personligt rum..motorvejshesten!!!
Fra : skingur

Dato : 30-08-03 10:12

Hej,...så er vi her igen, Skenkur og jeg!
Vi er nu nået til at kunne skridte i timevis og det er skønt. tilgengæld
er han blevet rent ud sagt forfærdelig, når vi følges med nogen, der
ikke ved at han tænder sindssygt, hvis han ikke må gå forrest...og med
forrest mener jeg MINIMUM tre hestelængder foran de andre. I starten
kunne han acceptere, hvis den bagved var et hestehoved bag ham (ved
siden af, det ville jo være hyggeligt at "følges" side om side af og
til!), men nu speeder han op, når han kan høre de kommer for tæt på.
Helt galt gik det for et par dage siden, hvor vi fulgtes med en ny
hest... hun tøltede op på siden af os, hvorefter min pludselig var uden
for pædagogisk rækkevidde og løb af helvede til på vej hjem! Fik
tilsidst trukket så meget i nødbremsen, at han stoppede, men da var vi
en halv kilometer væk fra de andre. (Skal lige siges, at jeg havde
byttet korrektionsbiddet ud med et tykt todelt..)
Kan det have noget at gøre med hans personlige rum? At heste han ikke
kender IHVERTFALD ikke skal møve for tæt på?
Og hvad gør jeg for at komme videre her fra? Jeg vil jo gerne nå frem
til at kunne ride side om side med nogen..måske endda prøve at gå
bagerst. Han brænder af, hvis han ikke er forrest.

Håber at høre fra Jer igen...

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 30-08-03 17:50

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote:

>Han brænder af, hvis han ikke er forrest.

Herlig hest! Har du nogen sinde prøvet at ride på en hest der
overhovedet ikke ville forrest og kun kunne gå hvis der var en anden
den kunne følge efter ???

Din hest føler sig helt klart mere værd end de andre der til gengæld
accepterer at din hest er lederen. Ikke noget dårligt udgangspunkt

Uden at have set "optoget" kan jeg ikke give noget kvalificeret bud på
det, men jeg vil tro at din hest også føler sig mere værd end dig der
ikke får lov til at bestemme.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : skingur

Dato : 31-08-03 11:04

"Ole Braad-Sorensen" skrev d. 30-08-03 17:50 dette indlæg :

> [...]
>
> Uden at have set "optoget" kan jeg ikke give noget kvalificeret bud på
> det, men jeg vil tro at din hest også føler sig mere værd end dig der

Hej Ole og Anette
Ja, det er en herlig hest og jeg ville ikke bytte ham for noget.. selv
ikke en kåret 5 gænger vindott hoppe (som ellers står RET højt på
ønskelisten!!!)

Han er nået meget, meget langt på de tre måneder, han efterhånden har
været min, uden at jeg synes det har været hårdt arbejde, for jeg får så
meget igen.

Jeg sidder og overvejer om det er rigtigt, at det ikke er mig, der får
lov at bestemme... er sådan lidt for og imod! Når bare de andre går pænt
bagved, er der ingen bøvl overhovedet og han reagerer på mit mindste
vink. Vores oplevelse, hvor han tog føringen om jeg så må sige, udsprang
af at det var en vildtfremmed hest, der ville overhale. Og ja, han har
nok følt sig "bedre end den", så den ihvertfald ikke skulle så meget som
et mulehår foran. Men ellers tror jeg ikke, han føler sig bedre end mig
- han respekterer mit personlige rum, og lader mig ride ham som ingen
andre har kunnet få lov til før. Han er endda begyndt at gå mig lidt
imøde på folden - i starten flygtede han, når der kom nogen for at hente
ham.

Han har udviklet sig på folden og har fået venner, så jeg tror hans
selvværd er steget betrageligt, dejligt!

Ja Ole, jeg har redet en hest, der ikke magtede at gå forrest og som
skulle drives frem i een uendelighed! Jeg foretrækker så AFGJORT
Skenkur, hvor der er knald på! Tror du ville elske ham!

Vi har trænet lidt med, at han skulle gå bagerst.. ind i mellem farer vi
jo vild i skoven og er nødt til at vende om, og når vi så er forrest
kommer vi automatisk til at gå bagerst, når der er småt med plads at
vende på . Jeg kan sagtens holde ham, men han synes bestemt ikke det
er noget hit... ørene lægges og han ser umådeligt sur og ucharmerende
ud! Og han er ellers sådan een, der tager sig bedst ud under rytter!

