spørgsmål om hestefold???
Fra : Jane (ö)

Dato : 25-08-03 21:10

Er et bakket terræn ok til hestefold?

Der er nogle flade steder, men mest bakket terræn...

Hvad er det bedste i den billige kategori til at bruge som indhegning, hvis
det skal være med stød?

Vi kan lave en fold på ca. 2 ha, hvor mange heste kan der være der, hvis de
skal have størst mulig trivsel?

Håber nogle kan være behjælpelige, og at dette er den rette kategori at
spørge i - ellers bare henvis mig...

Mvh

Jane

Fra : Nielsen \( Stensgaar~

Dato : 25-08-03 21:43

Uden at være ekspert på nogen måde, vil jeg da mene at bakket terræn er
perfekt, det kan da kun betyde at hestene får brugt deres muskler lidt
bedre.....

Jeg mener at det eneste man absolut IKKE skal bruge er det gammeldags
"ståltråds" hegn, det giver nogle frygtelige skader hvis hestene får et ben
til at hænge fast i det.
Vi bruger det flade hvide "tape" det springer hvis hestene løber i det.
Ellers bruger vi det som bare ligner alm. snor, jeg har købt det brugt så
jeg kender ikke priserne på det. (se evt. efter det brugt på den blå avis,
heste-nettet eller lign.)

Størst mulig trivsel....? Jeg har engang hørt at skulle hesten leve
udelukkende af græsset den går på, skal der være 1 tdl. pr. hest, men mest
vigtigt må det da være at de ikke går alene, og at der er plads nok til at
tage sig en god spurt.
Mvh
Betina

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 25-08-03 22:09

> [...]
> jeg kender ikke priserne på det. (se evt. efter det brugt på den blå avis,

Kigget lige hos hegnsbutikken, det koster mellem 1 - 3 kr pr. meter. Alt
efter om det er snor eller tape, og hvilken brede/strømstyrke det skal kunne
klare. Så det kan hurtigt blive dyrt hvis man skal have 2-4 tråde på.
Ihvertifald fra dem. Men hos Harald Nyborg kan man få en rulle med 200 meter
til 199kr. hvor 325 meter jerntråd koster 90 kr.

Det kan godt være at det ikke giver skade på hesten med tapen, men jeg tror
ikke at det er ligeså langtids holdbart som alm. jerntråd. Jeg har aldrig
prøvet andet end jerntråden, og har heldigvis aldrig selv haft nogen skader.
Men har set hvad der kan ske med deres ben

Fra : Heidi Falch

Dato : 25-08-03 23:14

On Mon, 25 Aug 2003 23:09:19 +0200, "Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk>
wrote:

<snip>

> [...]
>prøvet andet end jerntråden, og har heldigvis aldrig selv haft nogen skader.
>Men har set hvad der kan ske med deres ben

Vi bruger alm. tråd hos os, og løber hestene ind i det, så knækker
det. Man skal jo ikke vælge "elefanttråden". Almindelig tråd findes i
flere tykkelser, og den tynde udgave knækker ret nemt. Samtidig har vi
ikke kun hegnspæle, men også plasikholdere, som også kan knække, hvis
en af hestene er så uheldig at rende i hegnet. Vi har vel ca. 10 m
mellem hegnspælene og så to - tre plastikdimser ind i mellem.

--
Knus

Trolden

Fra : Marlene

Dato : 26-08-03 07:31

"Nielsen ( Stensgaard )" <Claus@mail.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
mest
> vigtigt må det da være at de ikke går alene, og at der er plads nok til at

Ja, og nu når dette emne bliver bragt op, er det nok lige nu, jeg skal komme
med mine lidt sørgmodige og undrende iagttagelser; flere gange om ugen
undrer jeg mig over, at der er så mange heste, som går på alt, alt for små
folde - store heste, der knap nok kan vende rundt. Især ved Stenege uden for
Mårslet (kommer selv fra Mårslet ved Århus) har de ekstremt små folde, og
jeg forstår ikke, at man ikke laver større og bedre folde - folk betaler jo
for at have deres heste opstaldet sådan et sted og forventer vel også, at
deres heste kommer ud på dejlig stor fold (?????). Og det er over hele
landet (vi kører meget rundt), at man ser de små folde. _Det_ kan altså
hidse mig op - så må man leje noget mere jord eller lade være med at have
hest.........

