Telmore GPRS - nu skal vi til at spare på ~
Fra : Claus E Beyer

Dato : 28-08-03 06:54

Så er det fra i dag den 28. august at der kommer begrænsninger på Telmores
gratis GPRS, således at vi nu kun kan hente 10 MB pr. uge. Er begrænsningen på
10 MB pr. uge mon pr. kunde eller pr. SIM-kort, man har hos Telmore?

Claus

Fra : Søren Christensen

Dato : 28-08-03 07:22

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
begrænsningen på
> 10 MB pr. uge mon pr. kunde eller pr. SIM-kort, man har hos Telmore?

Det kan du jo kun takke de fjolser for der bruger det som internet
forbindelse som downloader i store mængder samt fildelingsservere osv osv...
Altså dem der ikke kun bruger men misbruger....

Venligst

Fra : Claus E Beyer

Dato : 28-08-03 07:53

"Søren Christensen" <master.clioÅL@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> forbindelse som downloader i store mængder samt fildelingsservere osv osv...
> Altså dem der ikke kun bruger men misbruger....

Jeg er muligvis selv en af dem som Telmore vil betegne som misbruger. Ja, jeg
har brugt Telmore GPRS som min primære internetforbindelse denne sommer. Fra i
dag vil jeg nu hente "de tunge ting" med en ISDN-forbindelse og bruge Telmore
GPRS til at kunne være på nettet hele dagen, i tilfælde af at der lige skal
sendes en mail, news eller evt. sendes en SMS via CoolSMS.

Jeg bryder mig ikke om at blive kaldt et fjols

Claus

Fra : Fischer

Dato : 28-08-03 08:24

> Det kan du jo kun takke de fjolser for der bruger det som internet
> forbindelse som downloader i store mængder samt fildelingsservere
> osv osv... Altså dem der ikke kun bruger men misbruger....

Jeg er stadig ikke enig. Jeg synes man kan takke fjolserne hos Telmore, at
de ikke fra starten satte en grænse - og en grænse der kun rammer de
ekstreme brugere.
Og jeg synes ikke det drejer sig om at være bagklog. Jeg synes det skriger
til himlen at der selvfølgelig vil være nogen der vil udnytte en fri
internet-forbindelse. Så for at gentage mig selv: Hvis man ikke har råd,
skal man ikke forære gaver bort.

Og selv om 10 Mb GPRS koster 187,50 kr., så mener jeg at den reelle værdi er
meget lavere.
Så når nogen opstiller skræmme-regnskaber med hvor mange penge de såkaldte
"misbrugere" har brugt af GPRS, så hænger det jo sammen med den alt for høje
pris.
Hvis jeg stillede mig op og solgte fadøl til 500,- kr. pr. stk., og samtidig
gav mine venner fri fadøl, så kun de jo hurtigt blive til nogle svin der
drak for 1000-vis af kroner.

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 28-08-03 08:42

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gav mine venner fri fadøl, så kun de jo hurtigt blive til nogle svin der

Hej Fischer.

Som du dog kan. Du er absolut et stort plus for denne nyhedsgruppe.

Claus

Fra : KGB

Dato : 02-09-03 05:01

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in message
> [...]

<SNIP>

> Hvis jeg stillede mig op og solgte fadøl til 500,- kr. pr. stk., og
samtidig
> gav mine venner fri fadøl, så kun de jo hurtigt blive til nogle svin der
> drak for 1000-vis af kroner.

Enig
--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Michael Andreasen

Dato : 28-08-03 11:21

"Søren Christensen" <master.clioÅL@12move.dk> wrote in message
> [...]
osv...
> Altså dem der ikke kun bruger men misbruger....

Flot!

Tror du nogensinde det har været Telmores hensigter at forære tingene gratis
væk?

Michael

Fra : Michael Jensen

Dato : 28-08-03 13:21

> [...]
osv...
> Altså dem der ikke kun bruger men misbruger....

Misbruger? Så vidt jeg ved var der ingen retningslinjer fra Telmore om hvad
man måtte bruge GPRS forbindelsen til og heller ej nogen forbrugsgrænse.
Derfor kan det ikke betegnes som misbrug.

Fra : Søren Christensen

Dato : 28-08-03 14:51

"Michael Jensen" <mij@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man måtte bruge GPRS forbindelsen til og heller ej nogen forbrugsgrænse.
> Derfor kan det ikke betegnes som misbrug.

Nu er det jo ikke forbudt at tænke selv.
Derfor dem som brugte det til ovenstående burde sq da have
tænkt det nok ville få en konsekvens. Og skade os andre...!

