hvor meget foder kan hesten fordøje?
Fra : taina

Dato : 28-08-03 20:35

Hejsa!

Jeg synes, at jeg på et tidspunkt har hørt, at en hest kun kan fordøje en
vis mængde foder per fodring, og at resten bare ryger videre ud igen. Er det
noget, I har hørt noget om? Hvis ja, hvor meget foder drejer det sig så om,
og er det afhængigt at vægt, fylde eller næringsindhold?

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 29-08-03 08:52

taina skrev i meddelelsen ...
> [...]
>noget, I har hørt noget om? Hvis ja, hvor meget foder drejer det sig så om,
>og er det afhængigt at vægt, fylde eller næringsindhold?

Hej Taina,
hestes fordøjelse er i udgangspunktet ikke særlig effektiv i
udnyttelsesgraden. Hvor stor en fordøjelsesgrad der opnås er forskellig fra
hest til hest. Der er i Holland lavet fistelundersøgelser på heste, og det
eneste der kan siges med sikkerhed ud fra disse undersøgelser er følgende:

1. Hestes fordøjelse har store individuelle udsving af enhver art.
2. Heste kan overleve på mange forskellige fodermidler, hvis der sker en
gradvis tilvænning.
3. Heste udvikler ikke toksiner, som kan udvikle sig til forfangenhed, af
ugødet græs, men af gødet græs og af kløver.
4. Mavesækkens rumindholdsformåen kan optrænes.
5. Tyndtarmens rumindholdsformåen kan optrænes.
6. Fodring med hø forebygger kolik.
7. Fodring med halm og frøgræs øger antallet af koliktilfælde.
8. Fodring med hel kerne nedsætter antallet af koliktilfælde i forhold til
fodring med valset kerne.
9. Alle fodreændringer skal ske gradvist, da både kolik og forfangenhed
bliver befordret af foderskift.

Mine løbsheste æder op til 15 kilo hel havre om dagen, og det er nok 6-7 år
siden jeg havde et kolikanfald i stalden.

Håber du blev lidt klogere, ellers kan du tage på kursus på det hollandske
forskningscenter - jeg har adressen et eller andet sted, hvis du er
interesseret.............

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 29-08-03 10:20

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eneste der kan siges med sikkerhed ud fra disse undersøgelser er følgende:

Snip

Tak for et godt svar - det kunne jeg bestemt også bruge!

Mvh. Marlene.

Fra : taina

Dato : 29-08-03 17:18

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

klip (hollandsk undersøgelse)

Det er godt nok ikke meget, man ved om hestens fordøjelse...
Men informationen om, at hestens mave kan udvide sig er da vist ret ny? Jeg
var lige inde på netdyrdoktorens hjemmeside, hvor der i en artikel står at
hestens mave kan rumme maks. 2,5 kilo foder ad gangen.

> Mine løbsheste æder op til 15 kilo hel havre om dagen, og det er nok 6-7
år
> siden jeg havde et kolikanfald i stalden.

Og her går jeg og bekymrer mig over, at min indtager otte kilo om dagen -
tsk tsk. Hvor mange måltider fordeler du alt det havre over?

> Håber du blev lidt klogere, ellers kan du tage på kursus på det hollandske
> forskningscenter - jeg har adressen et eller andet sted, hvis du er
> interesseret.............

Joda, jeg blev noget klogere. Et kursus i det hollandske lyder tillokkende -
men jeg vil nu hellere bare blive hjemme og passe min nye gamle lånehest

Fra : Lene

Dato : 30-08-03 13:55

taina skrev i meddelelsen
klip
> [...]
>var lige inde på netdyrdoktorens hjemmeside, hvor der i en artikel står at
>hestens mave kan rumme maks. 2,5 kilo foder ad gangen.

en del af undersøgelsen blev, så vidt jeg husker, publiceret for ca. et år
siden i Cavallo. Deres forskning er banebrydende, da den bla. bryder med de
gængse forestillinger om, hvad heste kan fordøje ( overleve på ), og nok så
vigtigt de forskellige foderemners øvrige indvirken på hestens helbred.

