Toiletvenlige kineser-skoleuniformer til s~
Fra : Bo Warming

Dato : 28-08-03 19:07

Toiletter i Kina er "pedal-toiletter" ("spanske toiletter") dvs man sætter
sig på hug over et hul i gulvet.

Småbørn skal ikke have bukser af og på, for tøjet har en forklædeflap der
hænger ned fortil, så de kan blot sætte sig på hug.

Ville det ikke være et børne- og forældre-venligt fremskridt hvis sådant
indførtes her (indledningsvist pr forsøg eller ved at familier med overskud
købte og afprøvede ny produkter).

Vort ble-hysteri har oprindelig lidt at gøre med køns-forskrækkelse - det
indførtes da man så synd i at børn legede med egne kønsorganer, og hygiejne
var alibi for at hæmme barnet med "kyskhedsbælte" (omskæring af drengebørn
har nok også været delvis indført som onani-forebyggelse)

Idag ville papir-firmaer (Mølnlycke, Pampers, Libero - måske man bør sige
cellulose-industri for Tampax er jo et beslægtet produkt) gå fallit hvis
vanerne ændredes, så det sker næppe.

Det siges toiletter ved jyske rastepladser ved motorveje nord for Århus har
disse billige og nemt-rengjorte toiletter der ikke har en "voksen-stol" (som
jo engang var en overklasse-luksus og så blev kopieret af alle). Kan nogen
bekræfte det.

Det siges at Holland i 30erne havde kønslighed for børn i retning af det her
foreslåede, på visse skoler - kan nogen bekræfte eller afkræfte det?

Japan og vistnok også Kina kender ikke til ordblindhed og stammen. Jeg tror
det hænger sammen med at de ikke lader deres børn "løbe panden ind i en mur"
så barnet får nederlag og søger kompensation ved tillært hjælpeløshed og den
nemme opmærksomhed som der er i at ubevidst gå ind i
handicap-lavkaste-lifestyle.
Nogle voksne værdsætter at børn bliver behandler-objekter. Min mor fik mig
og mine søskende til at stamme, klart pga hendes psykiske problem som gik i
social-arv.
Kinesernes børnevenlighed mht at toiletter ikke er høje stole designet til
voksne, og at skoleuniformer m.m. ikke kræver hjælp fra voksne, tyder på at
de også vedr pis og lort har valgt det nemme, der gør livet overkommeligt
for de små - med gradvist stigende udfordringer og aldrig umuligheder.
At den ris-dominerede fiberrige mad giver en ensartet, ikke-klæbende
afføring bidrager til at man ikke behøver bruge toiletpapir.
(Japan som min kone kommer fra, kender jeg bedre end Kina. Japanerne lader
alle børn lære langt flere ord langt tidligere men tager det afslappet
hvornår de kan det, og har en undervisningsfacon hvor der aldrig er
pludselige stigninger i forventning til børnene, så det leges ind - med
pligtfølelse der ikke er knyttet til straf, og muligvis er det vieuslle præg
af skrift-tegnene medvirkende til at sårbare børn ikke lander i blokering,
der giver ordblindhed.)
--
"Nogle kvinder har behov for lykkelige og respekterede børn, andre behøver
ulykkelige børn, for ellers kan de ikke demonstrere deres godhed som mødre."

"Du kan ikke hjælpe nogen, hvis du ikke kan tåle at se dem lide" Steen
Larsen, DLH-pædagogik-lektor (og konfuzianerne er ikke så bange for at se
deres børn lide, så de udsætter dem ofte og hele tiden for små-nederlag, og
undgår derved de store nederlag, som skaber alvorlige psykiske problemer hos
os)

Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com

Fra : Anja Rosgaard Lyngga~

Dato : 29-08-03 10:59

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ville det ikke være et børne- og forældre-venligt fremskridt hvis sådant
> indførtes her (indledningsvist pr forsøg eller ved at familier med

Det lyder interessant, men jeg tror næppe man kan få den danske befolkning
til at ændre "normerne" så drastisk. Jeg kan sagtens se at det for mindre
børn i "renlighedstræningsalderen" kan det være en afgørende forskel at de
ikke behøver kæmpe med tøjet når "det skal være nu!". Det kunne gøre børn
renlige tidligere.
Men jeg tvivler på at hygiejnen vil være på et acceptabelt niveau - at der
kommer tis og lort på tøjet, som de så får lov til at gå rundt med hele
dagen. Så er det mere sikkert at trække tøjet ned "under" toilettet!
Samtidig tror jeg også at "babystilen" ikke vil være et hit i sociale
sammenhænge.

> "Nogle kvinder har behov for lykkelige og respekterede børn, andre behøver
> ulykkelige børn, for ellers kan de ikke demonstrere deres godhed som
mødre."
> Nietzsche

Se det var et spændende og rammende citat. Skræmmende, men sikkert
sandfærdigt, og derved et problem som jeg håber de udsatte mødre vil få
hjælp til at løse. En sådan behandling er jo dybt nedbrydende. Ham Nietzsche
var ret god til at udtrykke sig.

Anja
--
www.anjarosgaard.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 29-08-03 14:47

"Anja Rosgaard Lynggaard" <anja_rosgaard@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> til at ændre "normerne" så drastisk. Jeg kan sagtens se at det for mindre

I vikingetiden kunne man _ikke_ forestille sig trældom afskaffet.

I 1700-tallet, da henrettelse af mødre til uægte børn var vigtigste
kvindedødsdom i Sverige, kunne man _ikke_ forestille sig vor tids
sexfrigørelse.

Men jeg kan godt forestille mig, at danskerne lærte af kinesernes sunde
fornuft, som ikke har væsentlige ulemper.

Indførsel af bæreseler (snuggli skulle man bestille fra kult-foretagender da
min yngste var lille) var også en sej kamp, men trods Færdselsrådets vås i
pjecer om at børn ikke må cykles i bæresele, er der gang i dyrisk
kropskontakt under transport - som jo er årsag til, at børn udenfor Vesten
næsten aldrig skriger og Pludselig Uventet Spædbarnsdød(vuggedød) er ukendt.

På Borneo siger man "hyler barnet, har det indvoldsorm" Det er det eneste
man ikke kan gøre noget ved.

> børn i "renlighedstræningsalderen" kan det være en afgørende forskel at de
> ikke behøver kæmpe med tøjet når "det skal være nu!". Det kunne gøre børn
> renlige tidligere.

Jeg ser især gevinsten i øget selvtillid via selvhjulpenhed. At konfuziansk
kultur ikke kender stammen og ordblindhed, er tankevækkende.

> [...]
> dagen. Så er det mere sikkert at trække tøjet ned "under" toilettet!
> Samtidig tror jeg også at "babystilen" ikke vil være et hit i sociale

Da portugiserne kom til Japan i 1561 var de målløse over at 3-årige kunne
klæde sig af og på selv og spise med pinde selv - samle enkelte riskorn op
incl.
Finmotorik udvikles nemt for alle, hvis man vil og motiverer rigtigt, uden
at pæse eller presse.
At man ved voldsom leg i børnehaven kan få et kik ind til kønsorganerne,
burde ikke være et problem i vor kultur, der længe har accepteret meget
nøgenbadning for voksne og næsten al nøgenbadning for småbørn ved vore
strande.

> [...]
> sandfærdigt, og derved et problem som jeg håber de udsatte mødre vil få
> hjælp til at løse. En sådan behandling er jo dybt nedbrydende. Ham

Her lidt mer af samme skuffe

" Forældrene lever videre. - De uopløste dissonanser i forholdet mellem
forældrenes karakter og indstilling klinger videre i barnets væsen og udgør
dets indre lidelseshistorie.Nietzsche

Trusting in our feelings simply means obeying our grandfater and grandmother
more than the god within us: our reason and experience.Nietzsche

Fathers and sons are much more considerate of one another than
mothers and daughters. Nietzsche

Woman understands children better than man does, but man is more childlike
than woman. Nietzsche I like men to behave like men - strong and
childish. Francoise Sagan

Drengen dør sent i en mand, og moderen vågner tidligt i en pige. Anonym

Sønner har altid en oprørsk lyst til at blive skuffet over det, som fædrene
var grebet af. Aldous Huxley

We have to hate our immediate predecessors to get free of their
authority. D. H. Lawrence

Vi har alle en række "genganger-spøgelser" i os - ikke kun hvad
vi har fået med os fra far og mor, forfølger os. Der er alle slags gamle,
ufunktionelle opfattelser og fordomme. Det er ikke levende i os men det
sidder der og vi kan ikke blive af med det, Ibsen

After a personal quarrel between a man and a womean , the former
suffers chiefly from the idea of having wounded the other, while the latter
suffers chiefly from the idea of not having wounded the other enough. Thus
she will endeavour by tears, sobs and discomposed mime to make his heart
even heavier. Nietzsche

"Hver gang du gør noget for et barn, som det selv kunne have gjort, har du
holdt det en smule tilbage i sin udvikling. Steen Larsen

"Du kan ikke hjælpe nogen, hvis du ikke kan tåle at se dem lide" Steen
Larsen, DLH-pædagogik-lektor(som jeg brainstormede med, da mine børn var små
og stadig ringer til - han står i telefonbogen).

