vedr. Pekingeser
Fra : Sofie Hansen

Dato : 06-04-01 22:27

Hej

Jeg er lidt træt af af denne race altid trækkes frem som værende meget
usund. I pekingeser standarten står der at hunden skal være sund, og det har
der stået i rigtig mange år.

Der var en gang da disse hunde var modehunde, at øjene kunne trille ud, at
de nærmest ikke kunne gå eller trække vejret.

Dette er fortid - i hvertfald for de opdrættere som opdrætter race typiske
hunde. De sidste mange år har man avlet efter sundhed.

Jeg har selv en pekingeser - hun er snart 6 år. Hun er racetypisk - og ja
hendes næse er flad ... men ikke mere flad end hun snildt kan trække vejret
(det har i øvrigt noget med drøblen at gøre). Hun kan også snildt gå en
times tid i skoven. Jeg tror ikke engang jeg har været specielt heldig med
hende - men hun er købt hos en DKK opdrætter som går ind for at hendes hunde
har/ kan få et ordentligt liv.

Og mit eksemplar kan altså godt begår sig både i en udstillings ring og på
en LP - prøve.

Så istedet for at fokusere på flade næser hvad så med hunde som lider af
allergi, hængeøre, øjensygdomme, HD og hvad der ellers kan nævnes?

Jeg vil ikke hænge nogen racer ud, men blot komme med et suk over at det
altid er pekingeseren som bliver fremhævet som værende noget så usund. Det
er en pragtfuld hund, som kan indordne sig i sort set alle typer hjem, og er
bestemt ikke en hund kun for gamle damer - jeg var 25 var min flyttede ind -
og jeg valgte en pekingeser fordi det var den race som ville passe bedst ind
i mit liv. Heldigvis var der en opdrætter som ville sælge mig en hvalp, for
i dag er pekingeseren gået hen og blevet ret sjælden her i DK (de sidste 6
år´er der i gennemsnit blevet født 28 - 35 hvalpe pr. år i DKK).

Jeg synes det er frygteligt at avle på twisty kattene, da katte efter min
mening bør være i stand til at hoppe - men jeg har selv oplevet at en sådan
skabning kan forekomme spontant i et ellers helt almindeligt kuld huskatte.

Håber ikke nogen tager mit suk ilde op - jeg er blot træt af at pekingeseren
opfattes som værende en frygtelig usund race, prøv at gå på udstilling og
tal med de pekingeser folk som er der, og snak med deres hunde. Personligt
er der ikke mange typer hund jeg ville kunne holde ud at dele hjem med - men
jeg har svært ved at forestille mig ikke at bo sammen med en pekingeser.

Mvh.

Sofie

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-04-01 22:54

In article <9alcja$fme$1@sunsite.dk>,
"Sofie Hansen" <softlips_sugarbaby@yahoo.com> wrote:

> hængeøre

Hvad er der nu galt med hængeører?

--
MVH
Martin Edlich

Mød Brotus på http://www.edlich.dk/vovsen/

Fra : Doggy

Dato : 07-04-01 00:43

Sofie Hansen skrev i meddelelsen <9alcja$fme$1@sunsite.dk>...
> [...]
>
>Jeg er lidt træt af af denne race altid trækkes frem som værende meget
>usund. I pekingeser standarten står der at hunden skal være sund, og det

Det var nu ikke fordi jeg ville hænge pekingeseren ud,men den er et godt
eksempel på de problematikker der er med race avl. Det kan godt være at der
står i standarden at hunden skal være sund og papir er jo taknemmeligt,men
jeg kan da se på pekingeserklubbens hjemmeside at man har en
sundhedshandlingsplan der omhandler en hel række af de problemer jeg
omtalte,så det må jo være noget man stadig kæmper med i avlen.Det er da
dejligt at din hund er sund og rask,men det udelukker jo ikke,at der er
problemer med sundheden i racen generelt.
Det er der jo iøvrigt i de fleste racer. Jeg oprætter selv golden retrievere
og irsk ulvehund og vi har sandelig også sundhedsproblemer indenfor de 2
racer.

>Der var en gang da disse hunde var modehunde, at øjene kunne trille ud, at
>de nærmest ikke kunne gå eller trække vejret.

..

>Så istedet for at fokusere på flade næser hvad så med hunde som lider af
>allergi, hængeøre, øjensygdomme, HD og hvad der ellers kan nævnes?

Disse sygdomme skal man selvfølgelig også gøre alt hvad man kan for at
"udrydde" ved fornuftig avl,men jeg synes også man skal se på standarderne
for de enkelte racer og prøve at komme væk fra de ekstreme ting som meget
lang eller kort hovedform flade næser,store kæber osv.