Det er således første gang, man har forsøgt at afprøve grænsespektret i
hestes fordøjelse, i stedet for bare at gentage den lærdom som allerede er
accepteret. Det er nemlig helt korrekt at en "almindelig" hestemave kan
rumme ca. 2 til 3 kilo foder af gangen, meeeeen man skal så bare huske at
dette mål går ud fra observationer som er foretaget på heste som ikke er
blevet gradvist forsøgt vænnet til meget store mængder mad. Og at det er
observationer foretaget på heste som er døde, syge i tarmsystemet, eller som
af en eller anden sekundær grund, er landet på operationsbordet.

De undersøgelser som hollænderne har lavet, er lavet på sprællevende heste,
der har fået lavet en fistel ind til deres fordøjelsessystem. Man har lavet
fodringsforsøgene og løbende åbnet for fistlen, for at lave observationerne,
mens fordøjelsen var igangværende, samt udtaget prøver direkte fra
tarmindholdet på de levende heste.
De har, naturligt nok, været under hård kritik af diverse
dyreværnsorganisationer for deres forsøgsmetoder. Adskillige heste døde af
komplikationer med fistlen. Det har hele tiden været meningen at alle heste
ved forsøgets afslutning skulle aflives. Forsøgene kører vist stadigvæk for
fuldt.

Og lad det så være sagt med det samme: Jeg ønsker ikke at indgå i en debat
omkring etisk forsvarlighed i at udføre den form for indgreb og forsøg på
levende dyr. Men jeg kan se, at alene den viden som er vundet omkring
udvikling af toksiner i forbindelse med fodring med græs, kan komme til at
spare mange heste for forfangenhedsanfald.

Mvh. Lene

Fra : taina

Dato : 30-08-03 17:04

> [...]

observationerne,
> mens fordøjelsen var igangværende, samt udtaget prøver direkte fra

Hvad er det lige, en fistel er?

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 31-08-03 07:09

taina skrev i meddelelsen ...
>Hvad er det lige, en fistel er?

Hej Taina,
en fistel er i denne forbindelse, simpelt forklaret, at sammenligne med de
mennesker som har en pose på maven til afføring / urin.
Forskellen ligger i at fistlen ikke skaber et afløb for noget, men en simpel
adgang til hestens indre via et skruelåg, som kan åbnes efter behag.

Logisk nok er fistlen ikke uden ubehag! Hestenes adfærd må begrænses for
ikke at skabe komplikationer for fistlen og hesten. Bla. må hestene ikke
løbe frit, ikke gnubbe eller rulle sig, ikke grise sig til, ikke indtage et
gram føde som ikke er med i forsøget, og og og og og og..................
Selv om hygienen omkring fistlen bliver holdt i top, så er der alligevel
store problemer med infektioner.

Mvh. Lene

Fra : taina

Dato : 31-08-03 12:05

> [...]
> Selv om hygienen omkring fistlen bliver holdt i top, så er der alligevel

okay, så er jeg med. Endnu en gang tak for at du deler ud af din viden

mvh. tina

Fra : Tanja Bromley

Dato : 31-08-03 10:00

> [...]
>
> Håber du blev lidt klogere, ellers kan du tage på kursus på det hollandske
> forskningscenter - jeg har adressen et eller andet sted, hvis du er

Jeg kunne da godt være interesseret i adresse/kontaktoplysninger til
forskningscentret, hvis du kan finde den ?

Der er både gammelt og nyt NYT, og når man nu godt kan lide at følge lidt
med i, hvad der rø'r sig

/Tanja

Fra : Lene

Dato : 31-08-03 12:45

Tanja Bromley skrev i meddelelsen ...
> [...]
>forskningscentret, hvis du kan finde den ?
>
>Der er både gammelt og nyt NYT, og når man nu godt kan lide at følge lidt

Jeg skal nok lede, når jeg får tid. I mellemtiden kan du gå ind på
www.cavallo.de og lede efter artiklen ( ved ikke om den er der ) ellers må
du på biblioteket.

Mvh. Lene