Udvælge næste 5 begivenheder
Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 29-08-03 20:56

Hejsa

Jeg bruger asp med en accessdatabase - jeg er sikker på problemet kan løses
enten direkte via database(sql) eller i asp - derfor er spørgsmålet
krydspostet.

Jeg sidder og arbejder på en side der skal kunne vise de næste 5
begivenheder pr. dato (eks. fødselsdage). Det kan også sagten lade sig gøre,
men hvis der kun er eksempelvis 3 begivenheder tilbage i dette år, så viser
den kun de 3. Der vil jeg istedet have den til at vise de 3 begivenheder fra
i år, samt de 2 første fra næste år.

Altså hvis min tabel kun indeholdt 07-08-1987, Bryllupsdag & 28-06-2001,
Peters fødselsdag, og dagsdato var 25-11-2003, så skulle der returneres:

28-06-2001, Peters fødselsdag
07-08-1987, Bryllupsdag
28-06-2001, Peters fødselsdag
07-08-1987, Bryllupsdag
28-06-2001, Peters fødselsdag

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej mod en løsning?

Mvh Thomas

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 29-08-03 21:20

http://activedeveloper.dk/aspdigital/kapitel2/paging.asp

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 29-08-03 21:36

> http://activedeveloper.dk/aspdigital/kapitel2/paging.asp

Hvordan havde du forestillet dig at den side skulle kunne hjælpe mig videre?

Mvh Thomas

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 29-08-03 21:37

> Hvordan havde du forestillet dig at den side skulle kunne hjælpe mig
videre?

Det script der er på siden lister dine records efter et bestemt felt i
databasen med et givet antal poster pr side. Du kan så sætte den til at vise
5 poster pr side ordnet efter dato.

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 29-08-03 21:48

> Det script der er på siden lister dine records efter et bestemt felt i
> databasen med et givet antal poster pr side. Du kan så sætte den til at
vise
> 5 poster pr side ordnet efter dato.

Fik du fat i det her:
> [...]
>den kun de 3. Der vil jeg istedet have den til at vise de 3 begivenheder

Problemet er ikke at få vist 5, men at få vist de rigtige 5 spredt over
flere års datoer.

Mvh Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-08-03 21:49

Thomas Smedebøl skrev:

> [...]
> begivenheder tilbage i dette år, så viser den kun de 3. Der
> vil jeg istedet have den til at vise de 3 begivenheder fra i

Her er et forslag:

SELECT dato, tekst, dateserial(year(now()), month(dato), day(dato))
   as datoDetteAar
FROM dinTabel
WHERE now() < dato

UNION

SELECT dato, tekst, dateserial(year(now())+1, month(dato),
day(dato)) FROM dinTabel
ORDER BY datoDetteAar

Ovenstående giver kommende mærkedage for såvel indeværende som
næste år. Man kan så putte en TOP 5-klausul på, hvis man laver hele
udtrykket til en gemt forespørgsel.

Man kan godt udbygge, så der kan tages flere år frem i tiden, men
det kræver ekstra resurser.

FUT: dk.edb.database.ms-access
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter

Dato : 30-08-03 20:09

> [...]
> den kun de 3. Der vil jeg istedet have den til at vise de 3 begivenheder fra

Det her virker hos mig
strSQL = "Select top 5 * from kalender WHERE dato >= #" & dags_dato & "# Order By dato"

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/billag/webdesigner.htm