Start på Linux??
Fra : Poul-Henrik Skræ

Dato : 27-08-03 22:28

Hej....

Jeg har endelig besluttet mig for at give Linux en chance og har derfor
hentet den nyeste Mandrake Distro (9.1) Efter at have kørt installationen
igennem har jeg fået den grafisk (KDE??) brugerflade op og køre, men har nu
problemer med lyden. Jeg har et Chaintech 9CJS (875P chipsæt), hvorpå der
er et onboard Via lydkort "VIA ENVY 24PT " I et via forum "
http://forums.viaarena.com/messageview.cfm?catid=28&threadid=39173&FTVAR_MSGDBTABLE= "
har jeg muligvis fundet løsningen, men da jeg er helt grøn på det område,
kunne jeg godt bruge et start skub. Hvor finder jeg komandoerne til
prompten og lign? Jeg har prøvet at rettet cifrene 1712 til 1724 i
etc/modules.conf, men under opstarten giver den bare en fejl? Nogle hints?

Mvh

Poul

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-08-03 11:52

Poul-Henrik Skræ wrote:
> [...]
> prompten og lign? Jeg har prøvet at rettet cifrene 1712 til 1724 i
> etc/modules.conf, men under opstarten giver den bare en fejl? Nogle hints?

Uha du er havnet i en situation, der nok er lidt mere krydret end de
fleste nybegyndere på Linux ville bryde sig om.
Afhængig af ens hardware kan man være mere eller mindre heldig med det
første forsøg. Du har vist været lidt uheldig.
Jeg er imponeret over at du stadig hænger på.

Det de foreslå kræver en re-compilering af kernen. Det er ikke helt så
svært som det lyder, men det kræver lige at nogen viser en hvordan man gør.

Hvis du bor i Odense eller omegn har jeg ikke noget imod at komme forbi
og vise dig det.
Alternativt kan du vente en måneds tid, da Mandrake 9.2 er ved at være
på gaden. Så er fejlen sikkert rettet.
Du kan selvfølgelig også prøve med Mdk 9.2 Release Canditate 1, der blev
frigivet forleden og se om det giver dig lyd. (så skal du nok bare
forvente nogle andre små-problemer, da det er en offentlig beta).

Peter

Fra : Ole

Dato : 28-08-03 22:21

Den Wed, 27 Aug 2003 23:27:33 +0200. skrev Poul-Henrik Skræ:

> [...]
> prompten og lign? Jeg har prøvet at rettet cifrene 1712 til 1724 i
> etc/modules.conf, men under opstarten giver den bare en fejl? Nogle hints?

Prøv at flytte stik i lydkort !
9.1 kommer lyden ud på andet stik end hvis du har kørt windows.