>Jeg vil ikke hænge nogen racer ud, men blot komme med et suk over at det
>altid er pekingeseren som bliver fremhævet som værende noget så usund.

Som sagt ville jeg ikke hænge en bestemt hunderace ud,men blot konstatere,at
der er mange racer som har sundhedsproblemer pga. standardernes og dommernes
favorisering af ekstreme udseender.
Jeg synes feks. heller ikke at det er rigtigt at avle flere kuld hvalpe på
en tæve der ikke kan føde hvalpene selv,men må gøre det ved kejsersnit fordi
tævens anatomi umuliggør en naturlig fødsel.Men det var jo en hel anden
problematik.

>Hilsen
Merete

Fra : Ann K.

Dato : 07-04-01 22:15

Hej Sofie.
Forstår så godt dit hjertesuk... Det må være irriterende hele tiden at
skulle forsvare sit valg af hunderace, blot fordi det er en race, der som
regel fremhæves, når snakken går ang ekstrem avl....
Men alligevel vil jeg da ikke betænke mig på stadig at bruge pekingesere,
engelske bulldogs, perserkatte osv som "de afskrækkende eksempler"... Netop
fordi disse racer er så ekstreme, at selv ukyndige kan se at udseendet _må_
være et resultat af selektiv avl....
Inden for de seneste år har opdrættere (og udstillingsdommere) heldigvis
fået øjnene op for at avlen var for ekstrem og man har derfor i standarden
betydet at hunden/katten skal virke sund... men hvad menes der med det???
Kan fortælle at "min" dyrlæge er hamrende upopulær hos visse
racekatteopdrættere efter hun inden en udstilling afviste ikke mindre end 6
perserkatte, der alle i større eller mindre grad "snorkede" (kan være tegn
på vejrtrækningsproblemer!)... én af disse katte havde vundet et hav af
priser!!!!! Og var far til en del killinger....
Lige netop ang pekingeseren så _har_ jeg set hvor slemt det kan være...
Ganske vist popper øjnene ikke ud af hovedet på vovsen, men man må ikke tage
den i nakkeskindet pgr risikoen... hunden kan heller ikke spise selv, men må
håndfodres med noget opblødt snask, fordi underbiddet er så typet at der
faktisk slet ikke ér nogen bidflade... pelsen er smuk, men skal hele tiden
holdes i orden, fx kan hunden ikke selv gøre sig ren bagi, igen pgr den
flade snude... ørerne er som oftest inficerede af diverse "ting og sager",
hunden har svært ved at løbe og "snorker" konstant osv., osv...
Det værste med denne hund er at dens ejer er helt overbevist om at den lever
et godt liv... Og at en opdrætter overhovedet har villet sælge sådan en
hvalp til nogen!
Hundens alder??? Ca 10 år!!!!!
Jeg siger ikke at man skal gå tilbage til den pekingesertype, som fandtes
for halvtreds år siden (og som nærmest ligner en helt anden race!!!!), men
det må da være muligt at avle noget mere hensigtsmæssigt... Rart at høre at
man åbenbart har valgt at tage problemerne seriøst indenfor
udstillingsudvalg osv, i stedet for at skjule dem...
Da jeg skulle beslutte mig for en lille hunderace sidste år, så jeg bla på
pommeraniere (ja, jeg "er til" spidse snuder ), men fravalgte racen pgr
én, for mig, meget væsentlig årsag... Man har avlet hundene så små, at
hvalpenes kranier har vanskeligt ved at passere gennem "fødselskanalen" og
derfor må man ofte skride til kejsersnit... Dét er, for mig, ikke et
sundhedstegn!!!! Snarere tegn på dårlig, selektiv og ekstrem avl indenfor en
hel race... også selv om enkeltindividerne fremstår som sunde og raske dyr!
Selv om dette er kendt af "alle" indenfor racen, så var det alligevel ikke
noget man talte om... Man legede strudse

Og så lige... en sund men alligevel typet pekingeser er altså også en dejlig
hund - hvis man da er til det det udseende Jeg er i hvert fald "helt
syg" med deres pels...

Mvh Ann - der har en sheltie med laaaang spids snude

Fra : Sofie Hansen

Dato : 07-04-01 23:07

Hej Ann

Jeg valgte ikke en pekingeser pga. pelsen eller næsen - jeg syntes faktisk
de var temmelig grimme ... men på en sød måde. Jeg faldt pladask for racen
pga. deres indstilling til livet - og udseendet har jeg vænnet mig til,
synes ligefrem min egen er køn.