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 29-08-03 19:03

Jeg har været i Kina. Deres toiletter var absolut ikke nemme at bruge. De
fleste kvinder - og piger - har nemlig ikke så meget styr på hvor strålen
rammer nøjagtigt. Desuden er der et håndtag af ubestemmeligt hygiejnisk
niveau som man kan holde ved mens man sidder hvilket øger sandsynligheden
for at tisse lodret men som giver lyst til at skylle hænder i stærke
rengøringsmidler bagefter.

NB. Hvad mon ordblinde og stammere siger til at det skulle skyldes brugen
af bleer at de har deres handicap?
--ingermarie

Fra : Bo Warming

Dato : 29-08-03 21:09

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> wrote in message
> [...]
> niveau som man kan holde ved mens man sidder hvilket øger sandsynligheden
> for at tisse lodret men som giver lyst til at skylle hænder i stærke

Du misbruger ordet "hygiejnisk" som betyder sundhedsgavnligt.

Der er ikke påvist sygdomme i Kina som følge af toilet-urenlighed.

Du kan sagtens have ret i alt, hvad du skriver, uden at det rokker ved min
trådstart.

At vore toiletkummer er designet til voksne, er helt sikkert.

At der er fordele for børn ved at sidde på hug, er helt sikkert - uanset at
der utvivlsomt findes svinske pedaltoiletter i Kina, som du har set.
Vestens sære ide med en toilet-stol er designet til magelige og svage
voksne.
Hvis du er i vane med at læse mange Anders And blade, mens du skider, så vil
jeg ikke tilråde pedal-toilet.

> NB. Hvad mon ordblinde og stammere siger til at det skulle skyldes brugen
> af bleer at de har deres handicap?

Hvis du i positiv ånd genlæser, hvad jeg skrev, vil du se at jeg anerkender,
at disse ting er MULTI-FAKTORIELLE

Jeg tror, at kristen kultur gør os aggressive og skaber en
præstations-fixeret dis-harmonisk børneopdragelse - som nok var gavnligt for
de få, der klarede konkurrencen, og derfor opfandt computer og dampmaskine.

Da jeg før vi giftede os boede hos min kone i Tokyo, kom jeg i vane med
hugsiddende pis-lort-udskillelse. Jeg synes det er dumt, at boliglov
strømliner vort samfund, så VVS-afvigelser ikke forekommer.

Ordblindhed og stammens mange årsager, som vore fagfolk er totalt
inkompetente mht at forklare, har nok delvis den forklaring jeg skitserer -
men hvert barn er forskelligt, og min korte trådstart er selvfølgelig ikke
dækkende vedr hele det bredspektrede fænomen.

Mine strejflys på bleer, stammen og ordblindhed giver sig ikke ud for at
rumme den totale forklaring vedr alt. Det samlede billede er stort og
komplext. Jeg hører gerne præcis modsigelse og supplerende forklaringer.

Fra : Kim Høegh-Guldberg

Dato : 30-08-03 23:52

> Der er ikke påvist sygdomme i Kina som følge af toilet-urenlighed.

.....Og det ved du med sikkerhed, fordi.....????

Jeg kan da overhovedet ikke se noget renlighed i den form for toiletter,
tværtimod da. Og jeg ville skam heller ikke selv bruge et sådant!

> Ordblindhed og stammens mange årsager, som vore fagfolk er totalt
> inkompetente mht at forklare, har nok delvis den forklaring jeg
skitserer -

Synes det mest af alt lyder som endnu engang fralæggelse af ansvar..."det er
ikke min skyld tingene er som det er..Det er min
mor/bleens/indvandrernes/toilettets skyld.

Der er mange der mener at stammen er nervøst betinget, jeg selv inclusive,
men at det skulle have noget med bleer at gøre lyder i mine ører som noget
pjat. Skulle det passe er jeg sikker på at langt flere børn ville stamme..

Fra : Bo Warming

Dato : 01-09-03 19:09

"Kim Høegh-Guldberg" <delfol@kvalme.dk> wrote in message

> ....Og det ved du med sikkerhed, fordi.....????
>
> Jeg kan da overhovedet ikke se noget renlighed i den form for toiletter,
> tværtimod da. Og jeg ville skam heller ikke selv bruge et sådant!

Engang havde kineserne koleraepidemier helt som os, og selvfølgelig var også
hos dem lort en smittevej.
Salmonella hvis folk ikke vasker hænder mellem lortning og madlavning er nok
også så normalt hos dem som hos os.
Men intet tyder på særlige forhold for dem, fordi de af os kritiseres for at
være primitive mht toilethøjde m.m.

> [...]
er
> ikke min skyld tingene er som det er..Det er min
> mor/bleens/indvandrernes/toilettets skyld.

"Man dutter folk en mening på, hvis vanvid alle kan forstå".skrev PietHein

Læs hvad jeg skriver - jeg ser multifaktorielt på kina-kulturfænomenter og
tilsvarende vestlige og forestiller mig nogle sammenhænge som ingen vil
kunne _bevise_.

Det ser ikke ud til at nogen i denne ng kan påvise noget særlig usandsynligt
ved dem, heller.

> [...]
> pjat. Skulle det passe er jeg sikker på at langt flere børn ville stamme..

Ingen fagfolk ville postulere enkle forklaringer på hvad vi er enige om er
en kompliceret og delvis nervøs dvs psykosomatisk sag.

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 02-09-03 12:07

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in

> "Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> wrote in message
>
> Du misbruger ordet "hygiejnisk" som betyder sundhedsgavnligt.

Nej, jeg misbrugte ikke ordet. Jeg var ikke overbevist om at håndtaget
var særlig ren, dvs hygiejnisk. De to ord (renlighed og hygiejne) er
ganske vist ikke synonymer, men de to begreber hænger vel unægtelig
sammen, især omkring et toilet. Var det ordkløveri virkelig nødvendig?

> Der er ikke påvist sygdomme i Kina som følge af toilet-urenlighed.

Det kender jeg ikke noget til. Men hvis du mener at du ved med sikkerhed
at det er tilfældet, så må jeg jo tro på det. Det rykker imidlertid ikke
ved min oplevelse af kinerserdasset som værende en klam oplevelse. Og en
besværlig een af slagsen tilmed.

> Du kan sagtens have ret i alt, hvad du skriver, uden at det rokker ved
> min trådstart.

Fint nok. Lad os antage du har ret. Lad os antage at toiletsæderne i
Danmark er en signifikant årsag til at nogle børn stammer og bliver
ordblinde.

Hvad synes du vi skal gøre? Er det en samfundsopgave at sikre at der er
kinesiske toilethuller i private hjem. Skal der lovgives på området? Skal
vi til at bygge alle toiletterne i de offentlige institutioner om?

Har du i øvrigt selv børn?

> At vore toiletkummer er designet til voksne, er helt sikkert.

Man kan altså stadigvæk godt få potter og toiletsæder beregnet til børn.
Så jeg synes ikke at det er så simpelt eller så sikkert som du hævder
her.

> At der er fordele for børn ved at sidde på hug, er helt sikkert

Igen... måske for drenge. Men for piger er det altså godt at der er en
kumme til at fange strålen.

> uanset at der utvivlsomt findes svinske pedaltoiletter i Kina, som du
> har set.
> Vestens sære ide med en toilet-stol er designet til magelige og svage
> voksne.

