Er denne computer noget værd?
Fra : Martin

Dato : 29-08-03 13:06

Jeg står for at skulle skifte min gamle trofaste Athlon600@700 ud med en
brugt computer, ville lige høre jeres mening ang. de forskellige dele i den
og om jeg bliver helt snydt ang prisen :)

der er tale om
CPU:
AMD Athlon XP 1800+ - CPU'en er unlocked, dvs multiplier kan ændres
FAN:
Thermaltake Volcano 7 termostatstyret
(http://www.thermaltake.com/products/heatsink/v7.htm)
BUNDKORT:
ASUS A7V266-E (http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7V266-E&langs=01)
RAM:
512(2x256) MB DDR RAM PC2100
KABINET:
AOpen MidiTower HQ45 Blue (http://www.aopen.com/products/housing/hq45.htm)
Strømforsyning:
AOpen FSP250-60GTW 250W /w noisekiller
Et par pabst kabinetblæsere, lidt xtra ide kabler og et tnt2 16MB kan
medfølge

Ca. pris = 1600kr

Grafikkortet skal jeg selvfølgelig have skiftet ud. Men til hvad? Det nyeste
af det nyeste er der vel ingen grundt til at købe, det kan den vel ikke
trække alligevel, eller hva?

MVH
Martin

Fra : JK

Dato : 29-08-03 13:30

On Fri, 29 Aug 2003 14:06:23 +0200, "Martin" <mcmartin@FJERNofir.dk>
wrote:

> [...]
>af det nyeste er der vel ingen grundt til at købe, det kan den vel ikke

Er der virkelig ingen drev, harddiske, cd, brænder, dvd, lydkort med i
prisen ?

Så synes jeg prisen er lidt rigelig.

Sammenligner man cpu'en med en barton 2500+ til 700 kr., så er den
næppe mere end 400 kr værd, det samme med bundkort, så er der ram. Det
kan vi sætte til 400 kr., kabinet til 200. Så har vi 1400 kr.

Strømforsyningen får sandelig alt det den kan trække !

Du kan ikke opgradere yderligere ialfald med den.

hilsen

John

Fra : MaRk

Dato : 29-08-03 13:33

> Grafikkortet skal jeg selvfølgelig have skiftet ud. Men til hvad? Det
nyeste
> af det nyeste er der vel ingen grundt til at købe, det kan den vel ikke
> trække alligevel, eller hva?

Jeg vil helt klart anbefalde et 128mb ddr geforce 4 ti-4200.
Kig www.edbpriser.dk

Ellers ser maskinen ok ud.
Husk at at tjek priser på www.edbpriser.dk så kan du selv få finger peg om
det er det værd.

Mvh
Mark

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 29-08-03 14:49

Den Fri, 29 Aug 2003 14:06:23 +0200, "Martin" <mcmartin@FJERNofir.dk>
skrev:

KLIP
Nypriser:
>CPU:
>AMD Athlon XP 1800+ - CPU'en er unlocked, dvs multiplier kan ændres

ca, 500,-

>FAN:
>Thermaltake Volcano 7 termostatstyret
>(http://www.thermaltake.com/products/heatsink/v7.htm)

ca. 250,-

>BUNDKORT:
>ASUS A7V266-E (http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7V266-E&langs=01)

ca. 500,-

>RAM:
>512(2x256) MB DDR RAM PC2100

ca. 800,-

> [...]
>AOpen FSP250-60GTW 250W /w noisekiller

ca. 500,-

>Et par pabst kabinetblæsere, lidt xtra ide kabler og et tnt2 16MB kan

Nypris (nu) ca. 2550,-

Tilbyd ham halvdelen.

>Grafikkortet skal jeg selvfølgelig have skiftet ud. Men til hvad? Det nyeste
>af det nyeste er der vel ingen grundt til at købe, det kan den vel ikke
>trække alligevel, eller hva?

GF4 - 4200 er nede i under 1000,- hvilket vil være et godt valg til
denne maskine, tror jeg.

