adfærds problem (mig eller kattens)
Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 28-08-03 11:10

Hejsa

Vi har en kat og har problemer med den, eller dvs. jeg har problemer med
den, hver gang den ser mig er den total skræmt og ligner en kat der står
ansigt til ansigt med døden, jeg har prøvet og tage hende op og der sked hun
på sig selv og mig og pissede over det hele, hun er nu 2 år og vi har haft
hende fra hun blev solgt fra forældrene, mange af mine venner der kommer på
besøg, har set hende "opdage" mig i sofaen og hun løber skræmt væk, og spugt
om jeg har banket hende, det vil jeg sige med det samme, det er aldrig sket,
selvfølgelig hvis hun har gået på bordet har jeg sagt SHHHHH af hende så hun
er hoppet ned, det er også sket nogle enkelte gange at hun er hoppet op i
sofaen til mig og ville kæles for, det har jeg så gjort pludselig har hun
kikket på mig med kæmpe øjne og er løbet totalt skærmt ud af stuen, tror
ikke hun lige har lagt mærke til det var mig der sad i sofaen.
Min kæreste har ingen problemer med hende hun kommer inde fra børneværelset
så snart min kæreste kommer hjem fra arbejde og miaver som besat og vil
kæles for (igen til hun ser mig)

vi har prøvet lidt forskellige metoder for at lære hende at der ikke sker
noget.

1. lukket hende inde i stuen så hun var tvunget til at være sammen med mig
og min kæreste på samme tid.
2. ignoreret hende og slet ikke kikket på hende hvis hun kom en enkelt gang
ind i stuen
3. små skærmt hende når hun var på vej ind i stuen for at hun kunne se at
jeg siger lyde og der ikke sker noget.
4. jeg har været den eneste der har fodret hende.
5. tvunget hende til at ligge i sofaen og kælet for hende en ½ time af
gangen.

alle fem ting har vi afprøvet med en metode af gangen og i ca 1-2 mdr. pr.
metode.
dog ikke med metode 3 da vi hurtig kunne se det ikke var sådan det skulle
gøres!.

jeg skal lige tilføje at de metoder vi har afprøvet er ikke nogen vi har
læst oss til eller fået fortalt at vi skulle prøve, det er metoder vi selv
har opfundet.

Ingen ting har hjulpet, det er gradvis blevet værre og værre igennem de to
år vi har haft hende, hendes pels er pæn blank og efter min kærestes
udtalelse virker hun ikke til at have stress endnu, som er vores store
bekymring hun skulle få.

Katten hedder Afroditte og er 2 år gammel hun er en ægte maine coon kat, hun
kommer fra en familie i Viborg og efter hvad vi kunne se da vi købte hende
var det en sød, venlig, kærlig og ikke minds rolig familie, med to børn der
elskede deres katte meget højt. vi har stamtavle på hende så hun skulle
heller ikke være indavl.

Er der nogen der kan komme med råd og vejledning om hvad vi kan gørre
(beroligende medicin terapi. mv. vi er klar på det meste. dog er salg 100%
udelukket)

venlig hilsen
Henrik

p.s vi er meget kede af der er de problemer med afroditte vi elsker hende
lige så meget som vores børn så det skal komme til at gå godt!

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 28-08-03 11:32

Hejsa

Det var da en rigtig træls situation, og jeg må da sige du har
tålmodighed

Der findes faktisk en metode, som jeg har praktiseret med (ganske vist
en voksen tilflytter) god succes og har hørt andre har haft samme held.
Metoden er ganske enkel.

Når katten kommer forbi eller bare når du har mulighed for at løfte
hende op, så gør du det og ganske kort, stryger hende over ryg og
hovede, sætter hende pænt på gulvet og vender dig og går. Som om du ikke
interesserer dig videre for hende (overhold det nu )
Når du har gjort det nogle gange, vil jeg med 80% garanti mene at vide,
at hun begynder at gå efter dig og vil op og krammes, for hvorfor kan nu
nu ikke lide hende?

Jeg håber du vil prøve det af, det skal nok lykkes.

Skulle du nu være blandt de 20 % det ikke lykkes for så kan jeg
foreslå dig at lade skægget gro/barbere dig........tage briller på eller
skift dem ud....bruge en anden after shave....

MVH
Lone

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 28-08-03 11:39

"Lone Gram Jensen" <lonegramKATTE@BAKKEjensen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f4dda04909cd@dk-fritid-dyr-kat.dk...
> [...]
> Når du har gjort det nogle gange, vil jeg med 80% garanti mene at vide,
> at hun begynder at gå efter dig og vil op og krammes, for hvorfor kan nu
Jeg vil bruge de næste pr. mdr på denne metode.

