sys/prctl.h i Solaris?
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 25-08-03 10:50

Jeg er i gang med at portere et program fra SGi IRIX til Solaris 9.
Under Solaris har den problemer med følgende:

#include <sys/prctl.h>

Det lader til, at den ikke findes under Solaris. Den er inkluderet,
fordi programmet bruger sproc(). Hvad bør jeg bruge under Solaris i stedet?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : N/A

Dato : 25-08-03 11:16

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 25-08-03 11:16

Jesper Sørensen wrote:

> Har ikke nærlæst det med
> http://cairo.cs.uiuc.edu/software/DSRT-2/README.DSRT.LINUX skriver:
> at du skal bruge <sys/rtpriocntl.h> istedet.

Har set stedet, men troede ikke, at det var noget, da det omhandlede en
portering til Linux. Jeg troede ikke jeg kunne bruge det; må hellere
kigge nærmere der.

Thomas Arildsen

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 25-08-03 11:50

Thomas Arildsen wrote:

> Har set stedet, men troede ikke, at det var noget, da det omhandlede en
> portering til Linux. Jeg troede ikke jeg kunne bruge det; må hellere
> kigge nærmere der.
>
> Thomas Arildsen

Hehe jeg tror da vist også jeg var lidt for hurtig der :). sproc ()
eksisterer ikke på Solaris som standard. Det umiddelbart bedste
alternativ jeg kunne finde var fork().

mvh
JS

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 25-08-03 11:37

Jesper Sørensen wrote:

> Har ikke nærlæst det med
> http://cairo.cs.uiuc.edu/software/DSRT-2/README.DSRT.LINUX skriver:
> at du skal bruge <sys/rtpriocntl.h> istedet.

Desværre indeholder det ikke noget specifikt om sproc(), så jeg kan ikke
helt regne ud, hvilken facilitet, jeg skal bruge i Solaris. fork() er
vist ikke godt nok, for de sproc()-ede processer skal deles om data og
ikke oprette hver sin kopi af dem, sådan som jeg har fået forklaret at
fork() gør.

Thomas Arildsen

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 25-08-03 12:04

Thomas Arildsen wrote:

> [...]
> vist ikke godt nok, for de sproc()-ede processer skal deles om data og
> ikke oprette hver sin kopi af dem, sådan som jeg har fået forklaret at

Du kan på Solaris lave et shared memory segment.
http://www.doc.ic.ac.uk/~mac/manuals/solaris-manual-pages/solaris/usr/man/man2/shmop.2.html

Dette arves så af dine fork processor:
http://www.cs.princeton.edu/cgi-bin/man2html?fork:2

("The fork() and fork1() functions create a new process. The new process
(child process) is an exact copy of the calling process (parent
process). The child process inherits the following attributes from the
parent process: <klip> all attached shared memory segments (see
shmop(2) )")

JS