MS Windows
briani 27239
Formattering:
Fra : Leif Poulsen

Dato : 30-08-03 13:05

Hej gruppe

Nu har jeg ikke selv fået kigget på maskinen, men min bror har fået virus og
skulle nu til formattering m.m.
Desværre skulle han bevare noget af dataene på diskens 2 partition, hvilket
jo besværliggør opgaven en smule. Der er heller ikke mulighed for at smide
harddisken som nr. 2 i en anden maskine.

Efter en Fdisk /mbr, fjernelse af primær partition og oprettelse af en ny
skulle dyret så formatteres (Så et nyt OS kunne installeres og dataene
brændes på CD). Desværre bliver "Format" fra en ME bootdiskette ved med at
prøve at genetablere FAT-tabellen istedet for at oprette en ny, hvordan
gennemtvinges dette? Alternativt kan man sætte en udvidet partition som
Aktiv og installere et OS der uden den primære (Hans BIOS tillader kun boot
imellem hd0, hd1, floppy, CD osv, men ikke fra f.eks. c,d,e drev)?

med venlig hilsen

Leif Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-08-03 14:13

In dk.edb.system.ms-windows, Leif Poulsen <REMOVEleif@fakse.bynet.dk>
says...
> Aktiv og installere et OS der uden den primære (Hans BIOS tillader kun boot
> imellem hd0, hd1, floppy, CD osv, men ikke fra f.eks. c,d,e drev)?

Hans BIOS er, som alle andre BIOS'er fløjtende ligeglad med
partitionerne. Der skal et eksternt stykke software til at boote
maskinen på andet end første primære partition på første disk.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Leif Poulsen

Dato : 30-08-03 15:42

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
<Klip>
> Hans BIOS er, som alle andre BIOS'er fløjtende ligeglad med
> partitionerne. Der skal et eksternt stykke software til at boote
> maskinen på andet end første primære partition på første disk

Jeg har nu selv en BIOS, der tillader boot på de enkelte partitioner,
hvilket jeg brugte til multiboot istedet for at lægge data på første
partition, der så pegede på en systempartition. Når jeg mente det kunne have
været en mulighed, var det for at slippe for at benytte den beskadigede
partition, indtil han kunne få brændt sine data.

Med venlig hilsen

Leif Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 30-08-03 20:52

Den Sat, 30 Aug 2003 16:42:01 +0200, "Leif Poulsen"
<REMOVEleif@fakse.bynet.dk> skrev:

>"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
><Klip>
>
>Jeg har nu selv en BIOS, der tillader boot på de enkelte partitioner,

klip

Mener du ikke diske i stedet for partitioner? Jeg har aldrig set/hørt om
en bios der kan boote på f.eks. anden partition på en disk. Men det kan
da være du har ret og så har jeg lært noget nyt. : - )

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Leif Poulsen

Dato : 30-08-03 21:28

"Michael Pilgaard" <mipi@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en bios der kan boote på f.eks. anden partition på en disk. Men det kan
> da være du har ret og så har jeg lært noget nyt. : - )

På min gamle maskine med en Award (2A5LEL1B) BIOS er der i BIOS Features
setup i Boot sequence menuen følgende muligheder.

C only
LS120, C
ZIP100, C
A, C, SCSI
C, A, SCSI
C, CDROM, A
CDROM, C, A
D, A, SCSI
E, A, SCSI
F, A, SCSI
SCSI, A, C
SCSI, C, A

I maskinen sidder 2 harddiske, den ene med 2 partitioner den anden med kun
1.
C er HD0 part 1, D er HD1 part 1 og E er HD 0 part 2. Jeg aner ikke hvorfor
den har et F-drev i menuen.

Med venlig hilsen

Leif Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 30-08-03 21:51

Den Sat, 30 Aug 2003 22:28:06 +0200, "Leif Poulsen"
> [...]

