Delhpi7 i Privat Computer nr 8!
Fra : Frank W.

Dato : 24-08-03 16:14

Hej!

Er der nogen der ved om subj er en "fuld" fuld version eller om det er den
samme som man kan downloade direkte hos Borland ?

Spørger mest fordi om det kan betale sig at købe bladet for det alene, da
jeg normalt ikke køber den slags blade!

Hilsen
Frank W.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-08-03 16:34

"Frank W." <frank@ebox.dk> wrote in message
> Er der nogen der ved om subj er en "fuld" fuld version eller om det er
den
> samme som man kan downloade direkte hos Borland ?

Man kan ikke downloade D7 Personal hos Borland. Det _kunne_ man med D6
Personal.

D7 Personal kan enten købes for 99 US$ eller fåes i diverse
computerblade. Licensrettighederne er mere begrænset med den, der følger
med bladene, men jeg kan ikke huske forskellen. Det er noget med retten
til at sælge udviklede programmer eller ej.

Fra : Frank W.

Dato : 24-08-03 16:40

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in

> Man kan ikke downloade D7 Personal hos Borland. Det _kunne_ man med D6
> Personal.

min fejl...det er en trial...

> [...]
> med bladene, men jeg kan ikke huske forskellen. Det er noget med retten
> til at sælge udviklede programmer eller ej.

Nu regner jeg ikke med at skulle sidde og score kassen på de programmer jeg
har liggende, men tænker mere om programmet udløber efter et stykke tid!

Købte i sin tid AOD da de havde Delhpi 3 i fuld version på sin CD og så var
det jeg tænkte det måske var på tide at opgradere lidt!

Hilsen
Frank W.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-08-03 17:09

> Nu regner jeg ikke med at skulle sidde og score kassen på de
programmer jeg
> har liggende, men tænker mere om programmet udløber efter et stykke
tid!

Nej, det er der ingen risiko for.

> Købte i sin tid AOD da de havde Delhpi 3 i fuld version på sin CD og
så var
> det jeg tænkte det måske var på tide at opgradere lidt!

Med D3 fra AOD kunne du både sælge dine programmer OG anvende databaser.
Begge dele er ikke muligt med D7 Personal.

Fra : Frank W.

Dato : 24-08-03 17:38

> Med D3 fra AOD kunne du både sælge dine programmer OG anvende databaser.
> Begge dele er ikke muligt med D7 Personal.

Det bliver vist også mest leg at sidde og lave små programmer men det med
databaser er godt nok lidt kedeligt, men I har overbevist mig...jeg smutter
lige ned og kigger om den lokale stadigvæk har bladet liggende.

Hilsen
Frank W.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-08-03 21:01

Frank W. wrote:

> ...jeg smutter lige ned og kigger om den lokale stadigvæk har
> bladet liggende.

Hvis du fik fingre i det, gider du så ikke kigge i licensbetingelserne
og melde om det er tilladt at videregive programmer man laver, hvis
ellers man undlader at tage penge for dem?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Frank W.

Dato : 24-08-03 22:03

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote in

> Hvis du fik fingre i det, gider du så ikke kigge i licensbetingelserne
> og melde om det er tilladt at videregive programmer man laver, hvis
> ellers man undlader at tage penge for dem?

Der står følgende som kunne være interssant for dig, og af hvad jeg kan
læse mig frem til, så er det tilladt!

**START**
2.1 Grant of License. Subject to the terms and
conditions of this License, Borland grants to you, if
you are an individual, or, if you are an entity, one
(1) designated person in your organization ("Named
User") a personal, nonexclusive, nontransferable and
limited license to use the Product solely to create,
compile (including byte code compile), test and
deploy, in source or object code form, your own
application programs and other works ("Works") solely
for personal use. You may not use the Product or any
Work for any commercial, business, governmental or
institutional purpose of any kind ("Commercial
Purpose"). Subject to the other terms and conditions
of this Agreement, you may distribute your Works to
others but you may not receive any direct or indirect
compensation for the distribution or use of your
Works and the Works that you distribute to others may
not be used for any Commercial Purpose.

If you use the Product or any Works for any Commercial
Purpose or permit others to do so, in breach of this
license grant, then you agree to purchase at the
then-current retail price, the number of licenses of
the then-current version of Delphi Professional that is
equal to the number of licenses of the Product in your
possession.

