Brug af LookUp
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 29-08-03 11:24

Hej NG!
Jeg skal i en database finde ud af, om en ejendom allerede findes i
databasen.
Dertil har jeg forsøgt at bruge LookUp.
Det går fint, så længe jeg kun søger i et enkelt felt, men sådan som jeg
forstår hjælpen skal der kunne søges på flere felter samtidig.
Jeg har f.eks. skrevet således:

with EjendomsForm.tbEjendom do
Begin //Se efter forekomster
LookupResults := Lookup('EjendomsID; Vej;
HusNr',Temp;I1;Temp2,'EjendomsID');

og får følgende fejlmelding med cursor lige efter Temp:
[Error] Ejerlav_MatrNr_Form.pas(197): Not enough actual parameters

Jeg har forstået det således:
Før første komma: Søgefelter. Flere felter
adskilles med ;
Mellem første og andet komma: Det, der skal søges efter.
Efter andet komma: Felt, hvis indhold returneres i
tilfælde af, at der er sammenfald.
Men jeg har nok misforstået et eller andet.

Er der nogen, der kan vejlede mig?

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 29-08-03 11:49

"Kurt Guldbæk" <kurt@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Efter andet komma: Felt, hvis indhold returneres i
> tilfælde af, at der er sammenfald.
> Men jeg har nok misforstået et eller andet.

Di skal bruge VarArrayOf, her er et eks. fra delphi hjælp:

var
V: Variant;
C: Integer;
A: String;
begin
V := Table1.Lookup('Company;State',
VarArrayOf(['Blue Sports', 'OR']),
'CustNo;Addr1');
if not (VarType(V) in [varNull]) then begin
C := V[0];
A := V[1];
ShowMessage(IntToStr(C) + #10 + A);
end
else
ShowMessage('Search unsuccessful!');
end;

Mvh
HK

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 29-08-03 12:04

Hej Harald.

Den havde jeg også prøvet med andre fejlkoder til resultat.
Har jeg ellers (bortset fra mangel på VarArrayOf) opfattet brugen korrekt?

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 29-08-03 12:40

> [...]
>
> Den havde jeg også prøvet med andre fejlkoder til resultat.
> Har jeg ellers (bortset fra mangel på VarArrayOf) opfattet brugen korrekt?

Mht. til brugen så kan den bruges til det du ønsker, hvilke andre fejlkoder?
I dit tilfælde skal koden nok se sådan ud:

var
LookupResults : Variant;
begin
with EjendomsForm.tbEjendom do
LookupResults := Lookup('EjendomsID;
Vej;HusNr',VarArrayOf([Temp,I1,Temp2]),'EjendomsID');

Mvh
HK

<klip>

Fra : Peter Røssel

Dato : 29-08-03 12:12

Hej Kurt,

Det lyder som om at du lige er startet med at arbejde med databaser i
Delphi! Jeg startede i hvert tilfælde selv på samme måde. Det som du skal
gøre er at arbejde med TQuery kontrollen. Eksempel:

var
qTest : TQuery;
begin
qTest := TQuery.Create(application);
qTest.Databasename := 'DB_NAVN';
qTest.SQL.Text := 'Select FELT1, FELT2 from TABELNAVN where FELT1=123';
qTest.Open;
ShowMessage(qTest.FieldByName('FELT1').AsString);
ShowMessage(qTest.FieldByName('FELT2').AsString);
qTest.Free;
end;

Dette kræver databasen er sat op i BDEen med navnet DB_FICS. Der kræves
ingen statiske konponenter for at køre ovenstående - dvs. du kan blot sætte
det ind på en knap og køre det uden videre. Jeg har ikke syntakstjekket
ovenstående, men det holder ganske givet Ellers er du velkommen til at
kontakte mig. Jeg vil gerne hjælpe dig igang.

Mvh.
Peter
pr@fics.dk

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 29-08-03 12:38

Hej Peter!
Du har helt ret, jeg er ved at arbejde mig igennem Delphi5. Den kan
fantastisk meget, det kniber bare med at finde ud af, hvor man finder hvad
eller rettere hvad det hedder.
Som du kan se er jeg ikke kommet i gang med Query endnu.
I hjælpen til Lookup står der, at det er den hurtigste metode til at finde
forekomster med. Er Query meget langsommere, det kan jo betyde noget ved
større databaser?