Hvad med rigtige stole? I asien sidder man også på gulvet i andre
sammenhænge, feks ved spisning, og dermed sidder man sammen med børnene.
Kan det ikke også have indflydelse på børns tale- og læseevner?

> Hvis du er i vane med at læse mange Anders And blade, mens du skider,
> så vil jeg ikke tilråde pedal-toilet.

Nope. Jeg holder ikke Anders And. Men nu vi er ved emnet. Nogle børn kan
tage et stykke tid om at blive færdige. På en toiletstol kan de blive
underholdt imens blandt andet ved læsning. Et kinesisk toilet inviterer
ikke ligefrem til den samme form for hygge. Så her har den vestlige møbel
da en fordel frem for den fjernasiatiske.

> Hvis du i positiv ånd genlæser, hvad jeg skrev, vil du se at jeg
> anerkender, at disse ting er MULTI-FAKTORIELLE

Jo.. men du må da stadig mene at det er en væsentlig årsag. Ellers er
hele dit indlæg jo ret ligegyldig, ikke sandt?

> [...]
> præstations-fixeret dis-harmonisk børneopdragelse - som nok var
> gavnligt for de få, der klarede konkurrencen, og derfor opfandt

Nå... ja så skal du da have en omgang ordkløveri tilbage igen. Der findes
også kristne kulturer i blandt andet Kina og Japan. Er det dem du
hentyder til?

> Da jeg før vi giftede os boede hos min kone i Tokyo, kom jeg i vane
> med hugsiddende pis-lort-udskillelse. Jeg synes det er dumt, at
> boliglov strømliner vort samfund, så VVS-afvigelser ikke forekommer.

Hvad synes din kone om vestlige toiletter?

> [...]
> at rumme den totale forklaring vedr alt. Det samlede billede er stort
> og komplext. Jeg hører gerne præcis modsigelse og supplerende

Det forstår jeg. Men... igen: du må da mene at brugen af bleer er en
væsentlig årsag til ordblindhed og stammen, ikke?

--ingermarie

Fra : Bo Warming

Dato : 02-09-03 13:44

> [...]
> ganske vist ikke synonymer, men de to begreber hænger vel unægtelig
> sammen, især omkring et toilet. Var det ordkløveri virkelig nødvendig?

Det er væsentligt at påstand om sundhedsproblemer i Kina pga deres
naturligere facon altså er et grundløst postulat.
Det er centralt, at Vesten kun har bevislige æstetiske=renlighedsmæssige
fordele
Vedr den almindeligt forekommende u-hygiejne anklage, kan etnocentrisk
fjernøst-bashing ikke løfte anklagerens bevisbyrde.
Her er det som sagt HELT AFGØRENDE at skelne mellem sundhed og æstetik, så
det er ikke ordkløveri.
Begrebsflydning er klassisk trick i demagogi.

> Fint nok. Lad os antage du har ret. Lad os antage at toiletsæderne i
> Danmark er en signifikant årsag til at nogle børn stammer og bliver
> ordblinde.

Jeg har ikke påstået den enkle årsag-virkning sammenhæng, som du fordrejende
koger det ned til.

> [...]
> kinesiske toilethuller i private hjem. Skal der lovgives på området? Skal
> vi til at bygge alle toiletterne i de offentlige institutioner om?

Ja og ingen problemer pga afslappet holdning. Den ældste er snart færdig som
læge.

> [...]
> her.

> Igen... måske for drenge. Men for piger er det altså godt at der er en

Kina-Japan piger har aldrig problem med at ramme det tallerkenstore hul som
de sætter sig på hug hen over.
Fantaster der intet ved, kan opfinde problemer allesteds.

> Hvad med rigtige stole? I asien sidder man også på gulvet i andre
> sammenhænge, feks ved spisning, og dermed sidder man sammen med børnene.
> Kan det ikke også have indflydelse på børns tale- og læseevner?

På indirekte multifaktoriel vis, er det sandsynligt, skønner jeg. Men
lort-pisvanerne i Vesten er et særligt betændt problem, med rod i
sexsnerperi og andet tabu-pjat.
Desværre kopierer de os nu - ikke fordi vi har fordele, men fordi vi tævede
dem i Opiumskrigen, hvor Dronning Viktoria var ondere end Hitler.

> [...]
> ikke ligefrem til den samme form for hygge. Så her har den vestlige møbel
> da en fordel frem for den fjernasiatiske.

Blandt mine teorier, som der endnu ikke er givet argumenter imod, er at vi
ved at gøre en seance ud af ekskremingerings-naturlighed, skaber fokus og
neurose.

Hygge kan med fordel ske andre steder end i særligt renlighedstempel med
fliser hvor andre venter på at skulle til.

> Hvad synes din kone om vestlige toiletter?

Resourcespild. Ingen fordele her. I hendes alder heller ingen ulemper.

Fordrej ikke.

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 04-09-03 21:30

> "Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> wrote in message

> det er ikke ordkløveri.
> Begrebsflydning er klassisk trick i demagogi.

Det er ordkløveri også. Hvis jeg ved hvad jeg mener og du ved hvad jeg
mener og vores voksende "lytterskare" ved hvad jeg mener, hvorfor så gøre
det til noget vigtigt. Hvorfor ikke blot forholde dig til hvad jeg
skriver i stedet for at forelægge mig halvdelen af fremmedordbogen?

Det glemte du vist at svare på.

> Ja og ingen problemer pga afslappet holdning. Den ældste er snart
> færdig som læge.

Tillykke med det!

Jeg spurgte fordi jeg faktisk synes det kunne være mere interessant at
høre om dine erfaringer og oplevelser fremfor de mere teoretiske
udfoldelser. Indrømmet, jeg hører absolut til de danskere som synes det
er fedt at høre hvad ikke-danskere mener om danskere.

Herboende folk der er opvokset i udlandet har en helt enestående indblik
både i andre kulturer og i vores. Derfor synes jeg det kunne være sjovt
at høre lidt om de forskelle i kulturen som I har måttet finde en løsning
på.

Her tænker jeg mere på værdier og metoder end på hjemmets indretning.

Hov, det svarede du heller ikke på.

> Kina-Japan piger har aldrig problem med at ramme det tallerkenstore
> hul som de sætter sig på hug hen over.
> Fantaster der intet ved, kan opfinde problemer allesteds.

Det kan da godt være. Men nu ved jeg tilfældigvis en del om at sidde på
hug og tisse som en pige. Men du har sikkert ret i at piger som er blevet
trænet til at ramme et hul i gulvet (og som i øvrigt vistnok ikke behøver
trække bukserne ned og kjolen op - det var vist en forudsætning du
nævnte, ikke sandt?) ikke har problemer med vandladningen.

> [...]
> Desværre kopierer de os nu - ikke fordi vi har fordele, men fordi vi
> tævede dem i Opiumskrigen, hvor Dronning Viktoria var ondere end

Personligt kan jeg godt lide at folk holder deres sexliv privat så jeg
ikke behøver ufrivilligt at blive involveret som tilskuer eller tilhører
på nogen måde.

Personligt finder jeg det mere skadeligt for børn at man sælger
pornoblade i butikker hvor børn færdes end at de skal lære at sidde på et
toiletsæde.

Men jeg er sikkert bare snerpet.

Jeg kan dog ikke se at du har argumenteret for at "lort-pisvanerne" som
du så poetisk kalder det, skulle være et betændt problem i vesten.

> Blandt mine teorier, som der endnu ikke er givet argumenter imod, er
> at vi ved at gøre en seance ud af ekskremingerings-naturlighed, skaber
> fokus og neurose.

Hvorfor tror du at man skaber neuroser ved at hygge sig lidt på
toilettet? Hvorfor kan man ikke hygge sig på toilettet uden problemer,
når man kan hygge sig i badet og ved bordet uden problemer?

I øvrigt er det vel dig som har bevisbyrdet når det er dig der kommer med
den nye teori.

> Hygge kan med fordel ske andre steder end i særligt renlighedstempel
> med fliser hvor andre venter på at skulle til.

Hvorfor med fordel? Hvorfor antager du at andre venter på at komme til?
Hvorfor kan man ikke lige så godt hygge sig lidt hvis det alligevel tager
ungen 5 minutter om at afgøre om han skal eller ej?