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 26-08-03 08:50

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> landet (vi kører meget rundt), at man ser de små folde. _Det_ kan altså
> hidse mig op - så må man leje noget mere jord eller lade være med at have

(klip)

Dansk rideforbund har et forslag fremme om at heste dagligt skal på fold.
Dette gælder også fine konkurrenceheste og andre heste som normalt ikke
kommer ud på fold. Jeg syntes ikke at det er foldens størrelse det kommer så
meget an på men mere det om hesten kommer ud og er på fold hver dag. Bare vi
nåede dertil at alle heste kom ud på folden hver dag så syntes jeg at vi er
på vej i den rigtige retning.

hilsen

Annette

Fra : Marlene

Dato : 26-08-03 10:48

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]

vi
> nåede dertil at alle heste kom ud på folden hver dag så syntes jeg at vi

Ja, det er rigtigt - men et eller andet sted tager jeg det som en selvfølge,
at alle heste kommer ud på fold hver dag - jeg mener ikke, at man tænker på
hestens bedste, hvis man undlader at lade hesten komme ud på fold. Meeen....
jeg synes altså også, at det kommer an på størrelsen af folden; ofte ser man
store heste stå på en jordfold (ovenikøbet), der måske er 5 x 10 meter -
højst.

Mvh. Marlene.

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 25-08-03 21:50

> Er et bakket terræn ok til hestefold?
>
> Der er nogle flade steder, men mest bakket terræn...

Ja, men der skal være et sted de kan lægge sig, og hvor du kan give halm/hø
osv. Og plads til et læhus.

> Hvad er det bedste i den billige kategori til at bruge som indhegning,
hvis
> det skal være med stød?

Alm. tråd, og jernstænger med påmonteret isolatorere. Men det er ikke noget
jeg vil anbefale hvis det skal stå fast. Så skal der nogle hegnspæle i.

> Vi kan lave en fold på ca. 2 ha, hvor mange heste kan der være der, hvis
de
> skal have størst mulig trivsel?

Ik meget mere end 3-4 stykker. Man siger at 2750m2 er nok til en hest, men
der må gerne være mindst 5500(1 tønde). Men der skal helst også være
mulighed for at dele folden op, så du kan skifte mellem dem. Og evt. en fold
til vinteren.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-08-03 07:29

Jane (ö) wrote:
> Er et bakket terræn ok til hestefold?

Hvis jordbunden og græsset ellers er i orden, vil jeg mene at en kuperet fold
er det bedste. Opfordrer næsten til motion :)

> Der er nogle flade steder, men mest bakket terræn...
>
> Hvad er det bedste i den billige kategori til at bruge som indhegning, hvis
> det skal være med stød?

Vi har brugt noget hegn der minder om Poda's kvæghegn med to tråde. Det er 2
mm. tråd, som ikke skærer så meget som er monteret på 'bats' og pæle, så det
kan vælte hvis hestene løber ind i det.

(Vi havde faktisk et føl der slog en kolbøtte ind over hegnet her den anden
dag - men det er en helt anden historie).

> Vi kan lave en fold på ca. 2 ha, hvor mange heste kan der være der, hvis de
> skal have størst mulig trivsel?

Det komme meget an på hestene. For islændere (som jeg kender) vil jeg kalde
det god trivsel op til 4-5 stykker pr. hektar. Men det stiller krav til
græsset, skur/stald osv.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 26-08-03 08:44

"Jane (ö)" <grupperne@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er et bakket terræn ok til hestefold?
>
> Der er nogle flade steder, men mest bakket terræn...

(klip)

En bakket fold er ganske udmærket og vil også give måske mulighed for nogle
læsteder hvor hestene kan ligge og hvile sig.

> Hvad er det bedste i den billige kategori til at bruge som indhegning,
hvis
> det skal være med stød?

(klip)

Billigt hegn er ikke så billigt igen i længden da det hurtigt skal skiftes
eller repareres. Det har vi selv prøvet og anden gang så valgte vi noget som
holder. Vi fik sat Poda-hegn op og det holder kan jeg love dig for. Hegnet
har nu stået 8 år og ser ud som var det sat op i går. Der er gode garantier
på dette hegn også.

