SCSI-fejlmeddelelser
Fra : Mikael W. Bertelsen

Dato : 27-08-03 21:22

Jeg får følgende fejlmeddelelser i min syslog.

server kernel: scsi0: PCI error Interrupt at seqaddr = 0x8b
server kernel: scsi0: Data Parity Error Detected during address or write
data phase

server kernel: scsi0: PCI error Interrupt at seqaddr = 0x9b
server kernel: scsi0: Data Parity Error Detected during address or write
data phase

Lidt information til hjælp:

server$ cat /proc/scsi/scsi
Attached devices:
Host: scsi0 Channel: 00 Id: 01 Lun: 00
Vendor: PLEXTOR Model: CD-R PX-W8220T Rev: 1.04
Type: CD-ROM ANSI SCSI revision: 02
Host: scsi0 Channel: 00 Id: 05 Lun: 00
Vendor: WangDAT Model: Model 3400DX Rev: 1.10
Type: Sequential-Access ANSI SCSI revision: 02

server$ cat /proc/scsi/aic7xxx/o
Adaptec AIC7xxx driver version: 6.2.8
aic7890/91: Ultra2 Wide Channel A, SCSI Id=7, 32/253 SCBs
[SNIP]

Den driver der er nævnt ovenfor er den der er med i kerne 2.4.20 som
standard (ver. 2 af AIC-driveren)

Jeg kører med kernel 2.4.20.

Er der nogen der kan fortælle mig noget fornuftigt om hvad den
fejlmeddelelse skal gøre godt for?
Er det min controller der er syg, eller er det de tilsluttede enheder?

Jeg oplever nu at jeg ikke kan tage en backup til mit tapedrev uden at tar
exit'er undervejs (Noget med "wrote 0 of 10240 to st0"). Det er bare meget
forskelligt hvor tar afslutter. Nogle gange ved 250 MB overført, og andre
gange ved 700 MB eller mere.
Tar siger også at der kun bliver overført med mellem 22-45 kb/s hvilket
jeg synes ligger *noget* i underkanten.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

/Mikael
--
My mailserver uses TMDA. (http://tmda.net)
Therefore if you mail me you need to reply to my autogenerated message

Fra : Erlo Haugen

Dato : 28-08-03 13:45

On Wed, 27 Aug 2003 22:21:42 +0200
"Mikael W. Bertelsen" <newsgroups@tuxpower.dk> wrote:

> [...]
> Therefore if you mail me you need to reply to my autogenerated message
> to be put in my whitelist. Then I will be able to receive your mail.

Hej Mikael.
Det lyder som om du ikke har fået termineret dit SCSI-system rigtigt.
Den enhed der fysisk sidde sidst på kablet (længst væk fra controlleren) skal
termineres. Andre enheder må ikke termineres. Det er som regel noget med nogle
små ryttere (jumpere) der skal monteres på drevet.
Sørg også for at den sidste enhed rent faktisk sidder på det yderste stik på
kablet, da der ellers vil kunne opstå reflektioner.

Erlo
--
Remove the underscores

Fra : Mikael W. Bertelsen

Dato : 28-08-03 17:20

On Thu, 28 Aug 2003 14:45:25 +0200, Erlo Haugen wrote:

> [...]
> Sørg også for at den sidste enhed rent faktisk sidder på det yderste stik på
> kablet, da der ellers vil kunne opstå reflektioner.

Ja, selvfølgelig, termineringen har jeg ikke overvejet som fejlårsag.
Jeg har kun checket kabler og forbindelser.

Jeg takker for hintet og checker det hurtigst muligt, for så at vende
tilbage med et hurra eller et Doh.

/Mikael

Fra : Mikael W. Bertelsen

Dato : 30-08-03 13:38

On Thu, 28 Aug 2003 18:20:04 +0200, Mikael W. Bertelsen wrote:

> [...]
> Jeg har kun checket kabler og forbindelser.
>
> Jeg takker for hintet og checker det hurtigst muligt, for så at vende

Mit svar må blive; hmmm!
Jeg checkede systemet og fandt at termineringen umiddelbart var i orden.
(Det var også forventet).
Jeg prøvede så at tvinge SCSI-controlleren til at terminere. Dvs. at jeg
satte options til enabled i stedet for automatic og jeg har ikke set
fejlen siden.

Er der nogen der har lidt viden om hvordan controlleren finder ud af om
den skal terminere eller ej?

/Mikael

Fra : Erlo Haugen

Dato : 01-09-03 10:54

On Sat, 30 Aug 2003 14:37:43 +0200

> [...]
> Jeg prøvede så at tvinge SCSI-controlleren til at terminere. Dvs. at jeg
> satte options til enabled i stedet for automatic og jeg har ikke set

Det var rart at høre.

> Er der nogen der har lidt viden om hvordan controlleren finder ud af om
> den skal terminere eller ej?

Det ved controlleren ikke, det er derfor at du skal fortælle den det
Generelt er det sagen den at SCSI bussen skal termineres i hver ende. Da
controlleren som regel sidder i den ene ende skal den termineres. Man kan dog
forestille sig en konfiguration, hvor controlleren ikke sidder i enden af
kablet, der vil så sidde en disk (eller andet) i stedet. Så skal controlleren
ikke termineres.

Erlo
-- Remove the underscores