rede knuder ud
Fra : Katja

Dato : 28-08-03 19:22

Hej alle sammen,

Skrev for ikke så lang tid siden om fie og om hendes pels som hurtigt laver
knuder. Nu har jeg vasket hende i en lækkert shampo (hun kunne dog ikke lide
det, men vasket det blev hun) og et råd var at jeg skulle lære hende at jeg
hver dag kan rede hende inde på maven. Jeg gør det også nu men ikke med
hendes velvilje. Nogen der har et råd til hvordan jeg skal vænde hende til
det?? et tip?? derudover er hun meget tilbageholden som kat. Har købt hende
ved kattens værn og hun virker til at være mærket af en træls ejer. det er
svært at komme til hende, dog er hun engang imellem enormt kælen, men det er
virkelig kun en sjælden gang i mellem. Et tip til hvordan jeg kan gøre hende
mere glad for mig også selvom jeg reder hende hvor hun ikke gider.

håber snart på svar.

hilsen katja

Fra : Helle

Dato : 28-08-03 20:48

"Katja" <katja@[NOSPAM]goebelconsult.dk> wrote in message
> [...]
hende
> mere glad for mig også selvom jeg reder hende hvor hun ikke gider.

Hej Katja.

Mange katte gider ikke finde sig i at blive redt men øvelse kan hjælpe på
det. Du skal simpelthen vise hende på en kærlig og bestemt måde at det er
dig som bestemmer om hun skal børstes. Dette gør du ved at rose hende til
skyerne og fortælle hvor skøøøøøøn og dejlig og ikke mindst dygtig hun er
når du børster hende. Fortæl hende en masse rare ting eller syng en stille
sang for hende. (Lyder tosset men det virker tit!) Du øver dig lidt hver
dag - ikke for længe af gangen. Børst lidt, ros og lad hende så gå fri og få
godbider. Du kan så øge tiden mere og mere. Det er vigtigt at du vinder
hendes tillid og hun lærer at godt nok er det ikke særlig morsomt at blive
børstet MEN man får godbider og ros - så kan det nemlig til sidst accepteres
af hende/katten. Det tager tid og kræver 100% tålmodighed og ro fra din
side.
Min Sylvester hadede også børsten i starten men nu ½ år efter med træning
næsten hver dag, ja så accepterer han at blive børstet men nyder det ikke.
Han fnyser og jeg kan tydeligt mærke at han er anspændt - dog står han
stille og får masser af ros.

At Fie har svært ved at være tæt tyder ganske rigtigt på en rigtig træls
ejer før du fik Fie. Det er synd og skam men det er nu dit job at lade hende
vinde tillid. Lad være med at rend efter hende hele tiden. Lad hende komme
til dig og vis at du er åben overfor hende og HUN bestemmer hvornår der skal
kæles og væres tæt.
Igen havde jeg samme problem med min Sylvester - han kom dog fra et godt
sted men de havde bygget meget om og han var derfor ret skræmt. Jeg lod HAM
komme til mig og nogengange lod jeg som om han ikke var der medmindre han
kom til mig. Lav forsigtige bevægelser og ræk hånden frem. Vis du er åben og
kun vil hende det godt. Ros hende og går hun, ja så er det det og du må bare
øve mere. Leg evt. med noget legetøj - vær fælles om noget og på den måde
kommer hun automatisk tæt på dig.
Jeg øvede med at jeg lagde mig på gulvet og læste i en bog - Sylvester kom
tættere og tættere på mig men jeg lod som ingenting. I løbet af en halv time
lå han knap 1 meter fra mig. Jeg lod igen som ingenting men han sejrede og
kom tættere på. Han var tryg.

Det handler virkelig om åbenhed, tillid og tryghed.

Lad Fie deltage i de ting du laver - snak med hende dagen igennem om hvad du
laver, hvad du skal og hvor fin hun er. Igen ros ros ros og indvi hende i
hvad der sker.

Held og lykke med det.

Mvh Helle