DNS-problemer
Fra : root

Dato : 26-08-03 13:13

Jeg sidder ved en linux-maskine (Suse), hvor der er lidt problemer med
DNS.
Programmerne kan åbenbart ikke kontakte andre computere via host-navnet,
men alligevel er host i stand til at slå navnet op. Er der nogen, der
har en ide om hvorfor?

bash-2.03# ping news.uni2.dk
ping: unknown host: news.uni2.dk
bash-2.03# host news.uni2.dk
news.uni2.dk is a nickname for thomson.uni2.net
thomson.uni2.net has address 130.227.3.84
thomson.uni2.net has address 130.227.3.84
bash-2.03#

Mvh

Lars Kongshøj

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-08-03 14:57

root wrote in dk.edb.system.unix:

[...]

> Programmerne kan åbenbart ikke kontakte andre computere via host-navnet,
> men alligevel er host i stand til at slå navnet op. Er der nogen, der
> har en ide om hvorfor?

Hvordan ser din /etc/resolv.conf ud?
Nogle gange kan det hjælp ikke at have en 'search <et-eller-andet>' linje i
resolv.conf

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/geek/usenet.html

A *nix with out ZShell is like a car without tires...

Fra : root

Dato : 26-08-03 15:05

Henrik Bøgh wrote:
> Hvordan ser din /etc/resolv.conf ud?
> Nogle gange kan det hjælp ikke at have en 'search <et-eller-andet>' linje i
> resolv.conf

Mit indtryk er at /etc/resolv.conf dannes automatisk ifm. etablering af
internetforbindelsen:

bash-2.03# ls -l /etc/resolv.conf
-rw-r--r-- 1 root root 51 Aug 26 16:00 /etc/resolv.conf
bash-2.03# cat /etc/resolv.conf
nameserver 129.142.7.100
nameserver 195.82.195.100
bash-2.03#

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-08-03 06:20

root wrote in dk.edb.system.unix:

[...]

> Mit indtryk er at /etc/resolv.conf dannes automatisk ifm. etablering af
> internetforbindelsen:

Hvis du henter dem via DHCP skal du være opmærksom på et par ting.

For det første så har nogle *nix-DHCP-klienter det med at lave temmeligt
mærkelige ting hvis DHCP-serveren er en Windows DHCP-server.
For det andet er det set at en eller anden tumpe har sat en DHCP-server op
på sin forbindelse som kan dele IP-adresser ud på ISP'ens net og hvis
ISP'en ikke lige har konfigureret sit udstyr ordentligt kan man faktisk
risikere at få tildelt en IP-adresse fra en helt forkert host.

[...]

> nameserver 129.142.7.100
> nameserver 195.82.195.100

129.142.7.100 er ns.uni2.dk og 195.82.195.100 er ns2.uni2.dk. Passer det med
de oplysninger du har fået fra din udbyder?

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/geek/usenet.html

"Jammen man kan sgu'da ikke standse en øl-vogn"
-- Poul Glargaard som Civilbetjent i 'Olsen-banden går amok'

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-08-03 16:58

root <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Mit indtryk er at /etc/resolv.conf dannes automatisk ifm. etablering af
> internetforbindelsen:

Hvilket program benytter du til at ringe op med og hvordan er det
konfigureret?

> bash-2.03# ls -l /etc/resolv.conf
> -rw-r--r-- 1 root root 51 Aug 26 16:00 /etc/resolv.conf
> bash-2.03# cat /etc/resolv.conf
> nameserver 129.142.7.100
> nameserver 195.82.195.100
> bash-2.03#

Hvis du poster fra den maskine, der har problemer, er det vist heller
ikke rigtigt - ifølge get2net's support:

"DNS:

DNS, prim?r: 195.82.195.101 (ns.get2net.dk)
DNS, sekund?r: 129.142.7.101 (ns2.get2net.dk)

L?g m?rke til at DNS-adresserne normalt skal s?ttes til at v?re servertildelte. Nogle programmer kr?ver dog at man specificerer DNS-adresserne, og i disse tilf?lde skal ovenst?ende benyttes. "

/Rasmus

There is no insanity, just different perceptions of reality.

Fra : Ole Hansen

Dato : 28-08-03 14:33

> [...]

> Programmerne kan åbenbart ikke kontakte andre computere via host-navnet,
> men alligevel er host i stand til at slå navnet op. Er der nogen, der

Hvordan ser din /etc/nsswitch.conf ud? Måske har den slet ikke et
entry for dns?

Der skal gerne stå: (under forudsætning du ikke kører nis og lign)

hosts: files dns

Hvorfor hedder du root? Du logger vel ikke ind som root? Tsk tsk.. Log
ind som en almindelig bruger og 'su' til root, når du har brug for det
- eller brug sudo!

--
Ole Hansen