Vi har da præsteret at tølte side om side med en anden islænder for løse
tøjler (rent blær... håber nogen så os!)

Jeg vil meget gerne have ham det lært, havde jo tænkt mig at starte
alrid i oktober.. og der nytter det ikke at han tror det er et kapløb!

Skal i skoven om lidt med min moar... Skenkur er vant til at følges med
hendes hest, og han slapper godt af i selskab med den. Vil arbejde på at
gå ved siden af, evt. bagved på denne tur. Beretter om det når jeg er
kommet hjem igen.

Tak for repons so far!

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Iben Holst

Dato : 31-08-03 09:25

> Og hvad gør jeg for at komme videre her fra? Jeg vil jo gerne nå frem
> til at kunne ride side om side med nogen..måske endda prøve at gå
> bagerst. Han brænder af, hvis han ikke er forrest.

Hvis du brugte noget af det jeg skrev til dig i den første tråd du skrev om
ham, så vil jeg blot sige, at det er det samme om igen ( blot brugt i en
lidt anden situation)!! Og så sørg for at du under "tilvænningen" rider
sammen med en som gider bruge tiden og vil ride under den uro det giver
indtil han giver efter....
Og gør hesten den tjeneste at du lære ham det gradvist; først skal han
acceptere at de går "lige" bag ved ham - dernæst at de må komme halvt op og
på siden - dernæst lige ved siden af ham og sidst at han kan gå bagerst.
(Det kan altså være en lagsommelig process....)

Iben

Fra : Anet

Dato : 31-08-03 12:31

(klip)

Du taget atter en gang og opbygger alt din tålmodighed og så starter du evt.
med at ride ved siden af en anden hest på banen. Så i skridt og videre i
trav og de andre gangarter. Selv om han gerne vil ligge forrest så prøv at
arbejde med at få ham til at "lytte" efter hvad du beder ham om. Mens du
evt. tølter afsted ud over stubmarkerne så stil ham skiftevis til højre og
venstre med schenkel (nu i dette tilfælde hvor han ikke er så vild med dine
ben så med overlår/knæ og vægt). Lad biddet bevæge sig roligt og blidt i
munden på ham og få ham til at tænke på noget andet end det at løbe stærkest
frem i flokken. Jeg har selv en livlig islænder og jeg er nået så langt at
kunne ride hende for en meget let og behagelig tøjle og så er hun begyndt at
svare godt på at jeg klemmer med knæene når jeg vil have hende ned i tempo.

hilsen

Annette

Fra : skingur

Dato : 31-08-03 17:59

"Anet" skrev d. 31-08-03 12:31 dette indlæg :
> (klip)
>
> Du taget atter en gang og opbygger alt din tålmodighed ... klip

Så har vi været i skoven..skønt vejr! Derudover lykkedes det ikke
rigtigt... Faktisk stak han af for mig på den snoede sti med alle de
væltede træstammer og de lavthængende grene! Så nu er det SLUT med det
bløde messingbid, jeg tager korrektionsbiddet frem igen, øv. Tre ture
med det bløde bid, tre gange er han stukket af, ærgeligt. Tager det frem
igen om en måneds tid, når han har glemt at man kan opføre sig sådan!
Nå, men ellers var det en skøn tur og der var jo ingen, der kom noget
til, omend min mor høl lidt højt, da det gik for stærkt , hun kunne
heller ikke rigtig holde sin, da Skenkur satte turbo på. Og det ER lidt
ufedt på de små snoede stier skal jeg da ærligt indrømme. Meen, der skal
nu mere til at kyse os!
Vi starter forfra med korrektionsbiddet og "følges ad" øvelser, når vi
har haft en fræse-tur for os selv, hvor han kan brænde lidt krudt af!
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 31-08-03 19:16

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote:

>Faktisk stak han af for mig på den snoede sti med alle de
>væltede træstammer og de lavthængende grene!

Det lyder som en rigtig hyggelig og spændende tur. Ramses og jeg havde
en lignende tur i et nyt område vi ikke kendte. Er det ikke skægt

Første gang Ramses "stak af" med mig, gav jeg bare gas og styrede ham
ud på en stor mark med 10 cm vand på. Efter nogle hundrede meter med
vandet susende om ørerne var gassen gået af ballonen, men situationen
var vendt til at det var mig der havde redet ham derud.