> Resourcespild. Ingen fordele her. I hendes alder heller ingen ulemper.

Ressourcespil? Bruger de japanske toiletter mindre vand? Eller er det
andre ressourcer du tænker på?

> Fordrej ikke.

Men hvorfor bringer du så emnet på banen, hvis du *ikke* mener brugen af
bleer er en væsentlig årsag til ordblindhed og stammen? Så ville det da
være mere interessant at tage fat på de forhold som *er* væsentlige i den
sammenhæng.

--ingermarie

Fra : Bo Warming

Dato : 05-09-03 06:54

> Det glemte du vist at svare på.

Begrænsningens kunst, bestræber jeg mig på - for mange synes jeg spreder mig
tyndt over for meget.

Jeg anser det for banalt at vi ikke skal ombygge toiletter. Du forvrænger
min trådstart.

> [...]
> på.
>
> Her tænker jeg mere på værdier og metoder end på hjemmets indretning.

Jeg har erfaring med at mødre der intet ved, lyver at barnet er dumt ved at
fægte ud efter hvepsen og at den så bliver ophidset.
Man bør moralisere udfra hvad betaler sig - og ikke opdigte hvad er i strid
med zoologi.

Jeg har erfaring med at børn der løber uden ble, er så kloge som svin i
stalden, der altid skider og pisser i et bestemt fjernt hjørne

Jeg har erfaring med at ingen sygdom opstår af urenlighed

Jeg har gode erfaringer med skepsis overfor eksperter

> Hov, det svarede du heller ikke på.

Kineserne er så kloge at de ikke behøver diskriminerende børneudstyr.
Fremmedgørelse og forskelsbehandling bør undgås.

> [...]
> trække bukserne ned og kjolen op - det var vist en forudsætning du
> nævnte, ikke sandt?) ikke har problemer med vandladningen.

Det kræver inten træning , der er svær.
Efter jeg begyndte at skide i glas, erfarede jeg at selv når
siffonskid(diarre) kan et smalt olivenglas let rammes.
Nul strint til siderne.

> Personligt kan jeg godt lide at folk holder deres sexliv privat så jeg
> ikke behøver ufrivilligt at blive involveret som tilskuer eller tilhører
> på nogen måde.

Ekshibitionisme er latterlig, men ingen tager skade af at se lidt genital
nøgenhed hos andre,

> Personligt finder jeg det mere skadeligt for børn at man sælger
> pornoblade i butikker hvor børn færdes end at de skal lære at sidde på et
> toiletsæde.
>
> Men jeg er sikkert bare snerpet.

Forklar hvorfor børn ikke må vide at kvinder har brystvorter?. Man ser ikke
SM og voldtægt, end ikke pubeshår, på forsider i kiosken.

> Jeg kan dog ikke se at du har argumenteret for at "lort-pisvanerne" som
> du så poetisk kalder det, skulle være et betændt problem i vesten.

Jeg ser hvor hæmninger i sammenhæng med talrige unødige forbud, der skaber
neurose og psykose.

Men , jo, muslimindvandringen er _rigtig_ betændt - dette pislorthyggeri er
bagatelproblem og ikke hastesag, (men Islam-farerne er OT på denne ng, mener
fjolser.)

> Hvorfor tror du at man skaber neuroser ved at hygge sig lidt på
> toilettet? Hvorfor kan man ikke hygge sig på toilettet uden problemer,
> når man kan hygge sig i badet og ved bordet uden problemer?

Se ting i større sammenhæng
Langvarige karbade er lige mig.Når ikke andre i husstanden skal bruge
badekarret. Men mange skal bruge toilettet og langtidshygge kan med fordel
ske i seng eller lænestol.

> I øvrigt er det vel dig som har bevisbyrdet når det er dig der kommer med
> den nye teori.

Vi er ikke i en retssal, så lad os spontant flyde over med hvad vi ved der
er relevant og ikke pådutte andre bevispligter&byrder.

> Hvorfor med fordel? Hvorfor antager du at andre venter på at komme til?
> Hvorfor kan man ikke lige så godt hygge sig lidt hvis det alligevel tager
> ungen 5 minutter om at afgøre om han skal eller ej?

Bygning af badeværelser er langt dyrere end andre rum, måske Invita-køkken
excl.
Jeg ville hellere have haft et ekstra børneværelse eller pulterkammer end
dette kolde fliserum.

> Ressourcespil? Bruger de japanske toiletter mindre vand? Eller er det
> andre ressourcer du tænker på?

Pedaltoilet bruger mindre vand. Og er billigere. Men nu indfører de
avancerede billige elektroniske toiletter der gør skidning sjovt - det er vi
for hæmmede til

> [...]
> bleer er en væsentlig årsag til ordblindhed og stammen? Så ville det da
> være mere interessant at tage fat på de forhold som *er* væsentlige i den

Jo flere regler og forbud, jo større risiko for at personlighedsudvikling
kommer på afveje fx i retning af stammen, ordblndhed, psykose, neurose,
autisme, fumlertumler, hyperaktivitet. MBD, DAMP osv osv

"Tilbage til naturen" er vej til sundhed. Men det skal være lysten der
driver værket, og jeg syns det er sjovt at spare toiletture ved at have
marmeladeglas inden for rækkevidde altid, og lugt kan ingen besøgende
konstatere.

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 07-09-03 10:24

> [...]
> spreder mig tyndt over for meget.
>
> Jeg anser det for banalt at vi ikke skal ombygge toiletter. Du

Gør jeg? Du siger der er et problem. Så er det naturlige vel at finde ud af
hvordan man kan løse problemet. Jeg siger ikke at du skal kunne lide mine
forslag, men jeg vil da gerne høre om du har nogle idéer til hvordan man
får danskerne til at bruge huller i gulvet i stedet for vestlige
toiletsæder.

> [...]
> ved at fægte ud efter hvepsen og at den så bliver ophidset.
> Man bør moralisere udfra hvad betaler sig - og ikke opdigte hvad er i

Jeg går ud fra at du taler om emnet i en anden tråd. Den har jeg ikke haft
tid til at følge med i.

Det jeg spurgte efter var ikke sådan generelt erfaring du har med mødre
(ret beset har du vel haft to mødre inde på livet, dine egen og din kone).
Det jeg spurge efter var Bo Warming af kød og blod som beskriver hans
oplevelser ved at have en kone med en anden kulturel baggrund og de
oplevelser og den indsigt det har givet i forhold til opdragelsen af de
fælles børn.

> Jeg har erfaring med at børn der løber uden ble, er så kloge som svin
> i stalden, der altid skider og pisser i et bestemt fjernt hjørne

Benyttede dig og dine kone jer af den japanske måde at "toilettræne" jeres
børn (af mangel på bedre ord). Hvilke problemer (hvis nogen) stødte I så på
i forhold til det danske samfund? Synes du jeres børn blev mere ligevægtige
eller tidligere renlige end danske børn bliver generelt? Har du andre
oplevelser som kunne være interessante at høre om i den forbindelse?

> Jeg har erfaring med at ingen sygdom opstår af urenlighed

Her går jeg stærkt ud fra at du har nogle betingelser til denne påstand.
Det er for længst påvist (undskyld men jeg har ingen referencer) at i
børnehaver hvor man får børnene til at vaske hænder regelmæssigt, der er
der mindre sygdom (herunder forkølelse) end i "normale" børnehaver.

> Jeg har gode erfaringer med skepsis overfor eksperter

Hvem har ikke det?

> Kineserne er så kloge at de ikke behøver diskriminerende børneudstyr.
> Fremmedgørelse og forskelsbehandling bør undgås.

Hvorfor antager du med det samme at et børnetoilet er fremmedgørende? Det
er da lidt grebet ud af luften. Og du skriver forskelsbehandling som om det
er noget negativt. Det behøver det ikke være.

> Ekshibitionisme er latterlig, men ingen tager skade af at se lidt
> genital nøgenhed hos andre,

Enig. Men det er alligevel rart at det er begrænset til stranden.

> Forklar hvorfor børn ikke må vide at kvinder har brystvorter?. Man ser
> ikke SM og voldtægt, end ikke pubeshår, på forsider i kiosken.

De fleste børn er med omklædningsrummet i svømmehallen på tværs af køn. Så
børnene finder hurtigt ud af at far har en tissemand og mor har bryster.

