SMTP relaying
Fra : Michael Jenner

Dato : 28-08-03 08:18

Hej,

Hvordan checker jeg udefra om min opsætning af en SMTP server er lukket
for relaying? Der findes vist nogle services på Internet? Men jeg vil
også gerne køre en simpel telnet session - så er man uafhængig af at en
Internet service kører lige når man har brug for det.

Mvh Michael

Fra : Heine Laursen

Dato : 28-08-03 08:33

Michael Jenner <mj@kom.auc.dk> wrote in news:bikabj$56g$1@sunsite.dk:

> [...]
> også gerne køre en simpel telnet session - så er man uafhængig af at en
> Internet service kører lige når man har brug for det.

Du kan få det chekket her. http://www.ordb.org/
Bemærk hvis du ikke går igennem testen bliver du blacklistet og de smtp
servere der benytter denne blackliste kan ikke maile til dig,

Heine Laursen

Fra : Heine Laursen

Dato : 28-08-03 08:43

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> wrote in

> [...]

Det gik hvist lidt stærkt.

Du telenetter til din server sådan. telnet domain 25

HELO domain
FROM: emailadresse
RCPT TO: emailadresse
DATA

Mailen sendes når du trykker enter . enter.

Var det det du ville?

Heine Laursen

Fra : Erwin Lansing

Dato : 28-08-03 09:13

In article <Xns93E562AFC36B1gozarmyrealboxcom@130.225.247.90>, Heine Laursen wrote:
> [...]
> RCPT TO: emailadresse
> DATA
>
> Mailen sendes når du trykker enter . enter.

Det er den simpleste test af slagsen, og giver nok en god indikation om
den relayer eller ej. Der findes dog mange flere muligheder, så
prøv med overstående og derefter med ORDB som brugere mange flere
tests.

--
Erwin Lansing, FreeBSD ports monkey - abe.fnidder.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-03 10:24

Heine Laursen skrev:

>Du telenetter til din server sådan. telnet domain 25

>HELO domain
>FROM: emailadresse
>RCPT TO: emailadresse
>DATA

Min mailserver svarer at FROM er ukendt.

Når jeg skriver help, svarer den:

214-2.0.0 This is Merak 5.8.6
214-2.0.0 Topics:
214-2.0.0 HELO EHLO MAIL RCPT DATA
214-2.0.0 RSET NOOP QUIT HELP VRFY
214-2.0.0 EXPN ETRN DSN AUTH STARTTLS

--
Bertel

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 28-08-03 10:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Min mailserver svarer at FROM er ukendt.

helo domain
mail from:<emailadresse>
rcpt to:<emailadresse>
data
TO: navn<emailadresse>
FROM: navn<emailadresse>
Subject: her er emnet

her skal body stå.
..

RFC2821 er vores allesammens ven.

--
Morten!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-08-03 22:10

Morten Kjaer Nielsen skrev Torsdag den 28. august 2003 11:28 i
dk.edb.system.unix:

En lille tilføjelse

> helo domain
> mail from:<emailadresse>
> rcpt to:<emailadresse>

Det er SMTP snark

> data
> TO: navn<emailadresse>
> FROM: navn<emailadresse>
> Subject: her er emnet

Det er header snark, og det som man ser i ens mailreader

> her skal body stå.
> .

Ja, det så.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter bildet
er taget,,,

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 29-08-03 06:52

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.system.unix:

> [...]

[...]

> Min mailserver svarer at FROM er ukendt.

Du har nok ikke lige fået sendt den respektive HELO kommando så.

7:50 henrik@~> telnet pasmtp.tele.dk smtp
Trying 193.162.159.95...
Connected to pasmtp.tele.dk.
Escape character is '^]'.
220 pasmtp.tele.dk ESMTP
HELO demo-nisse
250 pasmtp.tele.dk
MAIL FROM: <henrik@lagengymnastik.dk>
250 Ok
RCPT TO: <henrik@lagengymnastik.dk>
250 Ok
DATA
354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
bla bla bla
..
250 Ok: queued as 8DF701EC353
QUIT
221 Bye
Connection closed by foreign host.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/geek/usenet.html

"Wow! This guy has a huge....appartment...."
-- Michael J. Fox as Michael Flaherty in 'Spin City'

Fra : Erwin Lansing

Dato : 28-08-03 09:12

In article <Xns93E560EECD643gozarmyrealboxcom@130.225.247.90>, Heine Laursen wrote:

> Du kan få det chekket her. http://www.ordb.org/
> Bemærk hvis du ikke går igennem testen bliver du blacklistet og de smtp
> servere der benytter denne blackliste kan ikke maile til dig,

Omvendt. Du kan ikke maile til dem.

--
Erwin Lansing, FreeBSD ports monkey - abe.fnidder.dk

Fra : Heine Laursen

Dato : 28-08-03 09:24

Erwin Lansing <harvester@rbl.fnidder.dk> wrote in

> Omvendt. Du kan ikke maile til dem.

Ja selvføldig.

Jeg sover bare vidre

Heine Laursen

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-08-03 10:28

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Min mailserver svarer at FROM er ukendt.

Læs RFC2821 for en gennemgang af SMTP. Eventuelt bare skimme apendiks
D der har en række eksempler.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Claus Alboege

Dato : 29-08-03 07:15

Henrik Bøgh <henrik@lagengymnastik.dk> writes:

> [...]
>
> Du har nok ikke lige fået sendt den respektive HELO kommando så.

> MAIL FROM: <henrik@lagengymnastik.dk>

FROM != MAIL FROM

/Claus A

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 30-08-03 14:57

Claus Alboege wrote in dk.edb.system.unix:

[...]

> FROM != MAIL FROM

Nu har jeg ikke lige RFC 821 helt frisk i hukommelsen men er FROM ikke bare
et alias for MAIL FROM?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/geek/usenet.html

"One of us has been drinking, and i'm sad to say it isn't me"
-- Glenn Quinn as Allen Francis Doyle in 'Angel'

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-08-03 18:54

Henrik Bøgh skrev Lørdag den 30. august 2003 15:56 i dk.edb.system.unix:

> Nu har jeg ikke lige RFC 821 helt frisk i hukommelsen men er FROM ikke bare
> et alias for MAIL FROM?

Jeg mener at RFC siger
mail from: <adr>

Nogle SMTP server er mere kræsene (holder på korekt RFC syntaks) end andre.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-08-03 18:58

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

>Jeg mener at RFC siger
>mail from: <adr>

Faktisk er det "MAIL FROM:<adr>"

Kun ét mellemrum i hele linjen.

Mvh.
   Klas.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-08-03 19:53

Klaus Ellegaard skrev Lørdag den 30. august 2003 19:57 i dk.edb.system.unix:

> Faktisk er det "MAIL FROM:<adr>"
> Kun ét mellemrum i hele linjen.

Jeg var faktisk også usikker på det overskydende mellemrum, det var derfor jeg
skrev "mener", men jeg må så mene omigen,,,