Smoothwall og E-smith
Fra : Michael Kragh

Dato : 26-08-03 14:02

Hej NG

Jeg er ved at sætte netværk opstartende med en Smoothwall firewall. Denne
kører som router på et tdc abb. og sidder direkte til modemet.standard
routeren er fjernet. Smoothwall kører selvfølgelig også som firewall.
Firewallen er installeret med 3 netkort. 1 til WAN, 1 til LAN og et til DMZ.
Jeg har etableret forbindelse til internettet via firewallen fra LAN-siden
og det funker fint.
Mit problem er at jeg ikke kan få adgang til min webserver (e-smith) via
web-interface fra LAN-siden. Webserveren kan heller ikke etablere
forbindelse til internettet.
Nedenstående kan ses mine netværksindstillinger. Der køres med faste
ipadresser og dermed uden DHCP.

INFO. om netværket

FIREWALL - 3 netkort
-----------------------
WAN
IP: min externe ip
SM: 255.0.0.0

LAN
IP: 192.168.1.50
SM: 255.255.255.0

DMZ
IP: 192.168.1.49
SM: 255.255.255.0

GW: min externe ip
-------------------------

E-SMTH WEBSERVER
IP: 192.168.1.48
SM: 255.255.255.0
GW: 192.168.1.49
-------------------------

Er der nogen der i mine netværksindstillinger her kan se om der skulle være
noget galt??
eller er der noget i min smoothwall jeg skal åbne op før det burde fungere?
Hvis ja, hvilket og hvordan?

/Michael

Fra : ///JJ

Dato : 26-08-03 15:14

"Michael Kragh" <michael@guldtryk.com> wrote in message
> [...]
>
> DMZ
> IP: 192.168.1.49
> SM: 255.255.255.0
>
> GW: min externe ip
> -------------------------
> E-SMTH WEBSERVER
> IP: 192.168.1.48
> SM: 255.255.255.0
> GW: 192.168.1.49
> -------------------------
>
> Er der nogen der i mine netværksindstillinger her kan se om der skulle
være
> noget galt??
> eller er der noget i min smoothwall jeg skal åbne op før det burde

Umiddelbart mener jeg du har lavet en lille fejl ved at vælge samme
ip-område til både LAN og DMZ. Hvordan skal routeren vide hvilket ben
(interface) den skal sparke pakker til .48 ud på? Den har jo to muligheder:
LAN+DMZ.

Har du lavet port-forwarding, som beskrevet i
http://www.smoothwall.org/download/pdf/docs/0.9.9/doc.config.print.pdf

mvh
///JJ

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 26-08-03 15:57

"Michael Kragh" <michael@guldtryk.com> skrev i en meddelelse
> Mit problem er at jeg ikke kan få adgang til min webserver (e-smith) via
> web-interface fra LAN-siden. Webserveren kan heller ikke etablere
> forbindelse til internettet.

Hvordan får du ikke forbindelse? Kan du pinge ip-nr. men ikke navn?
Det lyder som om du mangler noget dns-opsætning

> Nedenstående kan ses mine netværksindstillinger. Der køres med faste
> ipadresser og dermed uden DHCP.

Du må ikke bruge samme numre på både lan og dmz, vælg f.eks. lan
192.168.1.0/255.255.255.0 og dmz 10.0.0.0/255.255.255.0

/Brian

Fra : ///JJ

Dato : 26-08-03 18:59

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> wrote in message

> "Michael Kragh" <michael@guldtryk.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvordan får du ikke forbindelse? Kan du pinge ip-nr. men ikke navn?
> Det lyder som om du mangler noget dns-opsætning

Mmm - det har Michael da ikke nævnt noget om i sit indlæg? Lad os nu ikke
vildlede manden....

> Du må ikke bruge samme numre på både lan og dmz, vælg f.eks. lan
> 192.168.1.0/255.255.255.0 og dmz 10.0.0.0/255.255.255.0

Jow - se det skrev jeg jo også lige for 44 min siden.
Anyway - 10-nettet er typisk med netmaske 255.0.0.0
Håber på forståelse - det er ikke et angreb på dig

mvh
///JJ

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 26-08-03 19:27

"///JJ" <jesperhnR-E-M.O.V.E@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mmm - det har Michael da ikke nævnt noget om i sit indlæg? Lad os nu ikke
> vildlede manden....