> Skulle du nu være blandt de 20 % det ikke lykkes for så kan jeg
> foreslå dig at lade skægget gro/barbere dig........tage briller på eller
> skift dem ud....bruge en anden after shave....
jeg skrev det godt nok ikke i mit første indlæg, men jeg har prøvet at
klippe mig skaldet og fjerne alt skæget, godt nok ikke lige for hendes skyld
men fordi ungerner havde lus (Jeg hadder lus!!!!)
Det hjalp faktisk på det hun ville snakke med mig den dag, ind til jeg
åbnede munden for at sige noget, daaaam så var hun væk !

Fra : Pia J

Dato : 28-08-03 11:50

Se hende aldrig i øjnene - sæt dig på afstand, kig lidt til siden og blink
et par gange, knib øjnene sammen, gab - og vend ryggen til. Tal ikke til
hende. Gå aldrig i lige linie hen mod hende, selvom hun står på den vej, du
var i retning mod - gå væk fra hende, se ikke på hende.

Hvis du praktiserer nusseteorien ovenfor, brug stadig samme metode, se ikke
på hende osv. Den ene af mine katte, som er ekstremt kælen, bliver lidt
mopset hvis jeg snakker når hun ligger hos mig - så vender hun sig om og
irettesætter mig med et miiiv. Eller hvis jeg råber til en hund, så vågner
hun også og brokker sig.

Bruger du meget kropssprog når du taler?

:Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-08-03 11:48

Hej Henrik

Det er en svær en.........tvang gør som regel kun tingene værre, så mit
bedste bud må være at du
opfører dig som du plejer, men ignorere Afroditte
mest muligt, pånær med fodring, eller når hun skal
have lækre godbidder. Der er forskellige ting man kan
give katten, bl.a Serene Um, et naturmiddel i pilleform,
Bach's nødhjælps-remedie, det er naturdråber der
kan kommes i drikkevandet og endelig Feliway eller
Felifriend der også har en beroligende effekt, og så
ellers tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed.

Serene Um kan købes hos de fleste dyrehandlere,
Bach's nødhjælps-dråber i Matas og Helsebutikker.
Feliway og Felifriend hos dyrlægen.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 28-08-03 12:29

hvis man nu kombinere
de tre bud,
T ager hende op og aer hende et par gange og går sin vej.
A t huske og ignorere hende resten af tiden.
M an oss giver hende de beroligende vand dråber.

vil det så være en go sammensætning, eller er det mere en hun kan gabe over
på engang ???

Fra : Pia J

Dato : 28-08-03 12:35

"Henrik Ø. Knudsen" <henrik.knudsen@paradis.dk> wrote in message
> [...]
> M an oss giver hende de beroligende vand dråber.
>
> vil det så være en go sammensætning, eller er det mere en hun kan gabe

Nej, det kan du sagtens kombinere.

Hvis du tager hende op, så hold ikke fast - lad hende hoppe ned igen uden at
gribe efter hende, hvis hun vil.

Endelig er der nogen katte som bare ikke kan lide at blive løftet - så hvis
du kan, stryg hende istedet en gang over ryggen hvis du går forbi - men uden
at se på hende. Og så gå videre.

:Pia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-08-03 12:25

Hej Henrik

Jeg synes du har fået nogle rigtig gode forslag
Hvis jeg skal supplere med nogle egne erfaringer...
Min mand havde nogle problemer i starten. Ikke at han har skræmt
kattene på den måde du beskriver, men alligevel..
Vi kom frem til at han dels måtte prøve at dæmpe sit normalt meget
"energiske" kropssprog - han bevæger sig hurtigt, pludseligt, voldsomt,
og kattene blev nervøse, selv om han jo slet ikke mente noget med det.
Det andet vi tog fat i var tonefald. Mange mennesker taler uden at vide
det i et lidt kommanderende eller vredt tonefald, selv om det slet ikke
er meningen. Vi mennesker lærer det menneske at kende og "sorterer"
tonefaldet fra - sådan da - men katte forstår ikke ordene og
reagerer kun på tonefald - derfor er det vigtigt at tale med lys,
"glad" stemme, hvis du forstår.
Jeg ved selvfølgelig ikke om det her overhovedet er noget du kan bruge
- men jeg ved at personen selv oftest slet ikke ved at de gør sådan, så
prøv at tænk over det
Derudover ville jeg osse prøve at spraye hele hytten med Feliway - og
hvis intet andet hjalp måske prøve med professionel hjælp.
F.eks. Lene Houe
http://www.felismir.dk

Fra : dannebrog

Dato : 28-08-03 13:06

Hm. Måske kan katten ikke lide din deo eller after shave? Måske har én eller
anden haft samme duft / lugt på og været ond ved hende en gang?

