PHP's xml parser
Fra : Nicolai Foss

Dato : 26-08-03 16:42

Hej,

jeg har et spørgsmål ang. PHPs xml parser funktioner og de danske tegn æ,ø
og å.

Jeg har en xml/rss formateret side (http://www.alugod.dk/rss.php) som jeg
ved hjælp at php vil omdanne til en side med en overskrift (der indeholder
link til resten af nyheden) samt en kort beskrivelse - eksempel:
http://www.alugod.dk/rss3.php

Mit problem er at de danske tegn æ,ø og å kommer til at se mærkelige ud.
Er der nogen der har en forklaring og en løsning?

Koden til min parser:

$xml_parser = xml_parser_create("UTF-8");
xml_set_element_handler($xml_parser, "startElement", "endElement");
xml_set_character_data_handler($xml_parser, "characterData");
$fp = fopen("http://www.alugod.dk/rss.php","r")
or die("Error reading RSS data.");
while ($data = fread($fp, 4096))
xml_parse($xml_parser, $data, feof($fp))
or die(sprintf("XML error: %s at line %d",
xml_error_string(xml_get_error_code($xml_parser)),
xml_get_current_line_number($xml_parser)));
fclose($fp);
xml_parser_free($xml_parser);

hvor "startElement", "endElement" og "characterData" er definerede
funktioner

Hele koden kan ses her: http://www.alugod.dk/rss3.txt

MVH
Nicolai

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 26-08-03 16:51

"Nicolai Foss" <nicolaifossNOSPAM@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen der har en forklaring og en løsning?
>
> Koden til min parser:
>
> $xml_parser = xml_parser_create("UTF-8");

Har du prøvet med xml_parser_create() altså uden UTF-8, så benytter den sig
af standard ISO-8859-1

Mikkel

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 26-08-03 16:55

"Mikkel Andreasen" <news@mikkel-andreasen.com> skrev i en meddelelse
> "Nicolai Foss" <nicolaifossNOSPAM@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet med xml_parser_create() altså uden UTF-8, så benytter den
sig
> af standard ISO-8859-1

Gør ingen forskel.. Sorry!

Mikkel

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 26-08-03 17:22

> [...]
> fclose($fp);
> xml_parser_free($xml_parser);
>
> hvor "startElement", "endElement" og "characterData" er definerede

Hvis du i linien hvor du udskriver description tilføjer utf-8_decode() så
virker det. Så linien kommer til at hedde:
printf("<font
size=\"small\">%s</font><br>",htmlspecialchars(trim(utf8_decode($description
))));

Du kan også 'bare' sætte browseren til at læse UTF, så ser det også fint ud

Mikkel

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 26-08-03 17:25

> [...]
> printf("<font

size=\"small\">%s</font><br>",htmlspecialchars(trim(utf8_decode($description

Og $title skal selvfølgelig også lige decodes...

Fra : Nicolai Foss

Dato : 26-08-03 22:11

"Mikkel Andreasen" <news@mikkel-andreasen.com> wrote in message

size=\"small\">%s</font><br>",htmlspecialchars(trim(utf8_decode($description

> Og $title skal selvfølgelig også lige decodes...

Takker - det virkede

Nicolai