Ang. køb af påhængs motor
Fra : Valle

Dato : 27-08-03 10:28

Jeg står for at skifte vores Mariner 3.3 hk påhængs motor ud, vi vil gerne
have en 4-5 hk motor.(kort ben)

Er der nogle gode råd omkring det, og der tænker jeg på : skal jeg vælge
4-takt frem for 2-takt
hvilken en larmer mindst, da den skal bruges på en gummibåd, som vi bruger i
havne.

Hvor finder man den billigst ?

Hvad skal den brugte koste ? (pæn og velholdt 6-7 år gl)

Hvilket mærke ? Mariner-Mercury -Yamaha - ????

Pfh tak Jack Vallentin - Juelsminde.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-08-03 22:16

Du skal helt klart vælge en 4 takts, den støjer mindre, og så lugter/ryger
den ikke som en 2 takt gør...
Fabrikatet.. Tja, det er jo en smags sag.... prisniveuet vil nok ligge
omkring 10.000kr. for en 5Hk.
Jan Rasmussen

Fra : dk.fritid.sejlads

Dato : 28-08-03 09:41

Ja, men en 4 takt vejer også dobbelt så meget og er ekstremt dyr i
reparationer da den er noget mere kompliceret opbygget. Så verden er andet
end 4 takt. Skal du bruge den til stille sejlads (f.eks fiskeri) vil jeg dog
anbefale en 4 takt, der bedre kan holde til at køre i lave omdrejninger, og
ja, 2-takteren larmer som en i hel....... Thomas

Fra : Mogens K

Dato : 28-08-03 09:44

On Thu, 28 Aug 2003 10:40:39 +0200, "dk.fritid.sejlads"
<bierstedif@stofanet.dk> wrote:

>Skal du bruge den til stille sejlads (f.eks fiskeri) vil jeg dog
>anbefale en 4 takt, der bedre kan holde til at køre i lave omdrejninger

Sejladsen må være afgørende, IMO.
Tidligere sagde man, at 2-taktere bedre kunne tåle at gå for fulde
omdrejninger i "halve timer" a la speedbådssejlads. Jeg ved ikke, om
det er gældende mere med den moderne motorteknologi...

/Mogens

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-08-03 21:24

Hmm... om den vejer dobbelt så meget er nok lidt overdrevet... en 5HK Honda
vejer 27kg. med langt ben.

Forøvrigt sparer du også den dyre olie til benzinen...

Ja, der er fordele og ulemper... i min hverden er der flest fordele ved 4
takteren... og så er der jo endelig også det med det mest miljørigtige...
her vinder 4 takteren også...
Jan Rasmussen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-08-03 22:16

og 4 takteren vejer 37 kg. Altså 10 kg, eller 35-40%, mere

/Bjarke

Fra : Valle

Dato : 29-08-03 07:03

Takker for de mange gode forslag