Skift dufte - også sæbe - måske kunne det hjælpe?

Ellers lad hende komme til dig - jagt hende ikke.

Held og lykke med processen.

K.h.

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 29-08-03 08:29

morgen....
i går bruge katten og jeg på de tre bud, eller dvskun de to af for dyrelægen
skulle først have det der duft haløjsa hjem.... men 2-3 gange i går mødte
jeg hende og klappede hende vente mig om og gik, og vi har aftalt at det
igen kun er mig der fodre hende.

hun virkede lidt underlig over at jeg gik min vej
hun spste ingen ting af det jeg satte til hende og leverpostej er ellers
noget af det bedste hun ved
jeg er godt klart over hun ikke ændre adfærd på 24 timer, og så alligvel for
nu kommer det jeg ikke! er helt tilfreds med, da jeg stod op i morges og
skulle springe i tøjet, gik der ikke mange minutter før jeg var klar over
mine bukser ikke lugtede som de plejer!!! hun havde strintet på dem ikke nok
til de var våde!, kun sådan lidt klamme.... så nu må jeg spørge... skal vi
ændre lidt på måden vi gør med hende, er hun bare pisse sur på mig ???

og så er der en eller anden der spurgte om en der lugtede som mig har været
ond ved hende, hør nu vi ville aldrig tillade at nogen gjorde hende noget,
og så vidt jeg husker kostede en maine coon for to år siden 4500,- man er
ikke ond ved 4500!!!!

Fra : Pia J

Dato : 29-08-03 08:35

> [...]
> til de var våde!, kun sådan lidt klamme.... så nu må jeg spørge... skal vi
> ændre lidt på måden vi gør med hende, er hun bare pisse sur på mig ???

Er hun neutraliseret?

Jeg kan ikke regne ud, hvad det er for et spil hun har kørende med dig, men
giv det lige et par dage.

Hvis hun begynder at tisse rundt omkring og gå fra maden, kunne det også
være, at hun helt tilfældigt havde fået en urinvejsinfektion samtidig med
dit "program". Katte med smerter viser ikke smerter, men gør nogen gange
underlige ting istedet

:Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-08-03 09:05

Hej Henrik

Hmm det er virkelig en "udfordring" der vil noget,
jeg har lige kigget dine tidligere indlæg igennem, du
skriver ikke noget om Afroditte er neutraliseret ??

Har hun tisset på dit tøj tidligere ?? eller andre
steder ??

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 29-08-03 09:13

> [...]
> skriver ikke noget om Afroditte er neutraliseret ??
>
> Har hun tisset på dit tøj tidligere ?? eller andre

hun har en enkelt gang skidt på gulvet da hun ikke kunne komme i
kattebakken, hun har aldrig tisset andre steder end i kattebakken og det er
faktisk helt seriøst hun har virkelig aldrig været uheldig eller noget det
har altid været i kattebakken enda selv hvis vi ikke har haft grus i en
enkelt gang har hun stadig gjort det i den, nej hun er ikke neutrliseret
(måske det var en go ide kæresten har plaget mig lige siden vi fik afroditte
for at få en handkat)

men virker det ikke lidt underligt, hun har ikke engang rigtig tisse på mine
bukser, kun tisset lidt og så op og ned af dem!!! og hvorfor lige i dag og
hvorfor mine bukser, der lå på gulvet min kærestes tøj, mine bukser i den
ene ende og min trøje i den anden ende, og jeg mener ikke selv jeg lugter
hehe

Fra : Pia J

Dato : 29-08-03 09:18

> [...]
> ene ende og min trøje i den anden ende, og jeg mener ikke selv jeg lugter

Hunkatte som går mange løbetider uden parring kan blive ret sære. Eller får
hun p-piller? Det kan nemlig også gøre dem sære, nogen bliver sky, andre
bliver nogen sure mokker - hvilket straks bliver bedre når man tager
pillerne fra dem.

Jeg er ikke opdrætter, men der er vist noget om, at det ikke er så sundt for
en kat at få killinger første gang efter den er 2 år - de bliver stive i
bækkenet. Og det er vel lidt dyrt at købe en MCO hankat til 4500 (som RIGTIG
tisser på dit tøj) bare for at lave et kuld killinger? Det er nemmere og
billigere at købe nye katte end at selv lave dem.

Neutralisering kan OGSÅ give en mere rolig og kælen kat.

