Sætte stik på netkabler
Fra : sns-skolen

Dato : 26-08-03 16:44

Har påtaget mig opgaven - og det skulle jeg måske ikke have gjort - at lave
ca 20 netkabler. Det tager rigtig laaaaannnng tid at få stikket rigtigt
monteret.
Findes der et eller andet listigt trick, så man får de usle små tynde
terminaler op i han-stikket i rigtig rækkefølge?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-08-03 16:53

"sns-skolen" <sns-skolen@post.tele.dk> wrote in message
> Har påtaget mig opgaven - og det skulle jeg måske ikke have gjort - at
lave
> ca 20 netkabler. Det tager rigtig laaaaannnng tid at få stikket rigtigt
> monteret.

Hvis det er patchkabler du snakker om, så er det da tæmmeligt tidskrævende i
forhold til at købe dem færdige...!

> Findes der et eller andet listigt trick, så man får de usle små tynde
> terminaler op i han-stikket i rigtig rækkefølge?

Tjaa, man skal vel øve sig lidt, og så er det vel ikke så svært...

Men afisoler mindst 5 cm.. Begynd så at sno det første par op... start fx
fra venstre.. Og vrid så lederne lidt, så de bliver rettet ud. tag så næste
par og ret ud.. Læg dem så op af hinanden og ret ledningerne igen ud... Husk
at det andet par skal lægge på hver side af det midsterste par.. Når du er
færdige med have rettet ledningerne ud og de lægger som de skal. Så skal de
klippes af, så der er ca. 8mm, helt lige.. Og så er det lige at køre ind i
stikket.

Fra : Hans Andersen

Dato : 26-08-03 20:51

Jeg kender det hehehe

Jeg har gjort det at jeg har fået en rulle med 100 meter

FLAD kabel 8 leder så er det NEMT

Hilsen HAns

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-08-03 21:08

"Hans Andersen" <nauticat@post10.tele.dk> wrote in message
> Jeg kender det hehehe
>
> Jeg har gjort det at jeg har fået en rulle med 100 meter
>
> FLAD kabel 8 leder så er det NEMT

Så er det nemt, og ikke eget til netværk.. Kun telefoni og ISDN..

Fra : ///JJ

Dato : 27-08-03 00:34

Fra : Hans

Dato : 27-08-03 05:34

///JJ wrote:
> [...]
No way.

/ Hans

Fra : sns-skolen

Dato : 27-08-03 07:30

Tak for jeres svar.
Thja, netværket skal bruges til et lille undervisningsnet, fælles printer og
en anelse internet.
Selvfølgelig var det nemmere at købe kablerne færdige, og lade være med at
give sig selv den slags udfordringer, men tænk på glæden når det på et
tidspunkt står velfungerende uden de mange extra m kadel der ligger og roder
i bakken.
Vil nu med et smil på læben forsøge igen med rådet om lang afisplering.
Tak for hjælpen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-08-03 13:57

> [...]
> i bakken.
> Vil nu med et smil på læben forsøge igen med rådet om lang afisplering.

Husk at bevare dette smil og denne glæde, når een af brugerne falder i et
kabel og rykker det fra hiananden!

Hjemmelavede kabler har ikke samme aflasning, så de er ikke så holdbare. Når
jeg en sjælden gang skal lave kabler, så sætter jeg *altid* hylstre på
stikkene. Hylstret fylder jeg så op med varm lim fra en limpistol og trækker
det så på plads. På denne måde ved jeg, at det kan holde til lidt af hver.

Claus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-08-03 14:00

> [...]
> give sig selv den slags udfordringer, men tænk på glæden når det på et
> tidspunkt står velfungerende uden de mange extra m kadel der ligger og

Nu plejer man nu til sådan noget, at lave et lille krydsfelt. Hvor der kan
sidde en switch... Så laver man altså en fast installations med udtag godt
fordelt i rummet.. Og så er det bare at plugge sig i udtaget med et kort
færdigtkøbt patchkabel...

Det er jo ikke særligt smart at køre et kabel ned fra en kabelbakke, og
direkte ind i maskinerriet...

Men okay, det er da selvfølgelig billigere.

> Vil nu med et smil på læben forsøge igen med rådet om lang afisplering.

Ja, så har man godt styr på skidtet... Jeg havde sådan noget småtteri...
Afisoler kablet godt, så man har noget at arbejde med,, og så klipper man
bare resten af, så de bliver helt lige lange..

Derfor er jeg også lidt uenig hvordan det er beskrevet her:

http://www.cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

tror ikke det kan lade sig gøre i praktis med kun at afisolere 13mm... Men
ellers god side med ande ting... Afsnittet, omkring "hvordan laver jeg et
netværksudtag" lyder nu mere relavant med en sådan lille maskinpark hvor der
ligefrem skal være undervisning.

> Tak for hjælpen

Velbekomme