Husmands mail -> sms løsning
Fra : Michael Eriksen

Dato : 27-08-03 23:35

Hej

Jeg har behov for at sende en (lille) mail til min mobil med sms - et
par gange om året. Advisering om en demon der er gået ned osv.

Jeg har søgt lidt på google, men finder kun to løsninger:

1) "brug din udbyders mail-to-sms gateway" Men det er jo stort set
lukket i DK.
2) "Køb nogle sms-modem'er og installer MySql-bla-bla-bla"

Se, da jeg forhåbentlig kun skal have en sms eller to om året havde jeg
forestillet mig en noget mindre drastisk løsning end hardware til
tusindvis af kr. og timers installationsarbejde!

Faktisk havde jeg tænkt mig noget i retning af at bruge en (batteri-)
udtjent gammel mobil, hive batteriet ud, smide et DC kabel og et serielt
kabel i, lidt gaffa-tape og et beskidt lille perl-script til at styre
det hele med.

Nogen der har set et billed af Tordenskjold og kender en sådan løsning?

Michael

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 27-08-03 23:45

Michael Eriksen skrev:

> Nogen der har set et billed af Tordenskjold og kender en sådan løsning?

Det har været oppe og vende i gruppen før, sp vidt jeg husker med godt
resultat, så tjek groups.google.com
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Jimmy

Dato : 27-08-03 23:46

"Michael Eriksen" <sorry@no.spam> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har behov for at sende en (lille) mail til min mobil med sms - et
> par gange om året. Advisering om en demon der er gået ned osv.

Jeg har bygget et sådant system.
Du kan klare dig med følgende:

- Gammel telefon
- Datakabel
- smstools (Google -> I'm Feeling Lucky)
- Simpelt Perl-script, der opretter en SMS-fil i et spoolkatalog

Smstools er ekstremt godt.

Hvis du har mere specifikke spørgsmål må du sige til.

Mvh
Jimmy

Fra : Michael Andreasen

Dato : 28-08-03 00:24

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> - Datakabel
> - smstools (Google -> I'm Feeling Lucky)
> - Simpelt Perl-script, der opretter en SMS-fil i et spoolkatalog

Mon et 6150 + et datakabel til USB er ok? Er det ikke nemmere hvis det er
alt andet end USB? Jeg har ikke de store erfaringer med Linux/BSD og USB

Går det an?

Michael

Fra : Michael Andreasen

Dato : 28-08-03 00:30

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
> Mon et 6150 + et datakabel til USB er ok? Er det ikke nemmere hvis det er
> alt andet end USB? Jeg har ikke de store erfaringer med Linux/BSD og USB
>
> Går det an?

Selvom USB har visse fordele -> http://www.g-data.dk/USBlader.php

En USB Lader! Fri for at tænke på strøm til dimsen

Michael

Fra : Jimmy

Dato : 28-08-03 00:40

> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message
>
> Mon et 6150 + et datakabel til USB er ok? Er det ikke nemmere hvis det er
> alt andet end USB? Jeg har ikke de store erfaringer med Linux/BSD og USB

Jeg har forsøgt med et originalt Nokia DKU-5 kabel til min 6610, men da der
ikke findes drivere til den måtte jeg droppe det.

Hvis dit kabel er serielt vil du have en god chance.

Alternativt er der jo www.gnokii.org til diverse Nokia-modeller.

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas More

Dato : 28-08-03 09:12

SMSTools ER godt, men det har også visse ulemper. F.eks. har jeg ikke haft
held til at få min Nokia 8210 til at spille sammen med det. Jeg er kommet
til den konklusion, at det skyldes, at jeg bruger et F-Bus serielt kabel, og
jeg via dette ikke kan tilgå "modem delen" i min 8210.

Løsningen for mig var at benytte Gnokii eller Gammu (jeg foretrækker den
sidste), der benytter F-Bus til via telefonens egne funktioner at sende en
sms!

Mit system kører fremragende, og yderst stabilt !

Fra : Michael Eriksen

Dato : 28-08-03 20:57

> [...]

> Smstools er ekstremt godt.
>
> Hvis du har mere specifikke spørgsmål må du sige til.

Ja, det ser helt rigtigt ud! Er perlscriptet noget du kan/vil dele ud
af? Så må du gerne sende det til kme at kemi dtu dk (formateret
passende)

Takker.

Michael

Fra : Erlo Haugen

Dato : 28-08-03 12:55

On Wed, 27 Aug 2003 22:34:32 GMT
> [...]

> det hele med.
>
> Nogen der har set et billed af Tordenskjold og kender en sådan løsning?

Mange teleselskaber giver mobilen en e-mail adresse, som amn kan sende til vha.
alm. mail. Eks. Telia : ????????@gsm1800.telia.dk
Udgift : et internetabonnement og evt. modem.

Erlo

--
Remove the underscores

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 28-08-03 13:57

Erlo Haugen skrev:

> Mange teleselskaber giver mobilen en e-mail adresse, som amn kan sende til
> vha. alm. mail. Eks. Telia : ????????@gsm1800.telia.dk
> Udgift : et internetabonnement og evt. modem.

Den mulighed er desværre ved at være lukket hos de fleste udbydere...
--
Mvh. Peter.