Deaktivering af COM port
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 26-08-03 09:35

Hej

Jeg har brug for at kunne deaktivere en COM port i et program.

Kan det lade sig gøre i Delphi 5 (og hvordan) ?

Michael

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 26-08-03 11:28

hvad mener du med at deaktivere ????

/finn

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 26-08-03 11:50

Hvis man tager Egenskaber for system, og finder fanebladet med, hvilke comp.
der er installeret i maskinen, kan man finde x antal COM porte.

Hvis man tager egenskaber for disse, kan man deaktivere dem.

Jeg har brug for, at kunne deaktivere dem. Og senere at kunne aktivere dem
igen.

Jeg har nemlig fået et problem.
Vi har lavet en driver til noget hardware som sidder på en COM port.
Hvis jeg har en maskoine med Windows 98 installeret, og jeg efter opstart
laver en MS-DOS prompt, kan min driver starte.
Men den kan ikke komm. med min hardware.

Dette kan først lade sig gøre, efter at jeg har deaktiveret og bagefter
aktiveret min COM port igen.

Problemet er kun på Windows 98, 98SE og ME maskiner.
Og kun i MS-DOS prompten.

Jeg har nemlig også lavet en Windows version af samme driver, som på samme
maskine virker.

Men da mange af vores kunder stadigvæk benytter sig af ældre MS-DOS
applicationer, er jeg nød til at have min driver til at virke.

Vores løsning lige nu er, at loade driveren i AUTOEXEC.BAT, selvom den
bliver termineret med det samme.
Det har den effekt, at COM porten virker korrekt i en MS-DOS prompt efter
opstart. Første gang.
Når man først har været i en MS-DOS prompt, skal maskinen genstartes førend
det virker igen (eller deaktivere / aktivere COM porten, hvilket vi ikke får
vores kunder til at gøre. De er ikke verdens bedste PC Brugere).

Michael