Næh, jeg forsøger at hjælpe og det er normal fejlsøgning når der ikke kan
etableres forbindelse til internettet - først at checke om der routes
korrekt (ping på nr.) og derefter om dns opslag virker.

Hvad er dit ærinde, jeg forstår dig ikke.

> Jow - se det skrev jeg jo også lige for 44 min siden.

Nej du gjorde ikke, du skrev at du mener han har lavet en lille fejl - det
har han ikke han har lavet et setup der ikke kan fungere.
Jeg giver et eksempel på hvordan han kan dele sine net op, det er nu min
måde at hjælpe på.

> Anyway - 10-nettet er typisk med netmaske 255.0.0.0

Vrøvl igen, det kommer da helt an på hvor stort subnet du vil lave.

> Håber på forståelse - det er ikke et angreb på dig

Så må du forklare mig hvad det er, for det virker ikke som om dette indlæg
var for at hjælpe Michael, eller for at kaste lys over fejl i mit indlæg.

/Brian

Fra : ///JJ

Dato : 27-08-03 00:25

> [...]
> korrekt (ping på nr.) og derefter om dns opslag virker.
> Hvad er dit ærinde, jeg forstår dig ikke.

Okay - jeg er ikke ude på at genere nogen, men han skrev i sit oprindelige
oplæg at internettet virkede fint fra LAN-siden. Dermed er DNS rigtigt sat
op der, og højst sandsynlig så også på DMZ-benet. Derfor nævner jeg at du
vildleder. Det var mit første forsøg på at rette en (rimelig sandsynlig)
fejl fra din side (1).

> Nej du gjorde ikke, du skrev at du mener han har lavet en lille fejl - det
> har han ikke han har lavet et setup der ikke kan fungere.

Fair nok - jeg forsøgte (mislykket) at forklare manden han havde begået en
fejl, uden at svine ham til. Det blev sagt med lidt humor/ironi - sorry,
skulle have formuleret/tegnsat mig bedre. ""

> Vrøvl igen, det kommer da helt an på hvor stort subnet du vil lave.

Hvordan kan mit udsagn som jeg blot kalder "typisk" være vrøvl, når du ikke
argumenterer for et andet resultat?
Hvad mener du er 10-nettet's typiske subnet?? Jeg tænkte teoretisk i mit
udsagn, nemlig at samtlige gyldige adresser for 10-nettet bliver tilgodeset
af subnettet 255.0.0.0. At det rent praktisk rundt omkring så hedder
255.255.0.0 eller 255.255.255.0 kan godt tænkes. Men i de fleste bøger jeg
har læst står nettene sådan her (2):

10.0.0.0/255.0.0.0
172.16.0.0/255.255.0.0
192.168.1.0/.255.255.255.0

http://www.ralphb.net/IPSubnet/subnet.html
http://www.computerhope.com/jargon/i/ip.htm

Jeg ved godt klasse A, B og C ikke rigtig bruges længere, men hvis jeg
skulle bruge en netmaske 255.255.255 så vil jeg vælge at bruge 192.168.1.x -
det synes jeg er logik - dermed ikke sagt at det er den eneste mulighed :)

> Så må du forklare mig hvad det er, for det virker ikke som om dette indlæg
> var for at hjælpe Michael, eller for at kaste lys over fejl i mit indlæg.

Håber jeg har specificeret at det både var 1) for at hjælpe Michael (ved
ikke at lade ham blive vildledt), og for at påpege to små fejl 1+2)

Lad os hellere prøve at hjælpe Michael end at diskutere formuleringsteknik
og småting, ok?

mvh
///JJ

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 27-08-03 01:04

> [...]
> vildleder. Det var mit første forsøg på at rette en (rimelig sandsynlig)

Hmm. læser vi det samme indlæg?
<citat>
Webserveren kan heller ikke etablere
forbindelse til internettet.
</citat>
Hvor er det jeg går galt?

Der er nu ingen garanti for at dns virker på et dmz, selvom det virker på
lan-benet, det skal jo sættes op for hvert net.

> Fair nok - jeg forsøgte (mislykket) at forklare manden han havde begået en
> fejl, uden at svine ham til. Det blev sagt med lidt humor/ironi - sorry,
> skulle have formuleret/tegnsat mig bedre. ""

Ok

> Hvordan kan mit udsagn som jeg blot kalder "typisk" være vrøvl, når du
ikke
> argumenterer for et andet resultat?

