Begrænsning af hastigved på netværk
Fra : Christian Poulsen

Dato : 25-08-03 13:12

Jeg har internet hos Tiscali og der igenneme en Cisco 677. Derefter en
router som splitter linien op til tre computere i min lejlighed. En af
computeren vil jeg gerne kunne bestemme hvor meget båndbredde den har
rådighed, da min søn ellers bruger alt min båndbredde på spil og hvad
han ellers henter ned.

Kan det lade sig gøre? Altså at fx kun give ham 10 kb/s el. lign?

Jeg har en maskine jeg kører som server, og jeg kunne forestille mig at
han skal køres igennem den, og jeg så via noget software skal sætte
begrænsningen.

Tak på forhånd.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-08-03 13:17

Christian Poulsen wrote:
> Kan det lade sig gøre? Altså at fx kun give ham 10 kb/s el.
lign?

Det er et af de spørgsmål, der bliver besvaret hver anden dag, så
en søgning i gruppen ville være en god start !

Men konklusionen plejer at være:

Ja - det kan man godt - men der er ingen nemme og billige
løsninger.

Det billigste skulle være en gammel PC med Linux til at styre
fordelingen af båndbredden.

Mulgiheden skulle findes i Linux - men ikke i Windows........

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 25-08-03 13:49

Jan Vestergaard skrev:

> Det billigste skulle være en gammel PC med Linux til at styre
> fordelingen af båndbredden.
>
> Mulgiheden skulle findes i Linux - men ikke i Windows........

Og det er "trafic shaping" der skal søges på, på google
--
Mvh. Peter.