#ifndef
Fra : Hans L

Dato : 27-08-03 13:02

Hvad er det jeg skriver øverst i en h-fil der opretter en klasse.

Er det ikke noget lignende:

#ifndef _klassenavn
define

Kan i hjælpe mig.

Tak

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 13:20

Hans L skrev:

>Hvad er det jeg skriver øverst i en h-fil der opretter en klasse.

>Er det ikke noget lignende:

>#ifndef _klassenavn
>define

#ifndef _klassenavn
#define _klassenavn
.... hele molesjasen ...
#endif

Det sikrer at koden kun inkluderes én gang selv om den kaldes 117
gange fra 35 andre moduler.

--
Bertel

Fra : Kristian Dupont

Dato : 28-08-03 09:07

Hvis du bruger Visual C++ (og muligvis andre compilere), kan du også skrive
#pragma once

Kristian

Fra : Robert Larsen

Dato : 28-08-03 23:12

Sikkert....men det er ikke tilrådeligt, da det så kun vil virke med
disse compilere.
Bertels måde er den "rigtige".

Fra : Kristian Dupont

Dato : 29-08-03 09:30

Korrekt, men man kan kombinere dem.
#pragma once har den fordel at compileren husker filen og dermed ikke skal
bruge energi på at åbne den hver gang for så blot at springe over den hvis
den ser header guarden. Et pænt alternativ til include guards.
Det betyder naturligvis ikke noget på små projekter, men i større projekter
er det meget praktisk.

Kristian

Fra : Robert Larsen

Dato : 02-09-03 00:15

Man kan faktisk også undgå at åbne filen men jeg synes selv at den
løsning er grim (vi bruger den på mit arbejde):

#ifndef EN_FIL_H
#include <en_fil.h>
#endif

....og 'en_fil.h' har så:

#ifndef EN_FIL_H
#define EN_FIL_H
#endif

Robert

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 03-09-03 14:01

Robert Larsen <Xrobert@the-playground.dk> writes:

> Man kan faktisk også undgå at åbne filen men jeg synes selv at den
> løsning er grim (vi bruger den på mit arbejde):

> [...]

Hvis en_fil.h ser ud som du beskriver, vil GCC automatisk kun åbne den
en gang. Den ekstra include-guard du har i C filen er altså
overflødig, i hvert fald med GCC.