Venligst

Fra : No1

Dato : 28-08-03 18:11

> Nu er det jo ikke forbudt at tænke selv.
> Derfor dem som brugte det til ovenstående burde sq da have
> tænkt det nok ville få en konsekvens. Og skade os andre...!

Nej. Det er heller ikke deres problem.

De eneste marginalomkostninger er for TDC er måske en lille smule strøm
og så udenlandsk internettrafik - hvilket ikke er særlig meget når man
kun kan trække ca. 3 kbps ud af en GPRS forbindelse. Ellers er det bare
kapacitetsomkostninger. Og så længe kapaciteten er stor nok til TDCs
betalende kunder, er der ikke noget problem.

Vi kender ikke til TDC's aftale med Telmore. Men man kunne forestille
sig at Telmore betalte også betalte flatrate til TDC. De betaler nok
ikke 18 kr. pr. MB til TDC.

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 30-08-03 00:44

"No1" <ccccccc@nonexisting.doooooooomain.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vi kender ikke til TDC's aftale med Telmore. Men man kunne forestille
> sig at Telmore betalte også betalte flatrate til TDC. De betaler nok

Joe, det er faktisk i niveauet. Og netop dette niveau er årsagen til at vi
forhandler hårdt om
bedre priser, og iøvrigt måtte sætte den begrænsning på

Mvh

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Claus E Beyer

Dato : 30-08-03 06:17

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> forhandler hårdt om
> bedre priser, og iøvrigt måtte sætte den begrænsning på

Det lyder helt vildt at grossistprisen på gprs skulle ligge tæt på niveauet 18
kr/MB. Som kunde forestillede man sig nærmest at Telmore også havde fået det
(næsten) gratis af TDC-Mobil, siden I sådan kunne forære det væk.

Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-08-03 16:08

Claus E Beyer skrev Lørdag den 30. august 2003 07:16 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> Som kunde forestillede man sig nærmest at Telmore også havde fået
> det (næsten) gratis af TDC-Mobil, siden I sådan kunne forære det væk.

Det handler nok i høj grad om at få lært kunderne at bruge GPRS, således at det
kan komme en fortjeneste bagefter,,,

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter bildet
er taget,,,

Fra : Claus E Beyer

Dato : 31-08-03 07:32

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dk.teknik.telefoni.mobil:

> Det handler nok i høj grad om at få lært kunderne at bruge GPRS, således at

Det er bare ikke særligt attraktivt at bruge til internetsurfing via pc med de
nuværende priser. Til at wappe med gør det knap så meget at prisen per MB er
høj, da datamængderne ikke er så store. I de fleste tilfælde vil HSCSD (High
Speed Data) (1,00 kr/minut hos Telmore) være billigere at bruge end end GPRS til
internetsurfing via pc.

Claus

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 06-09-03 04:05

> [...]

(High
> Speed Data) (1,00 kr/minut hos Telmore) være billigere at bruge end end

Det er jo heller ikke ideen med GPRS at man skal bruge det via pc men
derimod at man skal bruge det på mobilen.
En 7650 (som min) med en ICQ-klient og en MSN-klient kan forbinde mig med
mange af mine venner uanset hvor i Danmark
jeg er for en brøkdel af hvad et dataopkald kan. Trafikmængden er minimal og
begrænset til de mest væsentlige og basale
for at opretholde en aktiv forbindelse mellem telefon og server når man ikke
skriver og en kende mere når der bliver skrevet.
DET er ideen med GPRS og det kan stadig godt betale sig. En anden ting er at
jeg kan have et program til at chekke om jeg har fået ny post til næsten
ingen penge. Dermed får jeg min mailnotificering tilbage og det er jeg
kisteglad for..

Steven

--
Motorola Flare, Nokia 2110i, Alcatel One Touch Easy HF, Alcatel One Touch
Com, Nokia 9000, Nokia 9110 og nu Nokia 7650.

Fra : Fischer

Dato : 06-09-03 06:05

> Det er jo heller ikke ideen med GPRS at man skal bruge
> det via pc men derimod at man skal bruge det på mobilen.

Øh, hvem siger det?
Ud over dig altså?

> Så jo - jeg ved hvad jeg snakker om.

Og den lader vi så lige stå et øjeblik.

*Fischer

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 08-09-03 02:15

> Øh, hvem siger det?
> Ud over dig altså?

Så kig dog på den måde det bliver markedsført... og 10 mb det er sku hurtigt
væk.
Man kan ikke bruge 10 mb til noget som helst seriøst i vore dage.det er det
jeg mener.