**SLUT**

Hilsen
Frank W.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-08-03 14:30

Frank W. wrote:

> Der står følgende som kunne være interssant for dig, og af hvad
> jeg kan læse mig frem til, så er det tilladt!

[Snip Licensbetingelser]

Det ser jo glimrende ud. Jeg må hellere få købt det PC nummer.

Takker mange gange.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Thomas Due

Dato : 26-08-03 07:20

Frank W. wrote:

> Der står følgende som kunne være interssant for dig, og af hvad jeg
> kan læse mig frem til, så er det tilladt!

Der stå lige præcis at den IKKE må anvendes til kommercielle formål:

> [...]
> compensation for the distribution or use of your
> Works and the Works that you distribute to others may

Jeg citerer lige for en god ordens skyld: "...you may NOT receive any
idrect or indirect compensation ... may NOT be used for any Commerical
> [...]

> the then-current version of Delphi Professional that is
> equal to the number of licenses of the Product in your

Desuden siger de så efterfølgende at gør du det så alligevel har du
dermed indvilliget i at KØBE en nuværende version af Delphi
Professional!

Det du må er at udvikle lige så tosset du vil, men udgive dine
programmer/komponenter/eksperter etc. som open-source eller freeware,
under en licens som fordrer at programmet IKKE sælges videre. Desuden
må dine programmer IKKE bruges kommercielt på nogen måde. Dvs. du må
f.eks. ikke lave et regnskabsprogram til et lille firma. Det vil jo
blive brugt kommercielt!

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Frank W.

Dato : 26-08-03 21:20

"Thomas Due" <t.due@scanvaegt_REMOVE.dk> wrote in

> Der stå lige præcis at den IKKE må anvendes til kommercielle formål:

Ja men nu spurte Toke (se andet indlæg) om det var tilladt at videregive
programmerne hvis man ikke tog penge for dem og det var det efter min
fortolkning af licensbetingelserne.

Hilsen
Frank W.

Fra : Thomas Due

Dato : 27-08-03 06:52

Frank W. wrote:

> [...]
> videregive programmerne hvis man ikke tog penge for dem og det var
> det efter min fortolkning af licensbetingelserne.

My bad, den smuttede lige igennem nettet.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : dk_sz

Dato : 28-08-03 19:16

> Ja men nu spurte Toke (se andet indlæg) om det var tilladt at videregive
> programmerne hvis man ikke tog penge for dem og det var det efter min
> fortolkning af licensbetingelserne.

Men hvis du (Toke/hvem-nu) udgiver det som freeware hvor du fx modtager
donationer etc.
Så er det kommercielt.

mvh
Thomas

Fra : Frank W.

Dato : 28-08-03 20:12

"dk_sz" <dk_sz@hotmail.com> wrote in

> Men hvis du (Toke/hvem-nu) udgiver det som freeware hvor du fx modtager
> donationer etc.
> Så er det kommercielt.

Ja, det er rigtigt, men jeg forestiller mig mere at hvis jeg sidder og
laver et program som f.eks min far godt kan bruge, kan jeg med god
samvittighed give ham en kopi.

Så konklusionen må være non-kommercielt brug er ok. Ved alt andet brug skal
man til lommerne.

Hilsen
Frank W.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-08-03 06:45

Thomas Due wrote:

> Der stå lige præcis at den IKKE må anvendes til kommercielle
> formål:

Err... Ja? Det havde jeg heller ikke tænkt mig?

> [...]
> programmer/komponenter/eksperter etc. som open-source eller
> freeware, under en licens som fordrer at programmet IKKE sælges

Jeg går ud fra at "men" skal være "og"? I så fald er vi enige.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 24-08-03 16:46

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message news:3f48daef$0$83067

> [...]
> med bladene, men jeg kan ikke huske forskellen. Det er noget med retten
> til at sælge udviklede programmer eller ej.

Man må ikke sælge programmer lavet med D7 standart, ligegyldigt om den er
købt eller man har fået den med et blad. Man skal have Pro versionen.

Men derfor kan med-i-blad versionen selvfølgelig godt være endnu mere
begrænset.

Hvis man måtte så havde jeg ikke siddet med min gamle D5

Simon