http://www.drbornholm.dk/skoler/

Konklusion: stem på EL?

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 31-08-03 19:59

René Bloch <rbj@REMOVE.dk> wrote:

> Ja her er det S, SF og Borgerlisten der vil lukke skoler og V, K, DF, R og
> EL der ikke vil.

> http://www.drbornholm.dk/skoler/

Og er der noget principielt galt i at lukke skoler, så længe der sørges
for fornuftig skolebusbetjening?

Og det er ikke blot et spørgsmål om økonomi. Skal en skole ikke have en
vis størrelse for at kunne tilbyde eleverne eksempelvis fransk og latin,
og vel også nogle fornuftige ekstra faciliteter.
--
Per Erik Rønne