:Pia

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 29-08-03 09:30

jeg ved ikke lige hvad det er min kæreste pønser på.... vi bor lige nu et
sted hvor man ikke må have katte, men står på venteliste til et lille hus
hvor man godt må, derfor har vi kun afroditte, men min kæreste er på nettet
konstant for at kikke på katte (lurer hende over skulderen) hun har da
efterhånden også en klæggelig opsparing, sidder og bliver helt nervøs for
hvor mange katte vi kunne ende op med !!!
Men jeg tror ikke hun vil være så skarp på at få afro neutraliseret, syntes
selv det er lidt drastisk så vi må afprøve det andet i et par mdr. endnu, og
vi får også dufte vand til stikkontakten i næste uge, det kan værre det gør
en lidt større forskel, ind til videre putter jeg pænt mit tøj i en sort sæk
og ligger den ind under sengen, så kan hun da ikke tisse på det så
længe.....

forresten bliver hun 2 her til vinter så der er noget der ligner et par mdr.
endnu, men hvordan med at få killinger på hende, skal hun ikke være i
løbetiden, vi kender nogen som har en maine coon hankat så vi kunne godt få
hende bedækket (eller hvad det nu hedder)

Fra : Pia J

Dato : 29-08-03 09:47

> [...]
> løbetiden, vi kender nogen som har en maine coon hankat så vi kunne godt

> hende bedækket (eller hvad det nu hedder)

Jo, hun skal være i løbetid. Får hun p-piller?

Hendes adfærd kan sagtens komme af, at hun enten har gået for mange
løbetider, eller at hun får p-piller - det er en temmelig skrap
hormonbehandling, som kan ændre deres psyke. Jeg kender flere, som har fået
mere kælne, glade katte af at fjerne p-pillerne. De er heller ikke særlig
sunde, de kan øge risikoen for kræft og underlivsbetændelse bl.a.

:Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-08-03 10:20

Henrik skrev
<Men jeg tror ikke hun vil være så skarp på at få afro neutraliseret, syntes
selv det er lidt drastisk >

Det er kun os mennesker, der føler at det er drastisk,
for katten er det faktisk den bedste "gave" man kan give den.

Jeg er ikke i tvivl om at I holde af jeres kat, og vil
hende det bedste, men jeg tror ikke at din kæreste
har sat sig rigtig ind i tingene når det gælder fertile
katte og avl, der er altså _meget_ mere i det, end
blot at holde en kat fertil. At lade Afroditte få killinger
første gang efter 2 års alderen, "kan" give store
problemer, og det bør hun sætte sig ind i, det svare
"nogenlunde" til at en kvinde skal have sit første
barn når hun er fyldt 40.

Så jeg kan kun sige igen, for Afroditte's skyld, få
hende neutraliseret, når så jeres flytning er overstået
så køb en ny hunkat til avl, men med tæt samarbejde
med en "garvet" opdrætter, der kan vejlede og råde
jer.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Elwarth

Dato : 29-08-03 14:01

> [...]
> problemer, og det bør hun sætte sig ind i, det svare
> "nogenlunde" til at en kvinde skal have sit første

Hej
Jeg går jo utålmodigt og venter på, at Abbie og Gry (Briter) skal blive 2
år, så de er gamle nok til at få killinger. Det er fordi, briten er en
langsomt voksende race, men er Main Coonen ikke også det?

Venligst
Dorthe

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-08-03 14:55

Dorthe skrev
< Det er fordi, briten er en langsomt voksende race, men er Main Coonen ikke
også det? >

Hmm det vil jeg overlade til MC-opdrætterne, min
viden om det, er baseret på katte generelt, men det er
da muligt at det fungere anderledes med "langsomme"
racer. Hvad siger I MC-opdrættere, hvornår parrer
I første gang, og hvad vil I betragte som en "sen"
første parring. Når man snakker om "langsomme /
sene" racer, er det så ikke mere et spørgsmål om
"færdig-udviklet" pels, end "fysisk" udvikling ??

Fra min egen race somalien, ved jeg at nogle linier
kan være "sent udviklede" men det er pelsmæssigt,
ikke "kønsmæssigt" hmm lød det forvirrende...........

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Pia J

Dato : 29-08-03 14:57

"Marianne Hellemose" <hellemose.som1@mail.dk> wrote in message

> [...]
> første parring. Når man snakker om "langsomme /
> sene" racer, er det så ikke mere et spørgsmål om
> "færdig-udviklet" pels, end "fysisk" udvikling ??

Jeg er ikke opdrætter, men har da snakket med nogen om min kommende MCO. De
parres også første gang i 1-års alderen, og helst ikke for sent af samme
årsager som andre katte. Deres grundstørrelse er nået, det er mere pels,
bredde, masse som kommer bagefter.

Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-08-03 15:25

Pia skrev
< De parres også første gang i 1-års alderen, og helst ikke for sent af
samme årsager som andre katte. Deres grundstørrelse er nået, det er mere
pels,
bredde, masse som kommer bagefter.>

Ja det svarer til min viden, at det er kropsfylde og pels
jeg har som sagt ikke det store kendskab til MC'er
eller Briter, men de starter vel også løbetider i 8-12
mds alderen, og hvis de var "rigtig" sene, ville det vel
også først starte senere, end hos andre racer, og det
er bestemt ikke mit indtryk at det gør det.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 29-08-03 19:09

Hejsa.
Efter Raiku Sarvås (kattedyrlæge) oplysninger, er det 3 år, der er grænsen.
Jeg spurgte hende direkte for nogle måneder siden. Jeg kan ikke huske, om
jeg specifikt spurgte på skovkatte, så det kan godt være, at det er
anderledes for andre racer.

Mvh. Else.

Fra : Elwarth

Dato : 29-08-03 21:16

.. Når man snakker om "langsomme /
> sene" racer, er det så ikke mere et spørgsmål om
> "færdig-udviklet" pels, end "fysisk" udvikling ??

Hej igen.
Jeg tør ikke udtale mig om MC, men vores opdrætter af briter siger, at det
både er fysisk og psykisk, at briten ikke er klar før 2 årsalderen.

Venligst
Dorthe

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-08-03 09:55

Hmm, engang imellem kan det nok lyde lidt "fjollet"
når vi garvede "katte-tosser" anbefaler neutralisation
næsten ligegyldigt hvad problemet er, men det kan
faktisk være en "mirakelkur"

Er Afroditte på p.piller ?? P.piller kan udover at
give en øget kræft-risiko, også have alskens uheldige
psykiske bivirkninger, som agression og skyhed.

Er Afroditte ikke på p.piller vil hun have en "orkan"
af hormoner farende rundt i kroppen konstant, det
vil gøre hende "forvirret og utryg" fordi hendes instinkt
skriger på parring, men der er ingen hankat, løbetiderne vil escalere så hun
tilsidst er i en lang løbetid, og det kan give seriøse mentale problemer.

Så det allerbedste råd er, få hende neutraliseret
hurtigst muligt, det kan meget vel være at det løser
alle problemer.
--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Pia J

Dato : 29-08-03 09:59

> [...]
>
> Er Afroditte ikke på p.piller vil hun have en "orkan"
> af hormoner farende rundt i kroppen konstant, det

Jeg vil også sige, at det er temmelig egoistisk af kæresten hvis hun vælger
sit behov for at få killinger frem for at give katten tryghed. Men hvis det
er det I vælger, må I nok leve med en smule urenlighed og fortsat mærkelig
opførsel. Man kan ikke adfærdsbehandle hormonproblemer, katten kan ikke selv
vælge hvordan den reagerer, det hele er instinkter. Forestil dig et menneske
som er psykisk syg og har paranoia - det hjælper ikke at fortælle dem, der
ikke sker noget, for deres hjerne "ved" noget andet.

Afrodite er nemlig ligeglad med om hun får børn eller ej

:Pia

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 29-08-03 10:08

Afro er ikke på P-piller

men jeg kan ikke forstå hvad der er galt i at vi gerne vil have killinger ?
Det må vel være det samme som at tage en pige på 25 der glæder sig til og
stifte familie så kommer hendes far og kapper trådene, vil hun værre
tilfreds ????

Fra : Pia J

Dato : 29-08-03 10:11

> [...]
> Det må vel være det samme som at tage en pige på 25 der glæder sig til og
> stifte familie så kommer hendes far og kapper trådene, vil hun værre

Det er ikke et problem, at I vil have killinger - men det kunne være I
skulle få taget jer sammen til det, så ville hun måske få det bedre. Vi
prøver at fortælle dig, at hendes angst kan komme af de mange hormoner i
kroppen på hende.

En kat husker og tænker ikke som et menneske, hun ved ikke, at når hun
parrer sig, kommer der killinger, hun parrer sig fordi hendes krop "befaler"
hende at gøre det. Hvis hendes kønsdrift er væk, så aner hun intet om, hvad
det drejer sig om. Dyr har ikke logik, de husker ikke tilbage, de går ikke
rundt og drømmer lyserøde tanker om små børn og finder på navne til dem og
planlægger hvordan de skal opdrages. Bare sådan for at skære det ud i pap.
Så nej, du kan ikke sammenligne en kat med en kvinde.

:Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-08-03 10:29

Henrik skrev
<Afro er ikke på P-piller>

Jeg er ked af at jeg kommer til at lyde som en "vred
hysterisk kælling" som sagt før er jeg ikke i tvivl om
at I holde af Afroditte, men I har ikke sat jer ret
meget ind i det med katte.

<Det må vel være det samme som at tage en pige på 25 der glæder sig til og
stifte familie så kommer hendes far og kapper trådene, vil hun værre
tilfreds ????>

Nej det kan overhovedet _ikke_ sammenlignes,
katte styres af deres indstinkt, de kan ikke rationalisere, som mennesker
kan, og at I har ladet
katten gå i den ene løbetid efter den anden, uden at
give hende en chance for at følge sine instinkter, er
efter min mening, en form for "mishandling" der bunder
i uvidenhed, om hvordan katten fungere.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 29-08-03 11:00

hmmm jeg er da ret ked at at vi har mishandlet hende, det var sådan da vi
fik hende at folk sagde til oss at hun skulle mindste være 1 år og gerne 2
før man begyndte at få killinger på hende, deres grund var noget med
udvikling af føde tingende i hendes krop. Ja jeg tror på vi ikke har sat os
odenligt ind i tingende, mine forældre har haft katte hele mit liv, og det
har været katte på en gård der fik mad og vand og blev en kat syg så gik min
far om bag ved og vi så ikke katten mere...
det er nok lidt det princip, jeg har tænkt vi skulle have katte på at vi
ikke har fået hende paret var såmænd kun for at passe ekstra godt på hende,
som folk har anbefalet.
men nu vi er kommet et helt andet sted hen end det begyndende problem, hvor
kan jeg/vi finde hjælp, tænker bøger, hjemmesider om katte opdragelse, har
været på en side med en dame der giver hjælp til katteadfærd men hendes side
var noget mangelfuld, hvor kikker jeg....

Ja i lyder som hysteriske kællinger men hallo i sidder på den anden side
med en masse erfaring og ryster på hovedet og tænkker nej nej nej stakkels
kat, hvor jeg sidder på den uvidende side og fatter ikke en brik så det er
helt i odren at lyde sådan.....

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-08-03 11:19

Henrik skrev
[...]

*GG* Oki, men trøst dig med at det er ikke en "skam" at være uvidende, det
bliver først en skam,
når man ikke vil lære

Politikens Kattebog er et rigtig godt sted at starte,
www.dk-fritid-dyr-kat.dk er der forskellige
artikler om katte, også om avl.
www.dyrlaegevagten.dk har også en del artikler
om katte. Og så er der nogle søde dygtige MC-opdrættere, her på listen som
helt sikkert gerne vil
hjælpe med race-specifikke spørgsmål, og så
selvfølgelig alle os andre

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 29-08-03 11:33

Henrik Ø. Knudsen wrote:

> men nu vi er kommet et helt andet sted hen end det begyndende
> problem,

OK - først den korte version: når en kat, der ellers altid har været
renlig, begynder at få "dårlige vaner", bør man altid tage den til
dyrlæge for at få udelukket fysisk sygdom.
Så den lange (for det tilfælde, at dyrlægen melder intet fysisk) : Jeg
synes , din beskrivelse af et stykke tøj, der "ikke er vådt, men klamt",
kunne tyde på, at hun ikke har tisset, men strintet. Det kan hunkatte
også, og af samme grund som hannerne: hormonerne tilsiger dem at markere
sig.
Du er hannen i huset, og derfor knytter du an til den forvirring, man er
bytte for, når man er en fertil hunkat på p-piller. Det hormon, der er i
p-piller, prøver at bilde hendes krop ind, at hun er drægtig; hendes
egne hormoner prøver at overdøve det og sige at nej, det bliver man
først, når man har parret sig ....
Den kortsigtede løsning har du selv antydet ved at fortælle, at du
"sikrer" dit tøj med plasticposer.
Skal løsningen være holdbar, skal hun

a) tages af p-piller og parres på den anden derefter følgende løbetid
(den første kan være forstyrret af tilbageværende p-pille-hormon) eller
b) kastreres

Niels Peter
P.S. Ikke for at prale, men min hjemmeside indeholder en del af de
begyndertips, du efterlyser:

www.bluewhite.dk

Fra : Line Blom

Dato : 29-08-03 11:47

> [...]
> det er nok lidt det princip, jeg har tænkt vi skulle have katte på at vi
> ikke har fået hende paret var såmænd kun for at passe ekstra godt på

Hej Henrik

Det er da en rigtig kedelig situation i er kommet i;-( det må ikke være rart
at have en kat der er så bange for dig!

