Slagtepris?
Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 24-08-03 11:08

Er der nogen her der har en idé om hvad slagteprisen pr/kg er for en god
stor hest?

---
Rasmus Christian Kaae
www.3kings.dk | www.hestebasen.com

Fra : Lotte

Dato : 25-08-03 08:15

Hej Rasmus.

Da jeg fik slagtet min hest - pæn stor - fik jeg ca. 800 kr for den. Jeg kan
ikke huske prisen pr. kg, men det ligger der omkring

Lotte

Fra : taina

Dato : 25-08-03 11:11

"Lotte" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Rasmus.
>
> Da jeg fik slagtet min hest - pæn stor - fik jeg ca. 800 kr for den. Jeg
kan
> ikke huske prisen pr. kg, men det ligger der omkring

Det lyder ikke af meget. Jeg red sammen med en, der også fik sin slagtet for
et års tid siden, og jeg mener at kunne huske, at hun fik knap 2500 kr.

mvh.tina

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 25-08-03 11:23

> kan
>
> Det lyder ikke af meget. Jeg red sammen med en, der også fik sin slagtet
for
> et års tid siden, og jeg mener at kunne huske, at hun fik knap 2500 kr.

Jeg synes jeg har hørt priser i omegnen af 10-11kr/pr slagtet kg kød.

---

Fra : Nina Svanholm

Dato : 25-08-03 11:19

Du kunne fx ringe til en slagter og høre ad -evt den du har tænkt dig at
benytte?!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 25-08-03 11:36

> Du kunne fx ringe til en slagter og høre ad -evt den du har tænkt dig at
> benytte?!

Ja, men et af formålene med usenet er jo netop at man kan kommunikere med
andre menneske - og evt. debatere emnet. Tjek evt. de andre svar i denne
tråd.

---

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-03 11:39

> Ja, men et af formålene med usenet er jo netop at man kan kommunikere med
> andre menneske - og evt. debatere emnet. Tjek evt. de andre svar i denne
> tråd.

Jo, men lige præcis sådan noget som du efterlyste er jo ikke noget man
debatterer. Prisen er som den er.
Det man kan debattere er så om prisen er rimelig.
Prisfastsættelsen afhænger jo stort set kun af udbud og efterspørgsel.
Da udbuddet af hestekød er større end efterspørgslen vil prisen være lav.

--
mvh/rg. Christian

Fra : taina

Dato : 25-08-03 12:07

> [...]
> Prisfastsættelsen afhænger jo stort set kun af udbud og efterspørgsel.
> Da udbuddet af hestekød er større end efterspørgslen vil prisen være lav.

Hvis formålet udelukkende er debat, så har mange af mine indlæg da været
helt ude i skoven. Formålet er vel også, at man her kan hente oplsninger fra
alle de vidende mennesker, der følger gruppen?
En hel anden ting er så, hvis der ikke er nogen, der ved noget om emnet...

mvh. tina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-03 12:28

"taina" <tante-t@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> alle de vidende mennesker, der følger gruppen?
> En hel anden ting er så, hvis der ikke er nogen, der ved noget om emnet...

Det er rigtigt, og jeg synes også at indlægget er helt OK. Trafikken er jo
til at overse.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 25-08-03 14:53

> [...]
> Prisfastsættelsen afhænger jo stort set kun af udbud og efterspørgsel.
> Da udbuddet af hestekød er større end efterspørgslen vil prisen være lav.

Hvad er din pointe? Jeg spurgte jo blot om nogen vidste noget om priser på
den slags.

---

Fra : Doris

Dato : 29-08-03 12:06

Så er der gang i den igen go - go ;)
Doris.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 28-08-03 09:37

> Prisfastsættelsen afhænger jo stort set kun af udbud og efterspørgsel.
> Da udbuddet af hestekød er større end efterspørgslen vil prisen være lav.