Den hund du beskriver må absolut komme fra en dårlig opdrætter som ikke
udstiller sine hunde. Hunden lider vel ikke ligefrem, og det med at spise
selv..tjaaa...? En pekingeser springer over hvor gæret er lavest, så kan man
blive håndfodret - ja så spiser man søreme ikke selv . Min opdrætter har dog
aldrig hørt om en hund som er død af sult så længe der har stået mad fremme
.. .. Pekingeseren skal have underbid, men ikke så meget at den ikke kan
spise... hmm.. jeg kender en perser som er vind og skæv i munden (over og
under mund passer ikke sammen - det er ikke arv, men pga. et uheld da den
var killing) samt har et pænt stort underbid - men den spiser altså
glimrende, omen det ikke går så hurtigt... Er du helt sikker på at det er
pga. hundens bid, at den ikke kan spise selv?

Jeg mener ikke at pekingeserne er mere ekstrem end så mange andre racer -
det med øjene som kan falde ud hvis man løfter den i nakkeskindet er vist
ikke kun typisk for en pekingeser, men hvor tit løfter man lige en hund på
over 5 kg. i nakkeskindet? Ingen dyr har godt af at blive løftet i
nakkeskindet - ej heller en pekingeser, og helt ærligt så kunne jeg ikke
drømme om at efterprøve denne "teori", da jeg ikke kan se nogen grund til at
løfte hverken en hund/ kanin/ eller kat i nakkeskindet - som et minimum. må
det gøre pokkers ondt.

Om en pekingeser kan holde sig ren bag i, afhænger af hvor lang og bøjelig
dens ryg er. Nu om dage har pekingeseren ekstrem meget pels - det er fint
med mig så længe det ikke går ud over sundheden og temperamentet.

Jeg er enig med dig i. at det ville være rart om dommerne bedømte alle
hunderacer efter standarten og ikke efter hvem der er mest ekstrem... for så
ville opdrætterne skynde sig at lave hunde som levede op til dommernes
forventninger... men det skal gælde for alle racer, ikke blot for bulldogs
og pekingeser .. som faktisk er i gang med at avle sunde - racetypiske -
hunde. En pekingeser som den du beskriver er ikke racetypisk - men kan
derfor alligevel være en dejlig hund, og måske ejerne har behov for at pylre
om den? Pekingeseren er vældig god til at lade sig opvarte i alle ender og
kanter.

.... Da jeg et år var på ferie og min mor flyttede ind for at passe mine kræ,
sad Thilde på en stol ved spisebordet og spiste sammen med min mor .. det
havde hun aldrig nogensinde prøvet før - men hun havde fået overbevist min
mor om at det var hendes normale plads! .. De delte dog ikke tallerken *G*
.... Det er vist ikke for ingen ting at pekingeseren var paladshund i Kina.

Hilsen
Sofie.

Fra : Ann K.

Dato : 08-04-01 18:54

Hej Sofie.

> [...]
pga. deres indstilling til livet - og udseendet har jeg vænnet mig til,
<> Hæ, mon ikke det er dén måde de fleste af os vælger vores hund?
Først og fremmest gælder det jo om at finde et temperament, man ved man kan
holde ud at leve sammen med i de næste 10 - 15 år...
OK, selvfølgelig har man vel også sine foretrukne ideer ang. udseende... Jeg
ved bla at jeg ikke kan modstå lang (helst sort/mørk) pels hverken hos katte
eller hunde... og har da også mere eller mindre ubevidst ladet det præge mit
valg af dyr....

>Den hund du beskriver må absolut komme fra en dårlig opdrætter som ikke
udstiller sine hunde.
<> Ville ønske at du havde ret... men hundens forældre var tophunde - lad nu
være med at spørge mig om kennelnavn osv... sådan noget husker jeg jo ikke
på ;)

>Er du helt sikker på at det er pga. hundens bid, at den ikke kan spise
selv?
<> Ja! Desværre... Det _er_ forsøgt bare at lade maden stå fremme, men
hunden kan ganske enkelt ikke beholde foderet inde i munden længe nok til at
den nå at synke (elendig forklaring, men jeg ved ikke helt hvordan jeg
ellers skal sige det! ;) )

>Jeg mener ikke at pekingeserne er mere ekstrem end så mange andre racer
<> Her er vi helt enige!!!!
Jeg bruger bare racen som et eksempel blandt mange andre, når talen er om
selektiv og ekstrem avl - netop fordi racens udseende er kendt af de fleste
(ligesom fx perseren er kendt).
Der er jo eksteriørproblemer indenfor alle racer, fx er opdrættere af
skovkatte meget opmærksomme på at den lige næseprofil (der kræves i
standarden) også kan have betydning for hvor langt der er mellem kattens
tænder... Og en profil der bedømmes som ekstrem lang vil man derfor aldrig
parre med en tilsvarende!
Sundt og ansvarligt opdræt af "what-ever" indebærer som minimum IMO et vist
kendskab til genetik... og ærlighed både overfor sig selv, andre opdrættere
og især købere, når racens/individets fejl kommer på tale! Noget, der
desværre ikke altid findes hos opdrættere

>men hvor tit løfter man lige en hund på over 5 kg. i nakkeskindet?
<> Forhåbentlig aldrig!