Men du tager fejl omkring pornobladene.

> Jeg ser hvor hæmninger i sammenhæng med talrige unødige forbud, der
> skaber neurose og psykose.

Vil du ikke give mig ret i at nogle hæmninger og forbud er af det gode?
Eller i det mindste ikke skadelige?

Du mangler stadig at sandsyliggøre at tabuet omkring ens egen afføring
skulle være skadelig. De fleste synes jo at netop dette tabu er
samfundstjenstligt.

> Se ting i større sammenhæng
> Langvarige karbade er lige mig.Når ikke andre i husstanden skal bruge
> badekarret. Men mange skal bruge toilettet og langtidshygge kan med
> fordel ske i seng eller lænestol.

Jeg kan simpelhen ikke se problemet. Hvorfor tror du automatisk at der er
andre der skal bruge toilettet samtidigt og som ikke kan vente - eller
komme først?

> Bygning af badeværelser er langt dyrere end andre rum, måske
> Invita-køkken excl.
> Jeg ville hellere have haft et ekstra børneværelse eller pulterkammer
> end dette kolde fliserum.

Du har vel stadig et badeværelse. Mener du at det er installation af sæde-
toillettet alene der gør badeværelset så dyrt? Ville et tilsvarende
badeværelse med et hul, håndvask og badekar/brusebad ikke være tilsvarende
dyr? Så meget koster et toiletsæde da heller ikke at det retfærdiggør dit
argument.

> [...]
> driver værket, og jeg syns det er sjovt at spare toiletture ved at
> have marmeladeglas inden for rækkevidde altid, og lugt kan ingen

Jeg er absolut imod det argument at bare fordi det er naturligt er det godt
og sundt. Jeg er også imod det argument at bare fordi det fremmer
individdet, så er det godt.

Jeg tror heller ikke at flertallet af de nævnte lidelser/handicaps
overhovedet skyldes regler og forbud. Du har muligvis ret omkring neuroser
- jeg er fuldt overbevist om at victoriatidens seksualmoral skabte grimme
neuroser især hos kvinderne. Men jeg er langt fra overbevist om at nutidens
regler omkring toiletvaner skulle være blot i nærheden af at have de samme
konsekvenser.

Jeg er langt mere overbevist om at tidens ungdomskultur samt kropsfiksering
(skønhedsideal) er anledning til neuroser og måske endda også psykoser.

Og nu må du undskylde, men min søn skal skiftes
--ingermarie

Fra : Bo Warming

Dato : 07-09-03 18:35

> [...]
> forslag, men jeg vil da gerne høre om du har nogle idéer til hvordan man
> får danskerne til at bruge huller i gulvet i stedet for vestlige

8 af årets 12 mdr kan danskere skide i haven selv nær havegangen, og ingen
vil lugte noget
2 halv-varme mdr skal man gå til fjerneste krog af haven.

Året rundt er det smart, at man midt i en sætning ved compueren griber ud
efter marmeladeglas med skruelåg og - stadig læsende Inger Marie Jakobsens
kloge indlæg på skærmen - holder det af-lågede glas under anus og pr
bugpressen pøller ned i glasset.
De gange jeg har haft for få glas, har jeg gjort det på avispapir og med
mindre stykker tørret anus-omgivelserne og tværet pølse-pyramiden til en
lineær pølse med stykkerne så jeg kunne rulle avissiden til en lang pølse
der kunne gå ned i marmeladeglasset. Ingen berøring og når glasset er fuldt
af fx 4 pølser, så kan de rystes ned i affaldscontaineren og der er intet
brunt på glasset - ikke at det er vigtigt, men nogle pensionister vil være
æstetisk tilfredsstillet af dette pilotstudy.

> Jeg går ud fra at du taler om emnet i en anden tråd. Den har jeg ikke haft
> tid til at følge med i.

Du har noget til gode

> [...]

> eller tidligere renlige end danske børn bliver generelt? Har du andre
> oplevelser som kunne være interessante at høre om i den forbindelse?

Jeg har børn med norsk fysioterapeut jeg var i Afrika med og med en
socialrådgiver jeg boede med her på Nørrebro i 8 år - men ikke med Noriko
fra Tokyo.

Med de børn jeg har været langtidsfar til (incl et par hvor jeg ikke var
biofar) har jeg praktiseret tilbage til naturen uden problemer.
Seneste datter fik en skolepsykolog som stedfar og han måtte daske den
provokerende sengevædende steddatter til at stoppe sit pjat - vold virkede.

> [...]
> børnehaver hvor man får børnene til at vaske hænder regelmæssigt, der er
> der mindre sygdom (herunder forkølelse) end i "normale" børnehaver.

Min skepsis - som du også har - gør mig tvivlende om at der er beviser på at
håndvask forebygger infektion.

> Hvem har ikke det?

Mon vi to er kloner?

> [...]
det
> er noget negativt. Det behøver det ikke være.

pislort-fjernelse er så uproblematisk som at trække vejret, hvis man ikke er
syg i hovedet, hvad de fleste vesterlændinge er.
Forskelsbehandling er berettiget mht særlige skoleuniformer med flap -
og at de helt spæde holdes frem over staudebed eller toilet, når man mærker
på kriblen at det er tid -
ellers ikke

> Enig. Men det er alligevel rart at det er begrænset til stranden.

Dit bæst. Hvorfor skal jeg købe mig fattig i porn, når i skønheder bare
kunne gå nøgne den halvdel af året hvor vi har vejr til nøgenhed?

> De fleste børn er med omklædningsrummet i svømmehallen på tværs af køn. Så
> børnene finder hurtigt ud af at far har en tissemand og mor har bryster.
>
> Men du tager fejl omkring pornobladene.

Vis mig et blad med SM eller pubeshår på forsiden.

SM indeni er dyre blade.

> Vil du ikke give mig ret i at nogle hæmninger og forbud er af det gode?
> Eller i det mindste ikke skadelige?

Hæmninger mod mord og tyveri er jeg tilhænger af. Ellers meget lidt.

> Du mangler stadig at sandsyliggøre at tabuet omkring ens egen afføring
> skulle være skadelig. De fleste synes jo at netop dette tabu er
> samfundstjenstligt.

Man bør ikke juni-august genere andre med lortelugt, og hvis pisning sker
lige uden for værtshuset ved Maj-karnevallet kan det også stinke - men der
er ingen infektoinsfare idag.

> Jeg kan simpelhen ikke se problemet. Hvorfor tror du automatisk at der er
> andre der skal bruge toilettet samtidigt og som ikke kan vente - eller
> komme først?

Kødannelser sker

> [...]
> dyr? Så meget koster et toiletsæde da heller ikke at det retfærdiggør dit

Traditionen er så stærk som juletræer. Kun i campingvogne har mine ideer en
stor chance i dette århundrede

Jo færre hæmninger, jo færre psykosomatiske sygdomme, tror jeg.

> Jeg er absolut imod det argument at bare fordi det er naturligt er det
godt
> og sundt. Jeg er også imod det argument at bare fordi det fremmer
> individdet, så er det godt.

Livet er for kort til at herse med vrangvillige børn. Lad dem lære af deres
egne fejl. Incl at de bliver drillet hvis de lugter.

> [...]
kropsfiksering
> (skønhedsideal) er anledning til neuroser og måske endda også psykoser.

Der er altid et sammensurium af årsager bag disse ting. Jeg tror at man
måske kan fjerne dråben der får bægeret til at flyde over, ved at sige KLAR
DET SELV, når pjevs sir "Jeg skal stort/småt"

> Og nu må du undskylde, men min søn skal skiftes

Hyg dig - din pædofile genitalfixerede sundt-normale mor.

Hvad er forskellen på pædofil og pædagog?
Den pædofile kan lide børnene.

Ble er kyskhedsbælte for at hindre onani og hindre/mindske voksnes lyst til
at pille

"Alle folkeslags myter, ikke blot grækernes, vrimler af beretninger om
kærlighedsforhold mellem far og datter, ja endog mor og søn. Kosmologien så
vel som de kongelige familiers genealogi har sit fundament i incestforhold.
I hvilken hensigt ... er disse digtninge blevet frembragt? For at
brændemærke guder og konger som forbrydere og vende menneskehedens afsky
imod dem? Nej, naturligvis fordi incest-ønskerne er urgammelt menneskeligt
arvegods og aldrig helt er blevet overvundet, så man endnu undte guderne og
deres afkom at få disse ønsker opfyldt, efter at flertallet allerede havde
måttet give afkald derpå.Sigmund Freud

Hæmninger et must for fædre. Men tyrkiske mødre sutter sønnikes pik stiv -
why not?

