hvor stor HD til ECS k7s5a?
Fra : michael bennati scho~

Dato : 27-08-03 22:15

Jeg har HD på 40gb og vil gerne have en HD mere, helst på over 100Gb men jeg
aner ikke om mit bundkort understøtter dette....
Nogen der ved hvor stor HD nr2 ECSk7s5a understøtter??
mvh Michael

Fra : JK

Dato : 28-08-03 07:40

On Wed, 27 Aug 2003 23:15:03 +0200, "michael bennati schou"
<michaelschou@oncable.dkNOSPAM> wrote:

>Jeg har HD på 40gb og vil gerne have en HD mere, helst på over 100Gb men jeg
>aner ikke om mit bundkort understøtter dette....
>Nogen der ved hvor stor HD nr2 ECSk7s5a understøtter??

Det er altid et spørgsmål om bios, så længe vi er under 130 Gbyte.
Derover kræves SP1 i windows xp.

Du skal finde ud af hvilken version af k7s5a, du har. Er det amibios ?

http://www.ecs.com.tw/download/dw_list.asp?submenu_id=26&function_id=4

Du skal bruge amiflasheren. Pas nu på at gøre det efter simpel boot i
dos. Få evt. en nørd til at hjælpe dig.

hilsen

John

Fra : michael bennati scho~

Dato : 28-08-03 11:31

"JK" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.ecs.com.tw/download/dw_list.asp?submenu_id=26&function_id=4
>
> Du skal bruge amiflasheren. Pas nu på at gøre det efter simpel boot i

Jeg har forgæves forsøgt at finde ud hvilken version af k7s5a jeg har.
Computeren er 2 år gammel så jeg antager at det er en af de første
versioner. Tilgengæld er den bios jeg benytter lavet til version 3.1, emn
den virker fint.
Min bootscreen fortæller mig at det er Cheepomanbios 1.01 based on 020429
som er en Amibios. Det er den seneste bios jeg kan få til at virke på min
computer.
Men fortæller det mig hvor stor HD nr 2 jeg kan bruge?
Jeg har sp1 servicepack.
Under 130 GB...?? er det i alt eller pr HD?
mvh Michael

Fra : JK

Dato : 28-08-03 12:00

On Thu, 28 Aug 2003 12:30:55 +0200, "michael bennati schou"
> [...]

>som er en Amibios. Det er den seneste bios jeg kan få til at virke på min

Den er fra 29. april 2002, som navnet siger.

>Men fortæller det mig hvor stor HD nr 2 jeg kan bruge?
nej, men man kommer med bios-opdateringer for at følge med på det
punkt.
Hvor store harddiske kendte man til i april 2002 ? jeg vil tro 120 Gb.
>Jeg har sp1 servicepack.
>Under 130 GB...?? er det i alt eller pr HD?

godt spørgsmål, mon ikke det er pr. HD.

Du kan jo finde andre cheepoman bios:
http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5abios/cheepobios.htm
der er kun een der er 1/2 år nyere.

hilsen

John

Fra : Martin Schultz

Dato : 28-08-03 15:45

> [...]

>aner ikke om mit bundkort understøtter dette....
>Nogen der ved hvor stor HD nr2 ECSk7s5a understøtter??

Jeg har ingen problemer med 2 120GB diske i mit k7s5a.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-08-03 22:28

"Martin Schultz" <dknews@dropbox.cotse.net> skrev i en meddelelse

> Jeg har ingen problemer med 2 120GB diske i mit k7s5a.
>
> Martin
> --
Og igen bør man nok tilføje, at hvis man har et bundkort/bios som ikke
understøtter den store disk, så henter man et specielt program hos hd
fabrikanten, således at man alligevel kan bruge hd, idet dette tool
softwaremæssigt kan få bios til at acceptere denne ukendte størrelse.

Kurt

Fra : michael bennati scho~

Dato : 28-08-03 22:58

"Kurt B. Andersen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> fabrikanten, således at man alligevel kan bruge hd, idet dette tool
> softwaremæssigt kan få bios til at acceptere denne ukendte størrelse.

Jamen det lyder jo som om det sagtens kan lade sig gøre.
Nu har jeg imidlertid kigget på forskellige HD'er. Hvis man tager f.eks
Maxtors DiamondMax plus 9 120GB fremgår det af specifikationerne at den
"bruger" UDMA 133 (IDE). Det samme gør dens konkurrenter. Manualen til mit
ecs k7s5a fortæller mig at bundkortet understøtter UDMA 66 og 100. Kan jeg
så ikke bruge en HD med UDMA 133 eller er der en vej her også?? Eller er jeg
bare dum igen?
mvh Michael

Fra : KeNzO

Dato : 29-08-03 01:24

> Kan jeg så ikke bruge en HD med UDMA 133 eller er der en vej her også??
Jo det kan du godt men så kører HD`en som UDMA100 istedet for 133 da den er
bagudkompitable

Fra : michael bennati scho~

Dato : 29-08-03 10:04

"KeNzO" skrev i en meddelelse
> Jo det kan du godt men så kører HD`en som UDMA100 istedet for 133 da den
er
> bagudkompitable

perfekt! Er der stor forskel hastighedsmæssigt på 100 og 133 eller er vi ned
i småtingsafdelingen hvor man knap mærker forskel??
michael

Fra : KeNzO

Dato : 29-08-03 14:14

> Er der stor forskel hastighedsmæssigt på 100 og 133 eller er vi ned
> i småtingsafdelingen hvor man knap mærker forskel??

Det er minimalt hvad det har af betydning

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-08-03 18:19

Hvis du vælger maxtoren, så kan du downloade værktøjet til den her:
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm
Der står også, hvordan du skal gøre.

Kurt

Fra : michael bennati scho~

Dato : 29-08-03 18:31

> [...]
> Der står også, hvordan du skal gøre.
>
> Kurt
>
>tak skal du have Kurt, men jeg valgte Seagate Barracuda7200.7 120GB 8mb
cache (fordi den vist er mere lydløs og jeg er totalt pedantisk på det
punkt), som jeg skal installere i morgen som HD nr 2. Da jeg aldrig har
prøvet den slags før, går jeg til det med en vis bæven....

mvh Michael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 31-08-03 11:07

michael bennati schou wrote:
> [...]
> det punkt), som jeg skal installere i morgen som HD nr 2.
> Da jeg aldrig har prøvet den slags før, går jeg til det med

Først skal disken jumpes korrekt, dernæst sluttes til og maskinen
skal startes, så partitioneres disken i de ønskede størreæser
og så formateres de oprettede partitioner og disken er klar
til brug :)

Bliver der problemer, så skriv i news:dk.edb.hardware.drev

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : michael bennati scho~

Dato : 31-08-03 11:25

"Mikael Nørrelund Andersen" skrev i en meddelelse
> [...]
> til brug :)
>
> Bliver der problemer, så skriv i news:dk.edb.hardware.drev

Tak skal du have. Installationen og ibrugtagningen forløb perfekt, no
problemos.
mvh Michael

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 31-08-03 16:05

Hej Michael
Nej, din nye harddisk er ikke defekt, den er bare lydløs.
Velkommen i klubben
mvh
Kurt :)

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en