hmm ???
Fra : Martin Larsen

Dato : 25-08-03 21:59

Da jeg jo er den lykkelige ejer af en ret stor vuffer, vil jeg høre om hvad
i syntes om gå-seler til hunde ??? Bruger selv en til Kemba nu og syntes det
er en god løsning, men er der nogle "fare" eller ulemper forbundet med at
bruge en sådan ????

Mvh Martin

Fra : Jeanix

Dato : 26-08-03 09:28

Regner dem ikke - har fra dyrlæge hørt at de er meget hårde ved sener og væv
omkring hundens forben - kan give kroniske skader. Men det kan alm. halsbånd
jo også give i nakken. Løsning : opdrag hunden og lær den at gå pænt
mvh
jeanix

Fra : BN

Dato : 26-08-03 09:54

"Jeanix" <jannie@lokalhistorisk-arkiv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
halsbånd
> jo også give i nakken. Løsning : opdrag hunden og lær den at gå pænt

Hek

Jeg har lige købt en sele til min hund (20 kilo, altså hunden ) Hun
trækker til tider meget, så før i tiden kom til at hoste meget. Hun er
meget dygtig til at gå hinter osv. bare ikke når hun bliver for ivrig, så
jeg har meget glæde af selen. Den skal dog ikke strames for meget og det er
jo heller ikke meningen at man skal rive og flå i snoren.

Hilsen BN

Fra : Michael Petersen

Dato : 26-08-03 09:59

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> mumbled something in

> [...]
> hvad i syntes om gå-seler til hunde ??? Bruger selv en til Kemba nu og
> syntes det er en god løsning, men er der nogle "fare" eller ulemper

En risiko er at hunden får ødelagt senerne i forbenene der hvor gå-selen
"spænder ben" Det kan give permanente skader. Vores tidligere hundetræner
var meget imod gå-seler. Selv har vi så lille en hund at den kan trække til
den er blå i hovedet uden at det kan genere mig. Som regel går hun dog
pænt. Det er sjovt nok altid de første 5-700 meter hun trækker.

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side
http://roskildeforum.around.dk

Fra : Tina Christiansen

Dato : 26-08-03 10:13

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg jo er den lykkelige ejer af en ret stor vuffer, vil jeg høre om
hvad
> i syntes om gå-seler til hunde ???

Vi bruger seler til begge vores hunde, den ene er en hvid schæfer på 37 kg
og den anden en cocker spaniel på 10 kg. For os er det det eneste der dur.
Hundene er godt tilpas i selerne, der er foret med flis på indersiden,
hvilket gør at selen ikke skærer eller genere.

Dog vil jeg da også pointere, at det ikke får hundene til at holde op med at
trække, det skal man stadig træne. Vi oplevede dog den positive effekt at da
vi begyndte at bruge selerne, holdt hundene op med at trække (det er atlså
ikke gå-pænt seler, den skal du holde dig LANGT LANGT fra.) Vi har brugt
seler nu i 2 år og vil aldrig gå tilbage til at bruge halsbånd (de har
selvfølgelig halsbånd på)

> Bruger selv en til Kemba nu og syntes det
> er en god løsning, men er der nogle "fare" eller ulemper forbundet med at
> bruge en sådan ????

Vores hunde træner, der også er hundeadfærdspsykolog har fortalt mig at det
er det bedste du kan gøre for hunden. Men jeg tror selv at der er lige så
mange meninger som der er mennesker. Ligesom der findes mange for og imod. I
bund og grund tror jeg at du skal finde ud af med dig selv hvad du synes der
fungere bedst for Kemba og dig. Det er jo ligesom hovedsagen.

Mvh Martin

Held og lykke

Mvh Tina (- og Andy og Ronja)

Fra : Pia J

Dato : 26-08-03 10:26

> [...]
der
> fungere bedst for Kemba og dig. Det er jo ligesom hovedsagen.

Der er nok forskel på, hvilken sele der tales om - den du har er
sandsynligvis en god, kraftig sporsele, som ikke kan skade hunden, tværtimod
får den 4x så meget trækkraft som i et halsbånd, men på mange hunde virker
den, så de ikke har behov for at trække (for at komme væk fra det som kvæler
dem).

Til gengæld kan man få en anti-træksele som består af tynde nylonsnore, som
går ind under hundens forben og gør rigtig ondt - nogen hunde får decideret
dybe snitsår under albuerne af dem, hvis de så trækker alligevel. Dem har
jeg aldrig hørt noget godt om, men der må jo være nogen som bruger dem,
siden de sælges endnu.

:Pia

Fra : Tina Christiansen

Dato : 26-08-03 13:44

> [...]

> får den 4x så meget trækkraft som i et halsbånd, men på mange hunde virker
> den, så de ikke har behov for at trække (for at komme væk fra det som

Det har du fuldstændig ret i. Vi bruger sporseler og er meget glade for dem.

> [...]
> dybe snitsår under albuerne af dem, hvis de så trækker alligevel. Dem har
> jeg aldrig hørt noget godt om, men der må jo være nogen som bruger dem,

Jeg er fuldstændig enig. Jeg mener at de burde forbydes og at ejerne istedet
burde investere i et godt trænings kursus til ejer og hund. Jeg ved at vores
dyrhandler sælger disse gå-pænt seler og hun opfordrede ligefrem mig til at
benytte disse. Skræmmende synes jeg.

Med venlig hilsen fra Tina

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-08-03 14:37

> [...]