Fordi der ikke er et "typisk" subnet.

> Hvad mener du er 10-nettet's typiske subnet?? Jeg tænkte teoretisk i mit

Jeg mener ikke der er et typisk subnet, men jeg bruger ofte 255.255.255.0

> [...]

192.168.1.x -
> det synes jeg er logik - dermed ikke sagt at det er den eneste mulighed :)

Så du er enig i at mit forslag ville have hjulpet Michael?

> [...]
> ikke at lade ham blive vildledt), og for at påpege to små fejl 1+2)
>

> Lad os hellere prøve at hjælpe Michael end at diskutere formuleringsteknik

Ja da, men jeg er ikke enig med dig i at der var fejl i mit indlæg,
tværtimod mener jeg at du vildleder ham ved at "rette" mit indlæg.

/Brian

Fra : ///JJ

Dato : 27-08-03 12:12

> [...]
>
> Der er nu ingen garanti for at dns virker på et dmz, selvom det virker på
> lan-benet, det skal jo sættes op for hvert net.

Korrekt, men:
Han skriver at LAN-siden fint virker på internet. Dermed antager jeg at han
kan finde ud af at sætte DNS op på begge ben. Jeg tror mere at det skyldes,
at han ikke har åbnet for adgang mellem DMZ og LAN, og DMZ og WAN. Men lad
os da høre Michael (hvis du stadig følger med ), kan du pinge din
web-server på IP-nummer fra LAN-nettet efter du har rettet IP-området på
DMZ-benet? Ligeledes et Internet-website på IP-nummer fra din Web-server?

Men Brian du har da ret i følgende: Du vil aldrig kunne tilgå web-serveren
på domain-navn fra LAN-nettet uden at "snyde" med en intern DNS eller hosts
fil der peger på den interne IP. Måske er det sådan Michael prøver?

> Fordi der ikke er et "typisk" subnet.

Hmm - okay. Det synes jeg der er - udfra tidligere nævnte logik :)

> Så du er enig i at mit forslag ville have hjulpet Michael?

Ja, men jeg synes mit sub-net ville være mere korrekt - også for
forståelsen. Men ved nærmere eftertanke, vil jeg ikke kalde det en fejl -
mere en meningsforstyrrelse.

> Ja da, men jeg er ikke enig med dig i at der var fejl i mit indlæg,
> tværtimod mener jeg at du vildleder ham ved at "rette" mit indlæg.

Hehe - fair nok - så skal vi måske bare ikke hjælpe ham sammen :)

mvh
///JJ

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-03 13:57

"///JJ" <jesperhnR-E-M.O.V.E@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> 172.16.0.0/255.255.0.0

Ahem. Du mener formentlig 172.16.0.0/12 (255.240.0.0) ikke?

--
-Jens B.

Fra : ///JJ

Dato : 27-08-03 15:20

> "///JJ" <jesperhnR-E-M.O.V.E@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ahem. Du mener formentlig 172.16.0.0/12 (255.240.0.0) ikke?

Korrekt - en fejl!
For at korrigere mig selv en gang til, må jeg tilstå at 192.168-nettet er
større end først skrevet, med følgende gyldige område, iflg. RFC1918:

192.168.0.0 to 192.168.255.255
Hvilket må give et default subnet /16 eller 255.255.0.0

mvh
///JJ

Fra : Jørgen

Dato : 26-08-03 22:09

"Michael Kragh" <michael@guldtryk.com> wrote in message

> WAN
> IP: min externe ip
> SM: 255.0.0.0

Det er en meget stor subnetmaske. Tror du ikke at det skal være
255.255.255.0 eller evt. endnu mindre.
Jeg ved godt at det er det smoothwall foreslår, men det lyder forkert...

--

/Jørgen H. Andreasen

Der er ansat hos Dansk Kabel TV, men taler, tænker og føler for sig selv

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 26-08-03 22:41

"Jørgen" <2650@medidata.dk> skrev i en meddelelse

> /Jørgen H. Andreasen
>
> Der er ansat hos Dansk Kabel TV, men taler, tænker og føler for sig selv

Hvorfor er der ingen der tænker for Dansk Kabel TV ? ?

