Routing af trafik & firewall
Fra : Michael Kragh

Dato : 25-08-03 08:22

Hej NG

I sidste uge spurgte jeg til jeres hjælp omkring en router, men flere af
svarene gav udtryk for at en router i mit tilfælde faktisk er helt
unødvendigt. Tak for svarene

Nu da jeg er kommet det skridt videre så må jeg videre i vores projekt.
Jeg skal hoste vores eget firmawebsite og samtitidig opsætte ftp-server som
kan benyttes af vores kunder. Sidst skal jeg opsætte egen mailserver. Vi
benytter tdc nameservere, men domainnavn peger på vores IP

Vi har tdc pro@ccass med statisk ip.

Min ide er nu at fjerne routeren fra tdc (som er en låst speedstream 5781)
og lede trafikken direkte ind i en computer som skal agere firewall
(smoothwall??). Mit problem er at jeg ikke har sat firewall op før og nu
skal jeg jo også sætte den op til at route trafikken for mig (hvis det ikke
er det samme??)

Det er min mening at der skal 3 netkort i firewallen >
1 til forbindelse mellem firewall og internet
1 til forbindelse mellem webserver/ftp
1 til forbindelse mellem vore klienter og fireawallen

Jeg har valgt denne opstilling med udgangspunkt i høj sikkerhed (er det ikke
udemærket??)

Nu er mit problem så?? Kan jeg bruge smoothwall som firewall og skal jeg
også have software til erstatning af routeren, eller er smoothwall nok? Hvis
ikke smoothwall er nok hvad kan jeg så bruge? evt software til windows?

Jeg håber på hurtigt svar da vores netværk har været nede et stykke tid nu
og vores website skal op og køre hurtigst muligt.

/Michael

Fra : ///JJ

Dato : 25-08-03 09:46

"Michael Kragh" <michael@guldtryk.com> wrote in message
> [...]
> (smoothwall??). Mit problem er at jeg ikke har sat firewall op før og nu
> skal jeg jo også sætte den op til at route trafikken for mig (hvis det

Det er ikke det samme, men oftest ligger der i dag en firewall indbygget i
routeren, men de fås også som separate bokse. Men læs videre :)

> [...]
> 1 til forbindelse mellem vore klienter og fireawallen
> Jeg har valgt denne opstilling med udgangspunkt i høj sikkerhed (er det

Glimrende.
Teknisk kaldes de også:
A) WAN
B) DMZ
C) LAN

> Nu er mit problem så?? Kan jeg bruge smoothwall som firewall og skal jeg
> også have software til erstatning af routeren, eller er smoothwall nok?

Smoothwall er både router og firewall

Jeg kan anbefale www.smoothwall.org - de har en glimrende manual og
vejledninger til diverse opsætninger.

mvh