Min ældste søn sov i sin mors seng til han var 5 - why not?

Hæmninger bør gen-overvejes - naturlighed kunne nok have reddet sommerens to
pædofil-pigedrab.

Hæmninger mht at tale med børn om tabuerne, og lære dem at sige nej, er et
særlig stort problem.

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 11-09-03 08:43

Vi har en så grundlæggende forskellig holdning til renlighed og dens
betydning for den almene folkesundhed at jeg synes vi skal stoppe
diskussionen nu.

Fra : Bo Warming

Dato : 11-09-03 11:47

> Vi har en så grundlæggende forskellig holdning til renlighed og dens
> betydning for den almene folkesundhed at jeg synes vi skal stoppe
> diskussionen nu.

Mon ikke du og jeg er 100% enige om at renlighed der forebygger sygdom er
supergodt?
Hvor mon vi tænker forskelligt - jeg tvivler på at det kan præciseres

Under alle omstændigheder ser jeg en spændende udfordring i at grave ned til
sagens kerne og kimet til uenigheden, når man rammer klippegrund i en
diskussion. Fobi mod misstemning er dum.

AT STÅ LANGT FRA HINANDEN kan betyde at man har en forskellig
reference-ramme.

Nogle ser skævt til indvandringsmodstandere og mener at de tænker diametralt
galt på alle, incl videnskabelige områder - de er djævle og socialister er
engle og dialog er spild af tid

Jeg er en ofte givende udfordring i at debatpartnere har forskelligheder, og
at man kan lære af hinanden.

Stolthed kommer ind i billedet hvis man kun vil meddele sig til nogen der
svarer "TAk hvor er du klog" til alt.

------------------------
Nyt om lortpis-smittefare

Fra en kommende cand.scient i biologi hører jeg følgende
forelæsnings-visdom: Infektions-sygdomskabende leverikter fandtes engang i
lort og urenlighed kunne føre til at mennesker smittedes.

Jeg mener det er endnu mindre interessant end at salmonella.maveinfekton kan
opstå ved urenlighed hvor mikrober fra lort kommer i maden.

Salmonella kan formere sig i lun mad, og er derfor undertiden farlig, men
ikten er væk fra Danmark og er ikke beskrevet som sygdomsårsag i hundred
år - og var iøvrigt ca så mildt et problem som bændelorm og spoleorm, fra
kvæg og svin, som også især gav sygdom hos fattigfolk der var i dårlig
foderstand, og derfor havde dårligt immunforsvar.

Disse sygdomme er ifølge biokemi-lektor Jesper Hoffmeyer i Politiken måske
gavnlige ved at skabe sekundær immunitet, og måske de mange allergier idag
har at gøre med at vi savner disse overkommelige naturlige fjender. Som var
knyttet til husdyrbrug og havde kompliceret livscyklus med menneske og
husdyr som to af flere værter.

Lort lugter værre end pis, fordi det er farligere. Pis er kun
territorialafmærkende, og de bakterier der kan formere sig i urinen, har
aldrig ført til infektion hos et andet menneske. Blærebetændelse skyldes, at
bakterier der allerede findes i mennesket, får bedre levevilkår og derfor
giver smerter, blødning mm

Slug ikke boblevand

Sipper man til sin sodavand, er kuldioxid i opløsning og som bobler
forfriskende og kun det.

Slubrer man kold, nyåbnet danskvand i sig i mange sekunder, kan den mættede
svage svage syre næsten ætse - eller hvad det nu er, og det kan blive lidt
for meget. Hvorfor mon?

Er det fordi den beskyttende slimhinde blotlægges?

Slik smager ikke så godt når man lige har børstet tænder, vistnok fordi
slimlag kvældet med spyt er rengjort væk af børste og pasta-skum.

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 12-09-03 18:55

> [...]
> er supergodt?
> Hvor mon vi tænker forskelligt - jeg tvivler på at det kan præciseres

Jovist kan det så. Jeg mener at menneskets tarm- og blæreindhold udgør en
sundhedsfare med mindre vi håndterer den som vi gør: med berøringsangst.
Og især med øjeblikkelig bortskaffelse og rensning af spildevand.

Hvis du kan acceptere dette udsagn, så kan vi såmænd godt diskutere
hvorvidt traditionen med hul i børnenes bukser er en god eller dårlig
ting.

Men i så fald vil jeg bede dig om at undlade at bruge latrinære eller
vulgære udtryk. Jeg er lidt sart og vil gerne have at du tager hensyn til
dette.

Iøvrigt så forstår jeg ikke hvad fremmedhadernes berøringsangst overfor
en gammel, succesfuld og rig kultur samt slik og sodavand har at gøre med
vores diskussion. De "spring" du pludselig tager i emnet ligner meget
associasionsspring og de kan være meget svære at følge. Derfor vil jeg
gerne at du prøver at begrænse deres antal og at forklare hvordan de
hænger sammen med trådens emne.

PS. Du kan bide dig selv i næsen på at min afslutning af tråden ikke har
noget med stolthed at gøre. Det var da en mærkelig antagelse.

PS: God citatteknik ikke sandt?
--ingermarie

Fra : Bo Warming

Dato : 12-09-03 19:24

> Jovist kan det så. Jeg mener at menneskets tarm- og blæreindhold udgør en
> sundhedsfare med mindre vi håndterer den som vi gør: med berøringsangst.
> Og især med øjeblikkelig bortskaffelse og rensning af spildevand.

Jeg vil ikke udelukke, at jeg er særlig hærdet. Men jeg har i flere år
levet sundt uden at benytte toilet,
Placering af lort i haven uden dyb nedgravning har ikke givet lugt - eller
infektion.

Du har ret i at spildevand på afveje har ført til epidemier, fx Kolera 1853.
Den ramte især fattigfolk der småsultede, og gamle der var lige ved at dø
alligevel.

Idag tror jeg slet ikke vi er særlig sårbare for bakterieinfektionerne

> Hvis du kan acceptere dette udsagn, så kan vi såmænd godt diskutere
> hvorvidt traditionen med hul i børnenes bukser er en god eller dårlig
> ting.

der er en stor tilfredsstillele i at gøre livet enkelt og ukompliceret, og
jeg tror at Fjernøstens facon er værd at kopiere.

> Men i så fald vil jeg bede dig om at undlade at bruge latrinære eller
> vulgære udtryk. Jeg er lidt sart og vil gerne have at du tager hensyn til
> dette.

No problem

> [...]
> associasionsspring og de kan være meget svære at følge. Derfor vil jeg
> gerne at du prøver at begrænse deres antal og at forklare hvordan de

Jeg finder det spændende at se sammenhænge også i fjerntliggende
emneområder. Men lad os blot holde og til det der er klart ontopic her.

Meget få mennesker gider vaske hænder efter toiletbesøg, når der ikke er
vidner. Tror du det har sundhedsulemper?

Forbigående diarre er jo ikke et stort problem.

Børn socialiseres og hæmmes via pottetræning. Det kan sagtens ske lige så
godt på anden måde. Rationelt og sagligt.

En række af de sygdomme som spredtes via afføring i 1800-tallet og før, er
helt væk fordi vi ser mindre til husdyr(indvoldsorm, leverikte, dysenteri,
parasitter)

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 13-09-03 20:51

> [...]
> år levet sundt uden at benytte toilet,
> Placering af lort i haven uden dyb nedgravning har ikke givet lugt -

Vær venlig at huske hvad jeg bad om. Ingen latrinære eller vulgære
udtryk.

> [...]
> ved at dø alligevel.
>
> Idag tror jeg slet ikke vi er særlig sårbare for bakterieinfektionerne

Spædbørn, syge og gamle er stadig ret udsatte grupper. Se bare hvordan
det gik i Frankrig under tørken fordi de gamle ikke vidste de skulle
drikke ekstra.