>1.
>C er HD0 part 1, D er HD1 part 1 og E er HD 0 part 2. Jeg aner ikke hvorfor

Ja, det kender jeg godt. Men kan der bootes fra partition 2 på den
harddisk der har to partitioner, uden bootmanager? Jeg tvivler meget.
Boot sequence menuen henviser, de steder jeg har set det, til partition
1 på hver fysisk disk.

Så jeg er ikke overbevist endnu. : - )

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Leif Poulsen

Dato : 30-08-03 22:15

"Michael Pilgaard" <mipi@image.dk> skrev i en meddelelse
<Klip>
> [...]
> harddisk der har to partitioner, uden bootmanager? Jeg tvivler meget.
> Boot sequence menuen henviser, de steder jeg har set det, til partition

Nu er det længe siden jeg har rodet med maskinen, så jeg kan jo huske
forkert. Nu bruger datteren maskinen, så nogle gode ideer til en lille
boottest uden at installere et helt OS.

Med venlig hilsen

Leif Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-03 08:50

In dk.edb.system.ms-windows, Leif Poulsen <REMOVEleif@fakse.bynet.dk>
says...

> forkert. Nu bruger datteren maskinen, så nogle gode ideer til en lille
> boottest uden at installere et helt OS.

Lilo.
http://www.tldp.org/HOWTO/LILO.html

Spørg evt. i dk.edb.system.unix om hjælp til en bootdiskette der kan
oprette Lilo på din maskine. De er meget hjælpsomme derinde.

Fra : Leif Poulsen

Dato : 31-08-03 19:44

> In dk.edb.system.ms-windows, Leif Poulsen <REMOVEleif@fakse.bynet.dk>
> says...

> Lilo.
> http://www.tldp.org/HOWTO/LILO.html

Hej igen

I stedet for en bootmenu, tænkte jeg snarere på et lille script der f.eks.
slettede en fil eller et eller andet. Hvad skal der til at f.eks. pege på en
command.com og derefter f.eks. " if exist e:/test.txt del /y e:/test.txt.
Hvis det skal være noget linux noget er jeg ikke helt klar over
kommandoerne. Vil rm test.txt slette filen.

Med venlig hilsen

Leif Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-03 21:44

In dk.edb.system.ms-windows, Leif Poulsen <REMOVEleif@fakse.bynet.dk>
says...
> Hvis det skal være noget linux noget er jeg ikke helt klar over

Nu er Lilo jo bare en stump kode der ligger i MBR og som kan boote et OS
fra en given partitiion "no questions ask".

> kommandoerne. Vil rm test.txt slette filen.

Ja. Men hvorfor bruge Linux?

Fra : Leif Poulsen

Dato : 31-08-03 22:04

> [...]
>
> Nu er Lilo jo bare en stump kode der ligger i MBR og som kan boote et OS
> fra en given partitiion "no questions ask".

Som sagt er jeg lidt våd bag ørerne. Jeg gik ud fra at Lilo blev brugt til
at pege på en Linux systempartition. Naturligvis kan den pege på hvad som
helst. Jeg prøver lykken.

Med venlig hilsen

Leif

Fra : Robert Eriksen

Dato : 31-08-03 22:15

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
>

> Nu er Lilo jo bare en stump kode der ligger i MBR og som kan boote et OS
> fra en given partitiion "no questions ask".

Kan man da konfigurere nyere versioner af Lilo fra Windows eller DOS?
Sidst jeg rodede med det krævede det en Linux installation til at rette
/etc/lilo.conf på plads og aktivere ændringerne.

rm -f test.txt hvis du vil undgå bekræftelse.

/Robert

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-09-03 18:58

In dk.edb.system.ms-windows, Robert Eriksen <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk>
says...
> Kan man da konfigurere nyere versioner af Lilo fra Windows eller DOS?

Nej, fra en Linux-boot-floppy. Men den skal han jo have for at
installere Lilo i første omgang alligevel.

> Sidst jeg rodede med det krævede det en Linux installation til at rette
> /etc/lilo.conf på plads og aktivere ændringerne.