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 29-08-03 17:31

Martin wrote:
> Jeg står for at skulle skifte min gamle trofaste Athlon600@700 ud med
> en brugt computer, ville lige høre jeres mening ang. de forskellige
> dele i den og om jeg bliver helt snydt ang prisen :)

Lad os se...

> [...]
> AOpen FSP250-60GTW 250W /w noisekiller
> Et par pabst kabinetblæsere, lidt xtra ide kabler og et tnt2 16MB kan

Jeg synes nu godt nok det er nogle gamle sager der er i. Jeg havde et setup
der lignede ovenstående meget for 1½ år siden! Men igen, det kommer jo helt
an på dine behov. Jeg tror jeg synes at prisen er OK. Smid et GF4 eller hva
med sådan et?

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364947920
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=43107

> Grafikkortet skal jeg selvfølgelig have skiftet ud. Men til hvad? Det
> nyeste af det nyeste er der vel ingen grundt til at købe, det kan den
> vel ikke trække alligevel, eller hva?

Se ovenstående...

--
Martin K

Fra : Kurt

Dato : 29-08-03 18:29

"Martin" <mcmartin@FJERNofir.dk> wrote in message
> [...]
den
> og om jeg bliver helt snydt ang prisen :)

Martin-den er helt gal. Du bliver fuldstændig fucked up. Det er højst 900 kr
værd-højst!

> Grafikkortet skal jeg selvfølgelig have skiftet ud. Men til hvad? Det
nyeste
> af det nyeste er der vel ingen grundt til at købe, det kan den vel ikke
> trække alligevel, eller hva?

Nyt grafikkort: kan kun anbefale GeforceFX 5900ULTRA-det rykker
Kurt

Fra : Martin

Dato : 30-08-03 13:49

"Kurt" <kurt@forum.dk> wrote in message
> Martin-den er helt gal. Du bliver fuldstændig fucked up. Det er højst 900
kr
> værd-højst!
Det har jeg fundet ud af, har sendt et bud på en tusse afsted til ham. Så
lignende systemer blive solgt på dk.marked.privat.edb for 900-1200 kr

> Nyt grafikkort: kan kun anbefale GeforceFX 5900ULTRA-det rykker
Tror du/i maskinen kan udnytte hele kortets "kapacitet", har før haft
kammerater med en 600-700MHz P3 der købte geforce 2 og 3 kort, uden det
hjalp synderligt på ydelsen. Vil nødigt komme til at købe for for mange
gysser. Maskinen skal hovedsageligt bruges til programmering,
billedbehandling (GIMP/photoshop), lidt spillen BF1942, mail, surf osv.

Måske skulle man som Henning nedenunder foreslår bare købe en ny i den lave
ende af skalaen. Så har man jo trods alt også 2 års garanti.

MVH
Martin

Fra : Henning Sørensen

Dato : 29-08-03 19:30

En "rettesnor" jeg har fundet ud af gennem de sidste 13 år jeg har handlet
med brugt er,
at motherboard, processor og ram (når det er ca. 1 år gammelt) koster
1000-1200 kr.
Jaaaoooee der var da godt nok lige engang jeg slog til på et *supertilbud*
på et motherboard
med en 80386-33, 80387-33 og 16mb ram til den fantastisk gode pris af
3.000,- ...........
Ligesom ram-priserne har kørt meget op og (især) ned.

Men ellers tror jeg du kan bruge 1.000 - 1.200 som udgangspunkt.
Om det skal koste lidt mere afhænger så af, om motherboardet er "specielt",
f.eks. med firewire,
USB 2, SCSI, net eller andet.
Her får du så kabinet med - om det er de ekstra kroner værd - ??

Det største "problem" med brugt er vel, at en ny efterhånden fåes til ca.
5000,- inkl alt !
Og du regner vel med at lægge yderligere 1000,- oveni alene til grafikkort -
så...

Mvh Henning, Sydfyn.