> får den 4x så meget trækkraft som i et halsbånd, men på mange hunde virker
> den, så de ikke har behov for at trække (for at komme væk fra det som

DEn sele vi har købt til Kemba er ikke en der på nogen måde skære sig ind i
skindet på ham. Han viser inegn tegn på at han ikke vil ha den på når vi
spørger ham om han vil med ud og gå, (hvis han ikke er alt for glad) sætter
han sig ned og venter fint på at den er på plads.

Jeg vil fortsætte med at bruge den da jeg syntes at han går en hel del bedre
med den på han trækker stort set ikke (kun når vores hankat som går med på
en del af vores tureoverflader Kemba for sjov og så løber væk).

Mvh Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-08-03 14:41

"Tina Christiansen" <tinaogjeff@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hundene er godt tilpas i selerne, der er foret med flis på indersiden,
> hvilket gør at selen ikke skærer eller genere.

Kemba (Broholmer/Malamut/Schæfer på 42 kg ) er også fint tilpas med sin
sele, som består af brede foret bånd som ikke kan skære ham.
.. Vi oplevede dog den positive effekt at da
> vi begyndte at bruge selerne, holdt hundene op med at trække

DEt samme skete for os

Mvh Martin

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 27-08-03 08:37

Hej Martin.

Vi bruger også sele til Sisse, og på det sidste har vi været nødt til at
købe en gentle leader, som vi også går med, indtil den lille bisse har
fundet ud af, at det ikke kan betale sig at trække af med os...

Vi har købt vores "seletøj" gennem vores hundetræner, som også sælger divers
hundetilbehør. Det er af mærket Carnac, som er udviklet af adfærdspsykologer
og dyrlæger, så det skulle gerne borge for kvaliteten. Derudover bruger vi
det, som vores træner kalder en I-sele, da den ikke skulle belaste Sisse på
en uhensigtsmæssig måde, da hun jo stadig er i voksealderen.

Jeg kan tydeligt huske, hvor meget mindre Sisse trak, da vi begyndte med at
bruge sele, men til trods for intensiv træning er det altså desværre ikke
lykkedes at få hende helt til at holde op, så derfor gentle leaderen. Du kan
se produkterne på www.kaeledyrskompagniet.dk , det er lidt lettere end, at
jeg forsøget at tegne og fortælle her... *ggg*

med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : René Kofoed

Dato : 29-08-03 10:52

> [...]
det
> er en god løsning, men er der nogle "fare" eller ulemper forbundet med at

Hej Martin.
Har læst alle svar til dig, og vil så lige stille et dumt(?) spørgsmål :
Hvad er der galt i, at lære hunden at gå pænt, med alm. halsbånd og
snor???????????
Jeg har to forholdvis store hunde. 1 på 30kg og 1 på 40kg. Jeg er normalt
ikke ret stor, 165cm og 60kg. (er gravid og har ca 20kg. extra at stå imod
med lige i tiden), men mine hunde kan da gå pænt i snoren på samme tid.
Kan hunden Nej-øvelsen, og er glad for godbidder/ros, kommer man langt.
Mine hunde kan også blive ivrige og trække, men så falder der et bestemt
Nej, og en godbid som belønning, når de lader være med at trække!!!
På denne måde slår vi 2 fluer med et smæk! Gåtur og træning på samme tid.
MVH Susanne.

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 29-08-03 13:04

Hej Susanne.

Nu ved jeg godt, at du spurgte Martin, men jeg tillader mig alligevel at
komme med mit svar...

Hunde der trækker, trækker faktisk ofte, fordi de mærker et træk i
halsbåndet, og derfor vil de gerne væk fra trækket. En sele er mindre
belastende for hundens bevægelsesapparat og muskler. På den måde mindskes
stressniveauet under gåturen, og næsten alle hunde vil trække mindre med
sele, end med halsbånd. Desuden kan en et halsbånd presse på luftrøret i en
sådan grad, at hunden simpelt hen kan få luftrørskollaps. Dog er nogle racer
selvfølgelig mere disponeret for dette end andre.

Der findes sikkert en lang række andre argumenter både for og imod sele, men
vi har da kunne notere en væsentlig forskel i Sisse måde at gå tur på, alt
efter om vi sætter snoren i halsbåndet eller i hendes sele...

Da jeg også pt. er gravid og heller ikke er så stor (26. uge, 53,7 kg,
bækkenløsning), så er det vigtigt for mig at risikoen for, at Sisse trækker
er minimeret så meget så muligt.

Men jeg håber da, at der er andre som kan give et mere fyldestgørende svar,
end det jeg lige kunne komme i tanke om.

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-08-03 14:01

> [...]
> Har læst alle svar til dig, og vil så lige stille et dumt(?) spørgsmål :
> Hvad er der galt i, at lære hunden at gå pænt, med alm. halsbånd og

Han går fint i alm halsbånd. Kan bare bedre li at gå med ham i en sele (Og
det er ikke en "gå-pænt" sele), men ville bare sikre mig at der ikke var
nogle "ulemper" eller fare for hunden ved at ha' sådan en på

> [...]
> med lige i tiden), men mine hunde kan da gå pænt i snoren på samme tid.

det var da et par fine små hunde du har det *SG*

Kemba har allerede overhalet dem kan jeg se, han er nu på 42 kg i en alder
af 5 3/4 mdr

> [...]
> Nej, og en godbid som belønning, når de lader være med at trække!!!
> På denne måde slår vi 2 fluer med et smæk! Gåtur og træning på samme tid.

Kender det og gør det samme

Mvh Martin

-- Og Kemba der har besøg i dag og render i haven og lege med Tjalfe--