Tæger.
Fra : Olfot

Dato : 28-08-03 10:57

Er lige hjemvendt fra Sverige, skød en dejlig buk men hvor var der mange
tæger på den. Nu er det jo sådan at tæger er ligeglade med hvor de får deres
"frokost" fra og jeg er ikke interesseret i at de bruger mig som frokost, så
mit spørgsmål går ud på er der noget der er rigtigt efektivt imod tæger ??

mvh
jhr
Og knæk og bræk i den kommende tid.

Fra : Peter Weis

Dato : 28-08-03 12:31

"Olfot" <idfg@sdjf.dk> wrote in message
> [...]
frokost, så
> mit spørgsmål går ud på er der noget der er rigtigt efektivt imod

Tag dem en ad gangen medens de kravler over din hånd. Læg dem på et
hårdt underlag og giv dem med en hammer.

Når du er færdig med forlægningen, smider du tøjet og lader konen
undersøge dig ... grundigt
Hvis en enkelt flåt eller tre har bidt sig fast, hiver hun dem af med
et rask snuptag. Det er nemmest hvis hun med neglene kan få fat helt
nede ved huden. Men det vigtigste er ikke at nulre den så læge at den
aner uråd og bider sig for godt fast.

mvh
Peter

Fra : Olfot

Dato : 28-08-03 14:53

Jojo!! den metode kender jeg godt men hvis nu man gerne vil undgå at
blive bidt, er der så noget der er godt imod det ? ik fordi det med konen
ikke er godtnok men det ville da være rat ikke at blive bidt !
mvh
jhr

Fra : Mars

Dato : 28-08-03 15:25

spis en masse hvidløg det holder dem væk ( ihvertfald fra hunde )

ms

Fra : Olfot

Dato : 28-08-03 15:39

Jow, men så er der jo det med konen ..... du ved luft osv.. men
selvfølgelig man kan jo ikke få det hele !

Fra : Peter Weis

Dato : 28-08-03 17:16

> Jow, men så er der jo det med konen ..... du ved luft osv.. men
> selvfølgelig man kan jo ikke få det hele !

Nej, nu synes du mig at bliver lidt krævende

mvh
Peter

Fra : Olfot

Dato : 29-08-03 07:30

Måske, men du kender ikke min kone (går jeg ikke ud fra )

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 29-08-03 08:32

Vores skovarbejdere bruger hvidløgskapsler, og det med gode resultater,
vores kommunearbejdere der arbejder med naturpleje får dem også, og de
bliver næsten aldrig bidt. Fordelen skulle være at det ikke skulle lugte.
Svenske skovarbejdere har brugt dettte middel i flere år, og det virker.
Bjarne " Bornholm"

Fra : Peter Weis

Dato : 29-08-03 09:08

"Bjarne Aakerman" <aakerman@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
lugte.
> Svenske skovarbejdere har brugt dettte middel i flere år, og det

Jeg havde ellers hørt at de svenske skovarbejdere drak så meget
hjemmebrændt at flåterne døde i det øjeblik de bed

mvh
Peter

Fra : Kaj

Dato : 30-08-03 10:16

On Thu, 28 Aug 2003 11:56:55 +0200, "Olfot" <idfg@sdjf.dk> wrote:

> [...]
>mit spørgsmål går ud på er der noget der er rigtigt efektivt imod tæger ??

Tæger er fuldstændigt harmløse medmindre man er en plante. (ok der er
også enkelte rovdyr imellem)

Taler du derimod om skovflåter er det en anden sag.

Vh Kaj

Fra : Michael Frandsen

Dato : 30-08-03 14:32

Vi har gennem de sidste 2 år givet vores hund (Flat) mad som indeholdt
hvidløg mindst en gang om ugen og selv om den render hvor der er mange
flåter, er den aldrig blevet bidt, endnu!

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 31-08-03 11:38

Problemet med flåter er nu nok også større for jægeren. Flåter lever i sær på råvildt, og du lugter sikkert vældig indbydende når du er færdig med at beundre / brække vildtet. Selvom du ikke bemærker at blive bidt, er det en god ide, i de følgende dage at holde øje med store rød / hvide plamager på kroppen. Får du sådan en er det afsted til lægen med det samme! Flåter kan være infiseret med en bakterie som kan være hamrende farlig. I områder med meget råvildt er der med garanti også flåter, på Hellenæs f.eks. er der meget ofte "bid" når vi tjekker ungerne efter en dag ude i græsset.
MVH Niels

--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : Thomas Larsen

Dato : 12-09-03 17:49

Det er rigtigt at flåten kan have bakterien borelia i sin tarmflora, det er
derfor vigtig at man for fjernet den inden for et døgn, da det først er når
den er ved at være mæt at den " kaster " op i såret, hvorved bakterien kan
overføres, desuden må man under ingen omstændigheder nulre eller smøre de
ind i diverse midler ( smør,olie,sprit osv. ) det er også rigtigt at man
skal holde øje med røde ringformede plamager omkring bidestedet, da det kan
betyde at man er inficeret. ( Det var borelia der gjorde Mími lam ) et godt
middel mod tæger er autan, det samme man bruger mod myg, men det skal være
den man kan købe i tyskland eller sverige, da de danske ikke må indeholde
gift, og det er nu engang det eneste effiktive middel.

MVH

Thomas Larsen

( en heldig jæger der om 3 uger tager til Litauen på vildsvinejagt )