> [...]
løfte hverken en hund/ kanin/ eller kat i nakkeskindet - som et minimum. må
<> Enig!

>Nu om dage har pekingeseren ekstrem meget pels - det er fint
med mig så længe det ikke går ud over sundheden og temperamentet.
<> Igen helt enig!

>Jeg er enig med dig i. at det ville være rart om dommerne bedømte alle
hunderacer efter standarten...
>...men det skal gælde for alle racer, ikke blot for bulldogs
og pekingeser ..
<>Man skulle tro at jeg var en nikkedukke... enig igen *sss*
Desværre er bedømmelserne også et udtryk for dommernes egne præferencer -
ved fx at én bestemt dommer altid vil bedømme min skovkat meget højt (trods
hans elendige profil , mens en anden dommer omgående "kasserer" katten
som fejlbehæftet..
Hmmm - måske skulle man for (skøde-)hundenes vedkommende også begynde at
bedømme andet og mere end blot udseende... måske nogle små "prøver" af en
eller anden slags, der bla kan afsløre om den smukke vovse, nu også kan
fungere som andet og mere end blot en levende porcelænsfigur... Håber at du
forstår hvad jeg mener!??

>Pekingeseren er vældig god til at lade sig opvarte i alle ender og
kanter.
<> Hi, hi, det har jeg også hørt.... en rigtig lille kattehund - øhhmmm
hundekat - øhmmm.... tja *sss*

>... Det er vist ikke for ingen ting at pekingeseren var paladshund i
Kina.
<> Ok, med en fortid som hellig og med en tjener på hver pote... hvordan kan
racens psyke ellers udvikle sig *grin*

Mvh Ann.

Fra : Sofie Hansen

Dato : 08-04-01 21:24

Hej Ann

> [...]
nu
>være med at spørge mig om kennelnavn osv... sådan noget husker jeg jo ikke

Ja var det en top kennel inden for DKK, så er der faktisk kun en kennel nu
om dage, men om der var flere for 10 år siden kan jeg ikke udtale mig om.
Jeg ved at i dag er der vel max. 3 - 4 i dk som opdrættere pekingeser - og
som sagt er kun en heraf en top kennel, som har fundet mange priser i både
ind - og udland.

> [...]
>hans elendige profil , mens en anden dommer omgående "kasserer" katten

Helt enig, og er man kendt af dommeren kan det både have sin fordel og være
en ulempe .. men måske det er nemmere at "få en mindre god hund/kat igennem"
hvis man er kendt for normalt at lave kvalitet? Jeg håber ikke det hænger
sådan sammen ..

> [...]
>fungere som andet og mere end blot en levende porcelænsfigur... Håber at du

Jeg forstår udemærket hvad du mener - men det er faktisk ikke mange racer
som har krav om at bestå andre prøver end den at kunne begå sig på
udstillingen.
Det er egentligt ret meget der kræves af en hund for at kunne begå sig i en
ring. Den skal kunne gå ordentligt, den skal kunne stå på komando og lade et
fremmed menneske beføle sig alle mulige steder inc. tænder og fødder/ mave.
Det lyder måske ikke af meget - men med en pekingeser som jo er kendt for at
gøre som den vil, ja så kan det faktisk godt være noget af en præstation ..
... Hvis man forsøger at tvinge en pekingeser så falder halen ned .. og halen
SKAL være oppe ellers lever hunden ikke op til standarten

Min blev engang bedømt af en meget kendt engelsk opdrætter .. Hun (altså
hunden) havde lige været igennem en omgang som havde krævet nogle
ubehagelige dyrlæge besøg (og ikke noget der skyldes arv eller race) -
dommeren havde kittel på ..hunden sprang op i mine arme da hun skulle ses
efter på bordet. Heldigvis fik jeg lov til at fortælle dommeren at hunden
troede hun var dyrlæge - hun grinede og bedømte hende fair. Men havde
dommeren ikke haft så stort et kendskab til racen så var vi nok blevet
disket. .. Og efterfølgende tog jeg hunden til dyrlæge mindst en gang hver
14. dag - blot for at hun kunne komme en tur på bordet og få en godbid.
Heldigvis var dyrlægen meget forstående og efter en vel ca. 5 besøg så
Thilde ligefrem frem til at skulle til dyrlæge .. Og har heller ikke siden
haft problemer med dommerne *S*

