Lokal variabler i klasser
Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 26-08-03 22:08

Hej

Når man laver Klasser i PHP er det så også muligt at definere lokale
variabler for klassen?
Umiddelbart ser det ud til at alle variabler som standart er globale.

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 27-08-03 07:48

"Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk> writes:

> Når man laver Klasser i PHP er det så også muligt at definere lokale
> variabler for klassen?
> Umiddelbart ser det ud til at alle variabler som standart er globale.

Hvad mener du med lokale variable for en klasse?

En klasse har attributer, disse defineres med som:

var $foo;

Inde i klassen, men uden for metoderne.

Det er i PHP4 ikke muligt at definere private variable, der kun kan
tilgås fra klassen. Det kommer først i PHP5.

- Jacob Atzen

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 27-08-03 12:19

> [...]
>
> Det er i PHP4 ikke muligt at definere private variable, der kun kan
> tilgås fra klassen. Det kommer først i PHP5.

Det var de private variabler jeg ledte efter, men det må jeg jo så vente med
til PHP5.

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-08-03 16:48

On Wed, 27 Aug 2003 08:47:52 +0200, Jacob Atzen wrote:

> Det er i PHP4 ikke muligt at definere private variable, der kun kan
> tilgås fra klassen. Det kommer først i PHP5.
Hvis man tænker i gamle funktionsorienterede programmeringssprog - Miranda
f.eks, der havde man samme setup som i PHP. Her løstes problematikken ved
at lave functioner, hvis eneste formål var, at gemme værdien af en
variabel. F.eks. kunne man erklærer en metode inde i en anden metode, dog
var den ikke privat i OO forstand, men indholdet var dog beskyttet af den
omkringliggende metode.

--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 28-08-03 16:55

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> at lave functioner, hvis eneste formål var, at gemme værdien af en
> variabel. F.eks. kunne man erklærer en metode inde i en anden metode, dog

Det er vist ca. det samme man får ved at bruge PEAR's (eller sin egen)
getStaticProperty:

* If you have a class that's mostly/entirely static, and you need
static
* properties, you can use this method to simulate them. Eg. in your
method(s)
* do this: $myVar = &PEAR::getStaticProperty('MyClass', 'myVar');
* You MUST use a reference, or they will not persist!
function &getStaticProperty($class, $var)
{
static $properties;
return $properties[$class][$var];
}