Installation af windows 95 maskine over ne~
Fra : Robert Piil

Dato : 06-04-01 16:44

Jeg er blevet bedt om at hjælpe med at vedligeholde en skoles netværk,
da den oprindelige administrator er blevet alvorligt syg. Netværket
består at en NT-Server og 25 win95 klienter (uden CD-ROM-drev).

Da jeg ikke ved hvordan policies etc. er sat op, har jeg besluttet
at formattere alle clienterne, og derefter installere forfra.

Mit problem er så at få lavet en diskette til boot af maskinerne, så
de kan hente win95 over netværket. Denne diskette skulle så kunne
laves ved hjælp af guiden, men jeg kan ikke finde en clients-folder på
den NT CD, der ligger ved siden af maskinen (muligvis er det kun en
workstation CD, men jeg kan ikke finde server-versionen, som muligvis
ligger hos den gamle administrator). Er der andre muligheder for at
finde de filer jeg skal bruge for at få installeret klienterne?

Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Bent skohorn

Dato : 06-04-01 19:32

prøv med ghost.. det er 3. parts software, men kan det du efterlyser..

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-04-01 20:16

Bent skohorn skrev...

>prøv med ghost.. det er 3. parts software, men kan det du efterlyser..

Altså boote på en diskette og installere win9x fra en server over
netværk?

--
kent
www.oldhoj.dk

Fra : Bent skohorn

Dato : 06-04-01 20:33

Det kan boote fra en floppy og hente et image ned over netværket ja.. om det
så er beos linux wintendo eller whatever.. og der er osse en bootmanager i,
så folk kan få en 'ren' windows hver gang de starter maskinen.. frisk image
hver gang.. eller forskellige profiler(wintendo *nix officeprofil c++ profil
etc. etc.) - det har de på Niels brock..

skohorn

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> wrote

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-04-01 22:27

Bent skohorn skrev...

>Det kan boote fra en floppy og hente et image ned over netværket ja..

Men det duer jo ikke hvis maskinerne er konfigureret forskelligt. Jeg
bygger tit maskiner for andre, og det ville da være fedt hvis jeg 'bare'
kunne smide et netkort i og installere alting over netværket.

--
kent
www.oldhoj.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-04-01 12:40

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
'bare'
> kunne smide et netkort i og installere alting over netværket.

Der er flere muligheder. Hvis jeg tager den med Ghost-image først,
så er "Tricket" følgende:

1. gør en klientmaskine klar -det vil sige, du sørger for at den
maskine f.eks. windows 95 har en brugerflade, sådan som du vil have
den (det kan du kalde et standard-image). Du skal sikre dig at den
/de pågældende maskiner har ens netkort (ellers skal du blot
fremstille flere disketter - et for hvert netkort, der er
forskelligt fra hovednetkortet) og at den logon-diskette du kreerer
m.h.p. at logge dig på netværket fungerer.

2. Når du har testet den ene klientmaskine og har sikret at alt det
, du skal have lagt på standard-image' et , fungerer upåklageligt,
uploader du hele dit image til serveren. Det sker i praksis således
at du logger dig på maskinen ved at stikke disketten ind i
klientmaskinen og logge dig på ghostsoftwaren (der findes på
serveren) - dernæst uploader du klientmaskinens software til
serveren som et image.

3. Når det er gjort, stikker du samme diskette (eller kopier af den)
ind i hver maskine og boot-er på den med disketten sat i. Du vil
derefter kunne logge dig på netværket og få forbindelse til serveren
og dermed ghost-programmet.

4. Nu giver du så programmet en kommando der gør at du kan downloade
dit image til hver maskine du har på netværket. Du behøver ikke at
formattere maskinerne igen - det sker automatisk.

Husk dog at hver maskine skal have et unikt navn for at det kan lade
sig gøre. Udover at hver maskine skal have et unikt navn, skal du
også i windows 95/98 sikre dig at det er angivet i programmet ellers
risikerer du at låse dig ude fra adgangen til maskinerne.

Har du flere maskiner, med flere uens brugerflader har du så to
muligheder: du kan installere dem alle med samme brugerflade og
derpå tilrette de, der skal være forskellige i hver maskine og
uploade disse som et nyt image på serveren. Det indebærer så at du
skal have forskellige images på serveren, hvorfra du kan hente de
forskellige opsætninger.

