Enten procedure
Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 28-08-03 18:54

Hej

Hvordan får man lavet en procedure, hvor denne procedure bliver aktiveret
ved et tryk på Enter tasten ?

--
Hilsen AHJ

Fra : Klaus Petersen

Dato : 28-08-03 22:02

> Hvordan får man lavet en procedure, hvor denne procedure bliver aktiveret
> ved et tryk på Enter tasten ?

Det afhænger af hvor "fancy" det skal være ... men den simple måde at lave
det på er at dobbelt klikke i OnKeyDown event'en på din form. Det laver en
procedure, hvor du kan skrive noget a lá det her:

procedure TForm1.FormKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;
Shift: TShiftState);
begin
if key = 13 then MyProcedure;
end;

Parameteren Key indeholder ASCII tegnet på den tast, der trykkes på
tastaturet, og ASCII 13 er enter/return.

Fra : Peter Røssel

Dato : 29-08-03 11:45

Halløj,

Den løsning som Klaus Petersen forstår rummer, så vidt jeg ved, det problem
at hvis du har nogle kontroller på din form og en af disse har focus så vil
der ikke blive affyret en FormKeyDown begivenhed hvis brugeren trykker på en
knap. Den noget "hustleragtige" metode, som jeg plejer at benytte er at have
et usynligt menupunkt, som er sat op til at være DEFAULT som property. Denne
metode vil så blive kaldt når der trykkes enter et eller andet sted på
formen. Dette fungerer kun hvis man har en menu på formen....

Mvh.
Peter

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-08-03 12:19

Peter Røssel wrote:

> [...]
> problem at hvis du har nogle kontroller på din form og en af disse har
> focus så vil der ikke blive affyret en FormKeyDown begivenhed hvis

Tag et kig på KeyPreview.

Stig Johansen