Det har _aldrig_ været tilfældet.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-08-03 22:34

Nej, jeg har også boot mulighed for hvert drev jeg kan installere (op
til F:). Det betyder dog ikke at jeg kan boote på mit F: drev da det
kun er en logisk partition. Jeg kan boote på C: og D: drev da dette er
fysiske diske (har ikke prøvet på E:).

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 30-08-03 22:39

Den Sat, 30 Aug 2003 23:33:30 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> skrev:

> [...]
>fysiske diske (har ikke prøvet på E:).
>
>Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

Det er meningsforstyrrende at du ikke svarer _under_ det du svarer på.
Jeg går ud fra at du er enig med mig?

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-03 08:48

In dk.edb.system.ms-windows, Michael Pilgaard <mipi@image.dk> says...
> Det er meningsforstyrrende at du ikke svarer _under_ det du svarer på.

Manden VIL ikke svare under det han svarer på, så han er røget i min
'Bozo Bin' - (en feature i Gravity).

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 31-08-03 15:28

Overhovedet ikke. Hvis du har fulgt med i tråden har du jo lige læst
hvad jeg svarede på. Hvorfor skulle jeg tvinge dig og andre til at
skimme henover spørgsmålet igen inden de kan læse svaret?

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 31-08-03 16:02

Den Sun, 31 Aug 2003 16:28:12 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> skrev:

> [...]
>skimme henover spørgsmålet igen inden de kan læse svaret?

>Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

Er du uenig med mig i mine betragtninger omkring hvor man kan boote fra,
eller er du uenig i at det er meningsforstyrrende?

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard
--
Det er en muldvarp på motorcykel!
Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 31-08-03 19:57

Finder du nemt ud af. Du behøves bare at spørge dig selv hvad det var
du spurgte mig om.
Du spurgte mig ikke om andet end det citerede så hvordan du kan komme
i tvivl om hvad jeg svarede på ved jeg ikke.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-03 17:39

In dk.edb.system.ms-windows, Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org>
says...
> hvad jeg svarede på. Hvorfor skulle jeg tvinge dig og andre til at
> skimme henover spørgsmålet igen inden de kan læse svaret?

Det gør indlægget mere forståeligt. Kig på

Internetkunder hos TDC er forpligtet til at overholde den til enhver tid
gældende netikette. Jeg kan se at du har noget med TDC at gøre, men de
forpligtigelser gælder ikke for dig?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 31-08-03 19:40

Det er ikke korrekt.
Lad os sige at en mand spørger om:
"Hvordan formaterer jeg mit D: drev fra DOS?"

Hvad gør så lige svaret ("Skriv format D: og tryk på enter") mere
uforståeligt ved at placere svaret før det citerede?
Han ved jo godt hvad han spurgte om og det samme gør de som har læst
tråden.

Fra : Jane

Dato : 31-08-03 20:04

Jens Peter Karlsen skrev i <news:vmf4lv8ckah9g2eb9a99c68ifl0jkkemfo@
4ax.com>:

> Hvad gør så lige svaret ("Skriv format D: og tryk på enter") mere
> uforståeligt ved at placere svaret før det citerede?

Hvis du gerne vil skrive dit svar øverst, vil du så have
noget imod slet ikke at citere? Som du selv siger, vil de
fleste jo nok lige have læst spørgsmålet alligevel (ellers
kan de nemt finde spørgsmålet ved at kigge i headeren på
dit indlæg).
Hvis du alligevel ikke "bruger" citatet er det jo kun fyld
som ser rodet ud og hænger efter dig.

Du kan garanteret indstille dit software til ikke at tage
citater med så jeg tror ikke min løsning vil være besværlig
for dig. Men det vil øge overskueligheden af dine indlæg.

Jane

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-09-03 01:23

Citater er ikke til for min skyld men for folk der af en eller anden
grund ikke kan se det oprindelige spørgsmål. Eksempelvis fordi det er
"expiret" fra den server de bruger til at læse news eller måske ikke
er nået dertil endnu (Ja, det KAN ske).
For disse mennesker er det at man "citerer" så det vil ikke være en
god ide at slette alt da de så ikke ville kunne bruge svaret til
noget.