> Og den lader vi så lige stå et øjeblik.

Nå nu går vi efter manden og ikke efter bolden hva?!?
Du MÅ sku da give mig ret i at det ikke er skabt til andet end wap og måske
en smule surfning på mobilens indbyggede
webbrowser. Prisen er urimelig høj og hastigheden en meget dårlig joke. Det
ER seriøst ikke skabt til andet end lidt mobilsurf.
At man så KAN surfe med en bærbar pc tilsluttet er jo bare en ekstra
mulighed men med de 10 mb Telmore har sat som grænse er
den fornøjelse sku også hurtig slut hvis man vil surfe seriøst og ikke
mangle sine billeder og andre ting på siderne. Til den slags har vi jo WAP
og IKKE WEB.

Og nej jeg har ikke misbrugt tilbudet men en seriøs surf ender hurtigt med
2-3 mb trafik. Det vil sige at man ikke engang kan surfe seriøst hele ugen
f.eks. hver dag. Dertil er priser på 15 kr mb ALT ALT ALT ALT ALT for dyre
plus at telmores begrænsning klart viser at det hér er noget der er lavet
primært for brug til at sende en på små mails nu og da samt et par MMS ind i
mellem hvis man da ellers ikke er blevet ruineret når man når så langt. MMS
er også urimeligt dyrt og så dyrt at det er ubrugeligt efter min meming.

Steven

Fra : Fischer

Dato : 08-09-03 09:23

> Så kig dog på den måde det bliver markedsført... og 10 mb det er
> sku hurtigt væk.
> Man kan ikke bruge 10 mb til noget som helst seriøst i vore dage.
> det er det jeg mener.

Jeg er enig med dig i at 10Mb hurtigt er brugt hvis man surfer på nettet.
Men det skyldes i lige så høj grad at mange webdesignere er nogle
bytes-svin.
Men hvis du slår billeder fra, kan du reducere trafikken væsentligt.

Men se på alternativet. Hvis du har brug for at gå på www i marken, så er
GPRS da netop løsningen.
GPRS er netop designet til www, fordi du ikke betaler for tid men for
trafik. Du kan altså sidde online og læse f.eks. artikler eller webmail uden
at få stress over at du betaler minuttakst.

Jeg mener altså ikke du kan se på GPRS isoleret, for så er det sgu ikke
fantastisk.
Du bliver nødt til at se på hvilke alternativer der er. Og selv om det er
(alt for) dyrt, så er mobilt internet via opkald også meget dyrt.

Hvis du bare vil hente mail, så er det ofte billigere med selv et 9600 bps
opkald frem for f.eks. Telmore GPRS priser. Og endnu billiger med HSCSD, som
så desværre kun er rigtigt attraktivt hos Telmore.

> Du MÅ sku da give mig ret i at det ikke er skabt til andet end wap
> og måske en smule surfning på mobilens indbyggede webbrowser.
> Prisen er urimelig høj og hastigheden en meget dårlig joke.

Igen, du bliver nødt til at se på GPRS i forhold til alternativerne. Hvis du
har brug for www i marken, så er GPRS løsningen.

Det kan godt være at det er dyrt med GPRS fordi man hurtigt kan bruge nogle
Mb.
Men tænk hvis du skulle hente de samme Mb via CSD. Det ville heller ikke
just blive gratis.
Især ikke på www hvis du holder læse-pauser undervejs.

Desuden er prisen jo nok på vej ned. CBB har jo allerede sat prisen ned til
9,95 kr. pr. Mb. og uden abonnement.

> men med de 10 mb Telmore har sat som grænse er den fornøjelse
> sku også hurtig slut

Telmores grænse er til grin.

> hvis man vil surfe seriøst og ikke mangle sine billeder og andre ting
> på siderne. Til den slags har vi jo WAP og IKKE WEB.

Wap er IMHO så lidt udbredt, at det tangerer det ubrugelige. Det var dødfødt
fra starten fordi det typisk kostede normal minuttakst at bruge Wap.
Nu hvor der forhåbentlig kommer abonnementsfri GPRS overalt, kan det måske
komme mere frem.

> Dertil er priser på 15 kr mb ALT ALT ALT ALT ALT for dyre

Enig.

> plus at telmores begrænsning klart viser at det hér er noget der er
> lavet primært for brug til at sende en på små mails nu og da

Næh. Telmores begrænsning viser at de ikke har fingeren på pulsen når det
drejer sig om GPRS og internet.

> Nå nu går vi efter manden og ikke efter bolden hva?!?