> Vi kan lave en fold på ca. 2 ha, hvor mange heste kan der være der, hvis
de
> skal have størst mulig trivsel?

(klip)

Hvis hestene skal kunne leve af det sommeren over så skal men beregne 1 tdr.
land pr. almindelig gennemsnitshest med et gennemsnitsspisebehov.

hilsen

Annette

Fra : Tanja Bromley

Dato : 26-08-03 09:52

> [...]
> holder. Vi fik sat Poda-hegn op og det holder kan jeg love dig for. Hegnet
> har nu stået 8 år og ser ud som var det sat op i går. Der er gode

Det er nemlig rigtigt - den lektie lærte vi også efter at ha' gået og
skiftet billige granrafter hvert år i en årrække
Vi har også valgt Poda-hegn - tyk jerntråd, store, solide hjørnestøtter og
så insultimber-bats ... det er et meget sikkert hestehegn. - Hvis hestene
ryger i det, bliver de vippet over, og hegnet rejser sig igen bagefter, så
det kun er den ene hest der ryger ud. Tråden kan ikke danne løkker (f.eks.
omkring et hesteben) og den "høvler" ikke, netop pga. tykkelsen. Min 3-års
Quarter fik det ene bagben over den nederste tråd (vi har tre tråde) og trak
selvfølgelig til for at komme fri ... han forårsagede vores hidtil eneste
trådbrud (ved et påbindingssted - lågen), og alt der var at se på hans
bagben var en stribe af hår der var trykket lidt ned!
Ydermere er hegnet uhyggeligt taknemligt at reparere på, hvis uheldet er ude
(som ovenfor) - og eneste vedligeholdelse er opstramning og løsning af
trådene efterår og forår .... 20 års garanti på både pæle, bats og tråd er
ikke at kimse ad, og vi gav kun lidt over dobbeltpris for hegnet i forhold
til vores gamle granraftehegn med tynd jerntråd, som skulle udskiftes og
repareres i en uendelighed (og var ganske farlig for hestene at havne i).

Jeg kan kun anbefale, at man tager en snak med sin bank, hvis det er, og får
lavet et hegn der virkelig HOLDER og som er SIKKERT for hestene. I det lange
løb er meget sparet (vi har allerede tjent vores Poda-hegn ind i "udeblevne
reparationer" på 3 år).

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 27-08-03 20:58

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nemlig rigtigt - den lektie lærte vi også efter at ha' gået og
> skiftet billige granrafter hvert år i en årrække

(klip)

Ja, jeg havde ikke så meget tid da jeg svarede først på indlægget men først
da vi købte ejendommen satte vi hegn op af almindeligt hegnstråd og det
rustede og knækkede og lige meget hvor meget vi strammede op osv. så hang
det ikke pænt. Så satte vi hvidt tape om men når det rigtig blæste så
flagrede tapen og vi var også ude for at det knækkede over og vi nåede så
dertil hvor det strømførende ikke var særlig godt i tapen mere. Pænt så det
nu heller ikke ud syntes vi og så var det at vi valgte Poda-hegnet og det er
så nemt og det ser pænt ud. Hver forår går vi ud og strammer hegnet med en
trådstrammer og det tager ca. 15 minutter aller max. Hvert efterår går vi ud
og slækker hegnet og det tager igen max 15 minutter. Dette er alt det
vedligeholdelse som vi har gjort os i de 8 år hegnet har stået hos os. Der
er gået en hængeinsultimber i stykker men det er min mand der har kørt på
den med traktoren og det kan hegnsfirmaet vist ikke lastes for *smiler*. Så
skal jeg have indhegnet mere så ved jeg godt hvad jeg skal vælge også denne
gang......

> [...]
> trådbrud (ved et påbindingssted - lågen), og alt der var at se på hans
> bagben var en stribe af hår der var trykket lidt ned!

Det er nøjagtig det samme hegn jeg har som dig også tretrådet og så man kan
gå over hegnet med f.eks træsko på eller så en hest bliver vippet ud over
hegnet hvis den ved en fejl kommer for tæt. Det fungerer simpelthen bare så
godt.

hilsen

Annette