Fra : Jane

Dato : 01-09-03 01:30

Jens Peter Karlsen skrev i <news:7t35lvckh7pphg0qlperh7vanqem84s53i@
4ax.com>:

> [...]
> For disse mennesker er det at man "citerer" så det vil ikke være en
> god ide at slette alt da de så ikke ville kunne bruge svaret til

Jeg syntes det er en grim måde at skrive på og hvor mange
indlæg vil du så medtage? det kan jo være at det forrige indlæg
som er endnu ældre også er expired osv - så til sidst vil du
have måske tyve indlæg i en post? Og når så de fleste svarer
under vil det være totalt overskueligt at finde ud af?
Syntes det her er en god demonstration og håber den overbeviser
dig.

XFUT dk.admin.netikette

Jane

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-03 21:53

In dk.edb.system.ms-windows, Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org>
says...
> Det er ikke korrekt.

Hvad er ikke korrekt?

> Lad os sige at en mand spørger om:
> "Hvordan formaterer jeg mit D: drev fra DOS?"
>
> Hvad gør så lige svaret ("Skriv format D: og tryk på enter") mere
> uforståeligt ved at placere svaret før det citerede?

Først spørger man og så svares der. Usenet er jo ikke jeopardy.

> Han ved jo godt hvad han spurgte om og det samme gør de som har læst
> tråden.

Og i en tråd med flere spørgsmål?
Hvordan skal man kunne hitte rede i hvad der svares på og hvornår?

Og hvad blev der af mit spørgsmål om overholdelse af gældende netikette?

FUT:dk.admin.netikette

Fra : Leif Poulsen

Dato : 01-09-03 10:08

Hej igen

Jeg må flovt bide i græsset og indrømme at min hukommelse spillede mig et
grimt puds, naturligvis er C,D, E og F De primære og slave IDE enheder.

En "sys E:" resulterer i en fejl, der siger at kun C drevet kan sysses.

Ved nærmere eftertanke mener jeg at det var Partition Magics boot menu, jeg
måtte benytte, da jeg havde lidt problemer med flere primære partitioner
(Der var Windows NT4, 2000 og en Mandrake på samme disk) og at jeg egentligt
var nødt til at skjule nogle af partitionerne.

Under alle omstændigheder undskyld for et meningsløst spørgsmål.

Med venlig hilsen

Leif Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-03 21:45

"Leif Poulsen" <REMOVEleif@fakse.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> var nødt til at skjule nogle af partitionerne.
>
> Under alle omstændigheder undskyld for et meningsløst spørgsmål.

Uh, pas på, hvis du Partition Magic, og du på 2 eller flere drev har
directories og/eller filer med samme navn og extension, så går det alvorligt
galt.

Det er jo ofte, man lige "gemmer" kopier af nogle filer et "sikkert" sted,
så efter PM er f.eks. alle datafiler merged og kan ikke reetableres ud af
det, så pas på.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Leif Poulsen

Dato : 01-09-03 22:19

"Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

<Klip>
> [...]
> så efter PM er f.eks. alle datafiler merged og kan ikke reetableres ud af

Tak for rådet, men det er nu længe siden jeg har delt mine drev så kraftigt
med Partition Magic. Bortset fra NTFS problemer med P M har det ellers
fungeret fint. Uden at det skal være reklame, må jeg indrømme at jeg er ret
imponeret over mulighederne i Linux (Mandrake) for at partitionere og styre
diske. Gid MS tilbød det samme.

Med venlig hilsen

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-03 22:18

> [...]
ret
> imponeret over mulighederne i Linux (Mandrake) for at partitionere og

Jo, men det er jo også kun i det abitrære tilfælde, hvor du har gemt
ligelydende filer i ligelydende direktories på 2 forskellige drev, f.eks. C
og D. Er det ikke ilfældet, har jeg for så vidt heller ikke oplevet
problemer - ikke andet end evt. en fejl 40 i ny og næ.

Mvh
Karsten Jensen