Da jeg fik slagtet en Fjordfjums og to Shetlændere i februar sidste år, fik
jeg ikke noget for dem, slagteren sagde at der simpelthen ikke var noget
videre salg i hestekød på det tidspunkt.
Vil lige tilføje at det ikke var noget der betød noget for mig, det jeg gik
mest op i var om de kom godt herfra, og det gjorde de, ingen af dem nåede at
opdage hvad der skete.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 28-08-03 10:54

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f4dc1ee$0$24670$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
gik
> mest op i var om de kom godt herfra, og det gjorde de, ingen af dem nåede

Hvis ikke du fik noget for det, hvorfor fik de så ikke en sprøjte og blev
aflivet på stedet? Uhha, bare tanken om at slagte min fjordhoppe og
shetlænder - jeg får det helt dårligt....... (Men _ikke_ at der er noget
forkert i at slagte heste!).

Mvh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 28-08-03 14:46

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aflivet på stedet? Uhha, bare tanken om at slagte min fjordhoppe og
> shetlænder - jeg får det helt dårligt....... (Men _ikke_ at der er noget

Hej Marlene

Fordi jeg har set hvordan det ser ud når Daka kommer med en lastbil fyldt
med døde dyr. Så bruger de (naturligt nok) en kran til at løfte den døde
dinglende hest op i containeren, og så kan den bare ligge der og rode rundt
med en masse lig.......nej, det kan jeg ikke ha´. Jeg ved godt at så kunne
jeg jo vælge ikke at være hjemme når de kom, men bare tanken! En helt anden
ting er at min Fjordfjums havde en afsindig skræk for dyrlæger, og hun kunne
abselut ikke lide at blive stukket med en nål, så jeg ville ikke byde hende
at hendes sidste minutter skulle blive med skrækslagne øjne.
Trille elskede at køre i trailer, for så skal man til stævne eller noget
andet spændene, så hun spænede op i traileren og lagde slet ikke mærke til
at tårene løb ned ad kinderne på mig..........de to små gik også bare op med
et nysgerrigt blik. De fulgte deres leder blindt.
Da vi ankom til slagteren (som jeg havde valgt omhygligt) Var Trille bare
fyr og flamme, nu var vi endelig fremme til alt det spændene, slagteren
betragtede hun bare som en venlig mand -og så var det hele slut. Mine sidste
billeder af mine tre ponyer er derfor nogle glade forventningsfulde
uldtotter, der skulle ud og opleve noget sjovt -det har jeg det godt med,
selvom man kan sige at jeg "førte dem bag lyset".
Derfor valgte jeg som jeg gjorde, og du må endelig ikke tro det var en
beslutning jeg lige tog over en nat! -men jeg ved at det for mig og mine
ponyer var den rigtige!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 28-08-03 15:07

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f4e0a58$0$97169$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
..

> [...]
hende
> at hendes sidste minutter skulle blive med skrækslagne øjne.

Det kan jeg godt forstå.

> [...]
> Derfor valgte jeg som jeg gjorde, og du må endelig ikke tro det var en
> beslutning jeg lige tog over en nat! -men jeg ved at det for mig og mine

Det lyder det også til. Puha, det må have været hårdt for dig. Hvorfor
skulle de aflives?

Mvh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 28-08-03 15:04

> Det lyder det også til. Puha, det må have været hårdt for dig. Hvorfor
> skulle de aflives?

Det var MEGET hårdt!
De to af dem havde dårlige ben, og jeg ville derfor ikke sælge dem videre.
Jeg havde ikke tid til at tage mig af fire heste, de tre der blev slagtet
stod hos mine forældre, som stod for næsten al pasning af dem. Det begyndte
at blive et problem for dem, og så måtte jeg tage en beslutning om hvad der
så skulle ske. Jeg har ikke råd til at have fire heste opstaldet, og da jeg
rent faktisk havde prøvet at finde en form for pensionist tilværelse for dem
et eller andet sted, og det ikke lykkedes, ja så var der kun een mulighed
tilbage

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 28-08-03 20:01

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f4e0e6b$0$54800$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Snip

> [...]
dem
> et eller andet sted, og det ikke lykkedes, ja så var der kun een mulighed

Hvor trist...... Det var vel ikke den fjordhest, du tilbød mig på et
tidspunkt? Jeg har jo to pensionister nu (26 og 31 år), og de opfører sig
som to på 10! Men jeg kan godt forstå, at du ikke ville sælge dem videre,
hvis de havde dårlige ben.