En anden vinkel er at *hvis* der findes en person med en smitsom sygdom
som børn, hunde, katte eller ræve for den sags skyld kommer i kontakt
med, så kan vi stå med en katastrofe på hænderne.

Så jeg er helt uenig med dig i dette. Det er derfor jeg mener at vores
diskussion omkring udformingen af børns benklæder er ret umulig.

> der er en stor tilfredsstillele i at gøre livet enkelt og
> ukompliceret, og jeg tror at Fjernøstens facon er værd at kopiere.

Som Niels Hausgård har sagt (citeret efter hukommelsen): "Livet i hæren
er nem. Intet er nemmere. Man får at vide hvornår man skal sove, spise og
gå på toilettet". Men derfor er det nu alligevel ikke i hæren jeg ønsker
at tilbringe min tid.

Det samme gældes Fjernøstens facon. Nogle ting er ganske givet gode ting
at kopiere, men jeg holder ganske meget at vestens goder også. Man skal
ikke forsimple livet til det punkt hvor det gør livet besværligt. Tag nu
bare rindende vand. Det er da en dejlig ting. Og vaskemaskine, nærmest
uundværligt. For ikke at tale om fryser og køleskab.

Så man skal være ganske påpasselig med hvilke faconner man ønsker at
kopiere.

> Jeg finder det spændende at se sammenhænge også i fjerntliggende
> emneområder. Men lad os blot holde og til det der er klart ontopic
> her.

Jeg har ingen problemer med at man bruger billeder til at visualisere sin
pointe (men jeg plejer at slutte enhver diskussion øjeblikkelig og uden
advarsel hvis jeg selv eller det jeg argumenterer for på nogen måde
bliver sammenlignet med Hitler, det 3. rige eller lignende - for det er
helt sikkert ikke seriøst argumentation).

Problemet med de fjerntliggende emneområder du kommer ind på ligger i at
du ikke rigtig beskriver hvad de har med sagen at gøre. Det er som om du
kommer med en række usammenhængende eksempler og det forplumrer debatten.
Jeg er ret sikker på at du kan se en sammenhæng, men du får den bare ikke
rigtig over bordet.

> Meget få mennesker gider vaske hænder efter toiletbesøg, når der ikke
> er vidner. Tror du det har sundhedsulemper?
>
> Forbigående diarre er jo ikke et stort problem.

Jeg synes det er både klamt og ulækkert og sundhedsskadeligt ikke at
vaske hænder efter toiletbesøg. Især hvis man arbejder med mad eller i
sundhedsektoren og især hvis man fejler noget smitsomt.

Åbne kloakker som de havde det i gamle dage var foruden den umiddelbare
sundhedsrisiko også et tilholdssted for rotter. Rotter udgør som bekendt
en stor sundhedsfare.

> Børn socialiseres og hæmmes via pottetræning. Det kan sagtens ske lige
> så godt på anden måde. Rationelt og sagligt.

Jeg er stadigvæk ikke overbevist om at pottetræning er årsag til de store
psykologiske problemer i nævneværdig grad. Jeg ved godt at det var
populært at sige sådan for en 20-30 år siden blandt venstre orienterede
med lilla tørklæde, men dengang bandt man også ungerne fast på potten
indtil de havde gjort. Sådan foregår normal pottetræning ikke idag.

> En række af de sygdomme som spredtes via afføring i 1800-tallet og
> før, er helt væk fordi vi ser mindre til husdyr(indvoldsorm,
> leverikte, dysenteri, parasitter)

De store byer med deres åbne kloakker var skam også arnested for mange
sygdomme. Måske især på grund af rotter som tidligere nævnt. Men jeg vil
næsten tro at hunde og ræve også kunne betyde noget her.

Men jeg har aldrig udøvet nogen form for research på emnet, så dette er
et område hvor jeg vælger at lade vorer kulturs erfaring og eksperterne
vejlede mig. Jeg kan ikke rigtig give vægtige argumenter som "Tyfus
udbrudet i London i syttenhundredeoggrønhvidkål skyldtes de åbne
kloakker, se i disse papirer for dokumentation".

Og du kan ikke overbevise mig om dit synspunkt fordi at for det første
har du heller ikke lavet nogen form for research på emnet (går jeg ud
fra) og for det andet - selvom du kunne opstille 10 referencer til 10
forskellige folk som understøtter dit synspunkt, så kan jeg ikke prøve at
sætte mig ind i hvor de kunne tage fejl og forsøge at modbevise det. Jeg
har simpelthen ikke tid til det.

Jeg har ikke noget mod en lille hyggediskusion, men hvis vores
grundlæggende værdier/normer er for langt fra hinanden (hvad de
øjensynligt er) så er det vel spild af tid, ikke sandt?

--ingermarie

Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-03 04:07

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in

> Vær venlig at huske hvad jeg bad om. Ingen latrinære eller vulgære
> udtryk.

Det var en svipser, sorry
En fordel ved slang er, at ordene er korte - jeg elsker forkortelser. Life
is short.

> Spædbørn, syge og gamle er stadig ret udsatte grupper. Se bare hvordan
> det gik i Frankrig under tørken fordi de gamle ikke vidste de skulle
> drikke ekstra.

Når folk dør særlig ofte i extrem hede (eller kulde) er det ikke af
infektion.
Netop de grupper du nævner rummer mange hyper-sårbare indiveder
Står man med det ene ben i graven, skal der ikke meget mere end "et alibi"
til , for at man tager billetten.
Min mor døde kort efter min far. Hun manglede livsindhold uden ham, det var
det tungtvejende..
Lidt kulde var så "dråben der fik bægeret til at flyde over".
At nogle gamle ikke drikker ekstra og spiser meget lidt, og så dør,
beviser ikke at de ville have levet længere ved at "huske at drikke" eller
spise.
Mangel på livsappetit, er den grundlæggende drivkraft, og ingen påmindelser
flytter på det.

> En anden vinkel er at *hvis* der findes en person med en smitsom sygdom
> som børn, hunde, katte eller ræve for den sags skyld kommer i kontakt
> med, så kan vi stå med en katastrofe på hænderne.

Min partifælle dyrlæge Riemann skrev mange læserbreve om de
sygdomsfremkaldende parasitter fra hunde-hømhøm'er børns sandkasser.
Han havde god dokumentation for at der var en potentiel sygdomsrisiko.
Men der manglede eksempler i de sidste 100 år på at de sjældne sygdomme var
opstået.
Tidsånden er til allergi og kræft og andet autoimmunt - infektion er gået i
glemmebogen, incl for vort immunforsvar. Der er meget mode i sygdom.

> [...]
> gå på toilettet". Men derfor er det nu alligevel ikke i hæren jeg ønsker

Før jeg rejste til Japan tænkte jeg også at "Conformity apes harmony" og at
de er desperate i en spændetrøje af gruppepres, og at de "græder bag
masken".

Jeg så noget helt andet, og daglig oplever jeg at individualismen hos en
japansk oversygeplejerske er så stærk som hos en dansker. Ingen geisha eller
slavementalitet, selvom der ikke spildes resourcer på aggression, som begge
køn gør her, belært af Hollywood-film og Jesus-på-korset.

Iøvrigt syns jeg at kinesernes afslappede måde at gøre livet let for
småbørn, er ANTI-MILITÆR, og at vi ligner soldater der går over åen efter
vand, fordi vi lader os styre af forældede regler.

> [...]
> bare rindende vand. Det er da en dejlig ting. Og vaskemaskine, nærmest
> uundværligt. For ikke at tale om fryser og køleskab.

Ja+nej+ja+ja.
Jeg har købt skjorter nok til at en udflugt til vaskomaten henne om hjørnet
er en bedre løsning end at have en vaskemaskine stående.
En opvaskemaskine ville stjæle den hyggelige oplevelse som det er at lege
med vand i køkkenvasken, når servicet er brugt op eller jeg venter på at
kaffen bliver færdig.
Vedr toiletbesøg er der daglige sekunder at spare ved min
marmeladeglas-løsning- Som nok er forud for sin tid, for de fleste..

> Så man skal være ganske påpasselig med hvilke faconner man ønsker at
> kopiere.

Enig.
Og det er individuelt.

> [...]
> bliver sammenlignet med Hitler, det 3. rige eller lignende - for det er
> helt sikkert ikke seriøst argumentation).

