Har moral-regler nogensinde påvirket handl~
Fra : Bo Warming

Dato : 24-08-03 19:28

Du må ikke være falsk vidnesbyrd, siger biblen.
Har sådant præk fået folk til at lyve mindre?
Min mor bad fadervor med mig hver aften og overførte min kærlighed til
hende, til præst og klasselærer, med det resultat at jeg ville frelse
ulande....

Men når jeg løj, så var hun stolt af at hendes lille yndlingsbarn havde
egoisme og styrke, som jo nok skulle komme ham til gode i den
akademiker-karriere, hun planlagde for mig.

Moral er noget man slår andre i hovedet med. *Farisæisk glæde* ved at man
ikke er som lav-kaste synderne, er moralens formål. Straffelov er noget
andet. Gruppepres har uskrevne love, og man frygter ikke at være populær -
det giver samvittighed langt mere end kristen-bud.

Vi er politiske dyr, og som vist nedenfor om løgn, så lyver vi på de måder
der ser ud til at gavne os, og det er ikke etik-teori vi adlyder - det er
"hvad betaler sig".
Belønnes moral(sk facade) så gør vi det.

(Samtale med den syvårige Roc): Hvad sker der, når man lyver? - Så får man
klø! - Men hvis man nu ikke fik klø, ville det så alligevel være uartigt at
lyve? - Nej. - Nu skal jeg fortælle dig to historier. Der var to børn, som
slog hver sin kop i stykker. Den første sagde, at det ikke var ham. Hans
moder troede på ham og gav ham ikke en omgang klø. Den anden sagde også, det
ikke var ham. Men hans moder troede ikke på ham og gav ham klø. Er de to
løgne lige uartige? - Nej. - Hvilken af de to drenge var den slemmeste? -
Ham der fik kløene." Jean Piaget

Børn fylder mere som livsindhold end tidligere. Vi lever på vore børn. Nogle
forældre har brug for lidelse og deres børn skaffer dem martyrium og giver
dem anledning til at profilere sig:

"Nogle kvinder har behov for lykkelige og respekterede børn, andre behøver
ulykkelige børn, for ellers kan de ikke demonstrere deres godhed som
mødre".Nietzsche

Mødres interesser i deres børn har mange facetter. Det er faktisk blevet
helt umuligt at give generelle regler for børneopdragelse i det komplicerede
samfund vi har idag. Intuition og kropssprog kan ikke indfanges i ord, så
moral-regler er uden stor betydning, i de fleste hjem.

"Der er meget nysgerrighed i moderkærlighed". Nietzsche

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-08-03 19:51

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

> Du må ikke være falsk vidnesbyrd, siger biblen.
> Har sådant præk fået folk til at lyve mindre?

[ klip - en masse filosofiævl ]

Kan du vise mig hvor i Bibelen det fremgår at det rent faktisk bliver
tilladt at lyve (herunder fordreje udsagn - og dette hentyder *ikke*
til nogen konkrete personer eller episoder i denne gruppe!)?

En filosofisk debat gider jeg ikke i denne gruppe, - filosofiske
debatter hører hjemme i dk.livssyn.

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.net/ om bl.a. skabelse
*** Alle med debatforum ***

Fra : Bo Warming

Dato : 25-08-03 07:01

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message

> [...]
> tilladt at lyve (herunder fordreje udsagn - og dette hentyder *ikke*
> til nogen konkrete personer eller episoder i denne gruppe!)?

Nedenstående teolog. Schlegel, mente, som grundtvigianere , Tidehverv og
Luther, at GODHED OG SANDFÆRDIGHED skal komme indefra, af kærlighed, ikke af
pligt eller moralbud

"Pligt, flid og nytte er dødsengle, der spærrer mennesket tilbagevejen til
paradiset. Friedrich Schlegel.

De ti bud er skrivebordsteori dvs skadelige

"Ingen er forpligtet ud over sin evne. Celsus

Den handlende handler ikke af pligt, han handler blot i overenstemmelse med
pligten. Immanuel Kant

Jo mere man gør af pligt, des mere er man etiker, jo mere af velvilje, des
mere menneske. Frithiof Brandt

Den store kritiker af gernings-retfærdighed er Luther, der siger "Det er
ikke gerninger, der gør en mand god, men en god mand gør gode gerninger"

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-08-03 07:21

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]

> Nedenstående teolog. Schlegel, mente, som grundtvigianere ,
> Tidehverv og Luther, at GODHED OG SANDFÆRDIGHED skal komme indefra,
> af kærlighed, ikke af pligt eller moralbud

Ja det er da meget godt med disse teologer og filosoffer, men jeg
spurgte dig om du kunde vise mig ud fra Bibelen, at det nu var blevet
tilladt at lyve!

Kan du det? Og alle dine citater kan du gemme til en anden gruppe,
eller i det mindste sørge for at citaterne er meget relevant for til
underbyggelse af de argumenter du henter fra Bibelen, hvis du
virkeligt mente det alvorligt med at starte på en frisk

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 25-08-03 07:41

<Snip en masse ævl som ikke hører til i dk.familie.barn>

Kig nu efter de x-postninger som du ved er der, når BW brækker sig i
grupperne.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-08-03 07:45

"Brian B. Christensen" <not@for.public> wrote in message
> <Snip en masse ævl som ikke hører til i dk.familie.barn>
>
> Kig nu efter de x-postninger som du ved er der, når BW brækker sig i
> grupperne.

Skriver men noget, der er relevant i mere end een gruppe, er det asocialt
ikke at X-poste.

Er isolations-fængsling lykken?

Den milde VEJLEDENDE instruks på www.usenet.dk er fra de laaangsomme
modemmers tid, og ingen netbetjente jeg har gået i dialog med, har kunne
finde på retfærdiggørelse af den forældede fobi mod at ng kommer hinanden
ved

Opleves noget som "bræk", så åbner man i fremtiden ikke indlæg fra den
afsender. Såre enkelt - ikke noget at hvæse aggressivt af.

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-08-03 08:04

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]

> Skriver men noget, der er relevant i mere end een gruppe, er det
> asocialt ikke at X-poste.

Ja, og når en debat skifter kurs, som jeg lagde op til med denne, er
den med stor sandsynlighed ikke længere relevant i dk.politik og
dk.familie.barn.

Derfor også tak til Brian der helt berettiget henledte min
opmærksomhed på den krydspostning jeg havde overset!

> Er isolations-fængsling lykken?

Irrelevant udsagn i denne debat!

> [...]
> modemmers tid, og ingen netbetjente jeg har gået i dialog med, har
> kunne finde på retfærdiggørelse af den forældede fobi mod at ng

Du har altså ikke tænkt dig alligevel at skifte indstilling og starte
på en frisk. Jamen så er fremtidig debat jo ikke muligt!

> Opleves noget som "bræk", så åbner man i fremtiden ikke indlæg fra
> den afsender. Såre enkelt - ikke noget at hvæse aggressivt af.

Så skulle jeg måske atter putte dig tilbage i filteret

FUT dk.livssyn.kristendom - da jeg hverken har til hensigt at
debartere det oprindelige indlæg ud fra hverken fundatsen for
dk.politik eller fundatsen for dk.familie.barn

Fra : Jane

Dato : 25-08-03 20:33

Bo Warming skrev i <news:O5i2b.27703$jQ2.15076@fe14.atl2.webusenet.com>:

> Skriver men noget, der er relevant i mere end een gruppe, er det asocialt
> ikke at X-poste.

Nej.

(og da en eventuel debat om enmnet hører til andetsteds - fut)

Jane