Vh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 29-08-03 08:38

> Hvor trist...... Det var vel ikke den fjordhest, du tilbød mig på et
> tidspunkt?

Jo, det var Trille som vi snakkede om dengang. Det var svært at finde et
sted til dem som jeg kunne godtage, da jeg ikke ville kunne leve med at de
blev glemt efter et stykke tid. Det skulle være nogen som vitterlig ønskede
dem som pensionist heste, hvis du forstår hvad jeg mener...........

Jeg har jo to pensionister nu (26 og 31 år), og de opfører sig
> som to på 10!

Trille mente også at hun kun var 5 år og den bedste sprinter i hele verden
Desværre gik lidt af gejsten af hende når hun havde en dårlig dag og det
gjorde for ondt i hendes ben. Hun ville være fyldt 20 år i tirsdags.

Men jeg kan godt forstå, at du ikke ville sælge dem videre,
> hvis de havde dårlige ben.

Ja, jeg var nemlig bange for at de ville blive glemt eller "kedelige" for
folk når man ikke kan bruge dem til noget og de ville måske blive solgt
videre og videre og..........
Iøvrigt så har min far og jeg uafhængig af hinanden sagt at vi har set
Trille på folden efter hun er blevet slagtet, så hun kommer altså og siger
hej engang imellem

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 29-08-03 10:18

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f4f057a$0$13191$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
Snip

> [...]
det
> gjorde for ondt i hendes ben. Hun ville være fyldt 20 år i tirsdags.

Ja, det er jo en ung alder - i mine øjne! Tihi... Men jeg har jo også de to
gamle.

> [...]
>
> Ja, jeg var nemlig bange for at de ville blive glemt eller "kedelige" for
> folk når man ikke kan bruge dem til noget og de ville måske blive solgt

Ja, det kan jeg godt forstå - uhha, det ville jeg også være meget bange for.
Men man kunne måske lave en tilbagekøbskontrakt?

> Iøvrigt så har min far og jeg uafhængig af hinanden sagt at vi har set
> Trille på folden efter hun er blevet slagtet, så hun kommer altså og siger
> hej engang imellem

Det gør hun helt sikkert )))

Vh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 30-08-03 09:23

> Ja, det kan jeg godt forstå - uhha, det ville jeg også være meget bange
for.
> Men man kunne måske lave en tilbagekøbskontrakt?

Det kunne man måske nok, men jeg kunne helt ærlig ikke rigtig overskue
det -jeg stoler vist heller ikke på ret mange mennesker. Jeg skulle engang
tilride en stor pony, og Trille blev nød til at "bytte" stald med den imens
det stod på. Det var nogle søde og rare mennesker, der kun ville dyrene det
bedste, men at få dem til at forstå at Trille havde fået vand i benene fordi
de ikke lukkede hende på fold dagligt, det kunne jeg ikke! -så uanset hvor
søde folk kan være så er der ikke ret mange der ved hvordan man skal passe
og behandle en hest, desværre! Måske er jeg lidt "pylret" med hensyn til
mine heste, men jeg kan bare ikke gøre for det

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 31-08-03 20:36

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f5061d1$0$54809$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> og behandle en hest, desværre! Måske er jeg lidt "pylret" med hensyn til
> mine heste, men jeg kan bare ikke gøre for det

Jeg har det nok på samme måde. Jeg skulle også kende folk rigtigt godt, før
de skulle passe mine heste. For man ved jo aldrig..... Men heldigvis er der
også mange gode mennesker, der vil dyrene det bedste. Man må næsten tænke
på, at der må være flere som en selv, tror du ikke? Men det var da synd for
Trille - jeg håber, det gik over igen.

Mvh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-09-03 11:37

> [...]
> også mange gode mennesker, der vil dyrene det bedste. Man må næsten tænke
> på, at der må være flere som en selv, tror du ikke?

Jo, selvfølgelig er der andre som har det samme syn på heste og deres
pasning end os, men når man først står der med sin elskede pony, ja så fik
tvivlen overtaget hos mig. Hvis nu hun havde været rask, så havde
situationen været en anden.