Ja, det moderne helvede fra WW2-dagene er ofte en letkøbt og dum
sammenligning

> [...]
> Jeg er ret sikker på at du kan se en sammenhæng, men du får den bare ikke

Ja, man skal aldrig overvurdere modtagerens viden (eller undervurdere hans
intelligens).

> Jeg synes det er både klamt og ulækkert og sundhedsskadeligt ikke at
> vaske hænder efter toiletbesøg. Især hvis man arbejder med mad eller i
> sundhedsektoren og især hvis man fejler noget smitsomt.

På institutioner er der nok korte smitteveje og en lille epidemi kan blive
en stor epidemi.
Selv har jeg aldrig oplevet at sygdom jeg fik havde optrådt forinden hos
nogen jeg delte køkken med, eller at jeg smittede andre.
Ofte er der smitstof i luften overalt og hele tiden, og udslagsgivende er
immunforsvaret, hvilket jeg lige har fabrikeret et par trådstarter om.

> Åbne kloakker som de havde det i gamle dage var foruden den umiddelbare
> sundhedsrisiko også et tilholdssted for rotter. Rotter udgør som bekendt
> en stor sundhedsfare.

I Zambia og Afghanistan hvor jeg var 2+2 år var der åbne kloakker og rotter,
men ingen hvide smittedes ad den vej, så vidt vides.
Min søster besøgte mig og fik hepatitis på en måned, men spiste samme fine
restaurantmad som jeg.

> [...]
> med lilla tørklæde, men dengang bandt man også ungerne fast på potten
> indtil de havde gjort. Sådan foregår normal pottetræning ikke idag.

Ja, 68'er blomsterbørn var hurtigt ude med halvførdøjet Freud om
skitzofrenogene mødre.

At jeg udspringer af en forenklende tradition, mener jeg ikke forringer mine
synspunkters værdi, men man skal multiplicere alt med forskellige
sandsynligheder.

Een årsag, een virkning, holder ikke vedr noget så kompliceret som
mennesker.

> De store byer med deres åbne kloakker var skam også arnested for mange
> sygdomme. Måske især på grund af rotter som tidligere nævnt. Men jeg vil
> næsten tro at hunde og ræve også kunne betyde noget her.

Det kan ikke udelukkes, men lægerne har ikke stærke indicier og få lægger
vægt på dette.

Sammenligner du Politikens Lægebog for 40 år siden og nu, vil du se enorme
skift i mode.
At de kloge idag er ligeglade med ræve og hunde, udover allergimæssigt,
beviser dog ikke at du tager fejl.

> [...]
> udbrudet i London i syttenhundredeoggrønhvidkål skyldtes de åbne
> kloakker, se i disse papirer for dokumentation".

Måske det især skyldtes at byens lys lokkede tabere fra landet ind til
storbyen, og nytlflytterne havde lavt immunforsvar, og det forværredes af at
der kun var varige job til de dygtigste.

> [...]
> sætte mig ind i hvor de kunne tage fejl og forsøge at modbevise det. Jeg

Som tidligere ulandsarbejder, finder jeg særlig udfordring i at søge
meningsfuld dialog trods kulturkløft.

I dit og mit tilfælde er den næppe stor.

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 16-09-03 09:07

> [...]

Måske er det netop fordi vi renser og fjerner det?

> Når folk dør særlig ofte i extrem hede (eller kulde) er det ikke af
> infektion.

Min pointe var ikke at folk dør af infektion ved ekstreme temperaturer,
men at store dele af de svage befolkningsgrupper vil dø hvis de bliver
udsat for ting der er ufarlige for normale mennesker.

> Netop de grupper du nævner rummer mange hyper-sårbare indiveder
> Står man med det ene ben i graven, skal der ikke meget mere end "et
> alibi" til , for at man tager billetten.

Gravide? Babyer? Syge? Dem vil der altså også gå en del til af hvis
samfundet besluttede at det var for dyrt at håndtere kloakindholdet.

> [...]
> Tidsånden er til allergi og kræft og andet autoimmunt - infektion er
> gået i glemmebogen, incl for vort immunforsvar. Der er meget mode i

Jeg er ret sikker på at infektioner nok skal komme på mode igen hvis den
gode halve million indbyggere i staden skulle til selv at håndtere deres
ekskrementer og urin.

> [...]
> småbørn, er ANTI-MILITÆR, og at vi ligner soldater der går over åen
> efter vand, fordi vi lader os styre af forældede regler.

Jeg forstår ikke din pointe. Hvordan skulle det argumentere for at et
simpelt (=primitiv) liv er bedre og gør folk mere lykkelige?

> [...]
> Vedr toiletbesøg er der daglige sekunder at spare ved min
> marmeladeglas-løsning- Som nok er forud for sin tid, for de fleste..

Måske nærmere bagud sin tid

Personligt foretrækker jeg at spare tid ved at bruge opvaskemaskinen og
vaskemaskinen og så i øvrigt have tid til at hygge mig på toilettet.

> Ja, man skal aldrig overvurdere modtagerens viden (eller undervurdere
> hans intelligens).

Det har ikke noget med viden eller inteligens at gøre. Det har noget at
gøre med at afsenderen af budskabet ikke gør sig umage med at skrive
nogenlunde kortfattet og sammenhængende. Brug af billeder er gode, men
hvis man bruger mange billeder så bliver det bare til en usammenhængende
film der flimrer forbi modtagerens øjne uden at sætte sig fast.

> Ofte er der smitstof i luften overalt og hele tiden, og udslagsgivende
> er immunforsvaret, hvilket jeg lige har fabrikeret et par trådstarter
> om.

Det ændrer ikke på at det der udskilles fra syge individder vil indeholde
høje koncentrationer af smitstof.

> [...]
> rotter, men ingen hvide smittedes ad den vej, så vidt vides.
> Min søster besøgte mig og fik hepatitis på en måned, men spiste samme

Rotter går i den mad som er tilgængelig (inklussiv en del mad som vi tror
er utilgængelig). Der er rottebid. Der er hunde og ræve som æder døde
rotter. Katte kan også tage rotter. Der er rotternes lopper som vistnok
var skyld i pesten. Der er nok af muligheder for at rotterne kan blive
årsag til en epedimi og det er derfor vi skal holde bestanden nede.

> Een årsag, een virkning, holder ikke vedr noget så kompliceret som
> mennesker.

Nej. Men det betyder heller ikke at alt hvad man kan komme i tanke om
nødvendigvis giver psykologiske problemer. Og det betyder i hvert
tilfælde at det kun er værd at beskæftige sig med de årsager som bidrager
til problemet i væsentlig grad.

> Måske det især skyldtes at byens lys lokkede tabere fra landet ind til
> storbyen, og nytlflytterne havde lavt immunforsvar, og det forværredes
> af at der kun var varige job til de dygtigste.

Det var et fiktivt eksempel

> Som tidligere ulandsarbejder, finder jeg særlig udfordring i at søge
> meningsfuld dialog trods kulturkløft.
>
> I dit og mit tilfælde er den næppe stor.

Åh, det ved jeg snart ikke. Måske ikke så meget kulturkløft som
værdikløft.

Jeg holder meget af at se om jeg kan finde mening i andre folks
usammenhængende udtalelser. De fleste gange indser jeg ret hurtigt at der
faktisk er mening bag galskaben men at de bare taler ud fra en baggrund
og ud fra usagte forudsætninger som jeg ikke umiddelbart forstod. Som nu
Lisbeths og min diskussion omkring ansvar for andre (hvis du har fulgt
den).

Men nogen gange giver andre folk ikke mening fordi de tager udgangspunkt
i værdier som jeg ikke deler. Og så vedbliver disse folk naturligvis med
at være uforståelige. Det er der ikke så meget at gøre ved.

Som jeg ser det, så mener du at vi kan lade ungerne løbe rundt og sætte
sig hvor og når de føler trangen.

Det mener jeg er noget griseri.

Du mener at toilet og ble er (medvirkende) årsag til psykologiske
problemer hos børn.

Det mener jeg er noget vrøvl. Selvom der for nogle børn skulle være noget
om snakken, så mener jeg ikke at pottetræning og ble er væsentligt
årsager og at vi hellere skulle bruge vores energi på at undersøge de
væsentlige årsager og hvordan vi eventuelt kan hjælpe ungerne med dem.

--ingermarie