>Så nu er det SLUT med det
>bløde messingbid, jeg tager korrektionsbiddet frem igen, øv.

Stop lige og tæl til ti! Du kurerer på symptomet i stedet for at løse
problemet. Ligesom mange læger!

Vi har her en hest (Oliver) ligesom din. Med en svag rytter stikker
han af med en skrækslagen rytter der klamrer sig til hornet. Den
eneste der har det sjovt er Oliver. Pludselig dukker en pige op der
kan sætte ham på plads. Resultatet er at denne pige nu "ejer" Oliver
der bliver redet helt efter bogen og kun sjældent prøver at stikke af,
hvad altid mislykkes for ham. Han når nu kun at lave en lille cirkel
og opdager forbavset at han igen er på vej derhen som rytteren har
sagt.

Når hesten prøver at stikke af, er det din forbandede pligt at snurre
ham rundt i en lille volte og vende ham om i den modsatte retning og
standse ham. Enhver rytter kan gøre det. Ud med knæet, ud med armen og
"vælt" hesten så den drejer. Selv den letteste rytter kan få en hest
til at miste balancen så den er nødt til at dreje rundt for ikke at
falde. Tro mig, jeg har prøvet det utallige gange og har lært mange at
gøre det efter.

Lad mig lige tilføje at Oliver i denne weekend er blevet redet med
grime og træktov, uden sadel, for fuld musik på en stubmark fuld af
rundballer. Så hold op med at korrigere med bidet.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : skingur

Dato : 31-08-03 19:55

"Ole Braad-Sorensen" skrev d. 31-08-03 19:16 dette indlæg :

> [...]
> grime og træktov, uden sadel, for fuld musik på en stubmark fuld af
> rundballer. Så hold op med at korrigere med bidet.

Wow! Som jeg sagde, du ville ELSKE Skenkur!
Da han stak af i forgårs, forsøgte jeg at lægge ham ind på en
volte...men det lykkedes ikke, selvom hele hesten var drejet til højre.
Han tonsede ligeud alligevel, og jeg fik bremset ham ned efter et par
hundrede meter. Det samme i dag på de små stier... der tør jeg
simpelthen ikke lade den få for fulde gardiner, der er sgu for mange
træer og rødder og grene og huller osv og mit liv er for dyrebart...
Min barndoms pony blev "kureret" sådan som du beskriver. Når han tog
tëten, stod jeg op i bøjlerne og skrålede YIHAAAA og så gik det af sted.
Det gad ponyen selvfølgelig ikke...Men med Skenkur...måske er jeg blevet
ved og ved til han styrter om af træthed eller falder og brækker benene,
og ingen af delene har jeg særlig meget lyst til at prøve.

Men det med bidet har du ret i.. dog er min seneste teori at fordi han
har opdaget at det nemt kan lade sig gøre at smutte, vil han benytte sig
af det når han synes turen bliver for kedelig (læs: under 40 km/t) Han
gik så godt på det bid indtil vi mødte den der hest, der absolut skulle
møve frem. Han plejer faktisk ellers ikke at stikke af jo. har faktisk
aldrig gjort det med mig før den dag. (jo..een gang en af de allerførste
gange, jeg red ham). Bare være superfrisk og det passer mig fint, nu
hvor han også har lært at skridte. Han kan faktisk LIDE at skridte, men
det tog tid for ham at opdage . Det gode ved korrektionsbiddet er,
at han kan gå så let, så let på tøjlen...men opstår der problemer, har
jeg nemmere ved at få stoppet her og nu. Problemet er jo at han når uden
for pædagogisk rækkkevidde...klappen går ned, no contact. Så selvom jeg
godt kan se dit råd er korrekt og jeg ikke skal kurere på symptomet men
på problemet, ved jeg sgu ikke om jeg tør.. eller rettere, om ikke
hesten for for mange "sejre" ved at prøve at stikke af, frem for at jeg
kan få kontrollen tilbage i løbet af et øjeblik? Hm.... (manden råber at
der er mad...vender tilbage!)

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 01-09-03 07:55

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote:

>Wow! Som jeg sagde, du ville ELSKE Skenkur!