><> Hi, hi, det har jeg også hørt.... en rigtig lille kattehund - øhhmmm
>hundekat - øhmmm.... tja *sss*

Ja man siger jo at pekingeseren er den hund som i temperement ligner en kat
mest... deres ego fejler i hvertfald ikke noget

><> Ok, med en fortid som hellig og med en tjener på hver pote... hvordan
kan
>racens psyke ellers udvikle sig *grin*

Nemlig *G* .. og det er det som jeg synes er så dejligt *S* .. men de kan
altså sagens gå til hundetræning og såmen også bestå en LP (har min da
gjort)... hun er også hel fin til at gå et spor og har såmen også prøvet
agllity (selv om det ikke dur at springe). .. Men derud over så er hun
glimrende i stand til at underholde sig selv og gøre opmærksom på sine
ehov - og det er nok den egenskab jeg sætter mest pris på, at hun ikke
konstant kræver opmærksomhed.

Hilsen
Sofie

Fra : Ann K.

Dato : 09-04-01 01:05

Hej Sofie.

> [...]
hvis man er kendt for normalt at lave kvalitet? Jeg håber ikke det hænger

<> Nu er jeg ikke selv opdrætter af norske skovkatte - ejes bare af et par
stykker - Men svjv er det sådan at konkurrencen indenfor racen er
benhård... der gives afgjort ikke ved dørene! Ganske vist kender dommerne
ofte de forskellige udstillere, men en "dårlig" kat bedømmes som det den er!
Min skovkats profil er ikke helt lige, men han har et "look" der brager
igennem, store stærke benstammer, virkelig god pels, god længde i kroppen og
halen, perfekt vinklede ører og "ansigtstrekant" - og et temperament man
skulle tro standarden er skrevet efter Disse ting gør at nogle dommere
vælger at bedømme ham højt... den ønskede lige profil er jo kun én lille
ting ved kattens samlede udseende - og har katten andre kvaliteter skal de
jo også bedømmes "retfærdigt".... der er dog én bestemt dommer, der
simpelthen ikke kan få kattenes profil lige og ekstrem nok... og han
kasserer min kat hver gang han ser den! Til gengæld ser denne dommer i
gennem fingre med katte der (pgr en ekstrem profil) kan have lidt langt
mellem deres tænder :( Fortsætter den slags bedømmelser kan man ende op med
en race, der vil få problemer med bidfunktion o.lign.....
Man skal jo huske på at alle standarder er generelle udtryk for det ideelle
og de vil altid være udsat for folks (dommere, opdrættere, købere) egne
fortolkninger!

>men det er faktisk ikke mange racer som har krav om at bestå andre prøver
end den at kunne begå sig på udstillingen.
<> Synd!!! Selv den smukkeste og/eller mest typede vovse er jo indeni en
velfungerende hund!
Bare man kunne finde måder at vise deres gode egenskaber... Jeg tror nemlig
at man så også ville undgå den helt ekstreme avl (Havde man fx indført et
krav om den engelske bulldog skulle kunne et eller andet specielt - har
ingen ideer lige nu - der ville være kendetegnende for lige den
race/hundetype, så mener jeg at man ville have fået øjnene op for at avlen
nok var blevet _for_ ekstrem! Og hvem ved... måske stoppet inden det kom så
vidt???)

>Det er egentligt ret meget der kræves af en hund for at kunne begå sig i en
ring.
<>Nok muligt... men alligevel accepteres det at fx bulldoggen vralter
afsted, snorker osv. Det er lige det jeg mener at man _ikke_ burde
acceptere!!!!
En anden ting er at jeg (meget!) mangler et notat på fx stamtavlen om
hvalpene/killingerne (og deres forældre, og deres forældre igen osv) er født
"naturligt" eller ved kejsersnit... Dette for også at give et fingerpeg om
den generelle sundhed og selektive avl i racen som helhed - jvf små hundes
fødselsproblemer... (gælder i hvertfald for eng. bulldog, pommeranier,
chihuahua). Er der andre årsager til et kejsersnit kan man altid få dyrlægen
til at skrive disse... og jeg tror på at dyrlæger har en så stor faglig etik
at det vil være vanskeligt at få dem til at udstede "falske" attester!

Mvh Ann - der nu vil gå i seng og lyde som en engelsk bulldog *sss*