Newbie spørgsmål - CPU og bundkort
Fra : Morten DH

Dato : 28-08-03 17:41

Sidder her på EDB priser og vil samle mig en ny PC; men kan se der er sket
en del siden sidst jeg havde pungen oppe...

Havde regnet med jeg bare lige skulle have en P4 +2.6Ghz, 512Mb ram, et
bundkort og et grafik kort - men ak, jeg hører til dem som ikke bare køber
det første jeg får øje på uden at kende baggrunden...

Så kort sagt, hvad er forskellen på Pentium Xeon, Pentium Xeon server, P4
Northwood, P4 Northwood 2 og P4 Northwood-C ?

Og så findes de fleste yderligere som "in-a-box" - det er med integreret
køler ik ?

Jeg kan se det bl.a. har noget med FSB'en at gøre - hvilket jeg gætter på er
ram-bussens hastighed ?

Sååh hvilken CPU vil i anbefale til en alm. pc-bruger, som ikke skal
overclocke og ellers bare vil ha bedst all-around ydelse for sine penge?

Planen er at ligge mig fast på en CPU og så kigge lidt på tests af bundkort
med den pågældende sokkel på og finde et fornuftigt et og så købe ram for
resten af budgettet - ram-typen giver vel sig selv ud fra valg af CPU og
bundkort ik?

Er der andet jeg skal være opmærksom på ved valg af bundkort, fx. valg af
chip-sæt og den slags? Kan jo se der er en helt del i prisforskel på kort
med tilsyneladende samme specs...

Evt. et link til et sted hvor alt det her er forklaret ville også være godt

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-08-03 18:08

Morten DH wrote:
> Sidder her på EDB priser og vil samle mig en ny PC; men kan se der er
> sket en del siden sidst jeg havde pungen oppe...

Det sker jo...

> Havde regnet med jeg bare lige skulle have en P4 +2.6Ghz, 512Mb ram,
> et bundkort og et grafik kort - men ak, jeg hører til dem som ikke
> bare køber det første jeg får øje på uden at kende baggrunden...

Det gør jeg bestemt heller ikke. Har lavet et fejlkøb een gang for en del år
siden, hvor jeg slagtede hele sparegrisen, og jeg blev aldrig rigtig
tilfreds med maskinen...

> Så kort sagt, hvad er forskellen på Pentium Xeon, Pentium Xeon
> server, P4 Northwood, P4 Northwood 2 og P4 Northwood-C ?

Xeon er til servere, og derfor har jeg ikke videre styr på dem. Men det er
vel heller ikke sådan noget du skal have fat på:

P4 NW er med 400 MHz FSB (4 x 100 MHz)
P4 NW 2 er med 533 MHz FSB (4 x 133 MHz)
P4 NW C er med 800 MHz FSB (4 x 200 MHz)

> Og så findes de fleste yderligere som "in-a-box" - det er med
> integreret køler ik ?

Det betyder blot at der følger en køler med i pakken. Den er ikke mere
integreret end noget andet. Men man kan ligeså godt købe denne. Den er
ganske fin, og larmer ikke synderligt.

> Jeg kan se det bl.a. har noget med FSB'en at gøre - hvilket jeg
> gætter på er ram-bussens hastighed ?

Den frekvens rammene kører med og den frekvens FSB (Front Side Bus) kører
behøver ikke være identiske...

> Sååh hvilken CPU vil i anbefale til en alm. pc-bruger, som ikke skal
> overclocke og ellers bare vil ha bedst all-around ydelse for sine
> penge?

Tja... jeg er jo AMD mand, så hvis du ikke skal OC er AMD da hver at
overveje. Men vil du have en Intel vil jeg da sige at en 2.6 NW C skulle
være fin...

> Er der andet jeg skal være opmærksom på ved valg af bundkort, fx.
> valg af chip-sæt og den slags? Kan jo se der er en helt del i
> prisforskel på kort med tilsyneladende samme specs...

Er det Intel hedder det vel Springdale eller Canterwood

--
Martin K

Fra : Finn og Angela

Dato : 28-08-03 23:14

> Sååh hvilken CPU vil i anbefale til en alm. pc-bruger, som ikke skal
> overclocke og ellers bare vil ha bedst all-around ydelse for sine penge?

P IV 2,4 c (mindste med hyperthreading - godt, hvis du vil køre flere
processer samtidig ) eller Amd Barton 2500+

> Evt. et link til et sted hvor alt det her er forklaret ville også være
godt

http://www.hardwaretidende.dk/hard/

Fin samling og overblik af tests af f.eks bundkort, cpu ram osv.

Hilsen Finn

Fra : Michael Thomsen

Dato : 29-08-03 07:07

Xeon = CPU der kan køre dual og quad (2 -> 4 cpu'er på et bundkort)
Xeon Server = Magen til almindelig Xeon bortset fra at der er blevet
tilføjet L3 Cache (Pris 10.000 ->)

Mvh Michael