Næh. Jeg går efter din 'statement', som jeg synes er helt uden sammenhæng.
Du påstår at du har forstand på mobiltelefoni fordi du har haft en række
avanceret mobiler. Jeg kender flere der har mange, meget avancerede
mobiltelefoner og ikke aner en skid om hvad de snakker om!

Men jeg siger ikke, at du IKKE ved hvad du snakker om.
Jeg har bare en indbygget jydsk skepsis overfor folk der har behov for at
retfærdiggøre sig næsten inden de åbner munden. Og dette er ikke ment
jantelovsagtigt - jeg synes absolut det er fedt når folk er dygtige, og selv
er klar over det.

*Fischer

Fra : John

Dato : 28-08-03 22:23

> hvad
> >

> Nu er det jo ikke forbudt at tænke selv.

Næh, men havde Telmore tænkt sig om fra starten af og sat en ugentlig
begrænsning, havde der været klare linjer.

> Derfor dem som brugte det til ovenstående burde sq da have
> tænkt det nok ville få en konsekvens. Og skade os andre...!

Hvorfor... Telmore burde have tænkt sig om. Kunderne har bare gjort brug af
det der blev tilbudt, og da der fra starten af ingen begrænsninger var, ser
jeg ingen problemer i at kunderne har brugt det til det yderste...

Mvh

John

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 30-08-03 00:46

"John" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ser
> jeg ingen problemer i at kunderne har brugt det til det yderste.

Havde vi sat begrænsningen fra start, havde dem der brugte jo mere, jo ikke
haft den
mulighed så længe den gik . Jeg syntes man burde glæde sig over
muligheden så længe
det nu varerede, og alt andet lige, 10 Mb svarer til knap kr. 1000 pr. mdr,
det er vel fortsat
OK ?

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Claus E Beyer

Dato : 30-08-03 06:19

> [...]
> muligheden så længe
> det nu varerede, og alt andet lige, 10 Mb svarer til knap kr. 1000 pr. mdr,

Se her: news:3f4dadeb$0$24696$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

Claus

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 28-08-03 11:59

Stopper GPRS med at virke efter de 10 MB, eller bliver man faktureret for
det man henter efterfølgende?

/Morten

Fra : Claus E Beyer

Dato : 28-08-03 13:01

"Morten K. Nielsen" <mkn@NOSPAMofir.dk> skrev i en meddelelse
> Stopper GPRS med at virke efter de 10 MB, eller bliver man faktureret for
> det man henter efterfølgende?

Ja, får man mon en e-mail, bliver man blot koblet af eller begynder den at stå
og drøvtygge uden at hente nogle data hjem til pc'en?

Claus

Fra : Tom

Dato : 29-08-03 21:49

> Ja, får man mon en e-mail, bliver man blot koblet af eller begynder den at
stå
> og drøvtygge uden at hente nogle data hjem til pc'en?

Arrrrgh.
Den holder bare op med at sende data til dig, så det ser ud som om den ikke
kan få forbindelse.
Sådan noget skod, jeg tog min bærbare med på kursus sammen med min telefon
og tænkte jeg lige kunne checke min e-mail via outlook webinterfacet.
10 MB er ederbrodermig ikke ret meget. Min startside er BT som fylder > 500
MB og så fik jeg lige kigget på et par sider (og det var ikke mere) og så
var den ration opbrugt.
ØVØVØV så måtte jeg forbinde mig via alm. telefoni til 1 Kr/min.......16 Kr
for at checke sin mail ØVØVØV.

--
Tom

Fra : Tom

Dato : 29-08-03 21:55

> 10 MB er ederbrodermig ikke ret meget. Min startside er BT som fylder >
500
> MB

Skulle have stået 500 KB

--
Tom

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-08-03 09:01

Tom skrev Fredag den 29. august 2003 22:54 i dk.teknik.telefoni.mobil:

> Skulle have stået 500 KB

Og hvor mange af de KB er du interseret i at have? Ikke mange, skift til
Mozilla og bloker for grafik. Så fylder den ikke længer mere en nogle få KB.

http://www.mozilla.org/releases/

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 06-09-03 04:09

> Og hvor mange af de KB er du interseret i at have? Ikke mange, skift til
> Mozilla og bloker for grafik. Så fylder den ikke længer mere en nogle få
KB.

Eller route din trafik gennem en lokal proxy der fjerner alle billeder og
unødig guf.

Steven

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 28-08-03 14:05

> [...]
> 10 MB pr. uge mon pr. kunde eller pr. SIM-kort, man har hos Telmore?

Pr. sim-kort

--
Michael

Fra : Anders Giversen