Sidste twisty update O T
Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-04-01 15:55

Hej Alle sammen

Dårligt nyt for twisty kattene! Linda Edwards, som er min eneste amerikanske
kontakt, der har arbejdet for twistierne, er meget syg, måske døende. Hun
kan ikke se, næsten ikke trække vejret og ikke gå, og så er hun ikke i stand
til at komme til læge, som hun skriver til mig: " I no
hoope left now" (tidligere skrev hun godt, men når synet svigter).

Hun beder mig om at fortsætte kampen, men jeg ved ikke hvordan, jeg skal
gøre det uden kontakter i USA. At Bush samtidig er blevet præsident gør det
ikke lettere, da han absolut ikke er kendt for at være dyrevenlig.

Så som jeg ser det nu, er kampen forbi. Det er til at græde over.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Doggy

Dato : 06-04-01 20:10

Nina El Falaki skrev i meddelelsen <9akl8o$m9q$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>ikke lettere, da han absolut ikke er kendt for at være dyrevenlig.
>
>Så som jeg ser det nu, er kampen forbi. Det er til at græde over.

Hej Nina

Problemet med tvisty kattene kan jo desværre også henføres til
hundeverdenen.
Er det feks. rimeligt at avle snuderne på en pekingeser så flad at den ikke
kan trække vejret ?
Eller hvad med bull dogs der er så bredkæbede at hvalpe ikke kan fødes
naturligt,men må tages med kejsersnit ?

Eller racer hvor øjnene skal være så store at de nærmest er ved at springe
ud af hovedet på hunden ?

Der findes mange eksempler indenfor de forskellige hunderacer og jeg synes
det er en vigtig debat,hvor langt vi etisk og moralsk bør gå i vores avl på
særpræget udseende på vores hunde.Der vil jo desværre nok altid findes skøre
mennesker som de der opdrætter de såkaldte tvistykatte,men det må da
modarbejdes for enhver pris at vores kæledyr kommer til at lide, fordi vi
mennesker gerne vil lege vorherre og avle alle mulige mærkelige deformiteter
for at tilfredsstille vores egne behov og ideer om det ideelle kæledyr.
Der ligger også et stort ansvar på vores eksteriør dommere,som jo absolut
ikke bør belønne de ekstreme hovedformer,flade snuder m.m.
Endelig må det være specialklubbernes ansvar at racestandarderne ikke
foreskriver ekstreme eller deforme hunde.
Hilsen
Merete