Du kan også lade alle maskiner have alle programmerne i sig, og hvis
det er nødvendigt, fjerne dem, der ikke skal anvendes i den
pågældende maskine..

Endelig kan du brænde en cd-rom med de nødvendige images, lave en
start-diskette, der kan boote på maskinen og give adgang til den
pågældende cd-rom, hvorpå også ghost-programmet ligger. Derefter kan
du vælge den pågældende cd-rom, som der skal installeres specielt i
de pågældende maskiner.

Du kan også lave en partition på den lokale maskine, hvor du så kan
gemme dit image til den aktuelle maskine.

Du skal med andre ord bruge din fantasi for at få noget holdbart ud
af det.

Der findes måder at lave diskettesystemer på, således at de både kan
give den enkelte maskine et automatisk navn og samtidig frigøre dig
for besværet med at navngive hver enkelte maskine.

F.eks. kan du forsøge om du kan få lavet et system der gemmer
user.dat i registry'et til den pågældende maskine, når du har
uploadet dens image til serveren, hvorefter du - når du downloader
det pågældende image, får downloadet det nødvendige registry til den
aktuelle maskine med de policies, der er nødvendige. Du kan så
knytte det til et menu-system, der tillader dig at vælge mellem
maskiner, images m.v.

Arne H: Wilstrup

Fra : Robert Piil

Dato : 07-04-01 00:49

On Fri, 06 Apr 2001 19:16:07 GMT, wol@oldhoj.dk (Kent Oldhøj) wrote:

>Altså boote på en diskette og installere win9x fra en server over
>netværk?

Bare jeg kan få lov til at installere win95 direkte er jeg tilfreds.
Jeg har win95 liggende shared på serveren, jeg skal bare have en
diskette til at finde netværket efter boot, fra en helt ren maskine.

Alt det med at lave images etc. finder jeg ud af bagefter. Under alle
omstændigheder er det ikke - i første omgang - en mulighed at bruge
købe software. Jeg går ud fra at symantec vil have penge for ghost,
eller er det muligvis gratis for uddannelsesinstitutioner?

Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 07-04-01 00:57

Fra : James Rune Hansen

Dato : 07-04-01 10:50

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> købesoftware. Jeg går ud fra at symantec vil have penge for ghost,
> eller er det muligvis gratis for uddannelsesinstitutioner?

Hvis du nu er smart så får du skolen til at købe et nyt Epox bundkort..
Der følger en kopi af ghost med.. Så skal du bare kun have en diskette og
derved kan du kun bruge programmet på en maskien af gangen..

James

Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 07-04-01 12:41

Der er ingen ben i at lave en boot-diskette op mod NT-serveren, rammer du
den kan du mappe installationspunktet og sætte i gang.
Var det ikke noget i den stil du ville?

Jørgen

Fra : Robert Piil

Dato : 07-04-01 14:00

On Sat, 7 Apr 2001 13:40:50 +0200, "Joergen M. Joergensen"
<kaliffen@kaliffen.dk> wrote:

>Der er ingen ben i at lave en boot-diskette op mod NT-serveren, rammer du
>den kan du mappe installationspunktet og sætte i gang.
>Var det ikke noget i den stil du ville?

Jo, men mit problem er, hvordan jeg får lavet bootdisketten. Når jeg
forsøger at fremstille den fra serveren (efter en guide), kan jeg ikke
finde de filer, der ifølge hjælpeteksten skulle ligge på
NT-server-cden, i biblioteket /clients. Dette bibliotek findes ikke på
den NT-cd, der ligger ved serveren, hvorfor jeg tror det måske er en
NT-workstation-cd.

Er der noget sted på nettet man kan finde de filer, eller er det evt.
nogle der kunne sende dem til mig (adressen dur). For en god ordens
skyld, skal jeg nok sørge for at få købt en original CD og licens, jeg
vil bare gerne i gang så hurtigt som muligt.

Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 07-04-01 14:36

Du behøver ikke at følge guiden, du kan lave dem selv.
Er du interesseret kan jeg sende en brugbar som du kan rigge til efter de
netkort I anvender.
Men du skal være hurtig, jeg tager til Cypern i morgen tidlig ...
Jørgen

Fra : Robert Piil

Dato : 07-04-01 15:22

Det kan du tro jeg er!