halsbånd til store tohovedede katte
Fra : Jane

Dato : 26-08-03 23:51

I forbindelse med en snarlig flytning vil jeg af sikkerheds
grunde have overtalt min kat til at gå med halsbånd, hvis nu
hun slipper ud (er øremærket men svært at se da hun er helt
sort). Jeg købte nogle smarte refleks tingester der ser ret
seje ud på en sort kat (underlig uvant at kunne se hende i
mørket). Mystisk nok fås disse kun i pakker af 2 stk (jeg
gad godt se den ekspedient som forsøgte at sælge menneske-
sokker i pakker af 3 stk) og de er unaturligt lange (der
står på pakken de også kan bruges til små hunde) men kan da
klippes til.

Problemet har vist sig at være bredden. Jeg syntes det er
synd at give en kat et halsbånd med en bredde på *hele* 2
centimeter! Jeg har ikke fantasi til at forestille mig en
kat der kan gå med en sådant halsbånd - nogle af jer har
skovkatte og maine coon - kan de gå med sådanne halsbånd
findes der virkelig så store katte? eller er producenten
helt ude i skoven og til grin når han kalder det for et
(par) halsbånd til katte? Jeg har klippet halsbåndet over
på langs, undtagen i låsen da jeg ikke er siker på om en
halv velcro syet fast i en side er holdbar nok.

Kan et halsbånd sidde for løst? Jeg kan få fire fingre
ind uden at det generer katten.

Hvorfor elsker katte at tygge i velcro?

Jane

Fra : Louise Hansen

Dato : 27-08-03 13:35

> Kan et halsbånd sidde for løst? Jeg kan få fire fingre
> ind uden at det generer katten.

Et katte-halsbånd skal helst sidde så løst, at katten kan trække hovedet
igennem det, hvis halsbåndet sætter sig fast i en gren eller lignende,
så den stakkels mis ikke bliver kvalt. Til gengæld er der så mange
katte, der simpelthen med vilje tager deres halsbånd af, fordi de ikke
kan lide at gå med dem, men det er den risiko, man må løbe og - efter
min mening - også bedre, end at katten blive kvalt!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Dianna

Dato : 27-08-03 19:34

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> Til gengæld er der så mange
> katte, der simpelthen med vilje tager deres halsbånd af, fordi de ikke
> kan lide at gå med dem, men det er den risiko, man må løbe

Vores den ene kat tager altid sit halsbånd af inden han ligger sig til at
sove i sin kurv... Han er faktisk blevet ret god til at få det af...

Dianna

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 27-08-03 16:27

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
Jeg har ikke fantasi til at forestille mig en
> kat der kan gå med en sådant halsbånd - nogle af jer har
> skovkatte og maine coon - kan de gå med sådanne halsbånd
> findes der virkelig så store katte?

Skovkatte og cooner går helst slet ikke med halsbånd - det er lidt (meget)
upraktisk pga. pelskraven. Dels er kraven i vejen for halsbåndet, dels
slider halsbåndet på pelsen, så kraven ikke bliver pæn.

Mvh. Else.

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 27-08-03 19:54

Hej.

Jeg tror ikke båndene skal bruges som halsbånd.
Jeg tror de skal spændes rundt om kattens mave, som et bælte.
Sådan har jeg i hvert fald set nogle jagthunde gå rundt, med 2 stk. orange
refleksbånd rundt om maven.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 22:52

Camilla W. Pedersen skrev i <news:biiup7$egg$1@sunsite.dk>:

> Jeg tror ikke båndene skal bruges som halsbånd.

Fnis jeg har truet katten med at putte det rundt om maven på
hende. Eller lave fire små til poterne. Men det ér til halsen.

Citat fra pakken:
Chriscos refleksbånd er lige til at afkorte så det passer
omkring hunden eller kattens hals.
Indeholder 2*38 cm refleksbånd med velcroluk.

- og de der 2*38 vil jeg lige pointere er til katte og SMÅ
hunde - tør ikke tænke på halsen på store hunde...

Til gengæld morer jeg mig lidt over "gør både dem selv og
deres kæledyr synlig i mørket" er det meningen man selv
skal tage det andet halsbånd på?

Jane - med kattehalsbånd på?

Fra : Pia J

Dato : 28-08-03 07:07

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message

> - og de der 2*38 vil jeg lige pointere er til katte og SMÅ
> hunde - tør ikke tænke på halsen på store hunde...

Tja, min hund bruger str. 60 - og han er kun 2½, så han kan nå at blive lidt
bredere over nakken det næste års tid.

Du kunne da bruge det andet halsbånd omkring overarmen eller anklen! Jeg
havde en ridejakke med en "overlapning" på overarmene, den kunne man lige
folde op, så havde man reflekser. Smart, når man skulle fange bussen en
vinteraften på landet uden gadelygter.

:Pia

Fra : Kate

Dato : 27-08-03 22:27

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote in

> dels
> slider halsbåndet på pelsen, så kraven ikke bliver pæn.

Selvom Johan og Sofie er/var huskatte og korthårede, så kunne jeg ikke
fordrage det slid som deres halsbånd gjorde på deres hals. Jeg syntes
det så så grimt ud. Når de havde haft halsbånd på i længere tid kunne
man tydeligt se mærket når man tog det af dem...grimt, grimt, grimt.
Men mine fik det nu alligevel på for tydelighedens skyld. Det var også
refleksbånd, men dog ca. ½ cm brede.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 22:56

Kate skrev i <news:3f4d222f$0$83046$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> det så så grimt ud. Når de havde haft halsbånd på i længere tid kunne
> man tydeligt se mærket når man tog det af dem...grimt, grimt, grimt.

Jeps. Men min kat og jeg skal flytte og jeg ved ikke om hun vil kigge
på vores nye "yderdør" og tænke "yderdør" (betyder man gemmer sig når
den åbnes og ikke er i fare for at stikke af) eller "soveværelsesdør"
(betyder man skal gøre alt for at komme gennem døren når den åbnes).

Fra den nye "yderdør" vil hun komme ud i et rum med direkte adgang til
naturen og bilerne. Min kat er kulsort og vil give enhver indtryk af at
være en vild kat og det er umuligt at læse øremærkerne. Jeg er nødt til
at give hende halsbånd på i en periode på et par måneder. Heldigvis er
hun bedøvende ligeglad (de andre katte jeg har haft gjorde alt for at
få båndet af og var ugevis om at vænne sig til et halsbånd).

Jane

Fra : Kate

Dato : 28-08-03 20:43

> Jeg er nødt til
> at give hende halsbånd på i en periode på et par måneder.

Jamen, Johan og Sofie havde skam også halsbånd på da de var udekatte,
selvom jeg syntes det var grimt. De var begge øremærket, men hvis man
så dem på afstand kunne man jo ikke se det og jeg ville gerne signalere
tydeligt at her var tale om katte som havde hjem
De var nu også begge to ret ligeglade med halsbåndet. Senere da vi
flyttede herud hvor de blev indekatte fik Johan tit om sommeren lov til
at komme med ned i vores lille have. Da lærte han hurtigt at for at
komme med ud skulle han ha' halsbånd på, så det blotte syn fik ham helt
op på dupperne