Rune

Fra : René Nielsen

Dato : 26-08-03 23:43

> /Jørgen H. Andreasen
>
> Der er ansat hos Dansk Kabel TV, men taler, tænker og føler for sig selv

Ansat hos Dansk Kabel TV. Det var godt nok noget jeg ikke ville reklamere
med.

Fra : Jørgen

Dato : 27-08-03 20:55

"René Nielsen" <rbn@jubiipost.dk> wrote in message

> Ansat hos Dansk Kabel TV. Det var godt nok noget jeg ikke ville reklamere
> med.

Øhh nå ???

/ja

Fra : Mads Bahrt

Dato : 26-08-03 23:45

Jørgen wrote:
> [...]
> 255.255.255.0 eller evt. endnu mindre.
> Jeg ved godt at det er det smoothwall foreslår, men det lyder forkert...

Det afhænger jo bare af hvilken subnetmask han har fået oplyst af sin
udbyder. Udbyderen kunne principielt set sagtens køre med den
subnetmaske. (Jeg tror dog ikke dette er tilfældet.)

MVH
Mads

Fra : Michael Kragh

Dato : 27-08-03 13:55

> [...]
> udbyder. Udbyderen kunne principielt set sagtens køre med den
> subnetmaske. (Jeg tror dog ikke dette er tilfældet.)

Den hedder fra udbyderens side vist nok 255.255.255.252

/Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-03 14:01

"Michael Kragh" <michael@guldtryk.com> skrev i en meddelelse

> LAN
> IP: 192.168.1.50
> SM: 255.255.255.0
>
> DMZ
> IP: 192.168.1.49
> SM: 255.255.255.0

LAN og DMZ skal have hvert sit subnet. Benyt f.eks.:

LAN
IP: 192.168.0.0
SM: 255.255.255.0

DMZ
IP: 10.0.0.0
SM: 255.255.255.0

Ved at benytte subnets fra hhv. 192.168.0.0/16 og 10.0.0.0/8 kan du let
skelne mellem, hvad der er LAN og hvad der der DMZ.

--
-Jens B.

Fra : Nicklas Uhlen

Dato : 28-08-03 01:01

> [...]
> Mit problem er at jeg ikke kan få adgang til min webserver (e-smith) via
> web-interface fra LAN-siden. Webserveren kan heller ikke etablere

Sider E-smith server på DMZ eller LAN ?
Har du prøvet http://192.168.1.48/server-manager ?

> Nedenstående kan ses mine netværksindstillinger. Der køres med faste
> [...]

Subnet masken tror jeg ikke på prøv en gang at se på papirene fra TDC menner
at de oplyser den ellers prøv at ringe til suport.
Tror næsten den er 255.255.255.252
Skal du ikke også have en GW

ex fra min tdc opsætning:
IP xxx.xxx.xxx.230
SM 255.255.255.252
GW xxx.xxx.xxx.229

> LAN
> IP: 192.168.1.50
> SM: 255.255.255.0
>
> DMZ
> IP: 192.168.1.49
> SM: 255.255.255.0

DMZ skal du nok lægge i et andet subnet ex. 10.0.0.1 255.255.255.0 eller
192.168.2.1 255.255.255.0

> GW: min externe ip
> -------------------------
>
> E-SMTH WEBSERVER
> IP: 192.168.1.48
> SM: 255.255.255.0
> GW: 192.168.1.49
> -------------------------

Hvis din e-smith server sider på DMZ så skal du lægge den i samme subnet som
DMZ ex 10.0.0.2 255.255.255.0 eller 192.168.2.2 255.255.255.0

> [...]
være
> noget galt??
> eller er der noget i min smoothwall jeg skal åbne op før det burde

Når du nu kan se din E-smith server fra dit lan skal du ind i smoothwall og
lave en forward på ex port 80 fra din wan til din E-smith server port 80 vil
give adgang til webserveren

> /Michael

Hilsen

Nicklas

Fra : Michael Kragh

Dato : 28-08-03 09:16

Mange tak for alle jeres svar.

Jeg har lavet en hurtig tegning over hvordan netværket ser ud nu så det er
lidt mere overskueligt
den er postet i dk.binaer med overskrift smoothwall.

Jeg har fået hul igennem til nettet fra lan-siden og fra dmz-siden, hvilket
var dejligt.

Så skal jeg bare have diverse porte åbnet så jeg feks kan sende mails igen

/Michael