Jeg kender desværre ikke nogen steder hvor der står noget der handler
præcist om jeres problem! og selvom jeg ikke har erfaring med lige præcis
jeres problem vil jeg da alligevel tillade mig at komme med nogen gode råd!

Prøv om i ikke kan finde en dyrlæge der specialiseret i lige præcis katte
der kan fortælle jer noget om hvordan sådan et dyr er indrettet og hvordan
det at gå fertil så længe kan påvirke en kat, det kan også være de har nogen
bedre forslag end vi har!

Prøv at læse noget om katte generalt og især deres kønsdrift, ved at mange
erfarne kattefolk anbefaler "Politikkens kattebog"

Nu så jeg at du skrev i havde stamtavle på hende! Nu kender jeg jo ikke
omstændighederne omkring købet, men ved at mange opdrættere sælger kattene
opdelt i kælekatte og avlskatte! og hvis hun er købt som kælekat er der
oftest en kontrakt hvor der står at katten skal neutraliseres, ved også at
mange opdrættere indskriver en klausul hvor der står at overholdes dette
ikke har hun ret til at tage katten tilbage!! Bare lige et OBS hvis i har en
sådan kontrakt, så nærlæs den lige og se hvad der står!
Noget helt andet er at hvis i så har lov at avle på hende skal i nøje
undersøge hankattens stamtavle så det ikke bliver indavl (Der kan også stå i
kontrakten at killingerne skal have stamtavle, hvis der avles på hunkatten)
så her vil jeg nok råde jer til at kontakte opdrætteren hun er købt af så
hun kan hjælpe jer

Tilsidst vil jeg bare som de andre opfordre jer til at tænke jer godt om
inden i parrer hende, som de andre siger så bliver bækkenet stift, hvilket
gør at hunkatten får svært ved at føde selv og muligvis skal have
kejsersnit, dette kan medføre en masse andre komplikationer får en
førstegangsmor, manglende tilknytning til killingerne o.s.v og i kan være
nødsaget til at hjælpe med at fodre killingerne, hvilket nok ikke er det man
lige havde forestillet sig når man planlagde et hyggekuld killinger
Det at hun er bange for dig kan også vise sig at være et stort problem, i
forbindelse med killingerne. Hun vil have svært ved at få ro med dig i
nærheden og i værste fald vil hun blive aggresiv når du nærmer dig hendes
små børn!
Mødre vil gå gennem ild og vand for deres børn

Jeg håber i finder en løsning på problemet, så i får en glad og harmonisk
kat!

De bedste tanker Line Blom

Fra : Pia J

Dato : 29-08-03 12:14

> [...]
> før man begyndte at få killinger på hende, deres grund var noget med
> udvikling af føde tingende i hendes krop.

Der er så nogen der har misforstået tingene i forhold til hunde, hvor det er
rigtig sundt for tæven at vente til hun er over 2 år. Jeg har selv spurgt om
de samme ting, da jeg begyndte at læse herinde, fordi jeg syntes det var
tidligt at parre hunkatten når den var et år!

Men man kan jo blive klogere, bl.a. af at spørge.

Du har nu fået en masse ens svar omkring problemet med angst:

Det kan være dit kropssprog
Det kan være hormoner
Det kan være sygdom

Det sidste er jo nemt at få undersøgt, det næstsidste har du også fået flere
løsninger til - killinger nu eller aldrig, det første må du så arbejde med.

Selvom I får killinger en enkelt gang er problemet ikke løst, hun vil jo gå
i løbetid mange år endnu, og igen blive forstyrret. Det er heller ikke sundt
for hende at få 2 kuld hvert år, det slider på hendes krop.

Så på et eller andet tidspunkt skal hun alligevel under kniven, hvis I vil
hende det bedste. Og jeg kan oplyse af personlig erfaring, at det er ikke
særlig slemt. (selvom det ikke er helt det samme)

Pia

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 29-08-03 21:13

hejsa
der er kommet en masse goe indlæg imens vi ikke har været hjemme og jeg får
nok svaret mig igennem dem
Men jeg vil da lige kort fortælle at vi kørte den lange vej op til
Afrodittes forældre, for jeg var faktisk godt gal over at vi var kommet for
sent i gang med at avle på hende (vi skulle også have hentet stamtavlen som
vi havde glemt
Hun siger altså at man SKAL vente til de er 2 år med at få killinger og det
har hun fra andre opdrætter og har selv læst sig til det, grunden er at
maine coon er en kat der er sent om at udvikle sig, hun nævnde så også at en
maine coon kan blive op til 30 år gammel så et eller andet sted må der være
en brist imellem det jeg får af info her inde om mishandling og så det de
siger ?????????

