lystfiskeriets historie i Danmark
Fra : Hanne Hansen

Dato : 26-08-03 04:38

Er der nogle her, der kan hjælpe mig med, om der findes bøger omkring
lystfiskeriets historie/udvikling gennem tiden i Danmark ?

Har TÆNKT på evt. at skrive bachelorprojekt omkring emnet, såfremt det ikke
er indgående belyst i forvejen.

Mvh

Hanne Hansen
hhoffice@mail.danbbs.dk

Fra : Thomas

Dato : 26-08-03 09:00

Mogens Espersen: "Så Stor" Gyldendal 1996
Mogens Espersen et al (Red): " Gyldendals Lystfiskerhåndbog" Gyldendal 1999

Den danske lystfiskerlitteratur er omfattende og rig. Der findes
litteraturoversigter i de fleste større værker.
Hilsen
Thomas

Fra : Hanne Hansen

Dato : 26-08-03 17:52

Nu tænker jeg på spørgsmålet udfra et rent historisk synspunkt, hvor det
bl.a. kunne være spændende at belyse:
Hvornår begrebet lystfiskeri er opstået (contra erhvervsfiskeri) ?
Hvordan udviklingen i lystfiskerudstyret er forløbet ?
Hvilke fiskearter, der har været anset som konsumfisk og hvilke ikke, på et
givet tidspunkt ?
osv.osv....

Hanne Hansen

Fra : Anders og Berit

Dato : 26-08-03 19:10

Hej Hanne

Jeg kan ikke huske at have set et større værk om emnet som en egentlig
faktuel historiebog.

Der er, som det jo nok er alle bekendt, skrevet masser af bøger om emnet
spændende lige fra filosofiske betragtninger omkring lystfiskeriet (alm.
anerkendt som den første "The Complete Angler") til egentlige lærebøger om
metoder og tilberedning.

H. C. Andersen nævner også lystfiskeri kort i nogle af hans arbejder.

Så mon ikke det bare er at smøge ærmerne op, og bruge et halvt liv på at
stykke det allerede skrevne sammen.

Det lyder som et spændende projekt og et kæmpe research arbejde. Jeg er
køber til en bog, når den er færdig

Mvh
Anders

Fra : Hanne Hansen

Dato : 26-08-03 21:19

For lige at belyse min "interesse" i spørgsmålene, så er jeg
historiestuderende og skal i 4. semester (næste forår) skrive
bachelorprojekt omkring et selvvalgt emne. Da min store fritidsinteresse er
lystfiskeri, synes jeg det kunne være yderst interessant at belyse dette
emne udfra en historisk synsvinkel (KUN for Danmarks vedkommende, da emnet
ellers ville blive ALT for omfattende).

JEG har heller ikke kunnet finde ret meget om emnet, så derfor kunne det
være yderst interessant at dykke ned i.

Det bliver ikke en hel bog (i hvert fald ikke i første omgang), men nok
snarere et hæfte. Kunne måske lægge det på nettet til download for
interesserede. I vil høre nærmere, såfremt det bliver til noget.

Alle henvendelser vedr. personlige oplevelser, optegnelser, ældre grej,
fiskearter, fiskesteder osv. modtages med tak...

Mvh

Hanne Hansen
hhoffice@mail.danbbs.dk

PS. OM det bliver dette emne jeg kommer til at skrive om, afhænger af, om
jeg kan få emnet godkendt. Det vil derfor være vigtigt for mig at kunne
"bevise" at det vil være noget "nyt" og måske endda "banebrydende" jeg
kommer frem til.

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 26-08-03 21:42

Hej Hanne

Jeg vil anbefale dig at gribe fat i Dansk Sportsfiskerleksikon - det må
kunne findes på biblioteket. Det er et leksikon i flere bind, og der er
flere af artklerne i leksikon'et, der omhandler det historiske - de fleste
skrevet af Willy Sylvester Thomsen, der også er forfatter til en lang række
bøger med tips, specielt om gamle lystfiskerfiduser. Kan du ovenikøbet finde
den gode Sylvester Thomsen personligt, er han en guldgrube af viden.

Dernæst kunne det være en idé at få en aftale med Danmarks
Sportsfiskerforbund om at tilbringe et par dage i deres bibliotek (det er
godtnok kun et lille arkivrum, men det bugner af gamle skrifter). DSF's
telefonnummer er 7582 0699.

Endelig er Dansk Grejsamler Klub (www.grejsamler.dk) garanteret også en
indgang til kilder indenfor området.

De to ældste stadig eksisterende foreninger i kongeriget er Silkeborg
Fiskeriforening (stftet i 1869) og Lystfiskeriforeningen (stiftet i
København i 1886). De ligger garanteret også inde med en del kilder.
Lystfiskeriforeningen udgiver verdens ældste lystfiskerblad, og er i
besiddelse af samtlige numre siden 1889 - i alt mere end 16.000 sider!

I min egen forening (Hadsten Lystfiskeriforening) ligger vi inde med en del
historisk materiale omkring foreningen, der er stiftet i 1921. Bl.a. har vi
samtlige referater af bestyrelsesmøder og generalforsamlinger fra 1921 til
1982, samt komplet kassebog fra 1921 til ca. 1941 med medlemsfortegnelser
m.m. Og det samme kan sikkert findes i andre foreninger. Hvor meget, man kan
få ud af den slags afhænger nok af, i hvor høj grad der er adgang til at
tale med medlemmer fra de tidlige år, som kender til nogle af personerne,
der var aktive i starten. I Hadsten Lystfiskeriforening har vi haft meget
glæde af at have kontakt med et af vores medlemmer, som har været med fra
foreningens start, når vi har villet trække tråde tilbage i tiden.

Jeg håber, det har givet lidt at starte med. Med disse muligheder som
udgangspunkt tror jeg, du kan komme langt.

Med venlig hilsen

Steen Lindkvist Nielsen
Hadsten Lystfiskeriforening
http://www.lilleaaen.dk

Fra : Hanne Hansen

Dato : 27-08-03 07:53

Tak Steen for de mange gode råd. Nu har jeg lidt at tage udgangspunkt i. Jeg
kan udfra det omfattende materiale (vidste ikke der var så meget
kildemateriale), se at jeg bliver nødt til at indsnævne min undersøgelse på
flere områder.

Hanne Hansen
hhoffice@mail.danbbs.dk

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 27-08-03 19:44

En anbefalelsesværdig bog kunne jo være Dines Skafte Jespersen's "Himmel og hav og en Ø", om en ung lærers år på Hirsholmene en gang i trediverne. Han skriver bld.a. om sommergæsternes og eget fiskeri - som i dag nok tildels ville blive betegnet som amatørfiskeri. Bogen er måske ikke særlig lystfisker-relevant, men sikkert interessant fra din synsvinkel. Desuden er det under alle omstændigheder en læseværdig historie.
MVH Niels

--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.