[BIGGRIN]

>Da han stak af i forgårs, forsøgte jeg at lægge ham ind på en
>volte...men det lykkedes ikke,

Problemet er nok at han når at stikke af før du opdager det ???

Fidusen er at du skal læse hesten så tidligt at han ikke når at få
taget det første galopspring. Det kan lyde nemmere sagt end gjort, men
det kan altså lade sig gøre !

>tëten, stod jeg op i bøjlerne og skrålede YIHAAAA og så gik det af sted.
>Det gad ponyen selvfølgelig ikke...Men med Skenkur...måske er jeg blevet

Ahaaahh! Er det måske "her" vi har prøblemet? ) (Turde tøre)
Ikke for at drille, men jeg er ikke af den yngre dato og jeg elsker
simpelt hen heste med fut i og nyder når det går vildt til, så fat mod
og nyd hesten i stedet for at frygte ham og glem alderen

Jeg er udmærket klar over at den slags hest kan drive en rytter til
vanvid, men som med omtalte "Oliver", skal du ikke lade det gå dig som
med alle dem der grædende måtte opgive ham, men prøv som pigen der
vandt over ham, at få "taget magten". Hun er i øjeblikket den
lykkeligste rytter her i området, med en hest (pony) på 126 cm., der
er så hurtig at der skal en fuldblod til for at komme forbi. Det giver
status på stranden når der løbes om kap ) (Pigen er kun 12 år)

Og endenlig: Tillykke med en hest der vil fremad. Trods alt. ))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 01-09-03 07:55

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hesten for for mange "sejre" ved at prøve at stikke af, frem for at jeg
> kan få kontrollen tilbage i løbet af et øjeblik? Hm.... (manden råber at

Tja, der er jo en grund til at der er opfundet et specielt islænderbid. Jeg
må ærligt tilstå at vores to islændere begge går med sådan et bid. Den ene
ligger tungen over et almindeligt bid og så går han ellers bare. Det med at
ligge tungen over det gør han ikke med islænderbiddet. Den anden islænder vi
har går for meget frem og møver på biddet hvis vi rider flere sammen. Ærligt
så er hun let som en sytråd at ride i flok med islænderbiddet. Livet er vel
på en eller anden måde for kort til at kæmpe på de områder hvortil der
findes hjælpemidler som man ved virker. Altså jeg har ingen ambitioner om at
sætte almindelige bid på nogen af vores heste ud over min egen når jeg rider
ture alene afsted på hende.

hilsen

Annette

Fra : Winther

Dato : 01-09-03 11:27

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tja, der er jo en grund til at der er opfundet et specielt islænderbid.

Hvilket bid er det, du kalder specielt islænderbid? Jeg kender kun til det
islandske stangbid.

Vh. Winther

Fra : Anet

Dato : 01-09-03 13:28

"Winther" <Falk-Petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket bid er det, du kalder specielt islænderbid? Jeg kender kun til det
> islandske stangbid.
>
> Vh. Winther

(klip)

hejsa igen

Hvis du har Hööks bladet efterår/vinter 2003 så er det på side 95 øverst med
det nummer der hedder K.

hilsen

Annette

Fra : skingur

Dato : 01-09-03 15:15

"Anet" skrev d. 01-09-03 13:28 dette indlæg :
> Hvis du har Hööks bladet efterår/vinter 2003 så er det på side 95
øverst med
> det nummer der hedder K.
>
> hilsen
>
> Annette

Hej
Forsøg på beskrivelse af mit korrektionsbid!

Forestil dig et almindeligt todelt bid med runde ringe til at sætte
tøjlen i. Byt så de runde ringe ud med en aflang dims med huller i... i
den ende ende er nakkestykket spændt fast, i den anden sidder tøjlerne.
I stedet for at de sidder i en ring, sidder de så lidt længere nede, dvs
et tag i tøjlen har større índvirkning, fordi der også trækkes i
nakkestykket bag hestens ører... det er det der kaldes korrektion eller
vægtstangsprincippet. Selve biddet..altså det han har i munden.. er
tredelt. I midterdelen, der ikke er mere end et par cm bred, er der tre
små kobberruller, der teoretisk set skulle få ham til at synes at bidet
er vildt interessant at tygge gumle gnaske sutte på!

Og ja, .. måske er der en ide med, at islænderbid er anderledes end dem
til "ordinære" heste. Min islænder har det man kalder "vilje meget over
middel", hvilket er meget ønskværdigt for mange islænderryttere. Men det
er kun sjovt så længe hesten er det man kalder "styrbar".

