Intel® Pentium® M processor - 1,3GHz VS Pe~
Fra : Nikolas

Dato : 27-08-03 14:57

Intel® Pentium® M processor - 1,3GHz VS Pentium 4 2,8 GHZ Hvad er
hurtigs/bedst til en bærbar pc (evt i %)

Pentium M skuller være hurtigere end p4 men hvormeget.

Bruger de ikke også en del mindre strøm ?

Mvh Peter

Fra : Zulu

Dato : 27-08-03 15:48

"Nikolas" <basta@image.dk> skrev i en meddelelse
> Intel® Pentium® M processor - 1,3GHz VS Pentium 4 2,8 GHZ Hvad er
> hurtigs/bedst til en bærbar pc (evt i %)

Pentium-M, helt klart. Desktop CPU'er som 2,8'eren er hører til i stationære
computere og IKKE i bærbare!
2,8'eren er dog mellem 30 og 40 % hurtigere end en P-M 1,3 GHz, de fordele
P-M har frem for P4 DT opvejere det nemt...

> Pentium M skuller være hurtigere end p4 men hvormeget.

P-M 1,3 GHz svarer ca. til en P4 1,8 GHz

> Bruger de ikke også en del mindre strøm ?

Det kan man godt sige...
En P-M 1,3 GHz bruger max 22 W
En P4 DT 2,8 GHz bruger max 68,4 W
Så ved max belastning skal køler og blæser flytte over 3 x så meget varme.
Det kræver en stor, og som regel også støjende, køleløsning, hvorimod de
fleste bærbare med P-M er så godt som lydløse selv ved max belastning.

Læs mere om effekt forbruget hos forskellige CPU'er her:
http://users.erols.com/chare/elec.htm

Zulu

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 27-08-03 17:42

"Zulu" <zulu@toughN-O-S-P-A-Mguy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> P-M har frem for P4 DT opvejere det nemt...

> P-M 1,3 GHz svarer ca. til en P4 1,8 GHz

Jeg mener nu at en 1,3 Centrino svarer til 2,2 GHz P4

Men er enig i at du skal vælge Centrinoen, hvis valget stå mellem de to
CPU'er.

Rune

Fra : Zulu

Dato : 27-08-03 18:49

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener nu at en 1,3 Centrino svarer til 2,2 GHz P4

Det afhænger selvfølgelig af hvilken test der måles i, men 2,2 vil jeg sige
er meget optimistisk og svarer nok nærmere til en P-M 1,5 GHz.
Anandtech og Tomshardware har nogle gode test af bærbare med Pentium-M.

Mine egne resultater viser følgende:
PCMark2002, CPU:
Pentium 4 1,6 GHz 3800
Pentium-M 1,3 GHz 4300
Pentium-M 1,6 GHz 5200
Pentium-M 1,7 GHz 5700
Pentium 4 2,4 GHz 5800
Pentium 4 2,8 GHz 7200

I Sandra 2003 ser det kun lidt anderledes ud i det P4 2,4 GHz ligger mellem
P-M 1,6 og 1,7 GHz.

> Men er enig i at du skal vælge Centrinoen, hvis valget stå mellem de to
> CPU'er.

Selvfølgelig!

Zulu

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-03 16:07

Nikolas wrote:
> Intel® Pentium® M processor - 1,3GHz VS Pentium 4 2,8 GHZ Hvad er
> hurtigs/bedst til en bærbar pc (evt i %)
> Pentium M skuller være hurtigere end p4 men hvormeget.
> Bruger de ikke også en del mindre strøm ?

En Mobile-processor bruger langt færre Watt end en desktop-processor.
Batterilevetiden vil være alt for kort med en desktop-processor i.
En desktop processor (i en bærbar) kan ikke køles godt nok uden voldsom
støj fra en kraftig blæser (eller med en enorm køleprofil, men så er det
jo blevet en "slæbbar" istedet).

Fra : Nikolas \(2200\)

Dato : 28-08-03 09:43

Tak for svarene.

Det var en dell 8200 til 13000.- med en Pentium M Vs compaq med en pentium 4
til 13000