Startlisten til DM
Fra : Rikke Andersen

Dato : 27-08-03 12:33

Hejsa Alle

Den fuldstændige og komplette startliste til DM i lydighed (DKK) er nu at
finde på www.lydighed.dk

Hilsen

Rikke Andersen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-08-03 12:38

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> wrote in message
> Hejsa Alle
>
> Den fuldstændige og komplette startliste til DM i lydighed (DKK) er nu at
> finde på www.lydighed.dk

Det er utroligt så mange Border Collies der er. Er det en meget nem hund at
træne lydighed eller ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Rikke Andersen

Dato : 27-08-03 13:48

> Det er utroligt så mange Border Collies der er. Er det en meget nem hund
at
> træne lydighed eller ?

Nej ikke nem, forstået på den måde, at de generelt er ufatteligt inteligente
og hurtigtopfattende. Hvilket vil sige at de opfatter forkerte signaler
ligeså hurtigt som rigtige, og derfor er lettere at gøre frustrerede, fordi
de misforstår dig pga. små bitte forskelligeheder i signalgivningen. De er
desuden meget ofte bløde hunde, der reagerer voldsomt på ris og ros.

MEN dette er jo præsis de samme egenskaber der gør, at de er fænomonale til
at lære fordi de forstår de bittesmå detaljer og desuden elsker at arbejde.
De er jo arbejdende hyrdehunde og derfor fremavlet gennem generationer til
at samarbejde med deres fører.

Hvilket også gør dem ganske uegnede til sofahunde/alm. familiehunde med
moderat stimulering, idet de ofte udvikler alle former for unoder for at
brænde overskudsenergi af - så generelt vil jeg sige: MAN SKAL TÆNKE SIG
RIGTIG RIGTIG GODT OM INDEN MAN ANSKAFFER SIG EN BORDER COLLIE.

Mange hilsner

Rikke