Men det var da synd for
> Trille - jeg håber, det gik over igen.

Jo, det gik over da jeg havde holdt et foredrag for dem omkring heste og
deres velbefindene

Det har været rart at "snakke" om hele prosesen med slagtning osv, der har
ikke været så mange der sådan helt har kunne fatte hvordan det føles -de
sidder nærmest bare og rynker på næsen fordi det lyder så voldsomt.......der
var faktisk også een der kaldte mig barbarisk -ik´ så fedt når man samtidig
er ked.
Tak fordi du gad at "lytte"

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 01-09-03 18:47

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f5323d7$0$97227$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Snip

> [...]
> pasning end os, men når man først står der med sin elskede pony, ja så fik
> tvivlen overtaget hos mig. Hvis nu hun havde været rask, så havde

Ja, det kan jeg godt se - det kræver noget mere, når hun ikke var helt ok.

> [...]
voldsomt.......der
> var faktisk også een der kaldte mig barbarisk -ik´ så fedt når man

Selv tak )) Jeg håber ikke, at jeg rodede op i for mange følelser, for
uhha, hvor kan jeg virkelig sætte mig ind i situationen - som andre her i
gruppen sikkert også kan. Men man skal jo også tænke på, at hun har haft et
dejligt liv, og når hun er død - ja, så er hun jo død. Det bliver jeg i
hvert fald nødt til at sige til mig selv, når den tid engang kommer -
desværre.

Mvh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-09-03 11:29

> Selv tak )) Jeg håber ikke, at jeg rodede op i for mange følelser, for
> uhha, hvor kan jeg virkelig sætte mig ind i situationen - som andre her i
> gruppen sikkert også kan.

Nej, det har været rart at kunne forklare det over for en jeg ikke kender,
og samtidig blive forstået...........ofte misforstår folk og tror at jeg er
ren egoist.

> [...]
> dejligt liv, og når hun er død - ja, så er hun jo død. Det bliver jeg i
> hvert fald nødt til at sige til mig selv, når den tid engang kommer -

Præsic! -og så hjælper det når hun lige kommer og siger hej

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 02-09-03 13:08

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f5473b0$0$20051$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Snip

> Men man skal jo også tænke på, at hun har haft et
>
> Præsic! -og så hjælper det når hun lige kommer og siger hej

Ha, ha, ja, jeg håber, jeg kommer til at opleve det samme engang )))

Mvh. Marlene.

Fra : taina

Dato : 30-08-03 17:00

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

klip

> Men man kunne måske lave en tilbagekøbskontrakt?

De er bare ikke så lette at håndtere. For det første skal man jo næsten
holde løbende kontakt til dem, der har købt hesten for at sikre, at de ikke
sælger hesten videre og "glemmer" at sige det.
Hvis hesten bliver solgt videre, skal den også findes, og hvis der er gået
bare en uge fra salget kan den allerede befinde sig på en slagtetransport på
vej mod Italien. Hvis den er blevet solgt flere gange, bliver det nok heller
ikke let at grave den frem.

Hvordan det rent juridiske løber, har jeg ingen anelse om, men mon det ikke
er noget med retssager, der bare bliver mere komplicerede af, at den nye
køber højst sandsynligt har været i god tro?

mvh. tina

Fra : Marlene

Dato : 31-08-03 20:37

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> er noget med retssager, der bare bliver mere komplicerede af, at den nye
> køber højst sandsynligt har været i god tro?

Ja, jeg kan godt se, at det kan være kompliceret, men mon ikke det vil
afholde de fleste fra at sælge hesten videre, hvis der er en
tilbagekøbskontrakt? Det er måske bare mig, der er blåøjet.........

Mvh. Marlene.

Fra : Zirfelt

Dato : 25-08-03 16:49

Da jeg i sin tid fik min hest slagtet, var jeg så heldig at jeg fik kontakt
til en der kom hen til naboen og aflivede og slagtede den. (naboen købte
kødet) På den måde fik jeg måske ikke fuld pris, men min hest slap for en
tur til slagteriet. Det er måske lidt svært hvis man ikke bor på landet. Men
måske kan du bruge ideen????

--
Irene