Lege med andre distributioner!
Fra : Thomas J.

Dato : 27-08-03 15:03

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at lege med nogle andre distributioner end
Mandrake 9.1, som jeg har på maskinen. Jeg har været inde på linuxiso.org
og kigge og er lidt i tvivl hvad jeg skal prøve. Jeg relativt ny inden for
linux, så det skal ikke være alt for svært, men igen vil jeg gerne igang
med at rode lidt med skidtet!

Jeg kunne godt tænke mig at spare på cd'erne og lave en
netværksinstallation. Er det forstået rigtigt at der intet problem er med
at installere flere distributioner på sammen maskine - lilo kan godt finde
dem alle sammen? Det ødelægger ikke mit Windows XP vel?

Med Venlig Hilsen
Thomas Jansson

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-08-03 16:42

On Wed, 27 Aug 2003 16:03:09 +0200, Thomas J. wrote:

> [...]
> med at installere flere distributioner på sammen maskine - lilo kan godt
> finde dem alle sammen? Det ødelægger ikke mit Windows XP vel?

Jeg ville starte med små skridt og vælge Redhat. Under overfladen er de
temmeligt ens, så du vil ikke starte på bar bund. Adressen hvor du kan
downloade, og samtidigt også læse en instruktion i netværksinstallering:
http:/klid.dk/sw
--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : andy

Dato : 27-08-03 16:44

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
> lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Nej det ødlikker ikke win xp hvis de er på hver deres disk eller du har et c
og d under win. så liger du bare linux under d drevet og laver nogle
partioner alt efter hvilke udgave du vælger.

Jeg vil nok vælge Debian, eller knoppix. da det er nogle gode udgaver af
linux efter min smag. mange har en forskrækelse over debian da de mener den
er meget svær. Jeg er selv ny i linux, men syntes ikke at debian er meget
svære end redhat, da der er 2 meget gode instalitions vejledninger på dansk.
og der er også en meget god Irc kanal om debian hvor folk er meget
behjælplig. men du kan også instalere knopix på din hd og se om debian
systemet er noget, og den finder alle dine ting automatisk. men redhat 8
syntes jeg selv er en fin udgave, jeg kender ikke redhat 9 men den skulle
også være fin men der skulle ikke være den store forskæld, men hvorfor ikke
bruge nogele ekstra cd er og så hente måske 4-5 forskellige linux udgaver og
så prøve at køre lidt tid med hver enkelt, og se hvad det tempermang er til.
Der er lige så mange meninger om hvilke der er best som der er linux bruger.
jeg selv har også kørt mange forskellige udgaver.
jeg håber at du finder den udgave du bedst kan lide.

Fra : thomas b

Dato : 28-08-03 07:05

jeg ville nok vælge knoppix

Mvh
Thomas B

Fra : Mikael W. Bertelsen

Dato : 28-08-03 19:36

> [...]

> linux, så det skal ikke være alt for svært, men igen vil jeg gerne igang

Det er også vejen frem i Linux-verdenen - at lege med det og prøve sig
lidt frem...

> [...]
> at installere flere distributioner på sammen maskine - lilo kan godt finde
> dem alle sammen? Det ødelægger ikke mit Windows XP vel?

Jeg kan anbefale http://www.distrowatch.com, som har de forskellige
distroer delt op i kategorier (Kildebaseret, cd-baseret,
firewall-optimeret osv.)

Hvis du vælger en kildebaseret distro, så skal du forvente at bruge noget
tid på installationen, da det hele bliver kompileret fra bunden. Det tager
ca. 3 dage, med alle pakker, at installere min maskine selvom jeg kører
med script (Det er Gentoo).

Jeg ved ikke med netværksinstallation, men kig dig omkring på siden. Der
er oftest en god beskrivelse af hver distro.

/Mikael
--
My mailserver uses TMDA. (http://tmda.net)
Therefore if you mail me you need to reply to my autogenerated message