Mvh Kurt

Fra : Peter Røssel

Dato : 29-08-03 12:50

Hej Kurt,

Jeg tror ikke at der er nogen mærkbar forskel på den der lookup metode og
TQuery. TQuery og TTable er vel de komponenter som man benytter til
databaser i Delphi. Jeg har i hvert tilfælde aldrig benyttet andet i Delphi
og jeg har udviklet databaseapplicationer i 4-5 år nu - også med en del
forekomster(ca. 1 mill. poster). Alle jeg har snakket og arbejdet sammen med
har altid brugt TQuery så....

Mvh.
Peter

Fra : Harald

Dato : 29-08-03 12:58

> [...]
> forekomster med. Er Query meget langsommere, det kan jo betyde noget ved

Hvad bruger du BDE og paradox eller? Hvis du er i gang med at sætte dig ind
i BDE så skulle du måske droppe det og finde på noget andet for BDE er der
vist ingen fremtid i mere.

Mvh
HK

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 29-08-03 13:27

Hej Harald.

Tja, hvad ved jeg
Jeg har brugt Database Desktop til at lave databaserne med. Der blev spurgt
om forskellige ting og jeg svarede med 'Enter', så det er Paradox og nok
også BDE.

Kan du uddybe det med fremtiden lidt nærmere, jeg troede, at Paradox var et
ret sikkert valg!

Jeg havde egentlig regnet med, at jeg, når det engang virkede og jeg var
mere kyndig, ville konvertere til den enhed, som Turbopower har frigivet til
gratis brug. Jeg husker ikke pt, hvad programmet hedder.

Fra : Robert

Dato : 29-08-03 14:24

> [...]
spurgt
> om forskellige ting og jeg svarede med 'Enter', så det er Paradox og nok

Det er det sikkert.

> Kan du uddybe det med fremtiden lidt nærmere, jeg troede, at Paradox var
et
> ret sikkert valg!

Jeg ved ikke med paradox men BDE´en er vist næsten død, der er så hut jeg
ved ikke lavet noget ved den siden en gang i 1999, og jeg mener at have hørt
at Borland snart helt vil droppe den og satse på dbExpress i stedet.

> [...]
til
> gratis brug. Jeg husker ikke pt, hvad programmet hedder.

Jeg har selv brugt Paradox og BDE lige siden Delphi 4 i 1998 og har da også
altid været rimelig tilfreds med det, men nu er jeg så skiftet til dbExpress
og MySQL og alt hvad der hedder DB aware komponenter har jeg også droppet,
DB aware komponenter er noget skrammel er jeg efterhånden blevet enig med
mig selv om.
Jeg har kun brugt dxExpress og MySQL i et par uger men indtil nu ser det
meget lovende ud. Jeg har allerede fået lavet en lille e-shop hjemmeside
baseret på php og MySQL og et tilhørende Windows program til brug i butikken
baseret på dbExpress og MySQL. Så når man først kommer i gang er dbExpress
lige så hurtig at benytte som BDE, men det kræver self. at man også sætter
sig ind i SQL sproget.

Mvh
HK

<klip>

Fra : Robert

Dato : 29-08-03 14:28

"Robert" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Kurt Guldbæk" <kurt@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

Hov, Robert står der ved fra men det er stadig mig (Harald) :), jeg sidder
bare ved en anden maskine nu.

Mvh
HK

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 29-08-03 15:45

Hej Harald.

> [...]
hørt
> at Borland snart helt vil droppe den og satse på dbExpress i stedet.

Er dbExpress til at komme i nærheden af for rimelig pris (læs: gratis)? BDE
er jo dog gratis med D5.
Og hvis BDE kan gøre det jeg har brug for, er der vel sådan set ingen grund
til at skifte (nu)!

Det program, der evt. kunne afløse BDE hedder FlashFiler, og er blevet
gratis at hente. Det har måske sammenhæng med, at BDE er døende.
FlashFiler skulle ved det færdige program være indeholdt i exe-filen, derved
undgår man at skulle installere bde, hvilket jo nok gør
installationsprogrammet lettere. Jeg har dog heller ingen erfaringer med at
lave installationsprogrammer endnu, så tiden skal nok gå for mig!

Mvh Kurt

Fra : Thor

Dato : 01-09-03 10:47

Paradox er noget møg, kan kun bruges til småinstallationer, og der er tit
index der
korrumperer, netværksinstallation er fuld af faldgruber.

Jeg bruger Interbase nu, - det kører ganske fornuftigt under BDE.
Ellers bruger jeg ADO + Access til små installationer.

Hilsen Thomas Riedel

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 03-09-03 09:52

Ja, det var da en melding, der lagde klart ud!!!

Nu skal jeg kun bruge databasen på samme maskine som programmet kører på,
gør det en forskel?

Mvh Kurt