Fra : Pia J

Dato : 29-08-03 21:52

> [...]
en
> maine coon kan blive op til 30 år gammel så et eller andet sted må der

Ja, i allerhøjeste grad!!!

En maine coon eller nogen anden kat bliver ikke 30. Hvis en kat bliver 20,
er det en usædvanligt høj alder, og Maine Coon er ikke dem som har længst
levetid.

Så jeg tror ikke du skal regne med at få ret mange korrekte informationer
fra den kilde.

:Pia

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 30-08-03 23:53

> [...]
> levetid.
>
> Så jeg tror ikke du skal regne med at få ret mange korrekte informationer

Hejsa nu har jeg snakket med min kæreste om det, hun siger det er mig der
vrøvler, en maine coon kan blive helt op til 20 år i nogen tilfælde, det
siger hun at det var sådan hun sagde.... men min kæreste holder så fat i at
opdrætteren sagde at det er bedst en maine coon er 2 år før hun får
killinger første gang.

kan forresten lige fortælle at i går var første gang at afro sov sammen med
os godt nok på min kærestes dyne, men det var da rimelig tæt på jeg strøg
hende et par gange da jeg gik i seng og kikkede så ikke mere på hende der,
det virkede hun lidt forvirret over, faktisk var det som om hun var lidt sur
over at jeg ikke ville snakke mere med hende.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-08-03 08:53

Henrik skrev
<Hejsa nu har jeg snakket med min kæreste om det, hun siger det er mig der
vrøvler, en maine coon kan blive helt op til 20 år i nogen tilfælde >

Hej Henrik

Ja den har jeg meget nemmere ved "at købe"
det er ikke så sjældent at høre om både racekatte
og huskatte der når den alder, især hvis det er
"beskyttede" katte, altså katte der ikke løber frit.

Jeg har ikke fået svar fra den MC-opdrætter jeg skrev til, men hun er også
en travl dame, så jeg
forventer ikke svar før i løbet af næste uge, men
jeg talte i tlf med en anden MC-opdrætter, og hun
sagde at hun og de opdrættere hun arbejdede
sammen med typisk ville parre første gang senest
i 1½ års alderen. Jeg fortsætter med at jagte oplysninger, også for min egen
skyld, måske lærer
jeg noget nyt, men mest fordi jeg vil være sikker på
ikke at "vildlede" istedet for at vejlede.

<at i går var første gang at afro sov sammen med
os godt nok på min kærestes dyne, men det var da rimelig tæt på jeg strøg
hende et par gange >

Det er dejligt når man ser de små fremgange, jeg
håber at der kommer mange flere af dem.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-08-03 06:50

Henrik skrev
[...]

Jeg var lige ved at sende dig en undskyldning, men
læste så det med de 30 år, og min første tanke var
så, at det måske ikke var en meget "vidende" opdrætter.

I følge Guinness blev den ældste kat, 34 år, Grandpa,
han var en huskat, de øvrige katte der er nået op i
den alder, var så vidt jeg husker også huskatte, og
"sjældenheden" i den alder for en kat, er vel nogenlunde som når mennesker
bliver 118 år, det
sker, men det er sandelig ikke "normalt" Har man en
kat uanset race, der bliver 20 år så er det flot, meget
flot. Og jeg er sikker på at hvis MC'er generelt blev
så gamle, så ville vi "katte-tosser" her på listen have
hørt om det.

Jeg har prøvet forskellige MC-hjemmesider for at
se om jeg kunne finde noget om "parringstidspunkt"
uden held, så jeg har skrevet til en MC-opdrætter,
der har været igang i små 20 år, i håbet om at hun kunne kaste lidt lys over
sagen, når / hvis jeg får svar skal jeg nok give det videre.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-08-03 07:20

Lidt søgen på Google gav dette.........

Grandpa huskat 34
Spike huskat 31 England
Neno huskat 22 Venedig
Bluebell huskat 26 USA
Puss huskat 36 England

I marts 03 døde Islands ældste kat 19 år gammel.
Jeg stødte ikke på en eneste MC

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-08-03 17:14

In article <3f50422a$0$97246$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Marianne
Hellemose <hellemose.som1@mail.dk> wrote:

> Grandpa huskat 34
> Spike huskat 31 England.....

Og det må jo siges at være de virkelige rekord-præstationer - ikke
hverken normalt eller almindeligt... en kat på 20 år ville jeg mene var
en olding ( = ca. 100 menneskeår)

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 01-09-03 23:08

vil lige komme men en lille tilføjelse til venskabet imellem mig og afro,
Pølse! tro mig hun ser på mig med helt andre øjne nu.... det er bare ikke så
lækker at gå med pølsestykker i lommen hele tiden men det virker