Endvidere er der det med islændere, at de ikke reagerer på smerte som
almindelige heste. Det vil sige, at selvom Skenkurs muskler brænder og
svider pga ophobet mælkesyre, så klør han på alligevel, - hvilket IKKE
er godt for ham!

Lille historie:
Min mor og jeg er i skoven, tølter derudaf. Pludselig siger min mor
bekymret at hun synes hendes hest går urent. Jeg kan ikke se at hesten
skulle være uren, endsige halte, og hun klager videre. "Så stå da for
pokker af og tjek hans hove", siger jeg irriteret. Det gør hun så.. og
hesten har trådt et stykke brænde på størrelse med en 20 cm TYK
frokosttallerken op i hoven, det har kilet sig så godt fast at det kun
er ved at bruge vold, jeg kan få det vrikket ud! Sådan er islændere!

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 02-09-03 07:16

> øverst med

> Hej
> Forsøg på beskrivelse af mit korrektionsbid!

Altså ingen kæde under hagen?
Jeg kender desværre ikke det blad i refererer til.
Jeg har altid foretrukket et tykt todelt muffebid til mine, dette ud fra, at
vil kræet løbe, så er det alligevel ikke biddet der kan holde tilbage.

Vh. Winther

Fra : skingur

Dato : 02-09-03 15:14

"Winther" skrev d. 02-09-03 07:16 dette indlæg :

> [...]
fra, at
> vil kræet løbe, så er det alligevel ikke biddet der kan holde tilbage.

Nej, ingen kæde under hagen!
mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 02-09-03 19:45

> [...]
at
> vil kræet løbe, så er det alligevel ikke biddet der kan holde tilbage.

Joh, du kan tro at det islænderbid det kan holde selv de vildeste islændere
tilbage.

hilsen

Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-09-03 12:01

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> vandet susende om ørerne var gassen gået af ballonen, men situationen
> var vendt til at det var mig der havde redet ham derud.

Hejsa

Her den anden dag var Jacques og jeg lige ude og ride en tur. I øjeblikket
er der nogle mænd der arbejder med at ligge kabler i jorden, så det er
ligegyldigt hvor man rider henne så er der arbejdene mænd. Nå, men jacques
og jeg er så redet forbi nogle af de her mænd, de hilser og og kommer med
komplimenter..........til Jacques Vi når så hen til en markvej hvor vi
plejer at gi´ den gas, vejen går opad -det er faktisk en bakke, så der skal
arbejdes lidt for sagen. Jacques styrter afsted som en sindsyg, jeg bliver
lidt forbløffet, men ok, det er jo sjovt. På toppen af bakken er han så helt
oppe og køre, store næsebor, halen er løftet, det hele dirrer på ham, han
spørger om vi ik´ skal løbe igen, jeg siger nej fordi det går nedad bakke.
Fanden tager ved hesten og vi løber alligevel......jeg ved virkelig ikke
hvor mange gange vi drønner op og ned af den her bakke, men jeg kan huske at
jeg tænkte "det skal fandme være løgn" og så var det bare om at styre hest
til den helt store guldmedalje, da han så mente at nu var det nok, ja så
blev han tvunget til at tage en sidste tur, for så følte jeg om ikke andet
at det så var mig selv der havde bestemt det hele.........Da det hele var
overstået var mændene gået i stå med deres arbejde og stod med åben mund og
gloede på to kegler der begge var forpustede, begge havde vindblæst hår og
begge havde et stort grin på.......................

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 01-09-03 18:20

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Da det hele var
>overstået var mændene gået i stå med deres arbejde og stod med åben mund og
>gloede på to kegler der begge var forpustede,

Hatten af for dig !!! (Griner ikke)

Du har gjort det der efter min mening er det eneste rigtige og
samtidig har du haft det rigtigt sjovt !!!

>begge havde vindblæst hår og
>begge havde et stort grin på.......................

Jeg går ud fra et det vindblæste hår (på dig) skyldes at hatten var
blæst af? ) (Nu grines der)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-09-03 11:44

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

Uuups, nu gik det galt med alle de knapper igen -sorry og nu kan jeg
ikke finde ud af og få den besked jeg kom til at sende til dig til at dukke
op her.......øv!